MD 11C Trögstartad i kylan /Starta kalla dieslar
MD 11C Trögstartad i kylan /Starta kalla dieslar
Hej!
Försöker få igång VP MD 11C i kylan men det går trögt.
Det finns en kallstartsknapp, skall den vara nedtryct eller ska man
bara trycka ned den en gång?
När jag trycker ner den känns det som om den skulle kunna sitta fast
i nedtryckt läge men den fjädrar tillbaka direkt.
Hur är det på era MD 11C?
Motorn har alltid varit trögstartad i när det varit kallt men
den har fungerat hela sommaren klockrent.
Är det någon som har någon tips för att få igång den?
L
Försöker få igång VP MD 11C i kylan men det går trögt.
Det finns en kallstartsknapp, skall den vara nedtryct eller ska man
bara trycka ned den en gång?
När jag trycker ner den känns det som om den skulle kunna sitta fast
i nedtryckt läge men den fjädrar tillbaka direkt.
Hur är det på era MD 11C?
Motorn har alltid varit trögstartad i när det varit kallt men
den har fungerat hela sommaren klockrent.
Är det någon som har någon tips för att få igång den?
L
Re: MD 11C Trögstartad i kylan
Jag har haft en båt med MD 11C och jag vill minnas att knappen fjädrade upp direkt när man tryckte på den.
Om motorn får bränsle men ändå inte tänder trots kallstart och full gas så är det nog det är dags för renovering.
Använd INTE startgas, det är enligt min uppfattning lika med döden för en dieselmotor.
Om motorn får bränsle men ändå inte tänder trots kallstart och full gas så är det nog det är dags för renovering.
Använd INTE startgas, det är enligt min uppfattning lika med döden för en dieselmotor.
Re: MD 11C Trögstartad i kylan
Jag behövde aldrig använda knappen trots att jag har båten i mycket sent (tidigt?) på säsongen. Det räcker alltid med att gnida, säg fem sekunder med startmotorn så går maskinen igång.
Jag har för mig att man normalt sett trycker på knappen medan gashandtaget dras till fullt pådrag för att aktivera kallstartanordningen. Det finns en mekanisk lösning för knapptryckning från VP:
mvh Sven-Barry
Jag har för mig att man normalt sett trycker på knappen medan gashandtaget dras till fullt pådrag för att aktivera kallstartanordningen. Det finns en mekanisk lösning för knapptryckning från VP:
mvh Sven-Barry
Re: MD 11C Trögstartad i kylan
Om man googlar så hittar man snabbt svar:
<klipp>
Start vid kail väderlek.
MD11: Starten underlättas om köldstartknappen trycks ner alt
köldstartreglaget (tillbehör) dras ut. Köldstartknappen
ätergär automatiskt. Köldstartreglaget £näste tryckas in
igen sedan motorn startat.
</Klipp>
Se även http://www.82ms.se/Instruktionsbok_MD11_MD17_mars77.pdf
<klipp>
Start vid kail väderlek.
MD11: Starten underlättas om köldstartknappen trycks ner alt
köldstartreglaget (tillbehör) dras ut. Köldstartknappen
ätergär automatiskt. Köldstartreglaget £näste tryckas in
igen sedan motorn startat.
</Klipp>
Se även http://www.82ms.se/Instruktionsbok_MD11_MD17_mars77.pdf
Re: MD 11C Trögstartad i kylan
Hade lite problem att starta vår MD11 härom hösten. Men det visade sig bero på att startbatteriet var kass. När det blev kallare sjönk väl spänningen för mycket. Startmotorn gick helt enkelt för långsamt för att motorn skulle starta lätt.
Att det fanns kallstartsreglage hade jag inte reflekterat över...
Att det fanns kallstartsreglage hade jag inte reflekterat över...
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Re: MD 11C Trögstartad i kylan
Den gick igång efter laddning av batteriet.
Då borde man alltså trycka in knappen medan försöker starta motorn!
Kanska dags att byta bränslefiltret.
Tack för tips!
/L
Då borde man alltså trycka in knappen medan försöker starta motorn!
Kanska dags att byta bränslefiltret.
Tack för tips!
/L
Re: MD 11C Trögstartad i kylan
Hej
Knappen skall stanna i intryckt läge om man ger tillräckligt med gaspådrag. Står gasreglaget på tomgång stannar knappen inte inne.
Hälsningar Ove
Knappen skall stanna i intryckt läge om man ger tillräckligt med gaspådrag. Står gasreglaget på tomgång stannar knappen inte inne.
Hälsningar Ove
Re: MD 11C Trögstartad i kylan/ allmänna dieselråd
Kallstarten innebär "bara" att man får ännu mer extrabränsle än vad "full gas" kan ge. Dieslar fungerar inte riktigt som bensinare men även dieslar tänder litet lättare med rik blandning. Det som är viktigt är att det blir bra kompression och därmed bra med värmeutveckling. När motorn är genomkall kommer de kalla metalldelarna att suga i sig kompressionsvärmet - det är därför som motorn blir trögstartad.
Annars finns det två typer - de direktinsprutade och sk förkammardieslar (Jag tror Volvon är direktinsprutad). Förkammarmodellen är mer trögstartad och behöver vanligen stöd av glödstift redan innan nollgradigt. Andra tekniker är en glödvärmare i insuget, så man höjer inloppstemperaturen, eller i mer pressade lägen (som redan nämnts) sk startgas eller några droppar eter. Skall man starta motorn, får besvär och har tillgång till 220V föreslår jag att blåsa med en varmluftspistol (eller bra hårtork) in i luftintaget innan man försöker starta - det är skonsamt och bra. Att låta en värmefläkt värma motorrummet kan också fungera - en motor som är runt 20 grader skkall starta enkelt.
Annars kommer cylindrarna att värmas upp gradvis om man vågar gnugga på med startmotorn och batteriet är väl laddat. Tänk då på att startmotorn är inte avsedd att köras särskilt länge utan paus. Ner till nollgradigt bör en frisk motor starta inom tio sekunder eller så, om man ger full gas (max bränsle) och har väl laddat batteri.
Annars finns det två typer - de direktinsprutade och sk förkammardieslar (Jag tror Volvon är direktinsprutad). Förkammarmodellen är mer trögstartad och behöver vanligen stöd av glödstift redan innan nollgradigt. Andra tekniker är en glödvärmare i insuget, så man höjer inloppstemperaturen, eller i mer pressade lägen (som redan nämnts) sk startgas eller några droppar eter. Skall man starta motorn, får besvär och har tillgång till 220V föreslår jag att blåsa med en varmluftspistol (eller bra hårtork) in i luftintaget innan man försöker starta - det är skonsamt och bra. Att låta en värmefläkt värma motorrummet kan också fungera - en motor som är runt 20 grader skkall starta enkelt.
Annars kommer cylindrarna att värmas upp gradvis om man vågar gnugga på med startmotorn och batteriet är väl laddat. Tänk då på att startmotorn är inte avsedd att köras särskilt länge utan paus. Ner till nollgradigt bör en frisk motor starta inom tio sekunder eller så, om man ger full gas (max bränsle) och har väl laddat batteri.
Anders S
Re: MD 11C Trögstartad i kylan
Volvon ÄR direktinsprutad. Låter kanske sportigt, men är det inte.Anders S skrev:Annars finns det två typer - de direktinsprutade och sk förkammardieslar (Jag tror Volvon är direktinsprutad).
mvh Sven-Barry
MD 11C Trögstartad. Fyll kylsystemet med varmvatten
I handboken till min gamla Albin (diesel 120 Hkr) Står det.
"Vid kall väderlek skall varmvatten fyllas i kylsystemet".
40 liter varmvatten fanns aldrig till hands varför startgas fick användas.
"Vid kall väderlek skall varmvatten fyllas i kylsystemet".
40 liter varmvatten fanns aldrig till hands varför startgas fick användas.
Re: MD 11C Trögstartad i kylan /Starta kalla dieslar
Cheezus hur stor är din segelbåt Lars L? Coolt!
Re: MD 11C Trögstartad i kylan /Starta kalla dieslar
Då när det begavs sej. Hade jag en riggad bohusjulle som lillbåt till min bogserbåt med Albin motorn.Mr Q skrev:Cheezus hur stor är din segelbåt Lars L? Coolt!
Det tog flera år att få tag på historiken till bogseraren söker efter "luckor". http://www.123minsida.se/LasseLundell/12773930
Re: MD 11C Trögstartad i kylan /Starta kalla dieslar
Hej
MD11 C startas vid kyla genom att sätta gasreglaget på ca 1/2 gas därefter dras motordödaren ut helt och släpps.
Sedan är det bara att vrida på nyckeln.
Så här ska det göras. Lycka till
MD11 C startas vid kyla genom att sätta gasreglaget på ca 1/2 gas därefter dras motordödaren ut helt och släpps.
Sedan är det bara att vrida på nyckeln.
Så här ska det göras. Lycka till
Calle
Se gla ut
Se gla ut