Hjælp til bådskøb

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av Tylö sun » tor 15 okt 2009, 21:03

malti skrev: Hvad er der forresten at sige til byggekvaliteten af en Compis 28? Det er jo en alternative for mig, da det koster ikke så meget mere og er lidt større.
Lite information om Compis (bland annat bygghandbok) hittar du under:
http://www.compis-seglarna.com/teknik/d ... ation.html

Vad jag vet så anses Compis ha god grundkvalité med tjockt byggda skrov, genomgående mast, stabil bred kölinfästning (utan bottenstockar men med en väldigt bred fläns för infästningen). Tänk dock på att många är självbyggen och att standarden på inredning etc. kan variera mycket.

Beträffande Trion så lär det också vara en stadigt byggd båt. Vissa uppges ha mindre(?) problem med svajköl. Genomgående mast får man som sagt. Frågan är om planeringen med längsgående pentry fungerar i en så liten båt. Blir det tillräcklig ståhöjd längre in? Jag har i något sammanhang kommit över bygghandboken i pdf-format till Trio 80 och kan maila den till mig om du PM:ar din mailadress till mig.
stangen skrev:...det bidrar starkt till den bra manöverdugligheten och de roliga seglingsegenskaperna
Här är det på sin plats att skilja på "rolig" på danska och svenska :D .

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av Mats Brage » tor 15 okt 2009, 21:59

Hej,

Jag tycker inte att du skall vara så fundersam på detta med genomgående mast contra en som stå på däck. Accenten lär klara av hårt väder bra, snarare är det skepparen det hänger på. Storleken på båt locka ju inte heller till några längre havsseglingar (min uppfattning), så just den punkten skulle jag stryka från listan av urvalskriterier.

Av de båtar du nämnt, förutom att ajg kastade in Acceneten i bilden skulle jag nog helst välja en NF

Hälsn

Mats
Scanner 391 nr 142

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av janne » fre 16 okt 2009, 08:14

Tylö sun skrev: Vad jag vet så anses Compis ha god grundkvalité med tjockt byggda skrov, genomgående mast, stabil bred kölinfästning (utan bottenstockar men med en väldigt bred fläns för infästningen). Tänk dock på att många är självbyggen och att standarden på inredning etc. kan variera mycket.
Jag har varit med om att en mantågsstötta med fäste rycktes ur däcket och efterlämnade ett hål i laminantet på en compis. Belastningen var inte ens tillräcklig för att kröka stöttan innan laminatet gav sig. Kan ju vara ett enstaka fel på just den båten.

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Trio

Inlägg av nilsnobbing » fre 16 okt 2009, 14:18

Om Trio 80. Jag är lite förtjust i den jag också.

Det finns en långfärdsseglare vid namn Roger Andersson som seglat sin Trio 80 kors och tvärs på världshaven, inklusive en jorden runt. Sista resan med den båten var ett försök att slå världsrekord men minsta båten nonstop runt jorden. Men den slutade med att båten slog runt i långskeppsriktningen i södra oceanen (själv hävdar ha att en val var inblandad) och han skadades illa. Blev räddad av Sydafrikanska marinen efter ett par dygn som halvt förlamad i en sjunkande båt.

Det finns en bok, kolla långt ner på denna sida efter en bok som heter "Ett lappkast i södra ocean".

Så nog duger den gott till tuff segling.

//Nils Nobbing

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av nilsnobbing » fre 16 okt 2009, 14:19

Länken: http://web.comhem.se/seglarsymposiet/se ... r1980.html

Men det kanske finns en bättre länk någonstans.

N.N

malti
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:22
Ort: ...det skifter alt for tit...

Re: Trio

Inlägg av malti » fre 16 okt 2009, 14:49

nilsnobbing skrev: Det finns en långfärdsseglare vid namn Roger Andersson som seglat sin Trio 80 kors och tvärs på världshaven, inklusive en jorden runt. Sista resan med den båten var ett försök att slå världsrekord men minsta båten nonstop runt jorden. Men den slutade med att båten slog runt i långskeppsriktningen i södra oceanen (själv hävdar ha att en val var inblandad) och han skadades illa. Blev räddad av Sydafrikanska marinen efter ett par dygn som halvt förlamad i en sjunkande båt.

Så nog duger den gott till tuff segling.

//Nils Nobbing
... eller åbenbart ikke helt så tuff.... :) men tak for citatet, det er sikkert en spændende læsning.

Det er godt at vide at nogen har prøvet sig frem til sådan en tur.
Er der måske også en der har prøvet noget lignende, eller fx mindst en Transatlantic med en Accent for at sammenligne de to?

Det er lidt svært for mig at bedømme fx hvad prisforskellene kommer fra. Og med de her både er der vel ikke så meget tale om design eller navnet man skal betale for da de er begge to kendte konstruktører osv., og så undrer det mig om det er evtl bare pga at der findes mange flere både af Accenten og at den derfor er gennemsnittlig 40% billigere.

Synd jeg skal vente over vinteren inden jeg kommer til at prøvesejle nogle af bådene.... :(

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av J@nne » lör 17 okt 2009, 07:47

Ett annat val av båt skulle kanske kunna vara en Dominant 95, Kanske ingen havskappracer men en snabb inomskärsbåt är det.
Se den här annonsen på Blocket. Den ligger dessutom inom din prisbild.

http://www.blocket.se/alvsborg/Dominant ... ca=15&w=3/

Jag har själv en Dominant 78 så jag tror mig kunna båttypen ganska bra, De bilder som finns här på Sailguide på just 78:an är från min egen båt. :-)
På min har jag byggt ett utskjutbart peke för gennakern.
Läs oxå vad en ägare har skrivit om sin 95:a http://www.sailguide.com/batfakta/comme ... omment=298
Bilagor
album1 013.JPG

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av kajlahtinen » lör 17 okt 2009, 20:59

En båt som skulle passa dina önskemål är First 28. Den är rymligare, snabbare och stiligare än alla andra här nämnda båtar och du kan sitta på kanten och jollesegla så mycket du behagar. Backstag har båten nog men de lär man sig hantera snabbt. Inneutrymmena är som sagt rymliga och motorn är stark (18 hk). Ståhöjd dock "bara" 175 cm. Mera beröm om båttypen kan du läsa i Curt Celins bok 500 segelbåtar. Jag här förresten en till saluför just 200.000 kr.

MVH
Kaj

malti
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:22
Ort: ...det skifter alt for tit...

B 31?

Inlägg av malti » mån 19 okt 2009, 11:27

Tak for de nye ideer til min drømmebåd... denne Dominant har jeg aldrig hørt af, men jeg skal kigge på dem senere når jeg har tid og
når sailguide.com fungerer igen - åbenbart er det lige nu kun forums-siden der gør.
Og en First - Beneteau er selvfølgelig et navn man kender, men jeg har også læst at de fleste franske både er i ret dårligt stand efter bare få år, især de mindre modeller. Bl. a. derfor ville jeg heller ikke købe en fransk båd.

I weekenden har jeg gennemgået mine ideer i form af en liste med alle mulige data igen - og ved ikke rigtigt mere hvorfor jeg havde
frasorteret en Bostroem 31. Så vidt jeg kan se, opfylder den også næsten alle mine kriterier, bare at den ser lidt mærkeligt ud på heckpartiet.
Og så selvfølgelig rattet.... men jeg har læst at den skal være ret stabil og trygg og have gode sejlegenskaber.

Hvad tænker i om den?

malti
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:22
Ort: ...det skifter alt for tit...

Dominant 95

Inlägg av malti » mån 19 okt 2009, 15:17

J@nne skrev:Ett annat val av båt skulle kanske kunna vara en Dominant 95, Kanske ingen havskappracer men en snabb inomskärsbåt är det.
Se den här annonsen på Blocket. Den ligger dessutom inom din prisbild.
Nu har jeg kigget lidt pü Dominant 95 - flotte linjer har den, det må jeg sige. Og så et godt LYS.
Måske har jeg ikke fundet den hidtil pga størrelsen - lyder som om man kunne få rigtig meget båd for pengene.
Men det er måske for meget for mig, der sikkert tit vil være ude alene eller måske med en gæst fra tid til tid, og så undrer jeg om den går
godt at håndtere af en person. Lidt mindre dybgang ville heller ikke være forkert, hvis jeg tænker fx på det fynske øhav...

Det ville sikkert være meget nemmere med masthead, og så vidt jeg ser kan Dominanten kun fås med partialrigg.
Så jeg tror det er en vældig fin båd, dog snarere til en større besætning.

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Dominant 95

Inlägg av J@nne » mån 19 okt 2009, 17:42

malti skrev:
J@nne skrev:Ett annat val av båt skulle kanske kunna vara en Dominant 95, Kanske ingen havskappracer men en snabb inomskärsbåt är det.
Se den här annonsen på Blocket. Den ligger dessutom inom din prisbild.
Nu har jeg kigget lidt pü Dominant 95 - flotte linjer har den, det må jeg sige. Og så et godt LYS.
Måske har jeg ikke fundet den hidtil pga størrelsen - lyder som om man kunne få rigtig meget båd for pengene.
Men det er måske for meget for mig, der sikkert tit vil være ude alene eller måske med en gæst fra tid til tid, og så undrer jeg om den går
godt at håndtere af en person. Lidt mindre dybgang ville heller ikke være forkert, hvis jeg tænker fx på det fynske øhav...

Det ville sikkert være meget nemmere med masthead, og så vidt jeg ser kan Dominanten kun fås med partialrigg.
Så jeg tror det er en vældig fin båd, dog snarere til en større besætning.
Jag seglar min Dominant 78 själv utan några problem, tror inte att en 95:a skulle betyda problem, den har ju även den självslående fock för enkelheten. 78:an sticker 1,35 djupt och 95:an 1,80.

Det finns en som kallar sig för "Ravage" här på forumet, han har numera en Dominant 78 ,men har även haft en 95:a tidigare.
Skicka ett PM till honom med spörrsmål om båttypen.

malti
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:22
Ort: ...det skifter alt for tit...

Boström

Inlägg av malti » tis 20 okt 2009, 13:00

Hvad så med en B 31 - ingen her i forummet der har en mening om den?
Jeg fandt nogle til salg i Danmark, bare lidt dyrere end en Trio 80.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av omega » mån 26 okt 2009, 21:58

Hej
Jag skulle nog kolla lite extra på Omega 28 , seglade en sådan i 5 år , en mycket trevlig båt som var väldigt lätthanterlig, fungerar utmärkt med självslående fock .
Den tar fin höjd , blykölen håller mot riktigt bra även när det blåser mycket , i lätta vindar fanns det alltid fart i båten , men den kräver bra segel.
Pentryt var lättarbetat och bra, enda minuset med båten var att sittbrunnen var lite trång , menannars en mycket bra båt

//Johan

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Boström

Inlägg av styrman » mån 26 okt 2009, 22:18

malti skrev:Hvad så med en B 31 - ingen her i forummet der har en mening om den?
Här är en B31 ute på långsegling och det finns mycket bilder från upprustningen.
http://www.cantare.se/
Peter
S/Y Calypso

Skriv svar