Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Brendan
Diamantmedlem

Re: Segelbåt- Tankfartyg kolliderar

Inlägg av Brendan » fre 16 okt 2009, 18:53

Tommy skrev:
S-B A-son skrev:I motsats till Tommy har jag ingen som helst aning om vad som försegick olyckan.
Märkligt, min gode Sven-Barry! Du måste förväxla mig med någon annan. Jag kan inte se att jag heller har någon som helst aning om vad som orsakade denna olycka.
Det är inte fråga om någon förväxling. Sven-Barry syftar på Tommy med den märkliga signaturen toaen. Tommy, du är inte den ende debattören här med namnet Tommy.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 16 okt 2009, 20:12

Brendan skrev:
Tommy skrev:
S-B A-son skrev:I motsats till Tommy har jag ingen som helst aning om vad som försegick olyckan.
Märkligt, min gode Sven-Barry! Du måste förväxla mig med någon annan. Jag kan inte se att jag heller har någon som helst aning om vad som orsakade denna olycka.
Det är inte fråga om någon förväxling. Sven-Barry syftar på Tommy med den märkliga signaturen toaen. Tommy, du är inte den ende debattören här med namnet Tommy.
Brendan

Jag vet sen tidigare att du är duktig på att tolka in saker i det som varken jag eller andra har skrivit. Vid något tillfälle har jag förstått hur du läst när du feltolkat. Nu begriper jag överhuvudtaget vad du syftar på. Kan du förklara dig.

Min signatur är kanske märklig för dig, men den det är en gammalt användarnamn som jag hade på jobbet. Det användarnamn som jag hade längst tid. Eftersom jag heter Tommy Andersson skulle mitt användarnamn egentligen varit toand, men eftersom vi var 7 stycken inom företaget som skulle ha haft samma användarnamn om man följde principen hittade datanissarna på en annan kombination för 6 av oss. Märkvärdigare är det inte. Dessutom kommer jag ihåg användarnamnet och det tycker jag är en fördel. Sen är jag inte som Ljusne Håkan så att jag tycker om att byta nick, så att om du nån stans hittar nicket toaen så är det (med all sannolikhet) jag.

tommy
Senast redigerad av 1 toaen, redigerad totalt 0 gånger.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 16 okt 2009, 21:00

Kul historia Tommy, toaen!

Det måste ha varit ett riktigt stort företag, 7 st Tommy Andersson? På mitt ganska stora företag är vi bara ett fåtal Tommy totalt. Iallafall ett bra namn :wink:

Hälsningar
Tommy R.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 17 okt 2009, 06:51

Tommy skrev:Kul historia Tommy, toaen!

Det måste ha varit ett riktigt stort företag, 7 st Tommy Andersson? På mitt ganska stora företag är vi bara ett fåtal Tommy totalt. Iallafall ett bra namn :wink:

Hälsningar
Tommy R.
Det är inte säkert att det var just 7 Tommy Andersson. Personligen kände jag bara till en. Principen var de två första bokstäverna i förnamnet och tre i efternamnet. Det kunde alltså ha varit Torleif Andren, Torsten Andreasson osv samt naturligtvis en del kvinnliga och även finska namn.

Ja tyvärr är det ett alldeles för stort företag - 850 000 kunder. För att gå med tillräckligt stor vinst och därmed en helt absurd bonus till VD;en var man tvungen att höja priset till det dubbla i det segmentet där jag jobbade, mot när vi var ett kommunalägt företag med 9 500 kunder. Under kommuntiden hade vi mycket god ekonomi. Efter att man höjt priset till det dubbla var budskapet alltid att vi på fältet alltid var för kostsamma :?:

Vilken bransch jag jobbade i spelar ingen roll, men jag anser, pga egen erfarenhet, att avregleringen av svenska elmarknade var en stor bluff. Dubbelt så dyrt och hälften så roligt. :?

Nu är regeringen på väg att ödelägga Apoteksverksamheten enbart pga en politisk ide. :(

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » lör 17 okt 2009, 12:41

Brendan skrev:Det är inte fråga om någon förväxling. Sven-Barry syftar på Tommy med den märkliga signaturen toaen. Tommy, du är inte den ende debattören här med namnet Tommy.
Nej Brendan, jag syftade naturligtvis på följande formulering:
Tommy skrev:Tråden startades av "Lars J". Dessutom, det enda jag gjorde var ju att konstatera att seglaren ju hade rätt, som jag ju så övertygande har fått lära mig från tidigare trådar
Alltså är det rimligt att tro Tommy om att ha mer information än exempelvis undertecknad. Men, det är naturligtvis lätt att missförstå vad en annan människa menar på en diskussionsklubb(?) som denna.

Någon här nämnde concensus som något som uppnåtts efter varje debatt om väjningsregler.

Jag har bl.a. arbetat med att anpassa japanska verktygsmaskiner till olika produktionsstyrningssytem och olika kundkrav. På 80-talet fanns embryon till datorisering i många av dessa maskiner. Oftast med mycket primitiv programvara med inte så sällan felaktig funktionalitet. Med en specifik maskin upptäckte vi snart att dess specifikation inte stämde med verkligheten, vilket gjorde vår mjuk- och hårdvaruvaruutveckling en aning svårbedömd. Vi kontaktade japanens europeiska distributör och inledde en dialog med den japanske tekniske europachefen.

Är det så här det fungerar? Yes, så är det!
Men det fungerade ju inte så, är det i stället så här det fungerar? Yes, yes, it works like you propose.

Dialogen blev fullständigt idiotisk, inte ens då vi fick tag på den japanska utvecklingsavdelningen blev det speciellt mycket bättre. Vad vi än föreslog så höll de med oss! Först sedan vi gjort en fullständig kartläggning över maskinens funktionalitet fick vi eländet att fungera! Och med tanke på den mekaniska kvaliteten snurrar väl maskinen fortfarande.

Falsk concensus är alltså något som plågar även andra sammanhang än mer eller mindre lättviktiga klotterklubbar!

Och Brendan, att skilja på Tommy och toaen tycker jag inte är speciellt svårt, det kan vi väl vara överens om att det i alla fall inte borde vara? Men ... man vet ju aldrig! Speciellt inte hur din hjärnmaskin vevar runt!

mvh Sven-Barry - aktar sjölagen väl

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » lör 17 okt 2009, 16:11

S-B A-son skrev:
Brendan skrev:Det är inte fråga om någon förväxling. Sven-Barry syftar på Tommy med den märkliga signaturen toaen. Tommy, du är inte den ende debattören här med namnet Tommy.
Nej Brendan, jag syftade naturligtvis på följande formulering:
Tommy skrev:Tråden startades av "Lars J". Dessutom, det enda jag gjorde var ju att konstatera att seglaren ju hade rätt, som jag ju så övertygande har fått lära mig från tidigare trådar
Och Brendan, att skilja på Tommy och toaen tycker jag inte är speciellt svårt, det kan vi väl vara överens om att det i alla fall inte borde vara? Men ... man vet ju aldrig! Speciellt inte hur din hjärnmaskin vevar runt!

mvh Sven-Barry - aktar sjölagen väl
Vadå naturligtvis? Signaturen Tommy slog ju själv ifrån sig med eftertryck! Och att skilja på signaturen Tommys och signaturen toaens åsikter åtar inte jag mig.
Det tror jag inte du heller skulle klara.

Eftersom signaturen Tommy inte ansåg sig ha blivit apostroferad av dig, så utgick jag självklart ifrån att det var den andre Tommy (signaturen toaen) som du avsåg. Men det gjorde du alltså inte. Inte vevar min hjärnmaskin runt i särskilt ologiska banor vad jag kan se.

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » tis 20 okt 2009, 16:09

Seglare som kolliderar med tankern gjorde fel. Om det var en väjningsfråga, sömnfråga eller annan omdömesfråga kvittar, rent praktiskt så är det en tabbe att krocka med ett tankfartyg. Livsfarligt är det också. Alltså något man bör undvika oavsett rent akademiska diskussioner huruvida man hade rätt till väg eller inte. Om man inte lyckas undvika kollision har man gjort något fel ombord på segelbåten, även om tankern eventuellt hade väjningsplikt.

Om jag i framtiden någon gång håller kursen och insisterar på att tankfartyg ska väja enligt regler som jag lärt mig utantill, och jag till följd av det döden dör vill jag att det står följande på min gravsten:

"Här vilar seglare Sam, han hade rätt till väg."

Så får jag i alla nå´n form av kvitto på att jag "hade rätt", vad det nu kan ha för betydelse.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 20 okt 2009, 19:58

[quote="friseglarn"Om man inte lyckas undvika kollision har man gjort något fel ombord på segelbåten, även om tankern eventuellt hade väjningsplikt.[/quote]

Det är inte särskilt svårt att tänka sig situationer där en segelbåt kan bli överseglad utan att ha gjort det minsta fel. En av de enklaste sakerna att tänka sig är om man har svag vind i ryggen och ett fartyg som gör 15 knop när man själv gör tre-fyra. När (om) detta kommer ifatt rakt akterifrån är det inte mycket man kan göra för egen del - alla åtgärder i det läget kan vara kontraproduktiva.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 20 okt 2009, 21:08

"Om man inte lyckas undvika kollision har man gjort något fel ombord på segelbåten, även om tankern eventuellt hade väjningsplikt."
Skrev Friseglarn.

Ett lömskt sätt att rent språkligt vrida det hela till den egna förutfattade meningen, Friseglarn.

En annan formulering är:
Om man inte lyckas undvika kollision har man gjort något fel ombord på tankern, även om segelbåten eventuellt hade väjningsplikt"

Välj själva, alla andra - friseglarn har redan valt.

MVH
Håkan
En expert i mängden

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 21 okt 2009, 09:50

Anders S skrev:[quote="friseglarn"Om man inte lyckas undvika kollision har man gjort något fel ombord på segelbåten, även om tankern eventuellt hade väjningsplikt.
Det är inte särskilt svårt att tänka sig situationer där en segelbåt kan bli överseglad utan att ha gjort det minsta fel. En av de enklaste sakerna att tänka sig är om man har svag vind i ryggen och ett fartyg som gör 15 knop när man själv gör tre-fyra. När (om) detta kommer ifatt rakt akterifrån är det inte mycket man kan göra för egen del - alla åtgärder i det läget kan vara kontraproduktiva.[/quote]
jodå det finns viss saker att göra :
- anropa med VHF, först fartyget och om det inte svarar stockholm radio
- starta motor och sätta fart åt det håll tankern inte skall till ( här kommer ett element av gissning javisst)
- telefonera till sjöräddningen så att de hittar dig efter smällen
- ringa kustbevakningen och anklaga tankern för oljeutsläpp(då kommer flyget)
- lägga ut en lämplig sprängladdning i kölvattnet ( förutsätter att man är förberedd med grejor)
- skriva ett giftigt inlägg på sailguide med foto på tankern
- etc

att bara passivt vänta på smällen är inte gott sjömansskap.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 21 okt 2009, 10:39

Instämmer i att starta motorn och fälla ned reglaget i botten, rakt från tankern. Då ska det mycket till för att man inte ska hinna undan. Sen kanske det blir sug in mot skrovsidan från tankern. Men kan båten åtminstone göra 5 knop för motor borde det gå att undvika.

Felet låg väl kanske inte i att motorn inte startade, utan mera troligen brist på uppmärksamhet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 21 okt 2009, 11:29

peterh skrev: att bara passivt vänta på smällen är inte gott sjömansskap.
Nej, det är det inte, men i just den situation jag beskrev är man mycket utsatt. Av de saker du beskrev är det bara "starta motorn" som man själv kan råda över, och som du också mycket riktigt skrev - vilket håll skall man i så fall gå? Det är ju heller inte säkert att man har VHF eller motor att tillgå.

Min poäng, måhända oklart framlagd: Vi som seglar inte gör någon, allra minst oss själva, en tjänst genom att mildra ansvaret för de väjningspliktiga fartygen. Det står naturligtvis inte i motsats till att man med alla medel räddar sig själv när man måste.
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 21 okt 2009, 11:45

Finns det någon här som saknar VHF ?

Om svaret är ja, varför ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » ons 21 okt 2009, 11:57

peterh skrev:Finns det någon här som saknar VHF ?

Jag har 2 st 8)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 21 okt 2009, 11:59

peterh skrev:Finns det någon här som saknar VHF ?

Menar du att det skulle vara oansvarigt att inte ha VHF, därför att man måste påminna tankbåtar om deras plikter? Men visst; du vill veta hur man inte kan ha en VHF och varför: För att man inte måste ha VHF i småbåtar? För att batterierna i båten är slut (sändning omöjlig)? Därför att man tappat den? Därför att man inte kunnat ladda den bärbara? Så lägger vi till en anledning till att VHF-kommunikation kanske ändå inte kommer att fungera: Tankbåtens styrman inte pratar med nissar i fritidsbåt?

Alltså, missförstå mig rätt, men ansvaret för att inte kollidera måste i första hand läggas på den som har skyldighet att hålla undan. Alla andra sätt att se på den saken förstör, för alla.
Anders S

Skriv svar