Bavaria

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
maxiAnders
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 21 jun 2005, 13:58

Bavaria

Inlägg av maxiAnders » mån 12 okt 2009, 12:42

Har i dag en trygg och stabil maxi 95 och funderar på byta till en bavaria.
Om man läser om dessa så verkar det som att dom är veka och tappar roderverkan när det piper i lite grann,stämmer detta?

Om man tittar på denna filmen, http://www.youtube.com/watch?v=L32F4mjJBR4 på den nya bavaria cruiser 32 så vid 4min och 18sek
så seglar dom revat och ändå lägger sig båten ganska lätt, och det verkar inte blåsa speciellt mycket ,vilket inte är så kul med barn ombord

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Bavaria

Inlägg av HR312 » mån 12 okt 2009, 14:10

De går ju för motor! Det sprutar kylvatten ur avgasröret.

Annars är den i mitt tycke snyggare än den tidigarer designen på Bav. Uppskattningsvis blåser det ca 4-5 m/s, kanske 6 m/s i början då man kan se brytande vågor.

Utan att kunna den här modellen specifikt brukar Bav-båtarna vara ganska underriggade vlket kanske inte är en nackdel vid familjesegling.
Henric D

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Bavaria

Inlägg av Mr Sailman » mån 12 okt 2009, 14:19

Enligt specarna på http://www.bavaria-yachtbau.com/index.php?id=1469&L=1 ska den ha en ballastandel på 25% vilket innnebär med en totallvikt på 5200 kg att kölen väger 1300 kg. Låter lite tycker jag.

maxiAnders
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 21 jun 2005, 13:58

Re: Bavaria

Inlägg av maxiAnders » mån 12 okt 2009, 14:51

Jag kanske ska tillägga att jag inte är intresserad av den nya bav! utan en 2-3 årgammal 30-33a eller nåt i den stilen!

Jag har oxå läst att dom skall vara underriggade, men att även läst att dom är veka ,och det går väl inte ihop!?

Paddy
Guldmedlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 14:45

Re: Bavaria

Inlägg av Paddy » mån 12 okt 2009, 15:01

maxiAnders skrev:Jag kanske ska tillägga att jag inte är intresserad av den nya bav! utan en 2-3 årgammal 30-33a eller nåt i den stilen!

Jag har oxå läst att dom skall vara underriggade, men att även läst att dom är veka ,och det går väl inte ihop!?
När det handlar om Bavaria kan man få höra det mesta, med tyngdpunkt på negativa saker. Att det inte hänger ihop är inte så konstigt då mycket är fritt tyckande utan verklighetsförankring. Få båtar är väl så omdiskuterade som dessa.

maxiAnders
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 21 jun 2005, 13:58

Re: Bavaria

Inlägg av maxiAnders » mån 12 okt 2009, 15:04

Jag håller med dig Paddy!! så det vore trevligt om någom som har en bavaria kunde komma med lite åsikter

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bavaria

Inlägg av Eilean » mån 12 okt 2009, 16:10

Jag lägger mig inte i grundfrågan. Har du hört dig för här; http://www.bavariaklubben.se/forum.asp

Men det finns inget som hindrar att en båt samtidigt är underriggad och vek.

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Re: Bavaria

Inlägg av Steen » mån 12 okt 2009, 17:22

Om man skal köpe en Bavaria bör det väre cruiser serien från 2005/2006/2007 t.ex 33:an. Det är en bra cruiser som seglar fint i 10-14 m/s. Jag har kompissar som har 33 Cruiser, 42 Cruiser och dom är väldig nöjde. båda segler mere (med segel) enn gennomsnittet. Jag har ochså en kompis med et model 31 från 2000 och den är inte bra i vind >7 m/s.
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bavaria

Inlägg av Anders S » mån 12 okt 2009, 18:26

Det där med att Bavaria inte kan segla skall man inte bry sig om. Det räcker att åka till Norge, så ser man mycket folk som tävlar med Bav, och de går precis lika bra som liknande båtar. Liknande är dock ett viktigt ord, för det är ingen modern, bred, flatbottnad båt som går riktigt bra om den tillåts kränga. Har man inte 400 kg kött att skicka ut på relingen så får man reva, mer än så är det inte. Barlastprocent på 25 är kanske litet klent, kan man tycka, men många moderna båtar ligger runt denna siffra. Initialstabiliteten beror i så fall mer av skrovformen. Slutstabilitet och GZ-kurva är inget konstigt med, även om det kan kännas pirrigt när stora båtar ligger er i 60-70 grader och hänger i en spinnaker och inte vill resa sig.

På filmen kan man gissa att det blåser litet mer än 4-6 - kolla in flaggan, när man seglar på Isseljmeer. I hamnen kommer det en by när båten kränger till, men den kränger uppskattningsvis inte mer än 20 grader i alla fall (ok, kanske 25).

Steens råd är utmärkt, under förutsättning att man hittar ett exemplar till bra pris (Alla Bav är nog "bra" på det sättet, men det kan skilja på utrustning och segel. "Nya" segel i all ära, men det finns mer eller mindre bra märken. "Elvström" betyder inte självklart "kvalitet" på dessa båtar.
Anders S

maxiAnders
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 21 jun 2005, 13:58

Re: Bavaria

Inlägg av maxiAnders » mån 12 okt 2009, 19:23

jo jag har tittat på bavaria klubbens hemsida, men man va tvungen att vara medlem för att ställa en fråga.

är det normalt att reva en bavaria i 4-6m/s

missuppfatta mig inte nu, men jag är inte rädd för att det lutar, men jag vill ha en båt som känns trygg och inte är oförutsägbar

Anders

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Bavaria

Inlägg av consensus » mån 12 okt 2009, 20:29

Paddy skrev:
maxiAnders skrev:Jag kanske ska tillägga att jag inte är intresserad av den nya bav! utan en 2-3 årgammal 30-33a eller nåt i den stilen!

Jag har oxå läst att dom skall vara underriggade, men att även läst att dom är veka ,och det går väl inte ihop!?
När det handlar om Bavaria kan man få höra det mesta, med tyngdpunkt på negativa saker. Att det inte hänger ihop är inte så konstigt då mycket är fritt tyckande utan verklighetsförankring. Få båtar är väl så omdiskuterade som dessa.
Håller med om att man ska hålla sig till fakta. Här kommer ett par observationer som framkom när min 32-fots 70-talsbåt kölades av samtidigt med en Bavaria 39 Match:

Laminattjocklek kölsula 70-talsbåt: varierade mellan 60-70 millimeter
Laminattjocklek vid kölbultar Bavaria 39 Match: 13 millimeter

Det var oerhört enkelt att mäta upp då bägge båtarna var avkölade.

Vidare noterades att bottenbalkarna i Bavarian satt med två tre lager med glasfiberremsor. Hela balksystemet i båten hängde löst efter en grundstötning. Entreprenören som hade i uppdrag att "reparera" båten muttrade om fuskbygge då han i princip tvingades bygga om hela bottenkonstruktionen.

Alla nya båtar byggs INTE på det här sättet. Bavarias Matchserie har dessutom utgått, eller hur? Var och får dra sina egna slutsatser ur ovanstående.

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Bavaria

Inlägg av MartinM » mån 12 okt 2009, 20:47

Skulle nog säga att det blåser kring 7, enstaka vita gäss så det är inte mycket mer.

Sedan tycker jag att den beter sig fullt normalt, lutar lite när det kommer vind men inte jättemycket. Min erfarenhet är att de är lite underriggade, på samma sätt som andra cruising båtar (t.ex. Beneteau Oceanis).

Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Bavaria

Inlägg av Tylö sun » mån 12 okt 2009, 20:48

consensus skrev:Här kommer ett par observationer som framkom när min 32-fots 70-talsbåt kölades av samtidigt med en Bavaria 39 Match:
Vad var skälet till att köla av din båt samtidigt?

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Bavaria

Inlägg av mariatherese » tis 13 okt 2009, 05:59

En bekant till mig är intresserad av den här modellen och enligt uppgift skall den ha lys 1.17 vilket jag gissar inte är så pjåkigt för storleken. Inte är den väl underriggad?

Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Bavaria

Inlägg av Tylö sun » tis 13 okt 2009, 06:45

Anders S skrev:Slutstabilitet och GZ-kurva är inget konstigt med, även om det kan kännas pirrigt när stora båtar ligger er i 60-70 grader och hänger i en spinnaker och inte vill resa sig.
Hur ser "extrem"-stabiliteten (Max-RM, AVS?) ut jämfört med motsvarande båtar med större (eller samma) kölvikt? Jag tycker att det är sällan man får se Bavarias kurvor.

För övrigt har jag av det aktuella märket endast seglat en Bavaria 33 från 2007, men jämfört med de gamla svenska 70-talarna som jag har seglat, så uppförde den sig oklanderligt och gjorde bra fart. Det blåste dock inte mer än ca 7-8 m/s vid tillfället. Som Mariatherese skriver så är ju Lys 1,17 inte en påtagligt långsam båt.

Skriv svar