Men behövs det verkligen något utöver skiljereläet? Det fungerar väl åt båda håll om jag minns rätt, och gör väl ingen skillnad på om strömmen levereras av generatorn eller någon annan källa.Sneseglarn skrev:
Regulatorerna stör inte varandra vad jag vet. Jag hade satt såväl laddare som solpanel till förbrukningsbatterierna. Sen (eventuellt) kompletterat med en schottkydiod + säkring som "fyller på" startbatteriet från förbrukningsbatterierna. Funkar fint parallellt med Skyllermarksreläet. Men glöm inte regulator till solpanelen också så att du inte överladdar.
Idag laddar generatorn först upp startbatteriet för att sedan, via reläet ladda förbrukarbanken på sedvanligt vis. Då kan jag väl koppla övriga laddkällor på förbrukarbanken så att dessa laddar startatteriet sekundärt via reläet?
Och nätansluten kvalitetsladdare + solpanel (via regulator) går alltså utan problem att köra parallellt genom samma kabel?
Vill bara dubbelchecka av så jag inte gör någon tabbe!
Den grova delen av elsystemet: ladd/startkrets och matning till panelen gjorde jag i ordning med rejäla grejor från Skyllermarks för ett par år sedan så huvudbrytare och -säkringar finns redan idag.
Biltema-kabelskorna ska kollas upp!