Segelbåt- Tankfartyg kolliderar
Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar
Ett svar på en av peterh´s frågor: Ingen gjorde rätt.
Annars hade det inte blivit kollision, juridiskt sett alltså.
Praktiskt sett kommer vi aldrig att få veta exakt vad som hände eftersom inte ens den mest hederlige part i situationen kan minnas exakt vad han gjorde och observerade och tänkte sekund för sekund.
Jag läser just en mäkta intressant bok just om hur otroligt opålitligt vårt minne är, och vilka mekanismer som påverkar vad vi tror att vi upplevt.
Av Joseph T. Hallinan, "Errornomics" - why we make mistakes and what we can do to avoid them.
För ett bra tag sedan skrev jag, som exempel, hur jag mindes att jag sett "Stockholm" vid Amerikakajen i Göteborg med krossat förskepp efter kollisionen med "Andrea Doria" - vilket bland andra Brendan direkt påvisade inte kunde ha hänt mig eftersom fartyget reparerades i Amerika innan hon kom till Göteborg.
Mina egna funderingar efter detta över hur en sådan minnesbild kunde ha uppstått får ytterligare förklaringar i boken.
Rekommenderad läsning för alla tvärsäkra klottrare, ert minne blir aldrig som förr.
MVH
Håkan
Annars hade det inte blivit kollision, juridiskt sett alltså.
Praktiskt sett kommer vi aldrig att få veta exakt vad som hände eftersom inte ens den mest hederlige part i situationen kan minnas exakt vad han gjorde och observerade och tänkte sekund för sekund.
Jag läser just en mäkta intressant bok just om hur otroligt opålitligt vårt minne är, och vilka mekanismer som påverkar vad vi tror att vi upplevt.
Av Joseph T. Hallinan, "Errornomics" - why we make mistakes and what we can do to avoid them.
För ett bra tag sedan skrev jag, som exempel, hur jag mindes att jag sett "Stockholm" vid Amerikakajen i Göteborg med krossat förskepp efter kollisionen med "Andrea Doria" - vilket bland andra Brendan direkt påvisade inte kunde ha hänt mig eftersom fartyget reparerades i Amerika innan hon kom till Göteborg.
Mina egna funderingar efter detta över hur en sådan minnesbild kunde ha uppstått får ytterligare förklaringar i boken.
Rekommenderad läsning för alla tvärsäkra klottrare, ert minne blir aldrig som förr.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar
Du var väl där på Amerikakajen med fejan mot vattnet och såg Stockholm med krossat förskepp på framsidan av GP. Sen rationaliserade hjärnan bort GP för att få en bättre skepparhistoria...Maxi33 skrev: För ett bra tag sedan skrev jag, som exempel, hur jag mindes att jag sett "Stockholm" vid Amerikakajen i Göteborg med krossat förskepp efter kollisionen med "Andrea Doria" - vilket bland andra Brendan direkt påvisade inte kunde ha hänt mig eftersom fartyget reparerades i Amerika innan hon kom till Göteborg.
Mina egna funderingar efter detta över hur en sådan minnesbild kunde ha uppstått får ytterligare förklaringar i boken.
Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar
I stort sett rätt morg, jag bodde på Stigbergstorget alldeles bakom Amerikakajen och hade hamnen som lekplats vilket mina föräldrar var länge ovetande om.
På den tiden var många göteborgares söndagsnöje att promenera i hamnen, mittibland järnvägsvagnar och lastbilar och kranar med hängande laster fram och tillbaka över deras huvuden...vilken oskuldsfull tid.
Jag såg alltså i åratal dessa passagerarfartyg vid sin kaj, och just som du skriver såg jag naturligtvis bilder i tidningar hur fartyget såg ut efter smällen. Inte på TV för det fanns inte då, så längesedan är det.
Och så lade hjärnan pussel av olika intryck.
Undrar hur många av er, morg och Tommy och alla andra, även Brendan...som är medvetna om hur opålitliga era minnen är?
MVH
Håkan
På den tiden var många göteborgares söndagsnöje att promenera i hamnen, mittibland järnvägsvagnar och lastbilar och kranar med hängande laster fram och tillbaka över deras huvuden...vilken oskuldsfull tid.
Jag såg alltså i åratal dessa passagerarfartyg vid sin kaj, och just som du skriver såg jag naturligtvis bilder i tidningar hur fartyget såg ut efter smällen. Inte på TV för det fanns inte då, så längesedan är det.
Och så lade hjärnan pussel av olika intryck.
Undrar hur många av er, morg och Tommy och alla andra, även Brendan...som är medvetna om hur opålitliga era minnen är?
MVH
Håkan
En expert i mängden
Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar
Tommy,Tommy skrev:Det var en förenkling, men jag håller med att man måste lägga på några kronor. Kapitalkostnaden är ju redan inräknad i exemplet med rak division. Det ser bara bättre ut ju längre tiden lider. Men drift och underhåll bör läggas till för att det ska bli rättvisande. Högt räknat 50 MSEK per år i administration, drift och underhåll (vägen ska ju vara avskriven efter 30 år). Då blir det 8 kronor till per bil.
Hälsningar
Tommy
Om jag skulle låna ut mina 5 miljarder till din väg skulle jag allt vilja ha lite mer än mina 5 miljarder tillbaka efter 30 år! Då sätter jag hellre in mina pengar på banken. Där är de dessutum säkrare. Men du kan få låna dem för 5 % ränta, vad blir det?
200 miljoner om året, alla fall under först året. Så nu närmar vi väl oss en hundring i avgift.
Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar
Man måste anta att avkastningen ska bli högre än säker bankränta, helt klart. Ju riskfylldare ett projekt är, desto högre "extraränta" krävs. I normala fall ska ett infrastrukturprojekt som detta anses som ganska låg risk, om beräkningarna är korrekt gjorda.
OK, låt oss säga 5% ränta (bra för lågrisk-projekt). Vad man dock inte får gå bet på är att dubbelräkna ränta och inflation. Du får din ränta på 5% varje år. Men inflationen (låt säga 3%) gör att investeringen på 5000 MSEK, motsvarar 2000 MSEK efter 30 år. Så man behöver givetvis inte betala av vägen med rak ränta. Så i början betalar man mest ränta. Ju längre tiden går och räntan sjunker (i framtidens penningvärde) så betalar man av mer och mer.
Man kan också se det som att vägavgiften kommer att kunna höjas med 3% varje år, det blir samma sak.
Då blir det bara ränta år 1 och 5% på 5000 MSEK blir 250 MSEK + driften på 50. Vi är uppe i 46 kronor per bil istället för mina ursprungliga lite väl glädjekalkylerande 26 kronor
OK, låt oss säga 5% ränta (bra för lågrisk-projekt). Vad man dock inte får gå bet på är att dubbelräkna ränta och inflation. Du får din ränta på 5% varje år. Men inflationen (låt säga 3%) gör att investeringen på 5000 MSEK, motsvarar 2000 MSEK efter 30 år. Så man behöver givetvis inte betala av vägen med rak ränta. Så i början betalar man mest ränta. Ju längre tiden går och räntan sjunker (i framtidens penningvärde) så betalar man av mer och mer.
Man kan också se det som att vägavgiften kommer att kunna höjas med 3% varje år, det blir samma sak.
Då blir det bara ränta år 1 och 5% på 5000 MSEK blir 250 MSEK + driften på 50. Vi är uppe i 46 kronor per bil istället för mina ursprungliga lite väl glädjekalkylerande 26 kronor
Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar
Själv så har jag 20-20 minne , bra minne av det som hände för över 20 år sen och det som hänt dom senaste 20 minuterna allt där emellan är diffust .Maxi33 skrev:Ett svar på en av peterh´s frågor: Ingen gjorde rätt.
Annars hade det inte blivit kollision, juridiskt sett alltså.
Praktiskt sett kommer vi aldrig att få veta exakt vad som hände eftersom inte ens den mest hederlige part i situationen kan minnas exakt vad han gjorde och observerade och tänkte sekund för sekund.
Jag läser just en mäkta intressant bok just om hur otroligt opålitligt vårt minne är, och vilka mekanismer som påverkar vad vi tror att vi upplevt.
Av Joseph T. Hallinan, "Errornomics" - why we make mistakes and what we can do to avoid them.
För ett bra tag sedan skrev jag, som exempel, hur jag mindes att jag sett "Stockholm" vid Amerikakajen i Göteborg med krossat förskepp efter kollisionen med "Andrea Doria" - vilket bland andra Brendan direkt påvisade inte kunde ha hänt mig eftersom fartyget reparerades i Amerika innan hon kom till Göteborg.
Mina egna funderingar efter detta över hur en sådan minnesbild kunde ha uppstått får ytterligare förklaringar i boken.
Rekommenderad läsning för alla tvärsäkra klottrare, ert minne blir aldrig som förr.
MVH
Håkan
Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar
Är det inte en bättre investering att ge 5 Miljarder till trojkan Posener/Jisander/Matsson så kan de festa upp pengarna med ränta i Saint f-ng Tropez? Champagne till alla, no limits!!!
Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar
Sorry Tommy,Tommy skrev:Man måste anta att avkastningen ska bli högre än säker bankränta, helt klart. Ju riskfylldare ett projekt är, desto högre "extraränta" krävs. I normala fall ska ett infrastrukturprojekt som detta anses som ganska låg risk, om beräkningarna är korrekt gjorda.
OK, låt oss säga 5% ränta (bra för lågrisk-projekt). Vad man dock inte får gå bet på är att dubbelräkna ränta och inflation. Du får din ränta på 5% varje år. Men inflationen (låt säga 3%) gör att investeringen på 5000 MSEK, motsvarar 2000 MSEK efter 30 år. Så man behöver givetvis inte betala av vägen med rak ränta. Så i början betalar man mest ränta. Ju längre tiden går och räntan sjunker (i framtidens penningvärde) så betalar man av mer och mer.
Man kan också se det som att vägavgiften kommer att kunna höjas med 3% varje år, det blir samma sak.
Då blir det bara ränta år 1 och 5% på 5000 MSEK blir 250 MSEK + driften på 50. Vi är uppe i 46 kronor per bil istället för mina ursprungliga lite väl glädjekalkylerande 26 kronor
Tyvärr får du inte låna mina 5 miljarder, jag vill naturligtvis ha realränta. Dessutom vill jag ha tillbaka mina pengar efter 30 år, också realt. Och det ger du mig inte med dina 46 kronor.
Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar
Realränta på 5% på att investera i ett infrastrukturprojekt, haha, coolt! Då får du nog leta vidare efter ett investeringsobjekt.
Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar
hah...Tommy skrev:Realränta på 5% på att investera i ett infrastrukturprojekt, haha, coolt! Då får du nog leta vidare efter ett investeringsobjekt.
"Internationellt tillämpas vanligtvis en (real) kalkylränta i intervallet 7-10% i samhällsekonomiska kalkyler; i samband med privata investeringar i infrastruktur används en kalkylränta som kan antas uppgå till åtminstone 10% realt. Jag vågar hävda att det skall till utomordentligt starka skäl för att det skall vara motiverat att tillämpa en kalkylränta i en samhällsekonomisk bedömning av en järnvägsinvestering som är lägre än (realt) 8%." Källa: en Rapport om samhällsnyttan med tunneln genom hallandsås!
Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar
Hallandsåsen, just en snygg jämförelse
Skämt åsidå, undrar om vi pratar om samma sak? Eller är det möjligtvis hur man hanterar kostnaden under byggtiden? Troligtvis...
När väl motorvägen är byggd, så sitter man där med ett stycke motorväg, och ett stycke lån på 5000 MSEK. Detta lån kommer inte att dra några 10% realt, det är ett som kan vara säkert.
Skämt åsidå, undrar om vi pratar om samma sak? Eller är det möjligtvis hur man hanterar kostnaden under byggtiden? Troligtvis...
När väl motorvägen är byggd, så sitter man där med ett stycke motorväg, och ett stycke lån på 5000 MSEK. Detta lån kommer inte att dra några 10% realt, det är ett som kan vara säkert.