Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Brendan » ons 21 okt 2009, 12:06

peterh skrev:Finns det någon här som saknar VHF ?

Om svaret är ja, varför ?
Saknar? Har aldrig saknat VHF under mina 60 år som seglare. Kommer säkert aldrig att skaffa någon heller.
En sann seglare klarar sig utan sådana onödiga "hjälpmedel".

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Seawolf » ons 21 okt 2009, 12:36

toaen skrev:
Vilken bransch jag jobbade i spelar ingen roll, men jag anser, pga egen erfarenhet, att avregleringen av svenska elmarknade var en stor bluff. Dubbelt så dyrt och hälften så roligt. :?

Nu är regeringen på väg att ödelägga Apoteksverksamheten enbart pga en politisk ide. :(

tommy
Avregleringar är rätt tänkta men på grund av bristande visdom felaktigt genomförda. Alla system i ett samhälle där distributionsnät ingår och som inte lönar sig att byggas ut i parallella nät av konkurrerande företag, där skall själva näten ägas av allmänhet/skattebetalare på lämpligt sätt. Sen skall kvalitetskriterier upprättas, och tjänster för drift, investering och underhåll upphandlas av konkurrerande entrepenörer, med olönsamt höga viten på ej uppfyllda kvalitetskriterier.

Vad tror ni att kilometeravgifterna skulla vara på att köra bil på vägnätet om en massa olika ägare satt och fick ta betalt efter de "kostnader" de kunde redovisa för drift och underhåll av dem? (Förväxla nu inte detta med det faktum att politikerna bara ger tillbaka till väverket bråkdelar av alla fordonsskatter inkl. bränsleskatter).

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Maxi33 » ons 21 okt 2009, 15:08

Sanna ord, Seawolf, och ett närliggande område är privatiseringar av till exempel skola och sjukvård osv.
Detta brukar göras med mer eller mindre uttalade förväntningar på att marknadskrafterna skall åstadkomma god kombination av kvalitet, pris och effektivitet, och det går ofta illa.
Orsaken är att de som genomför sådana förändringar från samhällelig verksamhet till privat glömmer eller är omedvetna om de viktigaste förutsättningarna för att marknadskrafterna skall fungera - att slutkunden har reella valmöjligheter just vid det tillfälle han behöver tjänsten, och lika viktigt att det är han eller hon som bokstavligen håller i pengarna just dvid det tillfället.

Alla andra mekanismer för att upphandla tjänsterna och ge entreprenörerna betalt slutar illa och med golfbanan eller konferenshotellet som plats för förhandlingarna och samförståndet mellan de stora aktörerna, på samhällsidan och på entreprenörsidan.

Den som blir sjuk eller får mat hemlevererad får hålla tillgodo med resultatet och endast när detta sjunker till skandalnivå kan det bli rättelse.

Detta om kollisioner mellan stora och små.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av mariatherese » tor 22 okt 2009, 09:26

Om både E4'an och E20 var privata så kanske vi faktiskt hade haft motorväg hela vägen mellan Stockholm och Göteborg! :wink: Som det är nu är det ju många som väljer den längre vägen för att den är bättre vilket kan motsvara att man är villig att betala mer för en bättre väg.
Apotekets utförsäljning har gått åt pipsvängen pga de i Apotekets styrelse som medvetet saboterat den. De är gripna av totalpanik.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Anders S » tor 22 okt 2009, 10:56

mariatherese skrev:Om både E4'an och E20 var privata så kanske vi faktiskt hade haft motorväg hela vägen mellan Stockholm och Göteborg! :wink: Som det är nu är det ju många som väljer den längre vägen för att den är bättre vilket kan motsvara att man är villig att betala mer för en bättre väg.
Apotekets utförsäljning har gått åt pipsvängen pga de i Apotekets styrelse som medvetet saboterat den. De är gripna av totalpanik.
Vad får dig att tro att privata näringsintressen med vinstmaximering som princip skulle välja att bygga en olönsam motorväg? Alltså, näringsliv är kanonbra, bara de sysslar med näringsliv, men det är ju samtidigt deras lilla brist....

Problemet är samma som gamla hederliga Posten, salig i åminnelse: När godbitarna försvann till privata näringslivet visade det sig två saker: Stordriftsfördelar är nödvändiga för totalekonomin (alltså; att ge bort de lönsamma delarna, som ger bidrag till de olönsamma är dumt) och att företagen som tog över ändå fick bekymmer, eftersom de inte hade tillräcklig kompetens (alltså; det var och är svårare än man tror att vara en lika bra eller bättre post som Posten). Vi ser hela tiden att när mer eller mindre välskötta samhällsverksamheter privatiseras, så är näringslivet bara intresserade om det kan vara en god affär. Friskolor (det finns alla sorter) är ett bra exempel. Ett helt annan vinkel är r kommunaliseringen av skolväsendet, där lokala kommunala intressen styr upp utbildningen, knappast bra det heller.

Ett heroiskt försök att marinisera diskussionen: Vad tycker vi om att Transportstyrelsen nu börjar gnälla om att det är så dyrt, så dyrt att sätta ut sjömärken och sköta om farleder som "ingen använder", dvs ingen yrkestrafik?
Anders S

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av mariatherese » tor 22 okt 2009, 11:56

Det finns två vägar. Jag hade betalat för att få åka motorväg hela sträckan (inte konstigare än att många väljer E4'an trots att den är längre). Således hade inte motorvägen nödvändigtvis blivit olönsam.

Jag kan inte säga att jag vet exakt hur det skulle fungera, pengarna finns idag (det finns ingen som bygger vägar utan att få betalt), ibland får man bara tänka lite utanför boxen och inse att mycket hade fungerat utan att det är statligt styrt. I DDR sverige ville man ju en gång förbjuda privata alternativ för tv och radio... men tänk, det funkar ju ändå! Privata dagis och privat sjukvård har säkert sina brister men jag har utmärkta exempel på motsatsen. Apoteken tror jag kommer att höja sin standard ordentligt, men det är naturligtvis obehaglig övergång för de som jobbar i kolossen (jag känner till hur den funkar). Who moved my cheese...

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Maxi33 » tor 22 okt 2009, 22:26

"Who moved my cheese..."
Skrev mariatherese.

En bok av Dr Spencer Johnson, och en bok alla bör läsa.
I denna lilla saga, så intelligent berättad att man kan ta miste och tro att den riktar sig till barn i stället för vuxna, ställs en central fråga : "What Would You Do If You Weren´t Afraid?"

Vågar man svara sig själv ärligt blir livet bättre.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Tommy » fre 23 okt 2009, 18:04

En riktigt intressant vändning (väjning?) som den här tråden tog!

Jag har nog den åsikten att vissa grundläggande samhällstjänster bör drivas i offentlig regi, inte privat. Dit hör på min lista Skola (förutom högre utbildning såsom Universitet), Polis, Försvar, Brandförsvar och akut Sjukvård (har säkert glömt något). Allt enligt principen att dessa grundläggande tjänster är så oerhört viktiga så att de måste erbjudas lika till alla, var man än råkar bo, och hur välbeställd man råkar vara. Friskolor är jag inte mycket för, fast jag hejar på det blå laget.

Men till denna lista hör inte att kränga piller över disk anser jag. Det kan man mycket mer effektivt göra på ICA eller varför inte Lidl. Så det statliga apoteket åker rakt ner i papperskorgen. Var det inte så att det bara är Sverige och Nordkorea som inte har fria apotek? Gissningsvis är det en traumatisk övergång för alla som jobbar på apoteket, och det kan vara smärtsamt. Men alla kommer tillslut ut på andra sidan med mycket större val av arbetsgivare, och bättre villkor.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Tommy » fre 23 okt 2009, 18:08

Anders S skrev:Vad får dig att tro att privata näringsintressen med vinstmaximering som princip skulle välja att bygga en olönsam motorväg? Alltså, näringsliv är kanonbra, bara de sysslar med näringsliv, men det är ju samtidigt deras lilla brist....
Och motorvägen som exempel. Varför ska man bygga en olönsam motorväg? En lönsam motorväg är i mina ögon/öron en motorväg där tillräckligt många färdas, för att det ska vara värt att ta investeringen att bygga vägen! Sådan där är näringslivet bra på att sköta... :wink:

Till skillnad mot sjukvård så dör man inte att av inte få färdas på en motorväg i det inre av lappland eller ej .. Och till skillnad mot skolan så beror inte Sveriges framtid på om man får färdas på en motorväg i det inre av lappland eller ej.

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Sneseglarn » fre 23 okt 2009, 18:24

Tommy skrev:Och till skillnad mot skolan så beror inte Sveriges framtid på om man får färdas på en motorväg i det inre av lappland eller ej.
Både infrastruktur och utbildning är en investering för framtiden.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Mr Q » fre 23 okt 2009, 18:36

En annan intressant aspekt av avregleringar är taxi.

Numera, tack vare avregleringen, finns ju möjligheten att få betala ca 1500 kr för en taxitur från Arlanda till Stockholm City (normpris 450kr), utförd av en person som näppeligen kan svenska eller ens förstår vad du säger. Och i bästa fall har någon form av likhet med ansiktet på legget på instrumentbrädan. Ska du någon annanstans än City terminalen kör det ihop sig.

Jag har åkt med en kille som jag är helt säker på inte ens hade körkort, det var en skräckfylld upplevelse. Som små ryckningar i styrningen i motorvägsfart och vinglandes mellan strecken. När en buss skulle svänga ut blev det total härdsmälta i stackarns huvud och han var nära att damma in i sidan på bussen trots att han såg den. Det berodde snarare på att han inte visste vad han förväntades göra än något annat.

Jag kom ihåg tiden när taxiförarna var trygga "gubbar med keps", som hittade varenda gata i stan och som på ett professionellt sätt körde dig till din destination.

Det var innan avregleringen.

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Sneseglarn » fre 23 okt 2009, 18:38

Underhållande, tur vi är på planket...

Privatisering är klok - så länge det är möjligt att skapa vettig konkurrens. Det är en förutsättning att flera aktörer kan erbjuda samma vara och att köparen fritt kan välja bland leverantörerna.

Tyvärr finns det flera fall där konkurrensen av olika skäl inte uppstår, men det ändå har gjorts försöka att privatisera.
Att t.ex. någon tror att elnätsbolagen inte skulle utnyttja sin monopolställning är obegripligt - det finns ju inga som helst konkurrensmekanismer.

Att hålla samhället med infrastruktur är en sådan sak som är för viktig för att överlåta till marknadskrafterna - men det hindrar inte att stora delar av arbetet med sådan infrastruktur kan utföras av privata aktörer.

Som exempel skulle järnvägstrafiken kunna bedrivas av ett statligt bolag vars enda uppgift var att sälja biljetter, trafikplanera, handla upp tågtjänster och handla upp spårbyggen - men inte får lov att själva köra tåg eller bygga räls. Om sedan ledningen för det bolaget fick bonus per personkilometer eller tonkilometer istället för per vinstkrona kanske det blivit annorlunda?

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Tommy » fre 23 okt 2009, 19:38

Sneseglarn skrev:Både infrastruktur och utbildning är en investering för framtiden.
Absolut! Observera att min indelning inte hade ett skvatt med investering för framtiden att göra. Investering för framtiden, sådant är egentligen näringslivet absolut bäst på (annars blir det som Mordkorea :wink: ).

Men skola, vård, polis, brandförsvar, försvar, det är sådant som vi av moraliska skäl absolut bör driva i offentlig regi!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Anders S » fre 23 okt 2009, 20:42

Tommy skrev:
Anders S skrev:Vad får dig att tro att privata näringsintressen med vinstmaximering som princip skulle välja att bygga en olönsam motorväg? Alltså, näringsliv är kanonbra, bara de sysslar med näringsliv, men det är ju samtidigt deras lilla brist....
Och motorvägen som exempel. Varför ska man bygga en olönsam motorväg? En lönsam motorväg är i mina ögon/öron en motorväg där tillräckligt många färdas, för att det ska vara värt att ta investeringen att bygga vägen! Sådan där är näringslivet bra på att sköta... :wink:

Till skillnad mot sjukvård så dör man inte att av inte få färdas på en motorväg i det inre av lappland eller ej .. Och till skillnad mot skolan så beror inte Sveriges framtid på om man får färdas på en motorväg i det inre av lappland eller ej.
Du missförstår: Näringslivet kan inte åläggas att bygga olönsamma motorvägar, sådant gör bara "samhället". När sedan näringslivet slår klorna i trafikinfrastrukturen kommer det att innebära att vägar som inte bär sig på vägtullar kommer att bli helt ointresssanta att bygga. Pareto gäller alltid - 80% av vägtullarna kommer att tas in på 20 % av vägarna - samhället får sedan stå för 80 % av vägnätet i alla fall, om medborgarna skall ha vägar. Näringslivet är jättebra när de kan ta betalt för sina tjänster, skall man tjäna utan att tjäna, så att säga, fungerar det inte.

Sedan (det är Maxi33:s och Snedseglarens stora poäng) - näringsliv utan aktiv konkurrens blir inte bra. Det vet alla.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Tommy » fre 23 okt 2009, 21:03

Anders S skrev:Du missförstår: Näringslivet kan inte åläggas att bygga olönsamma motorvägar, sådant gör bara "samhället".
Man kan säga att du också missförstår :wink: "Olönsamma motorvägar", varför ska de byggas? Håller med om att sådant gör bara samhället 8)

Basal infrastruktur, visst, det ska alla ha. Men om man ska bygga en dyr motorväg så ska det finnas trafikunderlag för den. Sådana beräkningar sköter näringslivet utmärkt. Inga åttafiliga motorvägar i Pyongyang, eller mellan Boden och Kiruna...

Hälsningar
Tommy

Skriv svar