Bavaria
Re: Bavaria
Hej MaxiAnders
Vi äger en Bavaria 32 som vi köpte ny vintern 2004/2005. Vi har alltså haft den 5 somrar nu och är nöjda (har inga planer på att byta den). Vi har två barn (tvillingar som nu är 8 år) och båten fungerar utmärkt. Jämfört med vår förra båt (Fenix) är den inte vekare. Vår båt har bättre segel än original och blyköl.
Du får gärna maila eller ringa mig om du vill ha utförlig information. Bor du i Gbg-trakten får du gärna komma och inspektera hur vår båt ser ut efter 5 säsonger (fin).
Mvh
Anders L
Vi äger en Bavaria 32 som vi köpte ny vintern 2004/2005. Vi har alltså haft den 5 somrar nu och är nöjda (har inga planer på att byta den). Vi har två barn (tvillingar som nu är 8 år) och båten fungerar utmärkt. Jämfört med vår förra båt (Fenix) är den inte vekare. Vår båt har bättre segel än original och blyköl.
Du får gärna maila eller ringa mig om du vill ha utförlig information. Bor du i Gbg-trakten får du gärna komma och inspektera hur vår båt ser ut efter 5 säsonger (fin).
Mvh
Anders L
Ocean klassning är som en ISO certifiering en norm den säger ingenting om en båts duglighet i hårt väder till havs , tyvärr tror jag att en del konsumenter vid köp av nya båtar känner en viss trygghet när en båt är Ocean klassad , jag anser att det nästan är bedrägeri att leverera en ny båt för segling på Oceaner när både rigg och segel mm ej är anpassade för det.Filip skrev:Jag kan inte Ocean A klassningen i detalj utan vet bara i några stora drag och det låter ju bra, har letat på I-net men inte hittat nån bra sida. Eftersom du skriver att det är ett skämt så blir man intresserad av vad som igentligen klassas...kan du kort beskriva vad Ocean A innebär??..skulle vara intressant att veta.Tordmulen skrev:Och hur många av våra Ocean klassade båtar har testats i dessa förhållanden över 8 Beaufort med över 4 m sjögång , dessutom levereras många med undermåliga segel med kanske ett rev i storen rullgenua som är oduglig i hårtväder, löstagbart inre förstag för en eventuell stormfock saknas på dom flesta , enligt mig är Ocean klass A ett skämt.Eilean skrev:Lloyd är en 'kvalitetsstämpel' ja. Men det finns en mängd aber kring klassificering av Lloyd så det är inte bara att sätta likhetstecken mellan namnet Lloyd och kvalitet. Jag är nog inte rätt man att bena ut saken i detalj.
När det gällar Ocean A-klassningen har det inget med kvalitet, bara med vissa egenskaper att göra. Man kikar på stabilitet, rätande förmåga, risken för vatteninträngning etc som påverkar båten möjligheter att klara vissa förhålanden till havs. I detta fall skall båten klara 4 m sjögång och vindstyrka över 8 Beaufort. Se här http://www.ceproof.com/recreational_cra ... Categories
Det finns inga kopplingar till byggnadskvalitet alls
se denna sida om klassningen http://www.ceproof.com/recreational_cra ... Categories
Det finns vissa krav som en Ocean (A)-klassad båt skall uppfylla och det gör alla båtar som certifieras till den nivån (så märkvärdiga är de inte).
Det som sagts är att de kraven inte speglar byggkvalitet, hållbarhet, utförande etc etc, och det är ju alldeles riktigt. Men minimikraven för Ocan (A) måste uppfyllas, dit hör en del mätbara parametrar och vissa specificerade byggnormer, till exempel luckors täthet, rufföppningar, skrovöppningar, fribordshöjd, krängningsvinkel vid vatteninträngning, tröskelhöjder och annat. Även stabilitetsfrågan tas med. Läs gärna på om de här normerna innan ni avfärdar oceanklassningen som helt betydelselös.
Om man tycker att Bavaria har klen rigg och dåliga segel kan det vara något helt annat. Prestanda i lättvind, kryssförmåga i storm, riggens tålighet mot rundslagning etc etc är det ingen norm som styr upp. Men litet får man tänka själv, också.
Det som sagts är att de kraven inte speglar byggkvalitet, hållbarhet, utförande etc etc, och det är ju alldeles riktigt. Men minimikraven för Ocan (A) måste uppfyllas, dit hör en del mätbara parametrar och vissa specificerade byggnormer, till exempel luckors täthet, rufföppningar, skrovöppningar, fribordshöjd, krängningsvinkel vid vatteninträngning, tröskelhöjder och annat. Även stabilitetsfrågan tas med. Läs gärna på om de här normerna innan ni avfärdar oceanklassningen som helt betydelselös.
Om man tycker att Bavaria har klen rigg och dåliga segel kan det vara något helt annat. Prestanda i lättvind, kryssförmåga i storm, riggens tålighet mot rundslagning etc etc är det ingen norm som styr upp. Men litet får man tänka själv, också.
Anders S
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
Jag har sett uppgifter på att Bavaria dimensionerar sina riggar klenare än Seldén rekommenderar, kan det vara sant?
Hur menar du att en oerfaren konsument ska tänka själv när den vill köpa en ny båt för havssegling.Anders S skrev:Det finns vissa krav som en Ocean (A)-klassad båt skall uppfylla och det gör alla båtar som certifieras till den nivån (så märkvärdiga är de inte).
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
Får rysningar jag jag ser uttrycken "oerfaren konsument" och "köpa ny båt för havssegling" tillsammans.Tordmulen skrev:Hur menar du att en oerfaren konsument ska tänka själv när den vill köpa en ny båt för havssegling.
Undrar hur många nya segelbåtar i 30-40 fotsklassen som säljs till folk utan egentlig seglingserfarenhet?
-
maxiAnders
- Trogen medlem
Peter_K
Ja det blåser så mycket i början av filmen men knappast när dom är inne i "hamnen" (4 Minuter &18sek) flaggan på båten rör ju sig knappt!
Anders
Ja det blåser så mycket i början av filmen men knappast när dom är inne i "hamnen" (4 Minuter &18sek) flaggan på båten rör ju sig knappt!
Anders
Eftersom jag inte vet detaljerna i klassningarna så har jag svårt att avfärda det som ett skämt.Tordmulen skrev:
Ocean klassning är som en ISO certifiering en norm den säger ingenting om en båts duglighet i hårt väder till havs , tyvärr tror jag att en del konsumenter vid köp av nya båtar känner en viss trygghet när en båt är Ocean klassad , jag anser att det nästan är bedrägeri att leverera en ny båt för segling på Oceaner när både rigg och segel mm ej är anpassade för det.
se denna sida om klassningen http://www.ceproof.com/recreational_cra ... Categories
Jag kan inte finna detaljerna för Oceanklassning A, dvs vilka krav ställer A klassning på segelbåten?, då kan man ju själv avgöra om det är ett bra eller dåligt dokument.
Kan du beskriva detaljerna?
Det är ruskigt svårt att hitta kompletta underlag för de olika klassningarna, man får söka runt efter små bitar än här, än där. Eller betala. Se exempelvis http://www.rcdweb.com/
Man kan hitta en hel del märkligheter. Man tar ingen hänsyn till mediokra eller höga värden på AVS. Exempelvis att båtar med så lågt AVS som 115 godkänns med samma status om en med 170 grader. Det är ett välkänt faktum att havssjö kan slå runt båtar och med ett så stort spann av 'negativ stabilitet' känns det inte bra.
En annan märklighet är att båtar med däckssalong/styrhytt som har dörrar åt sidorna automatiskt B-klassas, oavsett utförande på dörrarna. För att man kan glömma att stänga dem. Det är kanske rimligt. Men; samtidigt godkänner man båtar med konventinella lösa skjutluckor i ruffnedgången som saknar låsanordning så att de inta kan glida ut! Har man en vädringsspringa öppen i skjutluckan eller bara glömt dra igen den helt kan skjutluckan åka ut vid ett kullslag. Och öppna ett jättehål in i båten som omöjligen kan stängas. Men det kan tydligen inte hända enligt RCD...
Man tar inga hänsyn till om båten överhuvudtaget kan seglas eller ens manövreras i över 8 B, om inredningen är säkrad vid kullslagning, minimihöjd på mantåget (ynkliga 61 cm) krävs men inga fästen för livselar behövs - mantåget räcker tydligen när sjän bryter över båten.
Man ser bara på vissa parametrar och sedan säger man att båten är godkänd för oceansegling i över 8 B och över 4 m sjögång. Jag tycker det luktar skrivbord lång väg och ett arbete av folk som mest lekt med båtar i badkaret.
Man kan hitta en hel del märkligheter. Man tar ingen hänsyn till mediokra eller höga värden på AVS. Exempelvis att båtar med så lågt AVS som 115 godkänns med samma status om en med 170 grader. Det är ett välkänt faktum att havssjö kan slå runt båtar och med ett så stort spann av 'negativ stabilitet' känns det inte bra.
En annan märklighet är att båtar med däckssalong/styrhytt som har dörrar åt sidorna automatiskt B-klassas, oavsett utförande på dörrarna. För att man kan glömma att stänga dem. Det är kanske rimligt. Men; samtidigt godkänner man båtar med konventinella lösa skjutluckor i ruffnedgången som saknar låsanordning så att de inta kan glida ut! Har man en vädringsspringa öppen i skjutluckan eller bara glömt dra igen den helt kan skjutluckan åka ut vid ett kullslag. Och öppna ett jättehål in i båten som omöjligen kan stängas. Men det kan tydligen inte hända enligt RCD...
Man tar inga hänsyn till om båten överhuvudtaget kan seglas eller ens manövreras i över 8 B, om inredningen är säkrad vid kullslagning, minimihöjd på mantåget (ynkliga 61 cm) krävs men inga fästen för livselar behövs - mantåget räcker tydligen när sjän bryter över båten.
Man ser bara på vissa parametrar och sedan säger man att båten är godkänd för oceansegling i över 8 B och över 4 m sjögång. Jag tycker det luktar skrivbord lång väg och ett arbete av folk som mest lekt med båtar i badkaret.
Jag tror att kursiveringarna pekar på själva problemet här. En båt som är lämplig för oceansegling är en till vissa delar en annorlunda båt än den båt som lämpar sig bättre för kustnära segling från hamn till hamn (semestersegling) - även om båda uppfyller den högsta klassningen. Den som är helt utan erfarenhet själv kan förstås inte begripa det av sig själv, men frågan är om det skulle göra så stor skillnad om det fanns någon "Ocean A Plus"-klassning? Litet tänker jag på ett talesätt jag brukar upprepa: "Det finns båtar som bara en dåre skulle segla på havet, men det finns heller ingen båt som garanterar samma dåre en trygg resa"Tordmulen skrev:Hur menar du att en oerfaren konsument ska tänka själv när den vill köpa en ny båt för havssegling.
Nu är jag tämligen säker att en erfaren och omdömesgill seglare skulle reda ut en Atlant-tur&retur i vilken som helst av de Ocean A-klassade segelbåtarna i storleksklassen, precis som jag kan tänka mig att fel person skulle kunna få besvär i en aldrig så förstklassig och lämpad båt bara en dålig dag med kuling på kusten.
Anders S
Jag tror det är en kommitte som varit framme!Eilean skrev:Jag tycker det luktar skrivbord lång väg och ett arbete av folk som mest lekt med båtar i badkaret.
Du vet vad man säger om en kamel? Jo, "En kamel är en häst som designats av en kommitte"...
Anders S
En erfaren seglare skulle inte ge sig ut på någon längre havssegling utan att anpassa båten för sådana förhållanden , jag är inte ute efter någon ytterligare klassning typ Ocean A plus utan det jag vill säga är att båtarna som dom flesta leveras från fabrik med standard utrustning ej är lämpade för havssegling i hårt väder .Anders S skrev:Jag tror att kursiveringarna pekar på själva problemet här. En båt som är lämplig för oceansegling är en till vissa delar en annorlunda båt än den båt som lämpar sig bättre för kustnära segling från hamn till hamn (semestersegling) - även om båda uppfyller den högsta klassningen. Den som är helt utan erfarenhet själv kan förstås inte begripa det av sig själv, men frågan är om det skulle göra så stor skillnad om det fanns någon "Ocean A Plus"-klassning? Litet tänker jag på ett talesätt jag brukar upprepa: "Det finns båtar som bara en dåre skulle segla på havet, men det finns heller ingen båt som garanterar samma dåre en trygg resa"Tordmulen skrev:Hur menar du att en oerfaren konsument ska tänka själv när den vill köpa en ny båt för havssegling.
Nu är jag tämligen säker att en erfaren och omdömesgill seglare skulle reda ut en Atlant-tur&retur i vilken som helst av de Ocean A-klassade segelbåtarna i storleksklassen, precis som jag kan tänka mig att fel person skulle kunna få besvär i en aldrig så förstklassig och lämpad båt bara en dålig dag med kuling på kusten.
Några saker att tänka på här.maxiAnders skrev:Peter_K
Anders
Först så sitter flaggan på en av dom mest läade platserna i sittbrunnen vid tillfället. Långt bak och i lä. Hela båten inkl. sprayhood och besättning läar flaggan.
Tittar man på filmen från ca 3:50, stoppar man filmen här och "stegar" framåt manuellt så syns det tydligt, så ser man tydligt hur otroligt byigt det är och hur tydliga stråken går över vattnet framför båten. Man vet inte hur mycket det blåser men det är en del. Man vet inte hur byarna träffar båten, dvs man kanske blir rejält overpowered i byarna innan man hinner styra rätt eller lätta på skot. Terrängen bidrar med massor, det står träd och byggnader alldeles nere vid vattenkanten som skapar ett av dom svåraste förhållandena för en segelbåt, byigt och vridigt.
Båten ser ut att uppföra sig hur normalt som helst. Inga som helst konstigheter mao.
Men det är Seldén som leverer masterne, så det kan ikke passe.Mr Sailman skrev:Jag har sett uppgifter på att Bavaria dimensionerar sina riggar klenare än Seldén rekommenderar, kan det vara sant?
Steen
Danmark
Danmark
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
Jag tror det handlade om att de använder sig av klenare vant, stag mm än vad Seldén rekommenderar för sina riggar.Steen skrev:Men det är Seldén som leverer masterne, så det kan ikke passe.