Lars L skrev:Brendan skrev:Brendan skrev:quote]
Att använda båtens centrumlyft gick förstås inte heller på Tångudden.
Grefab kan gå med på att använda båtens fenomenala centrumlyft men bara till en avsevärt förhöjd avgift. Ju enklare desto dyrare! Så är det.
Kanske var det så förr.
Idag utgår ingen förhöjd avgift för centrumlyft (Hinsholmen).
Tvärtom, det är "lättare" o tar mindre tid att lyfta en centrumare.
Oket är bara att kroka av o lägga åt sidan, inga sling att justera in.
På Tångudden lyfts med "gaffeltruck", den sänker ner gafflarna i sjön och lyfter under kölen ev. med stöd under fören.
Tiderna förändras. På Tångudden kanske man till och med klarar av att hantera Comfort 30-or numera? En annan speciell sak med Tångudden var att man
var tvungen att bestämma redan på hösten när man skulle sjösätta på våren, eftersom det inte gick att komma åt en båt förrän de båtar som låg utanför,
alltså de senare upptagna, hade sjösatts. Så tidig sjösättning förutsatte sen upptagning föregående år.
När jag frågade om centrumlyftsupptagning i Björlanda Kile för några år sedan hade den nya kranen inte installerats. Kanske är det skillnad nu, men jag har
aldrig sett någon båt sjösättas eller torrsättas med centrumlyft. Att montera slingen går så snabbt att det faktiskt går snabbare än att använda centrumlyft, åtminstone
med min båt. Tiden för att demontera och återmontera ventilatorn på rufftaket måste också beaktas. Dessutom måste man vara kvar ombord vid sjösättningen för
att koppla kroken.
Jag har också frågat om möjligheten att passa på att väga båten i samband med sjösättning och torrsättning. Det skulle också vara förenat med mycket merarbete
och kosta extra fick jag veta. Men det var också före den nya kranens tid.
Fördelen med centrumlyft i Grefabhamnarna förtas ytterligare av det faktum att båten vid torrsättning sätts på en vagn, där den spänns fast med band,
som ibland kan gå ganska hårt åt gelcoat och strajp. Vid sjösättning börjar resan med vagn från uppläggningsplatsen till sjösättningskranen.
Beträffande uppallningen så har jag fått besked om att man försöker fördela båtens vikt med 50% på skrabben under kölen och 50% på bockarna under skrovet för och akter om kölen (gäller fenkölade båtar). Sedan båten pallats upp på skrabb och bockar sätts extra sidostöd på båda sidor, enkla eller dubbla.