Vågar inte lyfta vissa båtar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?

Inlägg av coppertail » tor 12 nov 2009, 14:25

Eilean skrev:Problemet med stöttor som pressar för hårt har man ju alltid - ingen båt är ju byggd för att klara punktbelastningen från en stötta som sitter för hårt och tar upp en del av deplacementet.
En petitess kanske, men när en båt lyfts upp ur vattnet har den inget deplacement att stötta.
En vikt har den däremot, som går att mäta i absoluta tal.
Till skillnad från deplacementet som är avhängigt vattnets densitet vid en given tidpunkt och plats.

Nu vet jag att Eilean har koll på detta egentligen, men det låter så illa och man hör det allt oftare om båtar på land.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?

Inlägg av Eilean » tor 12 nov 2009, 14:33

Re Coppertail.
Uff, där fick man så man teg!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?

Inlägg av Tommy » tor 12 nov 2009, 15:05

coppertail skrev:Till skillnad från deplacementet som är avhängigt vattnets densitet vid en given tidpunkt och plats.
Faktiskt inte. Deplacementet på ett fartyg eller båt är det samma oavsett vattnets densitet som det passerar igenom. Deplacementet är samma sak som vikten (inte volymen) av den vattenmängd som trängs undan av skrovet. När ett fartyg kör in från havet in i sötvatten (=lägre densitet) så kommer fartyget att få litet större djugående. Deplacementet, vikten av den undanträngda vattenvolymen, är dock det samma.

Hälsningar
Tommy

Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?

Inlägg av Tylö sun » tor 12 nov 2009, 15:43

Tommy skrev:Deplacementet är samma sak som vikten (inte volymen) av den vattenmängd som trängs undan av skrovet.
Tja, i ännu striktare och petitessigare mening är väl deplacementet egentligen massan av det undanträngda vattnet. :) Fortfarande är det dock båtens massa multiplicerat med tyngdaccelerationen som skapar en resulterande kraft från stöttorna som kan verka bucklande på, för den tillämpningen, klent dimensionerade skrov.

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?

Inlägg av Kjelle » tor 12 nov 2009, 16:26

Tylö sun skrev:
Tommy skrev:Deplacementet är samma sak som vikten (inte volymen) av den vattenmängd som trängs undan av skrovet.
Tja, i ännu striktare och petitessigare mening är väl deplacementet egentligen massan av det undanträngda vattnet. :) Fortfarande är det dock båtens massa multiplicerat med tyngdaccelerationen som skapar en resulterande kraft från stöttorna som kan verka bucklande på, för den tillämpningen, klent dimensionerade skrov.
Ytterligare ett tillägg: Om vi antar att båten vilar på kölen och är perfekt balanserad så vilar båten hela tyngd på kölsulan (under förutsättning att båten tyngdpunkt ligger inom stödytan). Stöttorna tar i detta läge inte någon (egentligen bara liten) kraft. Kraften i stöttorna balanserar bara kraften orsakad av det stjälpande momentet.

Min gamla AlbinVigg stod de facto på bara kölsulan och utan stöttor om den var riktigt uppriktad (men lämnades givetvis aldrig så :D )

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?

Inlägg av coppertail » tor 12 nov 2009, 16:33

Tommy skrev:
coppertail skrev:Till skillnad från deplacementet som är avhängigt vattnets densitet vid en given tidpunkt och plats.
Faktiskt inte. Deplacementet på ett fartyg eller båt är det samma oavsett vattnets densitet som det passerar igenom. Deplacementet är samma sak som vikten (inte volymen) av den vattenmängd som trängs undan av skrovet. När ett fartyg kör in från havet in i sötvatten (=lägre densitet) så kommer fartyget att få litet större djugående. Deplacementet, vikten av den undanträngda vattenvolymen, är dock det samma.

Hälsningar
Tommy
Detta är varför jag inte gärna skriver på sailguide. Allt kan divideras ner till molekylnivå tills ingen förstår någonting om någonting. Eilean skrev aldrig om han menade volym eller viktdeplacement. :roll:
Nej Tommy, det är inte samma sak.

Vi kanske kan enas om att en båt i traditionell mening inte deplacerar när den står på land. (Visst jag vet, den deplacerar luft.)

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem
Inlägg: 145
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 15:03

Re: Tångudden på Göta älvs högra strand

Inlägg av Lars L » tor 12 nov 2009, 16:47

Brendan skrev:
Brendan skrev:quote]

Att använda båtens centrumlyft gick förstås inte heller på Tångudden.

Grefab kan gå med på att använda båtens fenomenala centrumlyft men bara till en avsevärt förhöjd avgift. Ju enklare desto dyrare! Så är det.
:?: Kanske var det så förr.
8) Idag utgår ingen förhöjd avgift för centrumlyft (Hinsholmen).
:P Tvärtom, det är "lättare" o tar mindre tid att lyfta en centrumare.
Oket är bara att kroka av o lägga åt sidan, inga sling att justera in.

På Tångudden lyfts med "gaffeltruck", den sänker ner gafflarna i sjön och lyfter under kölen ev. med stöd under fören.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?

Inlägg av SWE54 » tor 12 nov 2009, 16:59

Lars L skrev: ...
:?: Kanske var det så förr.
8) Idag utgår ingen förhöjd avgift för centrumlyft (Hinsholmen).
:P Tvärtom, det är "lättare" o tar mindre tid att lyfta en centrumare.
Oket är bara att kroka av o lägga åt sidan, inga sling att justera in.

På Tångudden lyfts med "gaffeltruck", den sänker ner gafflarna i sjön och lyfter under kölen ev. med stöd under fören.
Björlanda har ju en ny lyft som består av 4 st separata motorer och inget ok.
Vet inte hur det funkar med centrumlyft där nu.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?

Inlägg av Tommy » tor 12 nov 2009, 17:05

coppertail skrev:Detta är varför jag inte gärna skriver på sailguide. Allt kan divideras ner till molekylnivå tills ingen förstår någonting om någonting. Eilean skrev aldrig om han menade volym eller viktdeplacement.
Vi är inte ens i närheten av molekylnivå :D Men du skrev att en båts deplacement på något sätt skulle vara avhängigt vattnets densitet och det är ju faktiskt direkt fel, det var bara det jag ville påpeka.

Hälsningar
Tommy

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Tångudden på Göta älvs högra strand

Inlägg av Brendan » tor 12 nov 2009, 17:45

Lars L skrev:
Brendan skrev:
Brendan skrev:quote]

Att använda båtens centrumlyft gick förstås inte heller på Tångudden.

Grefab kan gå med på att använda båtens fenomenala centrumlyft men bara till en avsevärt förhöjd avgift. Ju enklare desto dyrare! Så är det.
:?: Kanske var det så förr.
8) Idag utgår ingen förhöjd avgift för centrumlyft (Hinsholmen).
:P Tvärtom, det är "lättare" o tar mindre tid att lyfta en centrumare.
Oket är bara att kroka av o lägga åt sidan, inga sling att justera in.

På Tångudden lyfts med "gaffeltruck", den sänker ner gafflarna i sjön och lyfter under kölen ev. med stöd under fören.

Tiderna förändras. På Tångudden kanske man till och med klarar av att hantera Comfort 30-or numera? En annan speciell sak med Tångudden var att man
var tvungen att bestämma redan på hösten när man skulle sjösätta på våren, eftersom det inte gick att komma åt en båt förrän de båtar som låg utanför,
alltså de senare upptagna, hade sjösatts. Så tidig sjösättning förutsatte sen upptagning föregående år.

När jag frågade om centrumlyftsupptagning i Björlanda Kile för några år sedan hade den nya kranen inte installerats. Kanske är det skillnad nu, men jag har
aldrig sett någon båt sjösättas eller torrsättas med centrumlyft. Att montera slingen går så snabbt att det faktiskt går snabbare än att använda centrumlyft, åtminstone
med min båt. Tiden för att demontera och återmontera ventilatorn på rufftaket måste också beaktas. Dessutom måste man vara kvar ombord vid sjösättningen för
att koppla kroken.

Jag har också frågat om möjligheten att passa på att väga båten i samband med sjösättning och torrsättning. Det skulle också vara förenat med mycket merarbete
och kosta extra fick jag veta. Men det var också före den nya kranens tid.

Fördelen med centrumlyft i Grefabhamnarna förtas ytterligare av det faktum att båten vid torrsättning sätts på en vagn, där den spänns fast med band,
som ibland kan gå ganska hårt åt gelcoat och strajp. Vid sjösättning börjar resan med vagn från uppläggningsplatsen till sjösättningskranen.

Beträffande uppallningen så har jag fått besked om att man försöker fördela båtens vikt med 50% på skrabben under kölen och 50% på bockarna under skrovet för och akter om kölen (gäller fenkölade båtar). Sedan båten pallats upp på skrabb och bockar sätts extra sidostöd på båda sidor, enkla eller dubbla.

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem
Inlägg: 145
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 15:03

Svar om Centrumlyft i Hinsholmen

Inlägg av Lars L » tor 12 nov 2009, 21:12

Nedanstående "gäller" GREFAB Hinsholshamnen som jag är väl förtrogen med..
Min uppgifter kommer från hamnkapten som jag pratat med idag.
Det är hamnens "lyfttid" som avses.
Hamnen föredrar centrumlyft för att det är enklare och snabbare.
Hinsholmen har den "gamla kranen".
Tveksamt om det med den "nya" kranen med telfrar är lämplig för centrumlyft, troligtvis tillkommer något "ok" för att fördela vikten/balansen.
Oavsett lyftsätt tillkommer vagn för att ställa av båten.
Jag har sett flera båtar lyftas med centrumlyft, någon hade lämmnat båten med lyftstroppen kopplad och var inte med vid torrsättningen.
Några som är rädda om sina "möbler" har gjort skydd för lyftbanden.
Viktfördelningen 50/50 på land är inte så enkelt, vid för hög last på bockar eller stöttor sjunker de ned i asfalten.
Har på segelbåten som står på grus/sand justerat stöttorna varje vecka för att de är "lösa" och "sätter" sig i gruset/sanden.
De "nya" bockarna har fotplattor som skall förhindra detta.
Vid trucklyft finns möjlighet att enkelt väga båten.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Tångudden på Göta älvs högra strand

Inlägg av Brendan » lör 14 nov 2009, 14:42

Lars L skrev:
Brendan skrev:
Brendan skrev:quote]

Att använda båtens centrumlyft gick förstås inte heller på Tångudden.

Grefab kan gå med på att använda båtens fenomenala centrumlyft men bara till en avsevärt förhöjd avgift. Ju enklare desto dyrare! Så är det.
:?: Kanske var det så förr.
8) Idag utgår ingen förhöjd avgift för centrumlyft (Hinsholmen).
:P Tvärtom, det är "lättare" o tar mindre tid att lyfta en centrumare.
Oket är bara att kroka av o lägga åt sidan, inga sling att justera in.

På Tångudden lyfts med "gaffeltruck", den sänker ner gafflarna i sjön och lyfter under kölen ev. med stöd under fören.
007_2.jpg
002_1.jpg

.
006_2.jpg
Jag gjorde en "nostalgitripp" till Tångudden idag efter nästan 40 år och tog några bilder. Ny lastbil var det men samma upptagningsmetod.

Hur jag än letade kunde jag inte hitta en enda Comfort 30-a på uppläggningsområdet. Månne denna för den gamle
hamnchefen så förhatliga båttyp fortfarande är svartlistad? Annars såg jag flera andra fenkölade båtar med mycket kort bas, som såg nog
så besvärliga ut och bör ha lika stora balansproblem på gaffeln som Comfort 30-an.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?

Inlägg av Peter_K » lör 14 nov 2009, 23:03

Comfort 30 - det är de båtarna som seglar så bra för bidevind, va..? :roll:
Alla borde ha skägg

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?

Inlägg av Brendan » sön 15 nov 2009, 10:33

Peter_K skrev:Comfort 30 - det är de båtarna som seglar så bra bidevind, va..? :roll:
Svårt att tänka klart mitt i natten, Peter K?

Relativt! sett är halvtonnare från 1970-talet goda bidevindseglare. Bidevind/kryss är deras starka sida.
Comfort 30 är en god representant för dessa halvtonnare.
Därmed inte sagt att de absolut sett är speciellt goda bidevindseglare efter dagens mått mätt.

Varför hamnchefen på Tångudden hade sådan aversion mot Comfort 30 vet jag inte. Gissningsvis hade
de misslyckats vid något tillfälle. Kölen är ganska avrundad och mycket, smal och ömtålig i akterkant.
Kanske hade de inte insett att detta krävde speciell uppmärksamhet, vad vet jag.

Ballader kunde jag se på upptagningsplatsen. De har en rakare och mer robust köl, som inte skadas så lätt.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?

Inlägg av Peter_K » sön 15 nov 2009, 14:36

Äh, jag bara skojade lite med dig.
Noterade att du skrivit det själv i nästan alla dina inlägg de senaste veckorna, och tänkte haka på.
Elva på kvällen är ingalunda mitt i natten för mig.
Alla borde ha skägg

Skriv svar