Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
d88-jwn
- Platinamedlem
-
Kontakt:
Jag hittar två nackdelar med att ha radarantenn i masten:
- Förseglet kan ta i vid slag
- Krångligt vid av- och påmastning
Ngn föreslog att tyngden var dåligt men det tror jag (åtminstone för mig) inte spelar ngn större roll. Inte heller tror jag antennen går sönder så ofta att det gör ngt att den är mer svårtillgänglig.
Jag vill så gärna slippa ha en stolpe bakom sittbrunnen men det är så få som har antennen i masten som det verkar. Åtminstone på båtar under 40 fot.
Ngn med egen erfarenhet?
-
cruisaren
- Diamantmedlem
Hej.
Jag tycker fördelarna med radarn i masten överväger.
Riggning:
Jag har hjälp med väldigt proffsigt folk då jag riggar och riggar av så detta är inget problem. Lite pill med att montera och demontera radarn är det ju (förvara den hemma) men med rätt verktyg går det fort. Viktigt naturligtvis att ha bra elkontakter och skydda mastsidan under vintern. Jag använder dubbla buntbandförsedda plastpåsar i vilka jag sprayar rejält med CRC.
Segelislag:
Visst tar förseglet i radarn vid slag men jag ser inte detta som ett stort problem. Man kan minska islagskraften genom att släppa skotet på gamla lovart i rätt tid, göra ett resolut slag och har man bara inte en latta placerad på denna höjd går det ok. Dock vettigt att ha en förstärkningslapp på focken på rätt höjd.
Vikten:
Visst det kan nog teoretiskt vara en nackdel. Å andra sidan är en tung stolpe+ radar längst ute i akterskeppet inte heller optimalt. Tror i realiteten inte att det spelar någon roll för seglingsegenskaperna.
Räckvidd/precision: Bör bli bättre med mastmontaget då den kan hamn högre upp och inte har masten ivägen för sektorn man är intresserad av.
//Niklas S
-
Eilean
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
En synpunkt. Jag har en ketch med radomen på mesanmasten. En rätt idealisk placering på många vis. Men 'sikten' bakåt blir noll inom en stor sektor. Och förmodligen har du grövre profil på din mast än på min mesan, så du får en ännu större blind sektor.
Om detta är en större nackdel eller inte kan diskuteras, det är väl egentligen bara upphinnande (väjningsskyldiga) farkoster som döljs. Men skulle jag ha en slup fick det bli en stolpe på SB låring. Jag vill minimera de blinda sektorerna.
Visst, masten skuggar snett åt BB vid stolpplacering, men den sektorn är bara några få grader och märks inte i praktiken när båten slingrar. Jag har exempelvis aldrig störts av min stormast rakt framför radomen på min båt.
En mastplacerad behöver inte vara svårtillänglig. Enligt min mening är det mycket litet att vinna på en hög placering av radomen, de flesta placeras onödigt högt. Visst, den teoretiska räckvidden blir bättre, men i praktiken jobbar man mest med områden under 8 sjömil och då tappar höjden betydelse. Sätt den inte högre än att den strålar över huvudet på en man på fördäck. Då är den rätt lätt att nå från en pall eller bock.
-
cruisaren
- Diamantmedlem
Lite off-topic, men ett mycket vanligt extratillbehör till nybeställda båtar lär vara en tom radarlåda...
Tydligen lite typ de lösa "Turbo"-märkena man såg mycket på bakluckan på bilar i början av 80-talet. I sommar skall jag flitigt kolla noga på alla mastradars och se om jag hittar någon utan sladd. Skall vi starta en bildinsändartävling om vem som hittar flest

?
//Niklas S
-
Tordmulen
- Platinamedlem
cruisaren skrev:Lite off-topic, men ett mycket vanligt extratillbehör till nybeställda båtar lär vara en tom radarlåda...
Tydligen lite typ de lösa "Turbo"-märkena man såg mycket på bakluckan på bilar i början av 80-talet. I sommar skall jag flitigt kolla noga på alla mastradars och se om jag hittar någon utan sladd. Skall vi starta en bildinsändartävling om vem som hittar flest

?
//Niklas S
Näe nu hittar du allt på? , det får inte vara sant!

-
Eilean
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
cruisaren skrev:Lite off-topic, men ett mycket vanligt extratillbehör till nybeställda båtar lär vara en tom radarlåda...

?
//Niklas S
En tom satellitkula borde smälla ännu högre. Och kevlakolfiberlaminatfärg på sprayburk så att man kan hotta upp sina gamla DD-kupor i dacron.
-
d88-jwn
- Platinamedlem
-
Kontakt:
Tack för alla synpunkter. Ang krångel tror jag inte heller det är så farligt och egentligen är jag bara lite rädd att förstöra kontakter inuti antennen. Dessutom är locket till just min antenn (Raymarine) väldigt dåligt fastsatt på så sätt att fästena går sönder mycket lätt.
Intressant att döda vinkeln blir så pass stor Eileen! Undrar hur mycket jag skulle störa mig på det, det är ju som sagt upphinnande båtar men jag tror samtidigt det är skönt att "se" åt alla håll för överblick och förståelse.
Fortsätt gärna ni som har erfarenheter. Jag har letat lite innan jag postade men hittade förvånansvärt lite.
hej/Johan
-
Anders S
- Diamantmedlem
Tordmulen skrev:cruisaren skrev:Lite off-topic, men ett mycket vanligt extratillbehör till nybeställda båtar lär vara en tom radarlåda...

?
//Niklas S
Näe nu hittar du allt på? , det får inte vara sant!

Det är inte otänkbart. Jag kände förre ägaren till Båt&Navigation i Lund och han berättade att de sålde många radarkupor "som reservdel", fler än vad man rimligen skulle kunna tänka sig.
I saken: Skall radarn sitta på masten bör den sitta så högt att man kan svinga en spinnakerbom, med upphal och allt under "burken"Sedan skall man nog sätta den över spridarna (eller under) så att monteringshålen hamnar rimligt långt från vantfästen och spridarfästen (för maststyrkan skull). De väger inte så mycket heller, och eveentuell längre hävarm på vikten äts upp av att man behöver en radarstolpe.
En stor poäng med radarstolpe i akter är att man kan ganska enkelt ordna en lättjusterad radargunga (lutningsanordning). En ytterligare montering är i akterstaget, men då kostar monteringsbygeln riktigt mycket... Nu vet jag just inte hur känsliga små radar med trollerielektronik egentligen är för lutning, men breda antenner skall helst inte luta, då slösar de effekt.
Anders S
-
Eilean
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Anders S skrev:.... Skall radarn sitta på masten bör den sitta så högt att man kan svinga en spinnakerbom, med upphal och allt under "burken"Sedan skall man nog sätta den över spridarna (eller under) så att monteringshålen hamnar rimligt långt från vantfästen och spridarfästen ....
På en äldre MH-riggad båt blir detta väääldigt högt, om man tänker sig ett säkerhetsavstånd på en meter till spridarfästena.
Det blir nog till att fixa något slags 'korg' som vissa har som skydd för spinnakerbommen om man tänker sig svinga den ofta.
-
Schvidja
- Diamantmedlem
Svinga spinnakerbom in i radarn som sitter högt uppe vid spridarna. Hur lyckas man med det eller varför svingar man eller är det för de som har bommen monterad på masten? Jag förstår inte riktigt problemet men jag har ingen radar heller. Ett annat litet problem med radar är att den ska användas förutsatt att det inte bara är en tomburk då. Har ni radar skärmen monterad i sittbrunn eller har ni en radaroperatör vid navbordet som varnar för analkande närsituationer. Strömförbrukningen har förmodligen minskat men det måste man också kalkylera med vi längre seglatser. I somras saknade jag dock radar då vi hade dimma från Storjungfrun till Härnön. Jag tror att har man radar så ska den alltid vara på och användas för att man ska utveckla sitt handhavande, i god sikt kan man jämföra med facit och sedan tillämpa i nedsatt sikt.
-
Anders S
- Diamantmedlem
Angående spinnakerbom: Det är bara att måtta. Radarn måste hur som helst sitta ovanför upphalets fäste i masten. Sedan finns möjligheten att man vill ha spinnakerbommen stuvad på masten, och då brukar skenan för bommens fäste bli lika lång som bommen (något litet längre, faktiskt). Koll 2: Har man (eller överväger) ett inre förstag och med det en möjlig stormfock på detta?
Sedan blir det en smaksak om man vill ha fästet placerat över eller under spridarna. Men bekymren är mindre nu än förr, lättare burkar och mindre kabelhål gör sitt. Jag noterar från bilden att Cruisaren har radarn klockrent vid spridarfästet och (bedömt) inte heller har plats att stuva bommen på masten. Man kan (uppenbarligen) mycket väl ha det så, men då bör man ju tänka igenom vad det innebär innan man sätter borren i maströret.
Anders S
-
cruisaren
- Diamantmedlem
Förstår inte varför radarn måste sitta ovanför liftens bomupphalets fäste i masten? Förutsatt att liften sitter tillräckligt långt ovanför radarn att den inte tar i radarn på sin väg till fästet i en satt spinnbom så är det ju inget problem.
Ang. placeringen på Faurbyn så satt den där när vi köpte båten så jag har inte haft något val. Fästet för radarn är fastpoppat under spridarna på betryggande avstånd från andra ingrepp i maströret så stabiliteten är jag inte orolig för. En kille på Selden jag pratat med hävdar att är man bara mer än 1 dm från andra ingrepp så är det normalt inga problem. Masten är ju också väl fixerad i området kring spridaren så rörelsen där är inte så stor.
Jag skulle som Anders är inne på föredra att ha spinnbomen parkerad vertikalt framför masten, (hade det på OE:n) men det är som sagt ogörligt med nuvarande radarplacering.
//Niklas S
-
cruisaren
- Diamantmedlem
Schvidja skrev:Svinga spinnakerbom in i radarn som sitter högt uppe vid spridarna. Hur lyckas man med det eller varför svingar man eller är det för de som har bommen monterad på masten? Jag förstår inte riktigt problemet men jag har ingen radar heller. Ett annat litet problem med radar är att den ska användas förutsatt att det inte bara är en tomburk då. Har ni radar skärmen monterad i sittbrunn eller har ni en radaroperatör vid navbordet som varnar för analkande närsituationer. Strömförbrukningen har förmodligen minskat men det måste man också kalkylera med vi längre seglatser. I somras saknade jag dock radar då vi hade dimma från Storjungfrun till Härnön. Jag tror att har man radar så ska den alltid vara på och användas för att man ska utveckla sitt handhavande, i god sikt kan man jämföra med facit och sedan tillämpa i nedsatt sikt.
Den plotter vi har i sittbrunnen kan visa radarbild. En fiffig funktion jag hittade i somras var att om man Marpar ett fartyg (sätter en target på denna så att radarn föjer fartyget) och bläddrar över till plotterfunktionen så ser man var på plottern fartyget befinner sig och åt vilket håll det är på väg. Tyvärr stämmer inte vår båts kurs exakt överens med kartbilden (vi har en grym avdrift åt BB och bredsladdar oss fram över haven

) så fatygen hamnar inte riktigt rätt. Är lite osäker på hur jag skall kalibrera bort detta. Någon som vet?
//Niklas S
-
Mr Q
- Diamantmedlem
Fin båt cruisaren!
-
cruisaren
- Diamantmedlem
Mr Q skrev:Fin båt cruisaren!
Tackar!
Och ett Bohuslän då det är som bäst (en vardag i början av Juni 2009). Folktomt, ljust och jungfruligt!
//Niklas