Böldpest på roder
-
tomminisse
- Trogen medlem
Böldpest på roder
Jag vill gärna ha tips och råd. Mitt roder till en Maxi 999 tar in vatten. På utsidan har jag fått böldpest.
Vad och hur ska jag gå till väga?
/Tomminisse
Vad och hur ska jag gå till väga?
/Tomminisse
Re: Böldpest på roder
Borra två tre långa hål in i rodret från underkant rakt upp. Använd 5-mm borr så kan du gänga upp med en M6 gängtapp. Dra i M6 rf skruv under säsongen för att slippa få djur som bygger bo i rodret. Tag bort skruvarna efter upptagning och låt vattnet rinna ut. Det räcker om roderhavlorna inte har delaminerat. Annars får du slipa rent runt skarven och laminera fast remsor av glasfiber.
Blåsorna slipar du ner och låter torka ut och behandlar på sedvanligt sätt för "böldpest".
Att du på ett tillförlitligt sätt skulle kunna få rodret vattentätt är mycket svårt, med tiden kommer vatten in någonstans. Viktigt är att låta vattnet dränera ut innan en minusgraderna slår till och rodret frostspränger.
Blåsorna slipar du ner och låter torka ut och behandlar på sedvanligt sätt för "böldpest".
Att du på ett tillförlitligt sätt skulle kunna få rodret vattentätt är mycket svårt, med tiden kommer vatten in någonstans. Viktigt är att låta vattnet dränera ut innan en minusgraderna slår till och rodret frostspränger.
-
tomminisse
- Trogen medlem
Kan böldpesten komma inifrån rodret pga det har varit vattenfyllt?
Tomminisse
Tomminisse
Tveksamt, visst ökar fukthalten i laminatet om det är vattenfyllt, speciellt om det inte tillåts rinna ut under vintern. Men böldpest finns i anslutning till gelcoaten, straxt under den eller utanpå mellan färgskikten, dvs på utsidan. Jag skulle inte oroa mig. Fixa ett dränerat roder och slipa ner blåsorna. Låt det sedan torka ut ordentligt innan du epoxibehandlar. Idealiskt vore om du kan ta hem rodret under vintern och låta det ligga varmt och torrt.
Jag säger precis tvärt om mot Consensus - visst ökar risken för böldpest med en blöt insida.
Fuktskyddet av laminatet är ju gelcoat och på insidan av rodret saknas det.
Detta borde blöta upp laminatet rejält och ett blött laminat är ju grunden till det osmosiska tryck som uppstår mot gelcoaten på utsidan.
Jag skulle - om man vill vara seriös - ta hem rodret, öppna det och ta bort det blöta skummet och låta torka i några veckor inomhus. Efter det skulle jag plasta ihop det och täcka med epoxi och sedan bottenmåla. Täta med sika kring axelgenomföringen på rodret.
Detta borde blöta upp laminatet rejält och ett blött laminat är ju grunden till det osmosiska tryck som uppstår mot gelcoaten på utsidan.
Jag skulle - om man vill vara seriös - ta hem rodret, öppna det och ta bort det blöta skummet och låta torka i några veckor inomhus. Efter det skulle jag plasta ihop det och täcka med epoxi och sedan bottenmåla. Täta med sika kring axelgenomföringen på rodret.
Alla borde ha skägg
När jag epoxibehandlade vår båt för några år sedan beslöt jag att låta rodret vara obehandlat. Resonerade som så att det är omöjligt att hålla rodret fritt från vatten inuti. Är då rodrets yta helt tät pga epoxin borde det snarare öka osmosrisken än minska den. Det kanske var helt galet tänkt men det får väl framtiden utvisa.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Vi säger väl inte precis emot varandra. Om man skall åtgärda problemet så är steg 1 att dränera rodret så fukten åtminstone kommer ut under vinterhalvåret. Sen kan man dryfta huruvida man skall epoxibehandla rodrets utsida eller använda annan enklare grundfärg.Peter_K skrev:Jag säger precis tvärt om mot Consensus - visst ökar risken för böldpest med en blöt insida.
Att få ett roder snortätt är mycket svårt, jag lyckades en gång. Då pös det på hösten när jag skruvade ur dräneringspluggarna. Men i alla andra fall har det ändå läckt in. Det verkar svårt att få det helt tätt mellan laminat och metall (rf eller alu). Det kan räcka med att de har olika värmeutvidgningskoefficienter för att det skall bli otätt.
-
tomminisse
- Trogen medlem
Jag har haft båten i två säsonger. Första sommaren med ett öppet dräneringshål och nu i sommar med dräneringshålet förslutet med Sika. Trots förslutningen var rodret knökfullt med vatten.
Jag har tagit hem rodret och tänker spola rent i rodret, slipa ner till glasfibern för att sedan i vår lägga på med epoxi med ett lager matta. Under vintern får rodret torka i rumsvärme. Därefter ska jag försluta på bästa sätt för att se nästa höst om det är tätt.
Jag hoppas att det räcker.
Finns det några synpunkter på detta?
Jag har tagit hem rodret och tänker spola rent i rodret, slipa ner till glasfibern för att sedan i vår lägga på med epoxi med ett lager matta. Under vintern får rodret torka i rumsvärme. Därefter ska jag försluta på bästa sätt för att se nästa höst om det är tätt.
Jag hoppas att det räcker.
Finns det några synpunkter på detta?
Nix, jag tycker dock att det räcker att man remsar med matta över skarven mellan roderhalvorna. Resten kan man prima med epoxigrundfärg.
Idag finns det flexibelt epoxispackel, förblir mjukt som en bandyboll ungefär. Sådant skulle man kunna fylla upp i en uppfräst spalt mellan hjärtstock och roder. Ett jobb där tex en Dremel passar in.
Idag finns det flexibelt epoxispackel, förblir mjukt som en bandyboll ungefär. Sådant skulle man kunna fylla upp i en uppfräst spalt mellan hjärtstock och roder. Ett jobb där tex en Dremel passar in.
-
tomminisse
- Trogen medlem
Skulle det vara bättre än att använda Sika när jag skär ut en skåra mot hjärtstocken. Har du något namn på produkten?
Sikaflex förmåga till vidhäftning tycker jag är vida överdriven.
Det finns olika fabrikat på flexibelt epoxispackel, jag använder Nils Malmgren Spackel Elastic 705 --> http://www.epoxibutiken.se/product_info ... ucts_id=53
Det finns olika fabrikat på flexibelt epoxispackel, jag använder Nils Malmgren Spackel Elastic 705 --> http://www.epoxibutiken.se/product_info ... ucts_id=53
-
peterzatterquist
- Rookie
- Kontakt:
hej
under min blogg
http://peterzetterquist.blogspot.com/
2008 december finns bilder på min roder operation...blev bra
bytte oxå till Jefa lager.
under min blogg
http://peterzetterquist.blogspot.com/
2008 december finns bilder på min roder operation...blev bra
bytte oxå till Jefa lager.
Mvh
Peter Zätterquist
Norrtälje
0176 14930
Peter Zätterquist
Norrtälje
0176 14930
-
tomminisse
- Trogen medlem
Vad jag förstår oberoende orsaken så finns osmosen på utsidan av rodret. På insidan är det "bara" fuktproblem. Skulle problemet försvinna om jag får rodret tätt och jag torkar insidan i rumstemperatur under vintern?
Man kan fråga sig hur du kan veta det? Eller har du delat rodret redan? (men jag tror du har rätt).tomminisse skrev:Vad jag förstår oberoende orsaken så finns osmosen på utsidan av rodret. På insidan är det "bara" fuktproblem. Skulle problemet försvinna om jag får rodret tätt och jag torkar insidan i rumstemperatur under vintern?
Osmos brukar synas som blåsor som uppstår i gelcoatskiktet (motsvarande). Om man inte har något tätt färg- eller gelcoatskikt uppstår inte den här osmotiska blåsan - ett obehandlat glas/polyesterlaminat har tillräckligt med kapillärer för att "andas" riktigt bra och ventilera ut fukten. (Det suger också bra, så det är ingen lösning på böldpestproblemet att köra utan tät ytskikt på skrovet, tro inte det).
För att bli av med böldpestproblemet måste du få en helt tät yta på rodret (epoxi, typ) samtidigt som det naturligtvis inte får stå vatten på insidan, inne i rodret. i längden. Det ordnar du med dränering på vintern. Tätar du helt skapar du den intressanta situationen att den fukt som oundvikligen kommer att ta sig in i plasten får svårt att komma ut. Dräneringshål är bra. Om du vill kan du ha en plugg, men det kan egentligen kvitta.
Anders S
-
tomminisse
- Trogen medlem
Jag har nu slipat bort gelcoaten så att glasfibern är blottad. Därefter har jag sköljt noggrant med färskvatten. Efter ett dygn kommer det fortfarande ut kletig gegga från plasten i små prickar. Betydligt mindre än från början. Hur länge kan det hålla på?