Skitförslag nu lämnat

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Skitförslag nu lämnat

Inlägg av Seglaren » mån 30 nov 2009, 13:41

Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Re: Skitförslag nu lämnat

Inlägg av Schvidja » mån 30 nov 2009, 15:29

Hårda tag, har man en toalett i båten så får man inte släppa ut avfall någonstans innanför 12NM gränsen. Allt ska sugas vid en marina, det här är betydligt hårdare än på land som enskildavloppsägare, där får man ju åtminstone skicka ut vattnet efter viss rening.
Bäst i klassen, javisst. Lova bidraget pekar de på för finansiering av sugstationer.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... tidsbatar/
Vad tror ni, går det igenom i riksdagen?
Senast redigerad av 1 Schvidja, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 30 nov 2009, 15:38

Nog kan det gå igenom i riksdagen, så "rädda" som politikerna är för att inte vara PK, och med sin iver att verka handlingskraftiga samtidigt som de skiter i de stora frågorna.

Går förslaget igenom så är det nog tyvärr godnatt för Östersjön, då har man "gjort sitt" och eventuell fokusering av Kalinigrad blir ett minne blott. Miljö-mupparnan är nöjda och glada osv.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » mån 30 nov 2009, 15:49

Tommy skrev:Nog kan det gå igenom i riksdagen, så "rädda" som politikerna är för att inte vara PK, och med sin iver att verka handlingskraftiga samtidigt som de skiter i de stora frågorna.

Går förslaget igenom så är det nog tyvärr godnatt för Östersjön, då har man "gjort sitt" och eventuell fokusering av Kalinigrad blir ett minne blott. Miljö-mupparnan är nöjda och glada osv.
... och hur blir det med utbyggnad av toatömning i varenda hamn och gästhamn. Blir det gästhamnsdöd framöver?

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » mån 30 nov 2009, 15:54

Man kan tycka vad man vill om förslaget, själv tycker jag det är fjantigt, men hur jobbigt är det att lösa din del av åtagandet? En däcksförskruvning, lite slang och en T-koppling. Känns som att den dagen den sorgen, är ju bara fixa (om man orkar, själv skulle jag nog inte bry mig).

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » mån 30 nov 2009, 16:33

Skall bli intressant att se hur kommunerna ska klara av att installera sugtömningsstationer i tillräcklig mängd, så att alla båtar med tank kan erbjudas tömning utan orimliga väntetider. Der tar i alla fall en stund att tömma en tank kanske 5-10 minuter inkl till- och frånläggning. Tänk på norra Europas största småbåtshamn, Björlanda Kile. Hur många stationer skall de behöva när båtarna kommer infarande en söndagskväll med fulla tankar. 5? 10? Till en kostnad av, vad? Kanske några hundra tusen per styck. Och vilken logistisk utmaning det blir att få alla som ska lägga till i de populära gästhamnarna längs Bohuskusten att få tillgång till en sugtömningsstation, att använda den och göra det på rätt sätt.
Vilken kul uppgift för KBV och Sjöpolisen att kontrollera efterlevnaden samt beivra brotten...

Nej, jag håller med SXK, vars hållning är att toatömning från fritidsbåtar är ett etiskt och inte ett miljömässigt problem. Skulle tro att bara sälarna och tumlarna pissar och skiter mer i vattnet än vad som släpps ut från fritidsbåtarna...
---
Bosse
Monsun 31, #116

anderse
Trogen medlem

Inlägg av anderse » mån 30 nov 2009, 17:04

Det kommer ta ett bra tag innan tömningskapaciteten är tillräcklig, för att den ev. lagen ska kunna efterlevas.
Under tiden kanske denna patent-påse kan vara något.
Det handlar om en toalettpåse som är tillverkad i biologiskt nedbrytbar plast som i slutändan bara blir koldioxid och vatten.
Det vanliga gödningsmedlet urea tillsätts, och det är detta ämne som reagerar med avföringen i
den använda påsen och tar död på alla farliga ämnen inom två veckor.
Ute i det fria tar den här processen upp till två år.
Bara att gräva ner eller sänka till botten.
Själva gödningseffekten påverkas dock inte, men det gör den väl inte fullt ut när skiten passerat reningsverken heller.....tror jag. I vart fall inte fullt ut.
http://www.e24.se/entreprenor/artikel_1716501.e24

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » mån 30 nov 2009, 17:13

Tänkte en gång till...
Det stora logistiska problemet blir ju om alla skulle efterleva en sådan bestämmelse och alltså gå in till tömningsstation varannan dag, det är ju idag många som skyr gästhamnar...
Oavsett vad så känns det som att det skulle bli ännu en regel som inte efterlevs, helt enkelt för mycket krångel att leta upp gästhamn.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 30 nov 2009, 17:45

Min gamla porta-potti är inte så dum ändå. Bara att bära iland skiten och tömma i närmsta toastol. Detta koncept tycker jag funkar finfint när man seglar i skärgården, det skulle säkert kunna utvecklas vidare med en kassett som är lätt åtkomlig när den skall lyftas ut. I husvagnar och husbilar fungerar det att göra så, varför inte i båtar?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Jammen
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av Jammen » mån 30 nov 2009, 17:55

Skoj att vi på västkusten åker på samma förbud som på östkusten där problemet är betydligt mycket större :-(
Hur hanteras utländska båtar? Skall dom plomberas då?

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » mån 30 nov 2009, 18:05

Har lite svårt för negativa tongångar kring detta.

Under förutsättning att premissen om att fekalier bidrar till övergödningen är riktig är principen fullt godtagbar. Invändingar om att det är så lite eller att andra är värre är knappast hållbara - att andra gör fel är inte en acceptabel anledning att själv göra fel. Kostnaderna för detta kan inte heller beskrivas som direkt astronomiska, det är ju intialkostnader som får slås ut över en rad år.

Jag ser fram emot samligen vid fekaliepumpen en stekhet julidag. Det kommer att bli en favorit framöver. Kanske leder detta till att alla kommer att använda de allmänna WC:na på marinorna för det kommer nog inte att bli så kul runt pumpen.

Väljer man naturhamn får man nog i fortsättningen ta en kölapp vid pumpen :D
Henric D

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » mån 30 nov 2009, 18:20

Inga båtar ska plomberas, eftersom det är ok utanför 12nm linjen. Detta ska även gälla utländska båtar på svenskt farvatten. Det finns en massa bilder i rapporten och på dem ser problemen inte utan att vara mindre på västkusten ca sid 66.
De talar om fyra huvudargument: Rättsliga, miljömässiga, estetiska-hygieniska-sanitära, etiska-moraliska.
Rapporten är riktigt bra och ger åtminstone mig mer kunskaper på området. Däremot så bävar jag för att stå i pumpkön.
Om det blir verklighet så kommer steg 1 tidigast 2012-2013 och efter utvärdering steg 2 2015. De vill dock ha det överstökat före 2016.

anderse
Trogen medlem

Inlägg av anderse » mån 30 nov 2009, 18:29

Nog kan det vara befogat med invändningar mot ett förslag som börjar i något fel ända och
som inte kommer att ge mer än kosmetisk trivsel-effekt, ett spel för galleriet.
Ungefär som att börja med omtapesering när taket är ruttet på huset.
Det hade varit lättare att köpa lagen om man samtidigt eller först strypte de värsta utsläppen.

Stream
Guldmedlem

Inlägg av Stream » mån 30 nov 2009, 18:30

Om detta går igenom i riksdagen, vilket jag inte tror att det gör, kommer jag ge blanka fan i lagen. Jag kommer fortsätta tömma ute på sjön.

Tordmulen
Platinamedlem

Inlägg av Tordmulen » mån 30 nov 2009, 18:43

Stream skrev:Om detta går igenom i riksdagen, vilket jag inte tror att det gör, kommer jag ge blanka fan i lagen. Jag kommer fortsätta tömma ute på sjön.
Civil olydnad!! är du beredd att ta konsekvenserna av ditt handlande? det kan bli mycket tråkigt för din del! :evil:
Senast redigerad av 1 Tordmulen, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar