Foldingpropeller

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Foldingpropeller

Inlägg av benq » sön 18 okt 2009, 21:17

Har sett på "Blocket" etter foldingpropeller, 2 stk. fant jeg, men ingen som jeg kunne benytte. Det jeg ser etter er propeller som er 12x8 eller 13x8. Finnes dette i Sverige.

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Foldingpropeller

Inlägg av benq » mån 19 okt 2009, 18:26

Er det ikke noen i Sverige som kjenner til denne typen propeller, 12/13 tommer i diameter og 8 i stigning, eller er det språket som stopper dere fra å svare :?: Men det kan jeg ikke tenke meg til, selvom, leste i en svensk avis for ett par år siden at det var gjort en undersøkelse på hvordan de forskjellige nordiske landene forsto de andre landene sitt språk OG der kom svenskene dårligst ut :wink: . Presiserer at dette var en svensk undersøkelse. Håper på svar etter dette

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Foldingpropeller

Inlägg av Mr Q » mån 19 okt 2009, 19:03

Benq, westfalisk norsk eller inte.

Du behöver nog beskriva vilket märke det är på motorn. Är det en Volvo Penta, Yanmar, Solé, Manni, Sterling eller vad? Har du utgående axel, saildrive eller S-drev? Version av drev? Utväxling?

Om du anger detta kommer du nog få bättre svar.

Det jag känner till om VP:s foldingpropellrar är att den absolut minsta är 14x8. Är osäker på andra märken.

[Här stod förut text som nu är raderad av mig (Anders L) då den inte hade med ämnet att göra och inte höll den nivå jag vill ha på forumet. Om någon vill veta vad som stod här, kontakta Anders L]

-Snacka med din lokala motoråterförsäljare om råd!
[Här stod förut text som nu är raderad av mig (Anders L) då den inte hade med ämnet att göra och inte höll den nivå jag vill ha på forumet. Om någon vill veta vad som stod här, kontakta Anders L]

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Foldingpropeller

Inlägg av benq » mån 19 okt 2009, 19:25

Se der ja, svar kom det "at once". Det var en VP MD 7 A med ett VP 110 S seilbåtdrev som sto i båten. Nå er det en "Sole Mini 17" som står der med samme drevet. Som sagt så var det en 15x9 propell som sto på drevet, nå har motor leverandør sagt at jeg bør ha en 12 eller 13 x8. Derfor min leting etter ny propell. Det nyttet å provosere litt, da kom det svar :lol:

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Foldingpropeller

Inlägg av Mr Q » mån 19 okt 2009, 19:29

Vad får du för varvtal i WOT, dvs max fart (reglaget i botten). Och hur mycket är rekommenderat varvtal i WOT?

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Foldingpropeller

Inlägg av benq » mån 19 okt 2009, 19:44

På VPen skulle det være 2600 omdr. Solen skal ha 3600 omdr. Begge er max turtall. Drevet har 1:1,66.i omsetningsforhold.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Foldingpropeller

Inlägg av Mr Q » mån 19 okt 2009, 19:59

Ok, vilket max varvtal får du ut, dvs när du kör båt/proppe?

Har inte vi haft den här diskussionen förut förresten? :roll:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Foldingpropeller

Inlägg av Anders S » mån 19 okt 2009, 20:35

Mr Q skrev:Har inte vi haft den här diskussionen förut förresten? :roll:
Jo, två gånger: http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... 704#p62618 och http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... 704#p64215
[Här stod förut text som nu är raderad av mig (Anders L) då den inte hade med ämnet att göra och inte höll den nivå jag vill ha på forumet. Om någon vill veta vad som stod här, kontakta Anders L]

En möjlig åsikt i en näraliggande fråga är att återigen har "proffsen" svikit, eftersom "motorproffset" utan att blinka sålt en motor som går ungefär tusen varv för fort till ett gammalt drev, och därför är den här situationen för handen. Det finns helt enkelt inte en tillräckligt liten propeller att få tag på.

Tips: Om man hittar en propeller med 8 tums stigning, men med något för stor diameter kan en propellerverkstad ta ner diametern. Volvo har 14x8 i fast, tvåbladigt utförande, kanske kan du hitta en begagnad folding i samma dimension? Volvos nya med svängda ("skewade") blad kan man inte ta ner utan vidare. Kanske vågar man då köra med en 14x8, och acceptera att ligga på 300 varv under maxvarv, om man nu inte har tur och Mikkel32 går litet lättare än normalbåten?

http://www.drevia.se/sdrevsp2ny.html#a
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Foldingpropeller

Inlägg av Seawolf » mån 19 okt 2009, 21:08

Om man antar att din båt har en vikt och skrovform som gör att den kan uppnå 7 knop med den motorn, så blir den teoretiskt rätta fasta propellern :

3.bl 2.bl
Diameter i tum 12 14
Stigning i tum 7 6

Om du köper folding får du i så fall stället c:a 6,7 knop och följande:

Diameter i tum 12 14
Stigning i tum 6,5 5,5

Du får knappast tag i sådana propellrar. Som sagt, egentligen borde du reklamera ditt motorköp med hänvisning till att det inte tycks finnas kommersiellt tillgängliga propellrar som gör att din motor/drevkombination kan utnyttjas ens i närheten av optimum.

Men en chansning kan vara att kontakta Gori. Vissa av deras propellrar har ju en variabel stigning med belastningen, och KANSKE en sån med tillräcklig diameter drar ned sin stigning tillräckligt lågt ...

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Foldingpropeller

Inlägg av Mr Q » mån 19 okt 2009, 21:19

[Här stod förut text som nu är raderad av mig (Anders L) då den inte hade med ämnet att göra och inte höll den nivå jag vill ha på forumet. Om någon vill veta vad som stod här, kontakta Anders L]

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Foldingpropeller

Inlägg av Anders S » mån 19 okt 2009, 21:36

[Här stod förut text som nu är raderad av mig (Anders L) då den inte hade med ämnet att göra och inte höll den nivå jag vill ha på forumet. Om någon vill veta vad som stod här, kontakta Anders L]
Anders S

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Foldingpropeller

Inlägg av benq » mån 19 okt 2009, 21:44

Som en observant bruker av forumet påpeker så har akkurat samme spørsmål og svar vært før, men de spørsmålene jeg startet med
"Har sett på "Blocket" etter foldingpropeller, 2 stk. fant jeg, men ingen som jeg kunne benytte. Det jeg ser etter er propeller som er 12x8 eller 13x8. Finnes dette i Sverige."
er vel ikke det som denne tråden har utviklet seg til, men jeg takker for mange gode svar og innspill. Litt lærer man jo hver gang som man leser om noe (og dere lærer litt norsk fra det jeg skriver :lol: ).Og det der med å få kuttet av en propell var jo kanskje en tanke som bør følges opp.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Foldingpropeller

Inlägg av Mr Q » tis 20 okt 2009, 05:01

[Här stod förut text som nu är raderad av mig (Anders L) då den inte hade med ämnet att göra och inte höll den nivå jag vill ha på forumet. Om någon vill veta vad som stod här, kontakta Anders L]

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Foldingpropeller

Inlägg av benq » tis 20 okt 2009, 06:21

[Här stod förut text som nu är raderad av mig (Anders L) då den inte hade med ämnet att göra och inte behövdes längre när övrig osaklig text tagits bort. Om någon vill veta vad som stod här, kontakta Anders L]

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Foldingpropeller

Inlägg av Mr Sailman » tis 20 okt 2009, 07:31

[Här stod förut text som nu är raderad av mig (Anders L) då den inte hade med ämnet att göra. Om någon vill veta vad som stod här, kontakta Anders L]

Skriv svar