"Bottenfauna" med VC 17/ Fler bottenfärgsrapporter
"Bottenfauna" med VC 17/ Fler bottenfärgsrapporter
Vid dagens båtupptagning blev jag ganska förvånad när jag såg hur botten såg ut.
Bottenmålad med VC 17 "västkust" och sjösatt i mitten av maj.
Förutom den enorma mängd slemmig geleaktig beväktning fanns det givetvis en massa havstulpaner och en stor mängd blåmusslor.
Se bifogat foto.
Båten har senaste åren varit bottenmålad med VC 17 men aldrig tidigare med ett så dåligt resultat.
Är det någon mer som har råkat ut för samma sak?
Bottenmålad med VC 17 "västkust" och sjösatt i mitten av maj.
Förutom den enorma mängd slemmig geleaktig beväktning fanns det givetvis en massa havstulpaner och en stor mängd blåmusslor.
Se bifogat foto.
Båten har senaste åren varit bottenmålad med VC 17 men aldrig tidigare med ett så dåligt resultat.
Är det någon mer som har råkat ut för samma sak?
Re: "Bottenfauna" med VC 17
Den ligger i HunnebostrandAnders S skrev:Bläh! Var har du båten?
Förutsatt att du har följt fabrikantens rekommendationer borde du kräva pengarna tillbaka samt ersättning för den tid du lagt ned på bottenmålningen!
Ett alldeles nytt utslag i ARN ger en villaägare rätt att få tillbaka pengar för dels färg och dels arbetet med målningen av sitt hus. Detta pga svåra mögelangrepp. Färgfabrikatet var det man normalt kallar Nordsjöfärg. Mer finns att läsa i fredagsnumret (23/10) av ortsorganet Norra Halland. (ej GP som felaktigt angavs i ursprungsinlägget - rätt skall vara rätt!). (Och hos ARN kan man förmoda).
mvh Sven-Barry
Kursiverat editerat
Ett alldeles nytt utslag i ARN ger en villaägare rätt att få tillbaka pengar för dels färg och dels arbetet med målningen av sitt hus. Detta pga svåra mögelangrepp. Färgfabrikatet var det man normalt kallar Nordsjöfärg. Mer finns att läsa i fredagsnumret (23/10) av ortsorganet Norra Halland. (ej GP som felaktigt angavs i ursprungsinlägget - rätt skall vara rätt!). (Och hos ARN kan man förmoda).
mvh Sven-Barry
Kursiverat editerat
Senast redigerad av 1 S-B A-son, redigerad totalt 0 gånger.
Det där såg ju helt absurt ut! VC 17 ostkust är så extremt odugligt usel att lokala marinan slutade sälja den för x antal år sedan, vidare var min båt totalt beväxt året innan jag blev ägare av den, och jag har både sett och hört flera andra båtar med katastrofbotten. Men västkustvarianten trodde jag skulle hålla en något högre standard, den verkar vara lika usel?
Bär av, bär av, BÄR AV
Samma här.Ligger i Öresund men har inte lyft än men det verkar vara rejäl odling här med.Vad skall man måla med i stället?
Ämnet har varit uppe tidigare, VC17NT fungerar inte som avsett. Även om man formligen slabbar på med färg kommer alla skarpa kanter att bli beväxta med snäckor. Fördelen med VC17 är ju slätheten, så gillar man att segla fort är det frågan om det finns något alternativ?
Jo, det finns ett:
Deutschland VC17!
Jag har även provat Mille Extra, funkar ganska bra, förutom när man skrubbar botten i sjön. Ett vackert moln med färg som sakta sjunker till botten. Ja där kan vi snacka miljövänligt!!!
(Hm, vänta är det något som inte stämmer här?
)
Jo, det finns ett:
Deutschland VC17!
Jag har även provat Mille Extra, funkar ganska bra, förutom när man skrubbar botten i sjön. Ett vackert moln med färg som sakta sjunker till botten. Ja där kan vi snacka miljövänligt!!!
(Hm, vänta är det något som inte stämmer här?
VC 17 ostkust har inte tillverkats på många år, men visst var den oduglig!
Däremot verkar VC 17 NT räcka till på ostkusten efter vad jag sett hos båtgrannar.
De sålde den på Watski i Bromma i våras, fast då med texten att man naturligtvis INTE fick använda den i Östersjön eller Mälaren.
Och det var nog en slump att nästan varenda botten var kopparfärgad vid sjösättning...
Däremot verkar VC 17 NT räcka till på ostkusten efter vad jag sett hos båtgrannar.
De sålde den på Watski i Bromma i våras, fast då med texten att man naturligtvis INTE fick använda den i Östersjön eller Mälaren.
Och det var nog en slump att nästan varenda botten var kopparfärgad vid sjösättning...
Alla borde ha skägg
Mille xtra, bara lite slem. Båten ligger i skärhamn. Vill du fortsätta att använda VC17 så får du nog ta en tur upp till Norge
hempel basic.
endast lite slem på kanter och en aning alger i vattenlinjen
Ligger i björlanda
endast lite slem på kanter och en aning alger i vattenlinjen
Ligger i björlanda
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Använder Hempels Mille Xtra och ligger i Hinsholmen (Göteborg). I princip enbart slem, nästan inga havstulpaner på skrovet. Minsta beväxningen på många år! På propellern satt det givetvis friskt med havstulpaner.
Jag har använt Hempels Basic i Öresund de senaste fyra åren. Lite slem, inga tulpaner på målade ytor alla år.
En omålad skruvskalle ( 8mm skruv rfr) fick en samling tulpaner , 30mm hög 30mm i dia, så bostadssökande tulpaner har det varit gott om.
Här är den billigaste bottenfärgen bästa alternativet!
//Björn
En omålad skruvskalle ( 8mm skruv rfr) fick en samling tulpaner , 30mm hög 30mm i dia, så bostadssökande tulpaner har det varit gott om.
Här är den billigaste bottenfärgen bästa alternativet!
//Björn
//Björn
Jag har båten i Saltholmen och har använt VC17 västkust under ett antal år, av enda anledningen att när den är så fantastiskt slät och fin när man skall kappsegla. Däremot funderar jag på om det är någon som helst skillnad om man använder den bottenfärgen eller om man bara seglar med vaxad gelcoat.
I slutet av sommaren, från mitten av juli och framåt går det inte att segla båten alls utan att dyka ner och tvätta skrovet samt skrapa bort havstulpaner. Det blir ett tjockt lager slem samt decimeterlånga trådar nära vattenlinjen om båten legat mer än en vecka i hamnen. När jag tog upp båten i mitten av december hade den legat oanvänd i två veckor, utombordaren hade då svårt att driva båten genom vattnet. Vid upptagningen var det en riktig skog av havstulpaner som jag nu börjat skrapa...
När jag preparerade båten i våras våtslipade jag först den gamla färgen med 600-papper tills ytan var helt slät utan skador eller repor. Därefter rollade jag två varv med VC17 för att sedan slipa ned ojämnheterna med 600-papper. Under sommaren har jag sedan dykt ned med en mjuk borste och tvättat bort alger nästan varje vecka för att inte havstulpanerna skall kunna få någon bra miljö att fästa. Det verkar inte ha hjälpt...
Finns det någon annan färg som har samma fina yta (när den är ren) som VC17 och dessutom fungerar bättre mot beväxning? Gärna en färg som går att måla på gammal VC17. Jag har en kompis som seglar med norsk VC17, den fungerar mycket bättre men även han måste tvätta båten ganska ofta för att den skall vara perfekt. Jag gillar inte riktigt att importera olagligt, det tar lite emot att bryta mot lagen när det gäller miljögifter, men kanske blir det så iallafall i slutändan om jag inte hittar något bättre alternativ...
I slutet av sommaren, från mitten av juli och framåt går det inte att segla båten alls utan att dyka ner och tvätta skrovet samt skrapa bort havstulpaner. Det blir ett tjockt lager slem samt decimeterlånga trådar nära vattenlinjen om båten legat mer än en vecka i hamnen. När jag tog upp båten i mitten av december hade den legat oanvänd i två veckor, utombordaren hade då svårt att driva båten genom vattnet. Vid upptagningen var det en riktig skog av havstulpaner som jag nu börjat skrapa...
När jag preparerade båten i våras våtslipade jag först den gamla färgen med 600-papper tills ytan var helt slät utan skador eller repor. Därefter rollade jag två varv med VC17 för att sedan slipa ned ojämnheterna med 600-papper. Under sommaren har jag sedan dykt ned med en mjuk borste och tvättat bort alger nästan varje vecka för att inte havstulpanerna skall kunna få någon bra miljö att fästa. Det verkar inte ha hjälpt...
Finns det någon annan färg som har samma fina yta (när den är ren) som VC17 och dessutom fungerar bättre mot beväxning? Gärna en färg som går att måla på gammal VC17. Jag har en kompis som seglar med norsk VC17, den fungerar mycket bättre men även han måste tvätta båten ganska ofta för att den skall vara perfekt. Jag gillar inte riktigt att importera olagligt, det tar lite emot att bryta mot lagen när det gäller miljögifter, men kanske blir det så iallafall i slutändan om jag inte hittar något bättre alternativ...
X-342 SWE 18 "Kexet"
Re: "Bottenfauna" med VC 17/ Fler bottenfärgsrapporter
Jag har liknande erfarenheter av just Saltholmen, det kvittade i princip vilken (tillåten) bottenfärg man hade, det växte hej vilt. I Björlanda har Micron WQ varit den som funkat bäst hittills, endast enstaka snäckor utan att ha rört botten på hela säsongen.
Nu måste botten strippas och funderar på om jag ska beställa VC17 från Tyskland eller Hempel Glide Speed.
http://www.svb.de/index.php?sid=3217c9c ... &anid=1129
http://www.svb.de/index.php?sid=de01044 ... nid=116076
Nu måste botten strippas och funderar på om jag ska beställa VC17 från Tyskland eller Hempel Glide Speed.
http://www.svb.de/index.php?sid=3217c9c ... &anid=1129
http://www.svb.de/index.php?sid=de01044 ... nid=116076
Jag cruisar ju bara (även om jag passerar de flesta
xtra funkar om man lägger på två lager. När det är dags att strippa nästa gång så blir det coppercoat, 10 år med bara lite våtslipning varje vår...