Elpanel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
entrecour
Rookie

Re: Elpanel

Inlägg av entrecour » ons 14 okt 2009, 23:00

Jag har också SUFA panel och tänker byta under höst.

Har någon effarenhet av Biltema's Strömbrytarpanel med automatsäkringar (25-8815)?

Vad är fördelen att använder vanliga 240V automatsäkringar?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 15 okt 2009, 06:15

entrecour skrev:Jag har också SUFA panel och tänker byta under höst.

Har någon effarenhet av Biltema's Strömbrytarpanel med automatsäkringar (25-8815)?

Biltemas panel (de nya) ser inte så illa ut... men svagheten är i så fall att det handlar om enbart termosäkringar (samma princip som SUFAs brytarsäkringar, de små beiga klumparna vid varje strömbrytare). Å andra sidan har säkringarna en återställningsknapp, så man blir varskodd om att något inträffat. SUFA återställer sig "dolt", kan man säga.

Fördelen med att använda 240V automatsäkringar (det är alltså funktionen, inte spänningen som är det viktiga) är att man får en bättre säkring som kan lösa ut av två skäl - dels genom en spole som känner stötströmmar, dels termiskt, som känner av en långsam överbelastning. (Har du SUFAS belysnings- och lanternpanel har du en sådan säkring - du ser spolarna på baksidan av panelen och den röda tryckknappen motsvarar vippan på en vanlig automatsäkring). SUFAS stora säkring (Autobat) är elektronisk, inte elektromekanisk/termisk.

Termosäkringar (smält- bimetall- ) måste göras "tröga" för att de skall tåla t ex motorstarter och då kan det momentant gå (för) stora strömmar för att det skall vara bra för kablarna och säkringen blir inte tillräckligt snabb - en automatsäkring känner överström på två sätt och kan göras säkrare därför - se här http://sv.wikipedia.org/wiki/Dv%C3%A4rgbrytare .
Fördelarna med en automatsäkring med manuell återställning är också att man får en brytare för "sällanfunktioner" utan att det tar plats på "ofta"-panelen. I min båt har jag (exempelvis) dragit eltoaletterna och styrmaskinsäkringen till sådana säkringar. Normalt stängs dessa bara av vid service på utrustningen och behöver därför ingen strömbrytare på den öppna panelen.
Anders S

entrecour
Rookie

Inlägg av entrecour » tor 15 okt 2009, 08:56

Det var väldigt intressant.

Fördelarna med en automatsäkring med manuell återställning är också att man får en brytare för "sällanfunktioner" utan att det tar plats på "ofta"-panelen.
Varfor inte använda automatsäkring genomgående utan seperat brytare?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 15 okt 2009, 09:28

Det kan man utan vidare göra om man vill. Men det kan litet extra plats, och den minsta säkringen man kan få tag på enkelt ligger på 6A eller något sådant (Rättelse: det finns både 4A och 2A att hitta, på t ex Kjell&co ). Om man då har förbrukare som skall ha mindre säkring än så ,till exempel ett instrument som skall säkras med 0.5A eller 1A eller något sådant, så krävs det en ytterligare säkring i serie, och i praktiken kommer då aldrig säkringsautomaten att lösa ut, någonsin. Däremot kan man ju samla en grupp med instrument bakom en sådan och få en liten lokal "huvudbrytare" för instrumenten tillsammans. Ofta har ju utrustning egna strömbrytare, dock inte alla. Min autopilot har till exempel ingen egen brytare, utan kräver en brytare på panelen för av/till. Instrumentet drar 0.3A och styrdonet (kompassen, gyrot och logiken) omkring 1 A - själva styrmaskinen sörplar i sig 15A när det vill sig (och den matningen har en separat automatsäkring på 16A därför). En sådan koppling bör göras med separata säkringar för de olika enheterna, annars steker man lätt de ömtåliga komponenterna.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 15 okt 2009, 10:03

entrecour skrev: Varfor inte använda automatsäkring genomgående utan seperat brytare?
Så gör jag, det funkar kalas. Nu har jag visserligen en underpanel för navigationselen dvs lanternor, autopilot, plotter mm. Detta är dock mest av praktiska skäl eftersom jag ville ha denna panel mera åtkomlig och då inte fick plats med säkringsautomater.

Betr. automatsäkringar så finns det både 2 & 4 A hos tex Kjell & Co

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 15 okt 2009, 10:17

bosseh skrev:
Betr. automatsäkringar så finns det både 2 & 4 A hos tex Kjell & Co
Ja, titta, det fanns det verkligen. Så bra. :D Men som tur var använde jag väldigt små säkringar som exempel på när de här litet grövre grejorna inte skyddar tillräckligt bra.
Anders S

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » tor 15 okt 2009, 10:58

Anders S skrev:Men som tur var använde jag väldigt små säkringar som exempel på när de här litet grövre grejorna inte skyddar tillräckligt bra.
Elfa har 1A.

(Men dom är av C-typ)
Edit ...och Elfa-pris

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tor 15 okt 2009, 13:35

omega skrev:Kolla in delabs grejor , tycker de har fina paneler http://www.delabmarin.se/
Jag har tydligen en MKM1, jag har god nytta av volt och A metern, de tillsammans och switchfunktionen ger mycket information. Men de verkar slutat med dessa paneler. Tror även jag har deras landströms enhet. Tack för länken

Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av Benke01 » tor 15 okt 2009, 19:42

Ang automatsäkringar;

Vad man ska se upp med när man handlar hos kjell&co är att man får samma fabrikat av säkringarna. De har olika märke beroende på inleverans och effekt. Olika märken har olika höjd där man ansluter. Detta är viktigt ur den aspekten att om man vill använda matarskena till alla säkringarna, så funkar det inte med olika höjd.

Lärt mig den hårda vägen.

///Bengt

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » tor 15 okt 2009, 22:09

Hej
entrecour skrev:Jag har också SUFA panel och tänker byta under höst.

Jo, jag har använt deras paneler och de har fungerat u.a.

Nu kommer jag dock inte att göra det utan installera separat flatstiftsbädd med säkringar, men köpa Biltemas runda kontakter med lysdiod (som jag har låtit en elektriker mäta upp så att det inte är kvalitetsfrågetecken- med gott resultat)

Hälsn

Mats
Scanner 391 nr 142

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » fre 16 okt 2009, 06:45

Mats Brage skrev:men köpa Biltemas runda kontakter med lysdiod (som jag har låtit en elektriker mäta upp så att det inte är kvalitetsfrågetecken- med gott resultat)
Det Biltema kan tänkas spara in på är väl materialval i kontaktytorna, plastmaterialet etc. Sånt som ger hållbarhet och funktion över tiden. Dvs inget som en mätning vid nyskick kan påvisa. Eller missförstår jag?
Panelen kan förstås vara bra ändå.

entrecour
Rookie

Inlägg av entrecour » fre 16 okt 2009, 12:26

Hej Mats,
Mats Brage skrev:Biltemas runda kontakter med lysdiod
Vilket artikel nummer var det?

Tack!

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » sön 18 okt 2009, 19:42

Jag har lite egna frågor om elpanel och -dragning då jag står inför en egen uppdatering av båtens elsystem i vinter.

I vilken ordning är det vettigast att koppla? Finns det något standardförfarande som är mest gångbart? Jag hade tänkt mig: plus-säkring-brytare-förbrukare-minus.

Hur är det när man kompletterar med solpanel och har befintlig batteriladdare? Om solpanelen ger en aning för hög spänning, finns det då risk att batteriladdaren och kanske rent av generatorns laddningsregulator klipper respektives laddning? Något speciellt att tänka på här? Jag har start och förbrukarbatteri separerade med Skyllermarks skiljerelä om det kan vara av betydelse.

Och slutligen, hur gör man den bästa kabelskoförbindelsen på klenare kablar? Jag har tänkt mig förtennt kabel och kabelskor pressade med riktig kabelskotång. Sen tänker jag ta bort skons plashölje och värma på krympslang men skulle vilja gegga på någon bra gucka som förhindrar korrosion. Borde jag använda polfett, kopparpasta eller något annat smaskigt?
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » sön 18 okt 2009, 20:35

Lägg till en eller ett par saker i kopplingen:
"plus-huvudbrytare-(huvudsäkring)-säkring-brytare-förbrukare-minus"

Regulatorerna stör inte varandra vad jag vet. Jag hade satt såväl laddare som solpanel till förbrukningsbatterierna. Sen (eventuellt) kompletterat med en schottkydiod + säkring som "fyller på" startbatteriet från förbrukningsbatterierna. Funkar fint parallellt med Skyllermarksreläet. Men glöm inte regulator till solpanelen också så att du inte överladdar.

Vaselin eller polfett för att hålla fukten borta. Kopparpasta hör bara hemma där det blir riktigt varmt. Kletar värre än ohärdad Sika... Planen för kabelskorna är exemplarisk.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » mån 19 okt 2009, 08:04

Sneseglarn skrev:Lägg till en eller ett par saker i kopplingen:
"plus-huvudbrytare-(huvudsäkring)-säkring-brytare-förbrukare-minus"

Regulatorerna stör inte varandra vad jag vet. Jag hade satt såväl laddare som solpanel till förbrukningsbatterierna. Sen (eventuellt) kompletterat med en schottkydiod + säkring som "fyller på" startbatteriet från förbrukningsbatterierna. Funkar fint parallellt med Skyllermarksreläet. Men glöm inte regulator till solpanelen också så att du inte överladdar.

Vaselin eller polfett för att hålla fukten borta. Kopparpasta hör bara hemma där det blir riktigt varmt. Kletar värre än ohärdad Sika... Planen för kabelskorna är exemplarisk.
Eller
"plus-huvudsäkring-huvudbrytare-säkring-brytare-(förbrukarens egen säkring)-förbrukare-minus"

Biltema har kabelskor med krympplast OCH smältlim. De är riktigt bra.

Skriv svar