Elpanel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Elpanel

Inlägg av fribbe » mån 19 okt 2009, 16:28

Sneseglarn skrev:
Regulatorerna stör inte varandra vad jag vet. Jag hade satt såväl laddare som solpanel till förbrukningsbatterierna. Sen (eventuellt) kompletterat med en schottkydiod + säkring som "fyller på" startbatteriet från förbrukningsbatterierna. Funkar fint parallellt med Skyllermarksreläet. Men glöm inte regulator till solpanelen också så att du inte överladdar.
Men behövs det verkligen något utöver skiljereläet? Det fungerar väl åt båda håll om jag minns rätt, och gör väl ingen skillnad på om strömmen levereras av generatorn eller någon annan källa.

Idag laddar generatorn först upp startbatteriet för att sedan, via reläet ladda förbrukarbanken på sedvanligt vis. Då kan jag väl koppla övriga laddkällor på förbrukarbanken så att dessa laddar startatteriet sekundärt via reläet?
Och nätansluten kvalitetsladdare + solpanel (via regulator) går alltså utan problem att köra parallellt genom samma kabel?

Vill bara dubbelchecka av så jag inte gör någon tabbe!

Den grova delen av elsystemet: ladd/startkrets och matning till panelen gjorde jag i ordning med rejäla grejor från Skyllermarks för ett par år sedan så huvudbrytare och -säkringar finns redan idag.

Biltema-kabelskorna ska kollas upp!
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 19 okt 2009, 18:08

fribbe skrev: Men behövs det verkligen något utöver skiljereläet? Det fungerar väl åt båda håll om jag minns rätt, och gör väl ingen skillnad på om strömmen levereras av generatorn eller någon annan källa.
Det räcker mer än väl med skiljereläet. Lägger man en diod mellan förbrukning-startbatteri kan det sluta med att om startbatteriet dör så står man helt utan ström.
Det är bra om man kan köra startmotorn från start eller förbrukningsbatteri. Jag har solpanelerna kopplade så att de enbart laddar förbrukningsbatterierna. På hösten händer det att jag får starta på förbrukningsbatterierna eftersom startbatteriet fått dåligt med laddning och dessutom är det tungt med en kall motor. Men förbrukningsbatterierna alltid är toppladdade.
Är man pessimistiskt lagd kan man ju koppla en 5 eller 10W solpanel till startbatteriet så hålls det ocså alltid på topp.

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » mån 19 okt 2009, 21:41

Hej Entrecour m fl,

Artikelnumret på Biltemas runda kontakter är 43-047.

Hälsn

Mats
Scanner 391 nr 142

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » tis 20 okt 2009, 23:58

fribbe skrev: Men behövs det verkligen något utöver skiljereläet? Det fungerar väl åt båda håll om jag minns rätt, och gör väl ingen skillnad på om strömmen levereras av generatorn eller någon annan källa.
Jag tror också att det räcker med endast reläet, därav ordet "eventuellt" i tidigare postning. Resonemanget ovan är dock lite fel. Normalt sätter man skiljereläets manöverspole till tändningen (eller vad det kallas på en diesel). Då kommer laddning från laddare och solpanel oftast bara att ladda förbrukningsbatteriet. Dock så räcker laddningen från generatorn för att hålla startbatteriet i skick om allt är helt och riktigt kopplat.
fribbe skrev: Idag laddar generatorn först upp startbatteriet för att sedan, via reläet ladda förbrukarbanken på sedvanligt vis. Då kan jag väl koppla övriga laddkällor på förbrukarbanken så att dessa laddar startatteriet sekundärt via reläet?
Ett vanligt skiljerelä kopplar ihop batterierna så det blir inget "primärt" eller "sekundärt". Det är samtidigt om reläet är draget.
fribbe skrev: Och nätansluten kvalitetsladdare + solpanel (via regulator) går alltså utan problem att köra parallellt genom samma kabel?
Varför köra dom genom samma kabel? Men svaret på frågan är ja - bara kabeln är tillräckligt grov.

Skriv svar