Vågade kölar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Vågade kölar

Inlägg av Pelle-48 » tis 30 aug 2005, 20:57

Hej!

Nej jag tänker inte skriva nåt om den där båten som börjar på B och slutar på a. Den har en egen följetång....
Jag har nyligen gått in & tittat på dessa:

http://www.nautorgroup.com/
http://www.balticyachts.com/

Några kölar har jag sett men de flesta visas inte.
De mest extrema ser ut att vara Swan 601 och Swan 42 (ny).
Swan 46 ser mer \"normal\" ut dvs normal med dagens mått.
Det har onekligen hänt mycket sen Sparkman&Stevens var konstruktörer.
I BåtExtra från -74 finns en bild av en Swan 65. Dagens Malö eller Najad
ser mer \"kortkölade\" ut.
Är det nån som har sett hur 12:orna i Malmö ser ut?

Användarvisningsbild
Gizmo
Guldmedlem
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 01:01
Ort: Oskarshamn

Inte 12:a...

Inlägg av Gizmo » ons 31 aug 2005, 08:07

...utan Americas Cup Class ver 5. Större, tyngre, snabbare, fräckare 8)
Här finns bilder på +39. Hyfsat extrem köl, får man nog säga. Djupgående på 410cm och 79% i bulben... Inget för skärgården, minsann

http://www.piu39challenge.it/ita/teampiu39_barca.asp

Calle C

Inlägg av Calle C » ons 31 aug 2005, 08:57

Lite mer kölar

Ska bli skoj att se hur dessa klarar sig i 40kn bland valar och isberg.

http://www.ericssonracingteam.com/boatOverview.html

Calle

leif bengtsson

Inlägg av leif bengtsson » ons 07 sep 2005, 20:31

Tack för länken Calle.
Fortsatte vidare på siten och hittade denna.
Man sökte virtuella skeppare för att delta i racet.
Kolla in:
http://www.ericssonracingteam.com/onlineChallenge.html

Kan vara skönt att sitta hemma och ändå segla på \"roaring fourties\"
och segla dom \"screaming fifties\" i morgonrock

Leif

Robin

Americas Cup båtarna...

Inlägg av Robin » sön 11 sep 2005, 00:10

är faktiskt till och med 24:or nu förtiden, men heter väl bara IACC V.5 International Americas Cup Class Version 5, som Gizmo skrev.

Var hittade du, Gizmo siffran 79vikt% köl? Eftersom(iaf de andra) cupbåtarnas skrov och däck väger ca 800 kilo, riggen ungefär samma, lite mer kanske och kölen ca 20 ton, så känns det som mer än 79% köl, eller? Men kanske inte samma på +39:)

Hade nämligen två australienska arbetskamrater på förra stället jag jobbade på (Marin Custom Sweden AB) som båda var med och byggde Victory Challange två gamla båtar, byggde om dem i sommras och skall bygga de nya nu, dessutom var den ena av dem med och byggde gamla Tre Kronor inför San Diego.
Vi pratade mycket om hur sanslöst extrema Cupbåtarna är, hur fruktansvärt olämpliga de är för allt utom Americas cup i lätt väder, men framför allt jämförde vi de Swedish Match 40 båtarna vi byggde för Maxi med Cupbåtarna, och kunde konstatera att deras skrov och däck vägde lika mycket... alltså 800 kilo ungefär. SM 40 är ju en halv skala av Americas cup regeln, men byggda billigt i glas/polyester:) Då kan man ändå tycka att en 40 fotare som bara väger 850 kilo inklusive allt utom 2,8 ton köl är en rätt så lätt båt...

Men men, dagen har ägnats åt katamaran segling(Newcat 14), kallt men fruktansvärt roligt! och kan bara säga att det är \"blyfritt\" som gäller! iaf när man inte skall långsegla:) Till just det vill ja nog ha en rejäl köl:) men annars, varför bly? Mycket snabbare utan!

Ha det bra \"gubbar\"!

Användarvisningsbild
Gizmo
Guldmedlem
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 01:01
Ort: Oskarshamn

Räkneexempel

Inlägg av Gizmo » mån 12 sep 2005, 12:10

Välkommen tillbaka Robin! Jag plockade siffrorna från tidningen Segling nr 6 2005, sid 49. Den båten som redovisas där är iofs Örn som är en ombyggd ver 4.
Totalvikt ca 24 ton varav:
Skrov 2,2 ton, mast 0,8 ton, fena 1,0 ton, bulb 19 ton
Sedan är det bara att räkna 19/24*100=79% och lite till.

De andra båtarna lär nog inte skilja sig så mycket från detta även om konstruktörer och varv är olika. Regeln (nedan) är ganska hård, och båten måste hålla för hyfsade påfrestningar.

http://www.americascup.com/multimedia/d ... _accv5.pdf
Här kan du bland annat läsa att laminatet under vattenlinjen skall väga minst 4,7 kg per kvm, plus kärnmaterial (tror att det är Nomex eller liknande) och vara minst 1,9mm+1,1mm+kärna tjockt...

Känns som att min RJ är ganska överdimensionerad om man jämför, men sedan kan jag segla den i kuling också :lol:

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 12 sep 2005, 14:17

Hej

Den felaktiga skrovvikten kommer ifrån ett TV-program för cirka en vecka sedan. Där nämnde reporten att skrovet enbart vägde 800 kg.

Calle

Skriv svar