Beg båt 30000 kr?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » tis 30 aug 2005, 11:55

Triss Norlin 570, Juncker 22 och Drabant 22 är ochså fine småbåter som seglar bra.
Steen
Danmark

boxleitner
Silvermedlem

Inlägg av boxleitner » tis 30 aug 2005, 12:03

Nu så, nu börjar det likna nåt. TACK för svaren!

Vilken är rymligast - Bellona 23, Helmsman 23 eller Viggen?
Anfäkta o anamma, landkrabbor o sötvattenspirater!

Nybliven Ohlson-ägare

Inlägg av Nybliven Ohlson-ägare » ons 31 aug 2005, 09:55

Får väl slå ett slag för Ohlson 22:an eftersom ingen nämnt den sen ditt första inlägg. I mitt tycke en, om inte den, absolut mest prisvärda båten i 30 kkr-klassen (semesterbåt/minikryssare). Seglingsegenskaper i absoluta toppen av segmentet och mycket generösa utrymmen med 4 fullängdskojer, porta-potti, rejäla stuvutrymmen och stor sittbrunn. Åk åtminstone och titta på ett par exemplar så blir du nog inte besviken. Vad gäller tips och kötider för båtplats i centrala Stockholm tar även jag gärna emot synpunkter då dito måste införskaffas till våren.

Lycka till med ditt båtköp!

Nybliven Ohlson-ägare

Inlägg av Nybliven Ohlson-ägare » ons 31 aug 2005, 10:03

Kan tillägga att ruffen på de nyare exemplaren av Ohlson 22:an (åtminstone 1973-) är dominerad av plast i stället för trä vilket känns betydligt fräshare än den gamla varianten (finns lite bilder på de olika varianterna på länkarna nedan). Finns inte så mycket internet-tillgångar om båten men här är i alla fall ett par sidor

http://hem.fyristorg.com/flits/ohlson/ofakta.htm

http://hem.bredband.net/kimhil/

finns även en omfattande artikel i Segling av Bengt Jörnstedt som kan beställas från http://www.segling.biz

Alvar

Inlägg av Alvar » ons 31 aug 2005, 14:40

Kolla Furioso om du inte tycker den är ful med sitt udda utseende. Den lär vara rymlig och praktisk, samt lättseglad. Har dock aldrig seglat den.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 31 aug 2005, 17:48

Gör så här:
1. Gå in på Blocket
2. Ange var du bor
3. Välj 'Båtar, säljes'
4. Ange sökord 'Segel'
5. Välj eventuellt ´'Angränsande län'. Klicka på 'Sök'
6. Du kan nu ange prisintervall, förslagsvis 20'-40' kr.
7. Kolla vad som ligger i din prisklass.

På det här sättet kan du hitta en kanonfin uddabåt som annars blir bortglömd här. Uddabåtar är ofta billiga att köpa, men lite knepigare att sälja om du skulle tröttna på den.

Se exempel för Stockholm, http://www.blocket.se/search?q=segel&pr ... handlare=1
29 båtar just nu i detta intervall...
Alla borde ha skägg

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 01 sep 2005, 12:33

Skulle också kunna tipsa om en del båtar sett ur mitt perspektiv, men jag tror andra gör det bättre.

Däremot kan jag jag ge några tips om båtplatser:

Bullandö Marina på Värmdö. Gigantisk marina med perfekt läge som har allt. Ganska dyr men det mesta ingår och allting finns här. Jag fick vinterplats omgående efter att jag ställt mig i kö, först fått nej men därefter ringt och tjatat lite.
Sommarplatsen fick jag på samma sätt, lite tjat och i och med att jag redan var vinterplatskund löste det sig smidigt.

ABC seglarskola har en lite marina i Saltsjö Duvnäs där jag tror det är lätt att få sommarplats omgående. Jag fick i alla fall direkt år 2003. Är förbi där ibland och det ser inte fullbelagt ut.

Kolla med båtklubbar efter sjösättningsperioden. En del klubbar kräver att man är mantalsskriven i komunen så därför är det kört, men de hyr ibland ut överblivna båtplatser till icke medlemmar. Då förstås till marknadspris och inte klubbpris. Men du slipper gå vakt osv.
En klubb som jag vet gör det är Värmdöviks båtklubb.

/Tomas

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 05 sep 2005, 20:39

Hej,

Med utgång från de 'krav' du ställer kan det var värt att ta en titt på GUY 22. En uddabåt, inte bara för att den är ovanlig, utan även för planlösningen då den har två separata hytter, det förliga med pentry, navbord (eller toa) och u-soffa. Det aktre, mitt i båten, med dubbelkoj.

leif bengtsson

Inlägg av leif bengtsson » ons 07 sep 2005, 16:20

Visserligen lite \"out of tropic\" men jag kan bara hålla med Calle.

Det finns massor av gamla träbåtar som på grund av tid eller ork inte längre kommer i vattnet.
Många av dessa ägare vill inget annat än att dom kommer i sjön och används även i framtiden. Jag har själv tagit över en båt för en billig peng (7500 kr) under sommaren.
Båten är i bra skick, det tog mej ca: 10 dar att bottenmåla och fixa till övrigt i båten.
Kostnad ca: 2000kr
Priset var från början betydligt högre men jag erbjöd tidigare ägaren att få använda den själv vid behov eftersom jag inte kommer att använda den hela sommaren.
På samma sätt har jag hjälpt andra till båt. Förre ägaren känner då också att hon eller hon har lite koll på vad som händer.
Vad jag fick på köpet var nya vänner trevlig segling och en underbar båt.
En koster från 40-talet på 9m och med hyfsade segel. Storen var förresten ny.
En träbåt som är i hyfsat skick betyder inte massor av jobb.

-Men plastbåtsägarna har rätt, det tar tid, det kommer alltid någon som vill snacka, ge tips och har egna erfarenheter.

Dessutom, hittar man någon brygga eller mindre gästhamn är det sällan man kommer med krav på betalning direkt. Man frågar om det är ok att ligga någon dag och hittills har alla sagt OK bara kul.

Jag och en kompis har nu totalt 3 träseglare och en 4:e är på G.
Har man bara 1 liter rå linolja en skrapa en bit sandpapper med sig så kan man underhålla under tiden man seglar.

Lukten ljudet och atmosfären kan ingen plastbåt ersätta.

\"Egentligen kan man ju inte äga en träbåt utan bara förvalta den till nästa generation ändå\" sa en gammal gentleman då han lämnade över sin båt till den nye ägaren.
Ligger kanske något i det...

Leif

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 07 sep 2005, 17:10

Hej Leif

Det gladde mig och många många fler.
Tack, för att du tar tag, och fattar vad det gäller.

Calle

leif bengtsson

Inlägg av leif bengtsson » tor 08 sep 2005, 07:12

Bara ett tips

http://www.blocket.se/view/5909365.htm? ... c=1&city=0

Ingen racer direkt men otroligt mycket båt och segling för pengarna.
Dom här båtarna är mycket förlåtande om man är nybörjare.
Sänkt kolesterolhalt utlovas vid flitigt användande.

Leif

leif bengtsson

Inlägg av leif bengtsson » tor 08 sep 2005, 07:15

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 08 sep 2005, 07:53

Ah-hum... kanske det är läge att ta det försiktigt nu.

Leif kanske VET att detta är en finfin båt (det hoppas jag eftersom båten rekommenderas) men jag som bara kan gå efter bilderna ser tecken på stora problem. Automatisk länspump och tejpade bordgångar ger helt fel signaler till mig.

Jag skulle personligen inte gärna rekommendera nybörjare att skaffa en träbåt. Risken att bli besviken (om inte lurad) är stor, och att vårda träbåt kan liknas vid att ta hand om andra gamla saker, t ex en veteranbil - brukandet står inte alls i proportion till pysslandet.

Det finns tillräckligt många som gillar träbåtar för att vi inte skall behöva vara rädda att förlora vårt kulturarv. Hellre då möta båtlivet i en plastbåt som är tät och lättskött - tids nog blir en och annan så entusiastisk att de skaffar träbåt.
Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 08 sep 2005, 08:26

Men Hallå

Automatisk länspump, vem har inte det oavsett trä eller plast.

Kan det vara brist på fantasi.

Calle

h-båt

Rock 20

Inlägg av h-båt » tor 08 sep 2005, 08:33

Jag startade i en Rock 20, mycket boyta och charm enkel segling
även om det inte är världens bästa kryssbåt. Man bör kunna få ett bra ex mellan 20 och 25 tusen vilket ger lite till segel budgeten.

Skriv svar