Ta bort gammalt kontaktlim, Jelsol kanske?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Ta bort gammalt kontaktlim, Jelsol kanske?

Inlägg av Eirisch » sön 08 nov 2009, 21:06

Hej

Då har jag äntligen rivit ner innertaket i min Misil II. Att få ner taket gick fint med stämjärn och en kupéfläkt riktad mot ytan.
Nu återstår dock att få bort det gamla limmet, som påminner om kontaktlim. Det är gult, och blir fortfarande kladdigt vid uppvärmning (25 grader och uppåt) trots att det har 34 år på nacken.
Jag har läst lite olika trådar och det vettigaste tipset är produkter som t.ex. jelsolv. Innertaket är skovligt, så att slipa är uteslutet.

Det lutar åt att limma ny duk med vattenbaserat lim. Visst, jag kan skruva upp inklädd duk här och var, men jag kommer ändå inte undan i vissa dubbelkrökta ytor osv. Då vågar jag inte ha kvar några gamla mjukgörande limrester. Jag har även hört att aceton ska fungera eller t.ex. thinner.

Vad säger ni? Var köper jag superprodukten jelsolv t.ex. På Smartabs hemsida hittar jag inget vettigt då de inte distribuerar till slutkund.

Här är lite bilder på den hemska ytan...
Bild
Bild

peterh
Diamantmedlem

Re: Ta bort gammalt kontaktlim, Jelsol kanske?

Inlägg av peterh » mån 09 nov 2009, 08:56

aceton biter nog på kontaktlim..
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Inlägg av Eirisch » mån 09 nov 2009, 10:03

Vad tror ni om temperatur vid borttagning?

Ska jag köra i uppvärmt utrymme = klibbigt lim, eller svalt = lite sprödare.
Det lär väl bli ett väldans massa klibb oavsett? Dessutom vill jag ju vara rädd om träinredningen.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 09 nov 2009, 11:45

Jag hade samma problem, fast på en plywooddurk där varvet limmat något slags halkskyddsmatta. Och senare på mitt treadmasterlimmade däck. Värmepistol (kraftig mattläggar-d:o) och skrapa blev lösningen i bägge fallen. Men då var det kanske enklare eftersom man kunde jobba 'nedåt' och lättare lägga kraft på skrapan. Dessutom var ytan jämnare och lär sig skrapas lättare.
Läösningsmedel låter litet läskigt i så slutna utrymmen.

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Inlägg av Eirisch » mån 09 nov 2009, 12:58

Båten ligger ju "som tur är" med rumpan mot havet, så en blåsig dag är nog inga problem att ordna tvärdrag. Om det nu är någon tröst.

Mekanisk bearbetning känns svårt då ytan är mycket skrovlig. Jag kommer inte ner i håligheterna med hårda verktyg. De är dock tillräckligt flacka för att kommas åt med trasa.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 09 nov 2009, 16:22

Är inte problemet egentligen att du inte vill ha limrester kvar i håligheterna för att dessa kan reagera med ny beklänad?
Då undrar jag, finns det inget sätt att 'passivisera' limmet, dvs måla över taket med någon slags primer efter att du slipat ner allt som går?
Att få bort limmet ur håligheterna låter som ett smärre h-e även iom du hittar ett bra lösningsmedel.

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Inlägg av Eirisch » mån 09 nov 2009, 22:24

Hej, jo det är helt rätt resonerat.

Vilka produkter har egenskapen att de t.ex. kan målas på en sådan yta och försegla limmets effekt?

Användarvisningsbild
Kapten
Trogen medlem

Inlägg av Kapten » tis 10 nov 2009, 20:30

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Inlägg av Eirisch » tis 10 nov 2009, 21:37

Nej den har jag inte testat, men den verkar helt klart mest lovande hittils!

Den måste jag garanterat testa!

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » tor 12 nov 2009, 08:42

Bromsrengöringsmedlet CRC Bräkleen kanske, kraftfullt rengöringsmedel och avfettare?
Bär av, bär av, BÄR AV

Användarvisningsbild
Eirisch
Platinamedlem

Inlägg av Eirisch » ons 18 nov 2009, 13:02

Så, då har jag testat Biltemas gummitrissa, och den fungerade över förväntan. Resultatet var ett ganska renslipat rufftak.
Det tog tid att få in tekniken. Lagom tryck och lagom gas på en alldeles för högvarvig maskin. Att få en vettig arbetsställning verkar inte vara lönt dok. Handlederna var ganska trötta dagen efter.
Trissan förvandlar limmet till ett sågspånsliknande pulver som gick fint att sopa upp med en borste. Jag testade även med T-röd (sämre) samt med en roterande grov borste på borrmaskinen (också sämre då den mest piskade omkring limmet)

En trissa räckte till 1/3 av ruffen. Jag tror nästa lär räcka längre när jag undviker att bränna den.

Tack för tipsen, i morgon ska jag ner och försöka få bort ännu en tredjedel!

Skriv svar