Skitförslag nu lämnat
Re: Skitförslag nu lämnat
Jag har en PP på 20 l så den räcker bra mycket längre än batteriet och vatten "tanken" som nu är dubblerad till 2 dunkar.
Kan ändå inte ligga ute längre än en helg.
Kan ändå inte ligga ute längre än en helg.
Tycka vad man vill om Skitutredningen, men något gott kanske det ändå kan komma ut i andra ändan.
Det största problemet är ju att det inte blir någon miljövinst pga vi måste frakta runt en massa vatten med en och annan korv i, innan det till slut via ett reningsverk hamnar i havet igen.
Mulltoan funkar dåligt när den inte används kontinuerligt och är både stor, tung och dyr .
Men om vi kunde slippa allt spolvatten så vore mycket vunnet och skitförslaget skulle kunna gå med vinst.
Den här har toan som "seglaren" tipsade om har ju allt som behövs. http://www.pacto.se/kunder%5Cdanfo%5Cpa ... Om%20Pacto
Den är väl beprövad och används bl.a av våra insatsstyrkor och av militären i både båtar och andra större stridsfordon.
Den sätts ofta in i katastrofområden och syns ofta på stan, på konserter m.m.
"Hålltanken" räcker lätt en vecka.
Inget onödigt vatten som ska fraktas långa vägar.
Inga bordsgenomföringar. Med vattentoa så blir det 4 st. mindre.
Inga läckande och krånglande pumpar, eller annan mekanik som går sönder.
Inga sugstationer behövs.
Påsen är lätt att hantera och slänga i därför avsedda kärl eller kompostera. Kan till och med eldas upp.
Luktar inte.
Är lätt att anpassa till olika former på utrymmen.
Kostar ca 5-6.000:-
Finns såklart (som med allt annat) en del nackdelar också, som någon i församlingen kanske har "kläm på".
Det största problemet är ju att det inte blir någon miljövinst pga vi måste frakta runt en massa vatten med en och annan korv i, innan det till slut via ett reningsverk hamnar i havet igen.
Mulltoan funkar dåligt när den inte används kontinuerligt och är både stor, tung och dyr .
Men om vi kunde slippa allt spolvatten så vore mycket vunnet och skitförslaget skulle kunna gå med vinst.
Den här har toan som "seglaren" tipsade om har ju allt som behövs. http://www.pacto.se/kunder%5Cdanfo%5Cpa ... Om%20Pacto
Den är väl beprövad och används bl.a av våra insatsstyrkor och av militären i både båtar och andra större stridsfordon.
Den sätts ofta in i katastrofområden och syns ofta på stan, på konserter m.m.
"Hålltanken" räcker lätt en vecka.
Inget onödigt vatten som ska fraktas långa vägar.
Inga bordsgenomföringar. Med vattentoa så blir det 4 st. mindre.
Inga läckande och krånglande pumpar, eller annan mekanik som går sönder.
Inga sugstationer behövs.
Påsen är lätt att hantera och slänga i därför avsedda kärl eller kompostera. Kan till och med eldas upp.
Luktar inte.
Är lätt att anpassa till olika former på utrymmen.
Kostar ca 5-6.000:-
Finns såklart (som med allt annat) en del nackdelar också, som någon i församlingen kanske har "kläm på".
Det är väl i så fall "infrastrukturproblemet", annars borde det kunna fungera. Frågan om hygien och sjukdomsalstrande bakterier kommer ju inte att bortfalla helt.
Anders S
För att envisas då, Anders S, vill du hjälpa mig med mina uträkningar, vilket Paddy inte tyckte ingick varken i sakfrågan eller i god ton debattörer emellan.Anders S skrev:Det är väl i så fall "infrastrukturproblemet", annars borde det kunna fungera. Frågan om hygien och sjukdomsalstrande bakterier kommer ju inte att bortfalla helt.
Hur länge "fungerar" lagen för dig i en naturhamn?
MVH
Håkan
En expert i mängden
Tömning av hålltank sker på öppen fjärd under gång, så långt från land som möjligt. Det är en självklarhet.
Därav följer att man ser till att tank är tom då man lägger till.
Jag tyckte jag läste något i ett inlägg från Maxi33 om att han kunde smyga upp och tömma på natten då alla lagt sig, hoppas jag läste fel eller missförstod.
Därav följer att man ser till att tank är tom då man lägger till.
Jag tyckte jag läste något i ett inlägg från Maxi33 om att han kunde smyga upp och tömma på natten då alla lagt sig, hoppas jag läste fel eller missförstod.
Du har alltså gått på GM/hummers misinformation.hajen5 skrev: <snip>
Men morg du vet väl att livscykelanalyser inte är så populära hos miljörörelsen längre då de påfallande ofta kommer till slutsatser som miljörörelsen ogillar? Jämför med Toyota Prius. En mycket politiskt korrekt bil då man bara ser till utsläpp och förbrukning under drift och inte under hela livscykeln. Då hamnar hybridbilarna i ett annat ljus. Ytterliggare ett exempel på att sakliga argument är betydelselösa ställt mot politiskt korrekta slagord. Så kommer det att vara även vad gäller båttoaletterna.
Visar bara reklamens kraft.
Om du ägnar dig åt lite huvudräkning inser du misstaget
( på 200000 körda km spar man 10000l bensin, batteriet väger
60 kg, består till hälften av nicklel i koncentrerad form som enkelt
återvinns) Det är tom pant på batteriet, inte för att det bytts ett enda
i sverige ( enligt toyota sverige 2008)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Svar till Tommy, nej du läste inte fel men formuleringen var avsiktligt ganska svepande, jag var intresserad av hur många klottrare som är ärliga och skulle skriva nåt liknande.
Men så upptäckte jag att jag ju är på fel sida av Sailguide, den goda sidan...vojne, vojne...
Motfråga Tommy, baserad på den verklighet som verkar vara lite svårförståelig för en del av de goda.
Naturhamn utan infrastruktur, framemot kväll och det börjar mörkna och tanken är full eller närapå. En eller fler av familjen har ordentlig magsjuka på gång och väder och vind är inte direkt snällt.
Vad gör Tommy?
MVH
Håkan
Men så upptäckte jag att jag ju är på fel sida av Sailguide, den goda sidan...vojne, vojne...
Motfråga Tommy, baserad på den verklighet som verkar vara lite svårförståelig för en del av de goda.
Naturhamn utan infrastruktur, framemot kväll och det börjar mörkna och tanken är full eller närapå. En eller fler av familjen har ordentlig magsjuka på gång och väder och vind är inte direkt snällt.
Vad gör Tommy?
MVH
Håkan
En expert i mängden
Där dök en sådan där klassiskt upplagd Maxi33-fråga upp igen
I det extremfall du just nämde:
- Tanken full (dvs vi legat förtöjda på samma klippa i flera dagar, ovanligt)
- Oväder
- Samt en besättningsmedlem magsjuk
- Och jag får själv tillägga: Inget fungerande dass på land (finns på många av våra favoritställen)
Ja då skulle det kanske kunna tänkas att man får krypa till korset och göra som du just i detta extremfall. Har dock inte hänt ännu, och Harrisburg-varning på om alla 4 samtidigt ska slå in under mitt seglarliv.
Men det lät som det var mer naturligt för dig att tömma rakt ut i naturhamnen i skydd av natten, därav skrev jag att jag hoppades att jag läste fel.
I det extremfall du just nämde:
- Tanken full (dvs vi legat förtöjda på samma klippa i flera dagar, ovanligt)
- Oväder
- Samt en besättningsmedlem magsjuk
- Och jag får själv tillägga: Inget fungerande dass på land (finns på många av våra favoritställen)
Ja då skulle det kanske kunna tänkas att man får krypa till korset och göra som du just i detta extremfall. Har dock inte hänt ännu, och Harrisburg-varning på om alla 4 samtidigt ska slå in under mitt seglarliv.
Men det lät som det var mer naturligt för dig att tömma rakt ut i naturhamnen i skydd av natten, därav skrev jag att jag hoppades att jag läste fel.
Tack för uppriktigt svar, Tommy, du skulle också tömma tanken i naturhamnen.
Huruvida det var en klassisk Maxi33-fråga får andra bedöma, liksom om det är ett extremfall att ligga två dagar vid samma klippa när man är ute med båten.
Och andra får försöka tro på att det krävs dels detta extremfall PLUS oväder PLUS en magsjuk ombord PLUS att naturhamnen obegripligt nog saknar infrastruktur för att Tommy skall tömma tanken. Med bara tre av de fyra skulle han alltså ge sig ut på havet i natten och tömma där.
Hur skall jag klara detta utan en smiley...?
MVH
Håkan
Huruvida det var en klassisk Maxi33-fråga får andra bedöma, liksom om det är ett extremfall att ligga två dagar vid samma klippa när man är ute med båten.
Och andra får försöka tro på att det krävs dels detta extremfall PLUS oväder PLUS en magsjuk ombord PLUS att naturhamnen obegripligt nog saknar infrastruktur för att Tommy skall tömma tanken. Med bara tre av de fyra skulle han alltså ge sig ut på havet i natten och tömma där.
Hur skall jag klara detta utan en smiley...?
MVH
Håkan
En expert i mängden
Nu vill jag försvara mig, alla 4 krävs. Om tanken är full så är det en anledning att flytta på oss redan innan det blir natt.
Jag sa heller aldrig att det var ett extremfall att ligga några dagar vid samma klippa. Men alla 4 samtidiga sakerna, det är ett extremfall. Hitta inte på saker som andra inte sagt.
Och skillnaden mellan oss är nog att jag aldrig någonsin gjort tömt någon tank liggande förtöjd. För mig en ren och skär nödåtgärd som det skulle sitta otroligt långt inne att göra. Tror faktiskt ärligt talat att det aldrig kommer att ske, först måste alla andra åtgärder vara uttömda
Har du tömt tanken rakt ut vid klippan där du ligger förtöjd Maxi33, på natten? I vilken situation och varför?
Jag sa heller aldrig att det var ett extremfall att ligga några dagar vid samma klippa. Men alla 4 samtidiga sakerna, det är ett extremfall. Hitta inte på saker som andra inte sagt.
Och skillnaden mellan oss är nog att jag aldrig någonsin gjort tömt någon tank liggande förtöjd. För mig en ren och skär nödåtgärd som det skulle sitta otroligt långt inne att göra. Tror faktiskt ärligt talat att det aldrig kommer att ske, först måste alla andra åtgärder vara uttömda
Har du tömt tanken rakt ut vid klippan där du ligger förtöjd Maxi33, på natten? I vilken situation och varför?
Senast redigerad av 2 Tommy, redigerad totalt 0 gång.
"Reklamens kraft" och liknande trams får stå helt för dig och visar återigen prov på miljörörelsens plakat-argument och demagogi.peterh skrev:Du har alltså gått på GM/hummers misinformation.hajen5 skrev: <snip>
Men morg du vet väl att livscykelanalyser inte är så populära hos miljörörelsen längre då de påfallande ofta kommer till slutsatser som miljörörelsen ogillar? Jämför med Toyota Prius. En mycket politiskt korrekt bil då man bara ser till utsläpp och förbrukning under drift och inte under hela livscykeln. Då hamnar hybridbilarna i ett annat ljus. Ytterliggare ett exempel på att sakliga argument är betydelselösa ställt mot politiskt korrekta slagord. Så kommer det att vara även vad gäller båttoaletterna.
En av oss har bidragit med någon form av siffror och fakta. Gissa vem ?hajen5 skrev:"Reklamens kraft" och liknande trams får stå helt för dig och visar återigen prov på miljörörelsens plakat-argument och demagogi.peterh skrev:Du har alltså gått på GM/hummers misinformation.hajen5 skrev: <snip>
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Jag gissar på dig. Jag står förstummad inför din övertygande bevisning.peterh skrev:
En av oss har bidragit med någon form av siffror och fakta. Gissa vem ?
Maxi33, vi har det rätt bra förspänt med tankvolym. Tillsammans i båda tankarna har vi runt 120 liter, och delar detta på två, ibland fyra personer. 60 liter tank räcker för två personer i fem dygn. Vi prövade detta i somras, då vi av misstag stängt båda tankventilerna (en bottenventil och så en lättåtkomlig, på tanken). När vi trodde att vi öppnade och tömde (till havs) gjorde vi inte det, och upptäckte i Smögen eller var det var att det var fullt. Jag fäste mig faktiskt vid hyr länge det dröjde. Jag har nog aldrig legat i hamn utan toalett så länge att det varit aktuellt att bekymra sig om tanktömning, dock. Jag inser att andra kan ha längre liggeperioder än så, dock.
Jag hade nog inte heller tömt tanken i hamnen utan vidare. Men i stunder av svår nöd måste man ibland fatta beslut som inte kan vara alla till lags. Jag hade dock inte berättat det.
Jag hade nog inte heller tömt tanken i hamnen utan vidare. Men i stunder av svår nöd måste man ibland fatta beslut som inte kan vara alla till lags. Jag hade dock inte berättat det.
Anders S
De siffror Anders S kom med innebär att en person fyller 6 liter per dygn i tanken. Jag bedömer detta som mycket optimistiskt och endast möjligt med mycket god disciplin, dvs inga halvstora barn eller båtovana gäster ombord.
Om man dessutom, vilket ofta påpekas i samband med trådar om stopp i toasystemet, skall pumpa mycket vatten för att minska problemet, liksom att man skall pumpa så mycket efter varje användning att det som står i slangen till tanken är rent sjövatten för att eventuellt läck i backventilen skall vara så lite luktande som möjligt, så blir dessa sex liter rent teoretiska.
Men låt gå för dessa sex liter per person och dygn. Balladen har en hålltank på cirka 30 liter och familjen Tommy är fyra personer om jag minns rätt. Och ibland har ni kanske nån kompis med också.
Över till dig Tommy.
Och min bäste Tommy, du lägger ord eller åtminstone betydelser av dem i min mun. Jag har inte nämnt oväder, jag bara sade att vädret inte alltid är snällt eller nåt sånt, och det där med fyra katastrofsituationer samtidigt och jämförelsen med Harrisburg ser jag som en typisk Tommyreplik på en typisk Maxifråga.
Måste väl...
MVH
Håkan
Om man dessutom, vilket ofta påpekas i samband med trådar om stopp i toasystemet, skall pumpa mycket vatten för att minska problemet, liksom att man skall pumpa så mycket efter varje användning att det som står i slangen till tanken är rent sjövatten för att eventuellt läck i backventilen skall vara så lite luktande som möjligt, så blir dessa sex liter rent teoretiska.
Men låt gå för dessa sex liter per person och dygn. Balladen har en hålltank på cirka 30 liter och familjen Tommy är fyra personer om jag minns rätt. Och ibland har ni kanske nån kompis med också.
Över till dig Tommy.
Och min bäste Tommy, du lägger ord eller åtminstone betydelser av dem i min mun. Jag har inte nämnt oväder, jag bara sade att vädret inte alltid är snällt eller nåt sånt, och det där med fyra katastrofsituationer samtidigt och jämförelsen med Harrisburg ser jag som en typisk Tommyreplik på en typisk Maxifråga.
Måste väl...
MVH
Håkan
En expert i mängden