Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
janne
Diamantmedlem

Re: Koeniggsegg drar sig ur Saab-affären

Inlägg av janne » ons 25 nov 2009, 12:56

mariatherese skrev:Det är hål i huvudet att producera något som inte är lönsamt/eller ingen vill köpa. Jag är tacksam över att skattepengar inte har gått till detta projekt.
Har det inte gått en massa skattepengar till lönegaranti?

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 25 nov 2009, 13:12

Vad gör Volvo som inte Saab gör?
Volvo Cars har ju gått med rejäl vinst till och från. Har Saab en svag försäljningsorganisation?

Användarvisningsbild
sorken88
Silvermedlem

Inlägg av sorken88 » ons 25 nov 2009, 17:33

På tal om, i tråden, politikers görande och låtande, vet inte vad som är värst, låta bli att stödja och bli av med bilindustrin eller att pantsätta Vattenfall i Tyskland. Går det inte vår väg, så är det inte bara sommarstugor som ägs av våra grannländer. :lol:

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » ons 25 nov 2009, 18:17

Nej jag tror inte i första hand det är fel på försäljarorganisationen utan att produktportföljen helt enkel inte är tillräckligt bra.

Saab 9-5 lanserades 1995 (eller någon gång i mitten på 1990-talet) och är förtfarande i produktion och den gamla 9-3 fanns kavr plågsamt länge o i produktionen. Om man nu ska jämföra med ett annat "premiummärke" som MB har E-klassen bytts ut mot helt nya modeller vid två tillfällen sedan dess. Det är helt enkelt inte OK att konkurrera med så gamla produkter även om man på vissa punkter (säkerheten) faktiskt fortfarande är riktigt bra.

Påståendet att alla har några få basmotorer är inte riktigt. Titta i modellförteckningen hos BMW/MB och det finns en veritabelt störtskur med motorer (för MB:s del från 1,4 l fyror till 6 liters tolvor). Där finns sugmotorer och överladdade (MB t.ex. 1,8 L. inte BMW vad jag vet) men där finns också basmotorer t.ex. E 200 CDI (E 220 CDI mfl). Om man nu jämför med MB och tiden när 9-5 kom till hade MB suveräna sexor i sitt program (tre ventiler, dubbla tändstift) - dessa har bytts ut två gånger sedan dess.

I det ljuset blir snacket om premium närmast plågsamt pinsamt när man använder motorer som fanns i den första Saab 9000 CC i början på 1980-talet. Det där med körglädje är ju också mest tomt prat om man jämför med t.ex. Alfa, BMW eller varför inte vissa av Subarus modeller.

Nä chansen för Saab är att spela på sitt ursprung. Skapa en "skandinavisk" produkt: en enkel design som tilltalar många, säkerheten måste vara i absolut toppklass, lätt att reparera (kunna byta glödlampor och serva själv) men kanske viktigast av allt - se till att bilarna håller som en Toyota.

I försäljningshallarna ska alla pinsamma budskap om sport och körglädje (som man inte har täckning för) bort och i stället ska betonas den fantastiska säkerheten och den (förhppningsvis i framtiden) stora driftsäkerheten. Sanningen är den att alltfler kvinnor utövar makt över bilköpet. Säg den kvinna med bebis som kan motstå en försäljare som påstår att den aktuella Saab-modellen är den säkraste bilen på marknaden. Hon glömmer garanterat direkt den 20-år gamla motorn och de sanslöst fula äggformade dörrhantagen.

Vad jag menar är att man inte kan vara bäst på körglädje och motorteknik men man kan skapa en "smart" produkt som framstår som "skandinaviskt" förnuftig.

Tror rätt många skulle vilja ha en sådan bil.
Henric D

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 25 nov 2009, 18:39

Min 9-5 Sedan 2,3t har 235 hk och 385 Nm, sportchassi och 235mm däck på 17" fälg. Stora cd-växlarstereon med Harman Kardonhögtalare.

Jag vill påstå att det inte är många betydligt dyrare bilar som matchar denna bil i fråga om komfort, kvickhet, lågt vägbrus, bra ljudanläggning, sköna stolar, väghållning och körglädje.

Men jag är ju part i målet förstås...

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » ons 25 nov 2009, 18:45

Mr Q: Har du kört Alfa?
Henric D

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 25 nov 2009, 18:48

Re HR312:

Nej det har jag inte. Jag har hört att de har otroligt körgläjde, kanske inte lika starka på komfort?

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » ons 25 nov 2009, 19:21

Alfa ger nog mest körglädje för pengarna bland standardbilarna. Komforten är det inget fel på men det är ju inte de hållbaraste grejorna som finns på marknaden och servicen funkar inte klanderfritt.

Det är detta som är min poäng: Saab är inte riktigt bra på något. En liten biltillverkare kan inte vara bra på allt och områden som körglädje/teknik är områden som premiummärkena satsar ofrantliga belopp på och har stor kompetens inom. Man måste hitta ett område där man faktiskt vinna och jag tror säkerheten är ett sådant område, framförallt för att produkterna är riktigt bra inom detta område.

Som du förstår är Alfa inget för mig Mr Q men du gillar ju körglädje så stanna till hos Alfa-handlaren nästa gång det är dags för byte. Tror inte du blir missnöjd.
Henric D

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » ons 25 nov 2009, 20:05

Mr Q skrev:Vad gör Volvo som inte Saab gör?
Volvo Cars har ju gått med rejäl vinst till och från. Har Saab en svag försäljningsorganisation?
Var inte Volvo och Bmw lika stora för typ 15-20 år sedan?

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Inlägg av coppertail » ons 25 nov 2009, 21:25

Flyttat merparten av produktionen utomlands?
Tillverkas det öht, några kompletta Volvobilar i Sverige?

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 25 nov 2009, 22:18

Re HR312:

Jag får prova Alfa, har också hört att de är roliga. Även Subaru ska ge körglädje tydligen.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 26 nov 2009, 07:06

Mister Q är uppenbarligen stolt över sin Saab, så till den milda grad att han räknar upp hela specifikationen för oss. Det är bara att gratulera till en nöjd bilägare.

Personligen tycker jag Saab har legat på konstgjord andning i 20 år eller mer. De ligger helt fel, i en industri där det antingen gäller att vara jättestor, eller pytteliten med handgjord lyx. Saab är varken eller. De har försökt spela i premiumligan, men har egentligen inget att komma med där, det visar inte minst siffror över antal fel på nya bilar.

Tyvärr, jag ser ingen framtid för Saab som det ser ut nu. Varumärket kanske köps upp och lever vidare, men jag har svårt att tro på bilfabriken i Trollhättan.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tor 26 nov 2009, 08:55

HR312 skrev: Sanningen är den att alltfler kvinnor utövar makt över bilköpet. Säg den kvinna med bebis som kan motstå en försäljare som påstår att den aktuella Saab-modellen är den säkraste bilen på marknaden. Hon glömmer garanterat direkt den 20-år gamla motorn och de sanslöst fula äggformade dörrhantagen.
Välkommen ner ur träden! I min generation fattar man beslut gemensamt och även män vill att barnen skall åka säkert! Tror inte att så många män numera vill frakta hem ungarna i ICA-kassarna medan de med småkåtheten tindrande ur ögonen lyssnar på motorn ;)

Så sent som för några år sedan krossade SAAB 9-5 allt motstånd i Folksams undersökning av verkliga olyckor och det med en då nästan 10 år gammal konstruktion (om man vill vara snäll). Det är förbannat bra jobbat!!!

Nu finns det tydligen kanske nygamla budgivare med i spelet. Det kanske kan gå vägen om de låser in Maud och Jöran i någon kulvert på regeringskansliet!

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 26 nov 2009, 12:21

Självklart får ju frugan köra vilken bil hon vill, så länge jag får ha min "arbetsbil". Vi har en Opel Vectra som andrabil, är mkt bra, lastar bra och är faktiskt väldigt komfortabel den också, med en hyfsad motor 2,0t.

Så två av två märken i famljen kanske blir utan serviceorganisation, sicken fullträff!

Vad gäller regeringens insats i detta drama, får man väl konstatera att det verkar ta ett tag att komma in i matchen efter åratal på bänken. :roll: :mrgreen:

tellblom
Silvermedlem

Inlägg av tellblom » tor 26 nov 2009, 20:29

Framförallt en bil som man kan lasta in halva segelbåten i.
Volvon är en traktor, den startar och går...

Saab har tyvärr haft en massa små fel som hängt i i flera modeller som tex ett strulande tändningslås (ett problem som hängt med sen tidig 9000 modell och finns kvar i nya 9-5 modeller)

/Martin

Skriv svar