Hur kryssar olika båtar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Hur kryssar olika båtar

Inlägg av Besqua » fre 30 okt 2009, 17:51

När man läser 500 båtar så är det slående hur det ofta kommenteras att nyare "massbyggen" kryssar illa, så min fundering är hur kryssar dessa ofta ganska breda skapelser jämfört med tex en Linjett 35, eller jämförbar båt byggd för Svenska vatten, har ni erfarenheter av tex Hunter?
Inser att detta är beroende av många faktorer, men nåt ska vi ju jiddra om :mrgreen:
Har jag bråttom tar jag bilen

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Hur kryssar olika båtar

Inlägg av Mr Q » fre 30 okt 2009, 20:40

Bra med nya ämnen, känns som att Sailguide tappat flåset litet.

Typiskt går långsmala båtar högre i vind, se t.ex. smaragd, carrera hellsman mfl är riktiga krysslok. Att t.ex. Oceanis, stora First-båtar, eller de större Bavaria inte kryssar särskilt bra beror nog på dels på bredden och att de är underriggade, dessutom vikten samt det faktum att de typiska cruisingsegel som ofta sitter på knappast är optimerade för fart och höjd.

Men om Smaragden går 10 grader högre och 0,4 knop snabbare på kryss så tar Oceanisgänget igen det med råge i hamn sen.

Skulle möjligen kunna jämföras med husvagnar, vill man ha en snabb strömlinjeformad sak eller en fläskig klump som har samma bekvämligheter som hemma i villan?

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Hur kryssar olika båtar

Inlägg av Tommy » fre 30 okt 2009, 20:50

Frågan är ganska generell, men jag håller med Q helt och hållet i detta. Smala båtar med hög rigg och kryssfock går givetvis högre i vind, snabbare. Men är ganska obekväma att krypa in i.. :D

Bredare båtar, gärna med masthead eller 14/15-delars rigg (som Bavaria), går sämre och långsammare. Själv seglar jag Balladen, som definitivt inte är anpassad för kryss. Men för att vara en 70-talare så är den ganska rymlig. Så resonemanget går igen redan där.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Hur kryssar olika båtar

Inlägg av Fredrik » fre 30 okt 2009, 21:19

Utan att ha alltför mycket teoretiska kunskaper i ämnet, men att en båt är smal är väl inget som ger någon direkt fördel på kryssen? En bredare båt ger ju ett styvare skrov, vilket bör innebära att båten kan bära mer segel. Visst kryssar smaragden otroligt fint, men även X-99 har ju en väldigt liten kryssvinkel, två snabba båtar med helt olika form.

Att jämföra en Carrera Helmsman med en Oceanis är väl lite som att jämföra en sportbil med en husbil. Bättre är väl att jämföra två båtar av samma längd där bägge är "prestandabåtar" som har optimerade köl, roder, segel och rigg. Jämför t.ex. Carrera Helmsman med en X-37 sport så tror jag inte att det är självklart att Carreran kryssar bättre.

Artikeln om Scampi i det senaste numret av segling tycker jag var intressant. En båt som var alldeles för bred enligt "experterna" men som ändå spöade alla andra när den dök upp. Känner dock inte till Scampins kryssegenskaper jämfört med samtida långsmala båtar.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Hur kryssar olika båtar

Inlägg av Seawolf » fre 30 okt 2009, 21:42

Det är inte sant att smala båtar kryssar bättre än de lite bredare. Detta har med den bristande formstyvheten hos smala båtar att göra, vilket gör att deras segelplan och kölplan får dåliga strömningsförhållanden på grund av deras behov av krängning för att uppnå tillräckligt rätande moment. Sen spelar dessutom kölviktsprocenten stor roll på kryss, och exempelvis Smaragd har mycket stor sådan, vilket gör att den ändå kryssar bra.

Om man förser två olika båtar med samma längd och depalcement och med samma kölvikts%, så kan den lite bredare föra mer segel och kryssa lite bättre. (medelbredd för båda tillsammans ungefär som en snittbåt).

Däremot är det sant att båtar som har slät botten kryssar bättre än de med skrovlig botten. De flesta ägare av båtar som Smaragd ägnar stor uppmärksamhet åt sin botten medan familjebåtsägarna inte gör det. Och det förvärras ytterligare av att de modernare familjebåtarna har ganska stor skrovyta under vatten, och brist på släthet slår extra hårt då.

Sålunda kryssar en Ballad alldeles förträffligt och kan ta mycket god höjd med skaplig fart om den förses med fin botten. (Undantag i lättvind). I riktigt hård vind är Balladen en gudabenådad kryssbåt, med vilken jag har kryssat ifrån både Smaragder och andra större båtar under sådana förhållanden. (runt 20m/s).

På min nuvarande båt som är en 999: är botten bra och jag finner regelbundet att den kryssar i klass med ett nummer snabbare båtar som då säkerligen inte har fin botten, även med mina ganska gamla cruisingsegel uppe. Och då är ändå inte kryss 999:an starkaste sida.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Hur kryssar olika båtar

Inlägg av SWE54 » fre 30 okt 2009, 21:58

Jag håller med både Fredrik och Seawolf, bara för att en båt är smal så kryssar den egentligen inte bättre.
Men å andra sidan kanske begreppet "kryssa bra" har olika betydelse.
Det finns ju lite att fundera på.
Ett långsmalt skrov har ju lite lägre vågmotstånd men sämre formstabilitet, vill man ha högt rätande moment så blir båten tung och den kommer att verka lite begynnelsevek.
En bred båt har bättre formstabilitet och ofta mindre våt yta, kan bära lite mer segel beroende på kölkonstruktion men detta medför också lite högre farter. Högre fart ger en något sämre vinkel.
Ytterligheten är ju katamaraner som trots en awa på ca 26 "bara" har en TWA uppåt 50 och över tom.
Menar man att "kryssa bra" är att segla högt men troligen långsammare eller lite lägre och fortare..?
Eller är "kryssa bra" att ha ett enormt deplacement som pressar båten igenom vågorna i stället för över dom...?
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Hur kryssar olika båtar

Inlägg av Brendan » fre 30 okt 2009, 22:11

Tommy skrev:Frågan är ganska generell, men jag håller med Q helt och hållet i detta. Smala båtar med hög rigg och kryssfock går givetvis högre i vind, snabbare. Men är ganska obekväma att krypa in i.. :D

Bredare båtar, gärna med masthead eller 14/15-delars rigg (som Bavaria), går sämre och långsammare. Själv seglar jag Balladen, som definitivt inte är anpassad för kryss. Men för att vara en 70-talare så är den ganska rymlig. Så resonemanget går igen redan där.

Hälsningar
Tommy
Om du inte går högt och fort med din Ballad, är det något fel, antingen på din förmåga eller på båtens utrustning eller skötsel. Balladen är som hela halvtonnargänget med Scampin i spetsen en suverän bidevindseglare. Jag seglar betydligt högre och fortare bidevind med min Comfort 30 än många AWB-båtar med högre LYS-tal.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Hur kryssar olika båtar

Inlägg av Tommy » fre 30 okt 2009, 22:27

Det är antagligen min förmåga som det är fel på. Jag är nog helt enkelt inte en sann seglare (men vi har kul när vi är ute :P )

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Hur kryssar olika båtar

Inlägg av Brendan » fre 30 okt 2009, 22:30

Tommy skrev:Det är antagligen min förmåga som det är fel på. Jag är nog helt enkelt inte en sann seglare (men vi har kul när vi är ute :P )
Inte lika kul som vi har, vi sanna seglare!

Användarvisningsbild
Jammen
Trogen medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:35
Kontakt:

Re: Hur kryssar olika båtar

Inlägg av Jammen » fre 30 okt 2009, 22:46

Det är ganska stor skillnad på kryssegenskaperna mellan smaragd och X99. En av dom är betydligt mycket bättre...
Senast redigerad av 1 Jammen, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Hur kryssar olika båtar

Inlägg av Tommy » fre 30 okt 2009, 22:46

Helt rätt Brendan, en sann seglare som du har kulare :cry:

eller 8)

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Hur kryssar olika båtar

Inlägg av SWE54 » fre 30 okt 2009, 23:26

Jammen skrev:Det är ganska stor skillnad på kryssegenskaperna mellan smaragd och X99. En av dom är betydligt mycket bättre...
Hur då bättre?
Båtfart? Höjd? VMG?
En X-99 med GI mot en Smaragd med ST?

Att det är skillnad är ju inte så konstigt, men vad är skillnaden?
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Hur kryssar olika båtar

Inlägg av HR312 » lör 31 okt 2009, 08:59

I somras iakttog jag hur en folkbåt, utrustad med helt ny rigg och nya segel, lade ut från Vrångö hamn. Båten saknade motor och det äldre paret (runt 60 år) skulle kryssande ta sig ut genom hamninloppet. Det blåste under 5 m/s väst och deras bryggplats låg alldeles intill hamninloppet. Till saken hör att hamninloppet, som är smalt och vetter mot väster, kan vara ganska bökigt att segla genom och jag var helt övertygad om att farten ( hamninloppet låg bara några meter från deras bryggplats)inte skulle räcka för "pina sig genom" mellan stenpirarna. Till min stora förvåning seglade de med ytterst god fart praktiskt taget rakt mot vinden. Har aldrig tidigare sett någon båt kunna hålla denna kryssvinkel med sådan fart i så lätt vind tidigare.

Påståendet från Mr Q mfl angående smala båtars bättre kryssegenskaper än breda båtar tror jag man inte helt kan avfärda med resonemang om bredare båtars överlägsna egenskaper i fråga om våt yta, stabilitet m.m. utan andra faktorer som vindmotstånd och vattenmotstånd att ta sig genom motgående sjö m.m spelar en väsentlig roll i sammanhanget, särskilt när vinden ökar i styrka.
Henric D

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Hur kryssar olika båtar

Inlägg av Brendan » lör 31 okt 2009, 09:15

HR312 skrev:I somras iakttog jag hur en folkbåt, utrustad med helt ny rigg och nya segel, lade ut från Vrångö hamn. Båten saknade motor och det äldre paret (runt 60 år) skulle kryssande ta sig ut genom hamninloppet. Det blåste under 5 m/s väst och deras bryggplats låg alldeles intill hamninloppet. Till saken hör att hamninloppet, som är smalt och vetter mot väster, kan vara ganska bökigt att segla genom och jag var helt övertygad om att farten ( hamninloppet låg bara några meter från deras bryggplats)inte skulle räcka för "pina sig genom" mellan stenpirarna. Till min stora förvåning seglade de med ytterst god fart praktiskt taget rakt mot vinden. Har aldrig tidigare sett någon båt kunna hålla denna kryssvinkel med sådan fart i så lätt vind tidigare.

Påståendet från Mr Q mfl angående smala båtars bättre kryssegenskaper än breda båtar tror jag man inte helt kan avfärda med resonemang om bredare båtars överlägsna egenskaper i fråga om våt yta, stabilitet m.m. utan andra faktorer som vindmotstånd och vattenmotstånd att ta sig genom motgående sjö m.m spelar en väsentlig roll i sammanhanget, särskilt när vinden ökar i styrka.
Visst har folkbåten ganska bra seglingsegenskaper, men "praktiskt taget rakt mot vinden" kan den långtifrån seglas. Däremot drog de nytta av att båten är långkölad och därför kan "segdra" på ett nästan magiskt sätt utan att överstegra som en fenkölad båt gör när farten går under en viss gräns.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Hur kryssar olika båtar

Inlägg av Mr Q » lör 31 okt 2009, 10:01

I folkmun har ju utrycket florerat att långsmala båtar (ex Americas cup) kryssar bättre och breda (ex VO70) är bättre på undanvind. Men det kanske inte stämmer? Jag har inte funderat så noga faktiskt. En högst ovetenskaplig teori är att långsmala båtar även använder skrovet som "fena", särskilt de litet "djupare" båtarna (ex 12:orna). Medans en plattbottnad bred båt får förlita sig helt på köl och roder för att undvika avdrift.

Jag kan bara referera till vår båt som är en typisk 80-tals cruiserbalja, den har en ansenlig avdift som syns tydligt när man närmar sig land.

Sen finns det en annan klyscha bland kappseglare att en räjkad rigg går högre i vind. Fråga inte mig, nackdelen borde rimligen bli att båten blir rejält lovgirig, särskilt om man är överriggad.

Det är mycket med det därninga segelbåtarna. :lol:

Skriv svar