Dags att laga skottet! [Nya frågor längre ner i tråd]

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 08:33
Ort: Göteborg

Dags att laga skottet! [Nya frågor längre ner i tråd]

Inlägg av Eirisch » tor 19 nov 2009, 22:39

Jag har sett en mörk fläck under pentryt i båten sedan båten köptes i maj.
Nu vid renoveringsarbete tittade jag närmare och det såg ganska illa ut och var MJUKT!

Genom pentryts "skott" går tre rör/slangar (färskvatten, läns och logg), men inget är ledigt för att släppa igenom vatten. Det spel som finns sätts igen av skit ganska lätt. Därför har nog vatten blivit stående i perioder. Dessutom verkar loggvajern (svart) vara borrad genom plastningen utan tätning. Resultatet är ett uppmjukat material halvvägs upp till lådan. Att det är fuktigt på styrbord är svårare att förstå. Vatten rinner in från både babord och tyrbord (kondens, regnläckage genom rufflucka och tidvis läckande pentrypump)

Bild
Bild
Bild

Mina frågor här är två.

Hur tycker ni kan kan skadereglera denna säsongen? Jag har fullt upp med takrenovering och lär inte hinna/orka med ett stort träarbete. Min idé är att försöka täta ordentligt med plast eller sika "uppströms" varifrån vattnet kommer, för att inte mer ska tränga i genom den skadade plastningen. Även i loggens hål lär jag behöva täta. Utåt, på salongens sida av skottet vill jag lämna det orört för att torka ut. Idag rinner kondensvatten från utrymmet under sittbrunnen utmed skadan vid loggen, och det måste "slussas" förbi till det hela hålet där färskvattnet normalt går.

Den ännu större frågan är hur något sådant här bör lagas permanent? Skulle ni lappa eller byta hela skottet? Det sitter väl plastat i skrovet.
Övriga skott i båten är hela och fina. Här har det helt enkelt blivit för tätt.
Senast redigerad av 1 Eirisch, redigerad totalt 0 gånger.

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Hur hantera fuktskadat skott?

Inlägg av cruisaren » tor 19 nov 2009, 23:05

Problemen är väl såvitt jag förstår två.
1) Styrkan har delvis försvunnit med fuktinträngningen.
2) Det ser estetiskt inte hundra ut.

Om du bedömmer att det håller en säsong till (och varför skulle det inte göra det?) så skulle jag ägna mig åt taket och låta det vara som befintligt ett år till. Möjligen skulle jag borra ett dränhål i botten av skottet för att inte få vatten stående bakom.

Nästa säsong: Att byta hela skottet verkar väl overkill om det bara är skadat lokalt? Återstår att få till en stark och snygg ersättning av det skadade. Finns säker många varianter. En kan vara att såga bort den del som är trasig och ersätta den kant-i-kant med ett nytt skott (den bortsågade fungerar bra som mall) som laskas/plastas ihop från baksidan (du ser ut att komma år ganska bra). Skarven döljer du sedan med en bred tunn list. I praktiken skulle du kanske tom kunna använda ett "oädelt" material som ersättning och dölja hela den nya delen med en tunn klädselpanel?
//Niklas

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur hantera fuktskadat skott?

Inlägg av Eilean » tor 19 nov 2009, 23:36

Jag ställer mig undrande till om skottet verkligen har någon bärande funktion att tala om. Det ser inte så ut.
Jag skulle naturligtvis stoppa ytterligare flöde av vatten och låta det torka ordentligt.
Sedan kan man ju diskutera vad som skall göras. Men jag tror nog det är mer estetetiken som får styra än kravet på styrka. En variant vore att skaffa en tunn mahognyplanka som passas in mellan kojfronter och skrov och sedan limmas mot det renskrapade skottet med epoxy. Epoxybehandla också alla hål för slangar etc. Underkanten kan gott limmas med epoxy mot skrovet, är du ambitioös med litet glasfiberremsor. Låt biten sträcka sig ända upp till kanten på luckan/draglådan eller vad det nu är som skall gå in i hålet. Då får man en tunn avsats som i princip bara syns vid sidan av luckan/draglådan. Fernissa biten och naturligtvis får du kapa durken motsvarande plankans tjocklek.

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 08:33
Ort: Göteborg

Re: Hur hantera fuktskadat skott?

Inlägg av Eirisch » tor 19 nov 2009, 23:38

Hej

Jo, jag blir sugen på att såga bort den undre delen. Kanske snitt ut från båda sidorna av lådbotten. Blir ju mindre att markera då.
Vad tror ni tidsåtgången är? Såga, pilla bort befintlig plast. Såga till ny bit, och sedan plasta + täcka med list. Plasta har jag aldrig gjort. Jag vet inte hur svårt det är att rensa upp från tidigare plastning, samt att göra ny?
Biten som sätts dit skulle väl kunna ha betydligt större genomföringar. Säg två breda med ett stöd mot mitten för att bära upp lådan? (Lådan har ett fotsteg i handtaget)

Som ni ser är materialet även fuktigt upp bakom styrbords brits, allt där bakom kan jag nog inte komma åt. Men om kappilärkraften stoppas borde väl problemet hejdas?

Kan min tanke om tätning stoppa fuktinträngningen mån tro? Vill inte att det blir värre just nu. Vill rädda så mycket material som jag kan.

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 08:33
Ort: Göteborg

Re: Hur hantera fuktskadat skott?

Inlägg av Eirisch » tor 19 nov 2009, 23:40

Eilean skrev:Jag ställer mig undrande till om skottet verkligen har någon bärande funktion att tala om. Det ser inte så ut.
Jag skulle naturligtvis stoppa ytterligare flöde av vatten och låta det torka ordentligt.
Sedan kan man ju diskutera vad som skall göras. Men jag tror nog det är mer estetetiken som får styra än kravet på styrka. En variant vore att skaffa en tunn mahognyplanka som passas in mellan kojfronter och skrov och sedan limmas mot det renskrapade skottet med epoxy. Epoxybehandla också alla hål för slangar etc. Underkanten kan gott limmas med epoxy mot skrovet, är du ambitioös med litet glasfiberremsor. Låt biten sträcka sig ända upp till kanten på luckan/draglådan eller vad det nu är som skall gå in i hålet. Då får man en tunn avsats som i princip bara syns vid sidan av luckan/draglådan. Fernissa biten och naturligtvis får du kapa durken motsvarande plankans tjocklek.
Nja, den ska bära lådan plus en 100kg svärfar stående på dess fotsteg. Skenan innanför tar ju förståss en viss last.

Så ni ser inte detta som en KRIS?? Vad skönt i så fall.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur hantera fuktskadat skott?

Inlägg av Eilean » tor 19 nov 2009, 23:50

Med bärande menar jag inte svärfäder och tunga lådor. Jag menar om skottet har någon betydelse för skrovets integritet, det tvivlar jag på. Så jag är rätt övertygad om att du kan agera hyfsat fritt ur hållfasthetssynpunkt.
Din idé om att såga bort och sätta dit funkar nog bra. Men det är inte lätt och du tvingas ändå dölja en sannolikt inte helt snygg skarv med en list. Jag skulle trots allt välja en lös bit utanpå det helt torkade och epoxyindränkta skottet...
Angånde hål för slangar etc, så skulle jag borra upp hålen och sätta dit stumpar av VP-rör som epoxylimmas.

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 08:33
Ort: Göteborg

Re: Hur hantera fuktskadat skott?

Inlägg av Eirisch » tor 19 nov 2009, 23:59

Behöver båten stå varmt väldigt länge för att torka ur ett så pass blött skott? Nu står hon kallt, och dessutom med rumpan ut mot havet. Mycket fuktig luft som tenderar blåsa rakt igenom, trots att jag försöker täcka in så gott som möjligt.
Jag tror inte jag kan låta värme stå på i Hinsholmen dygnet runt i vinter? Grefab reaggerar väl på något sätt?
Det du föreslår låter faktiskt som en aktivitet möjlig även i vattnet.

Om jag vill köpa bara "lite" plywood av lämplig sort, vart/vem går jag till då?
Har sett trådar här om billiga ställen, men de säljer sällan spill.

Jag är även till övriga delar av båten intresserad av relativt begränsade mängder, men vet inte var jag vänder mig för det "lilla"
Är inte sugen på att släpa hem 2 x 1,5m material... utan bil :(

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur hantera fuktskadat skott?

Inlägg av Anders S » fre 20 nov 2009, 07:11

Jag instämmer med övriga, lugn&fin !

Låt du detta torka i vinter. Det som mjuknat kan du inte reparera (styrkan kommer inte tillbaka), utan det får bytas eller döljas. En strategi kan vara att måla den mörka biten med samma vita färg som skrovet, det kan se bättre ut än en svart fläck. Sedan kan du sätta en plywoodbit på baksidan som förstärkning, och i skede två ge dig på att byta ut en del av skottet. Alternativt lägger du en list över eländet, väl det torkat och skyddats.

Båtar skall bära spår av användning, det hör till.
Anders S

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 08:33
Ort: Göteborg

Re: Hur hantera fuktskadat skott?

Inlägg av Eirisch » fre 20 nov 2009, 08:12

Jodå, såklart de ska se använda ut.
Själv håller jag även på med MTB-cykling, och där får man stå ut med att dyrgripen bucklas, repas och slits något förfärligt!

Då ska jag ner i helgen och försöka styra ner allt kondensvatten genom det enda "hela" hålet.
Man undrar hur de tänkte när de.

1. Borrade utan att täta.
2. Drog slang genom alla genomföringar.

ps, de två frågorna behöver ni nog inte svara på, därmot kanske förrförra ägaren!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur hantera fuktskadat skott?

Inlägg av Eilean » fre 20 nov 2009, 08:57

Eirisch skrev:....
Man undrar hur de tänkte när de.

1. Borrade utan att täta.
2. Drog slang genom alla genomföringar....
Haha! Väkommen till en värld av oanade synder!
Ibland undrar man om inte klantiga ägare ser till att ta hand om de möjligheter till fusk tillverkaren missat.
Jag låter kanske cynisk, men efter många decenniers båtägande är det inte så mycket som förvånar....

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 08:33
Ort: Göteborg

Re: Hur hantera fuktskadat skott?

Inlägg av Eirisch » fre 20 nov 2009, 09:02

Oj vilken spännande formulering, jag fick läsa några gånger innan det blev rätt.
Jag ser faktiskt inte så många spår av fusk från varvet i min gamla båt, men det kanske tidigare icke klantiga ägare redan dolt med egna tabbar.
Flyter gör hon (senast hon var i vattnet) i alla fall, det är bra!

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Hur hantera fuktskadat skott?

Inlägg av HansH » sön 22 nov 2009, 17:02

Jag hade en fanerskada under toalettdörren - hade inte gått så långt som här utan bara yttersta faneret som blivit lite mörkt. Försökte betsa/lacka, men det såg inte bra ut.
Valde istället att täcka biten under dörren med en tunn alu-plåt (den sort som används till Volvos instrumentpaneler i bla S40/V50) i samma "kulör" som den alulist som sitter som tröskel i dörröppningen. Blev väldig snyggt och ingen utom jag tänker på att den inte är original.
Något liknande bode gå att applicera på din båt - kapa bort det murkna trät, epoxylimma dit nytt för att återskapa ev bärighet (om det nu behövs), laminera ett par skikt glasfiberväv på insidan och täck det sedan med en tunn alu eller rf plåt som limmas med kontaktlim.
Om man inte vill ha alu/rf, varför inte laminera något lager väv och sedan måla det i samma färg som skrovet.

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 08:33
Ort: Göteborg

Dags att laga skottet!

Inlägg av Eirisch » mån 28 feb 2011, 11:13

Nu är det dags för åtgärder.

Jag ska reparera skottet.
Det som hänt sedan bilden nedan är att jag misslyckades med att "täta" kontakten mellan trä och vatten, och det fortsatte att ruttna.
Nu har jag sågat/hackat bort det trä som haft kontakt med skrovet och därigenom hindrat fortsatt uppsugning av fukt. Nu är det helt torrt, HURRA!
Nu har jag mao ett nästan rektangulärt hål, där udersidan utgörs av skrovet. De tre övriga sidorna är skadat men torrt trä, och dessa vill jag försegla innan jag täcker alltsammans med en ny fin mahognyskiva/plywood, som också ska förseglas i underkant, för övrigt lackas. Plasten/epoxitätningen på den sista skivan kommer inte att synas när durken läggs på plats. Självklart ska strömbrytaren tas bort, och kanske flyttas till ett torrare ställe.

Vad har ni för tips på tillvägagångssätt, produkter och lämpliga verktyg för själva tätningen? Jag har bara erfarenhet av små tuber av epoxy, inget annat.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Dags att laga skottet! [Nya frågor längre ner i tråd]

Inlägg av peterh » mån 28 feb 2011, 11:58

Jag skulle lämna en ordentlig spalt mellan botten och träet. Om du nödvändigtvis
vill ha en ny vägg, gät den i plast(men se till att lämna en öppning så att
inträngande vatten kan rinna ut i kölsvinet.

Dessutom skulle jag flytta huvudströmbrytarebn långt upp !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 19 maj 2004, 08:33
Ort: Göteborg

Re: Dags att laga skottet! [Nya frågor längre ner i tråd]

Inlägg av Eirisch » mån 28 feb 2011, 16:53

Absolut ska jag lämna en ordentlig spalt. Jag förstår inte varför de tidigare genomöringarna skulle vara så små? Varför inte göra en bredare öppning?
Huvudströmbrytaren sitter som sagt dumt till, dessutom blir den lätt sparkad på i nuläget.

Skriv svar