Åsikter om och regler för toatömning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Toalett

Inlägg av consensus » sön 11 okt 2009, 09:43

Tylö sun skrev:
S-B A-son skrev:Om det numer, sedan några månader, är E-coliförekomsten och andra bakterier alternativt mikroorganismer och virus i vattnet förorsakade av toa-avfall från fritidsbåtar som är det stora problemet vad gäller utsläpp, hur livsfarligt kommer det då inte att bli vid sugtömningsanläggningen?

mvh Sven-Barry
Det är naturligtvis livsfarligt att bada i sugtömningsanläggningen. Särskilt vid kallsupar... :D
Det tror jag faktiskt inte! Den kommer innehålla 98% rent vatten.

Ett miljöproblem som jag tror miljösadisterna har missat i sin kalkyl, är att tömningsbåtarna kommer att köra skärgården runt och förbränna fossilt bränsle bara för att tömma alla "Septikons" på rent vatten. För det är ju så att våra septiktankar innehåller mest vatten, eller hur? Det som fyller upp en tank är spolvattnet, dvs havsvatten, inte våra fekalier.

Alltså kommer miljösystemet gå ut på att tömningsbåtarna ska åka omkring och tömma uppsamlingsstationerna på 98% havsvatten.

Det vore alltså mycket bättre att försöka uppfinna ett system som separerar spolvatten från fekalierna, helst redan vid källan. Då skulle våra hålltankar räcka mycket längre - alternativt inte behöva vara så stora.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Byta toalett från "Brydon" till ???

Inlägg av Anders S » sön 11 okt 2009, 09:46

Maxi33 skrev:Det Anders S nämner är just vad som gäller för fartyg, dvs det berör inte fritidsbåtar, och detta är såvitt jag förstår det där Helsingforsavtalet som också Sverige skrivit på och som någon hänvisade till för en tid sedan.

Fritidsbåtar och deras utsläpp regleras ännu inte av någon lag i Sverige, och jag hör till dem som hoppas våra kära myndigheter skall komma till sans innan det blir som i Finland, att man först spanar efter kustbevakningen innan man slår sin nödvändiga drill.

MVH
Håkan
Man skulle eventuellt kunna tänka sig att skala ner de här reglerna till något som är rimligt för våra små tankar. Personligen skulle jag kunna tänka mig att låta 3M och 1M vara någon sorts regel - och där man förstås då får åka till (eller hämta!) tömningsstationen (det finns portabla) om man har en "husbåt", dvs ligger så länge att tanken blir full.

En annan variant är att man definierar områden där man får respektive inte får tömma toatankar, kanske i stil med hur man har olika regler för bottenfärg, beroende på var man har båten. Då kan man antagligen investera pumpstationspengarna mer effektivt och öka utbytet av investeringen.

Går man vägen via behandling av tankinnehållet - vilken kemi är lämplig och hur ser man till att det inte blir etter värre? Det mesta som dödar bakterier drar antingen energi eller miljö. Finns det något som är effektivt mot tarmbakterier men snällt mot havet?

Och kanske viktigast av allt, hur ser man till att regeln gör nytta på riktigt, går att följa på ett meningsfullt sätt och inte späder på (u´schäkta...) lagtrots och annat elände.
Anders S

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Re: Åsikter om och regler för toatömning

Inlägg av mariatherese » sön 11 okt 2009, 11:47

En sak är iallafall säker, virus kan inte färdas långa sträckor utanför en levande cell. Virus lär mao knappast vara ett problem.
Tarmbakterier, visst, men dessa kommer ut i vattnet även då vi badar. (visst låter det äckligt) Detta gör att våra populära badplatser har detta problem oavsett om vi tömmer tankarna 4 sjömil ut! Dessutom förekommer dessa bakterier både lite här och där och så länge det inte blir massiva koncentrationer behöver de inte innebära fara (om vi inte pratar de rent maligna typerna).

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » sön 11 okt 2009, 12:41

Her är dom danska reglerne:

1. Toiletaffald må aldrig pumpes ud i en havn eller marina.

2. Er båden bygget efter 2000 og er den forsynet med toilet, skal der være holdingtank ombord og dæksgennemføring til tømning i land via en modtagefacilitet.

3. Er båden bygget mellem 1980 og 2000 og har den toilet ombord, skal den senest den 1. januar 2005 være ombygget med holdingtank og dæksgennemføring, men kun hvis båden er mere end 10,5 m lang og mere end 2,8 m bred.

4. Er båden ældre end fra 1980 gælder der ingen krav til installationen. Er båden fra før 2000 og mindre end målene i pkt. 3, gælder der ingen installationskrav.

5. Fartøjer med holdingtanke til toiletaffald må godt tømmes til søs, jfr. Havmiljølovens § 20. Man skal blot være mere end 12 sømil fra nærmeste kyst og udpumpningen skal ske ved min. 4 knobs fart.

6. Både som er omfattet af pkt. 4, må godt tømme toiletaffald i havet, hvis de blot er mere end 2 sømil fra land.
Steen
Danmark

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 11 okt 2009, 13:38

Varför används begreppet "fartyg" i punkt 5 men "Båt" i alla övriga punkter, Steen?

Kan det bero på att punkt 5 inte gäller för båtar, dvs fritidsbåtar? Vilket i så fall gör kravet på holdingtankar och sugtömning på båtar av nyare datum och med toalett helt absurt.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » sön 11 okt 2009, 13:44

Pkt. 5 är ochså "BÅT" På dansk är det det samma som fartøj. En liten dinghy är ochså et fartøj :-)
Steen
Danmark

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 11 okt 2009, 16:50

Tack igen, Steen, men jag blir bara mer förvirrad av ditt svar - hoppas du vill förklara lite till.

Om en lagtext, som alltid skrivs för att bokstavstolkas, använder olika begrepp för de flytande föremålen - så finns det en orsak. Min fråga är alltså om det är i den formella lagtexten som ordet fartyg används i punkt 5 men ordet båt i de övriga punkterna. Eller om det bara är Steen som råkade skriva så.

Och om det faktiskt är så att punkt 5 gäller för fritidsbåtar så är lagen absurd.

Båtar med toalett byggda efter 2000, eller efter 1980 och mer än 10,5 meter långa, måste ha holdingtank och får tömma den 12 sjömil från kusten, aldrig närmare.
Att de dessutom måste hålla minst 4 knops fart när de tömmer därute betraktar jag som ett utslag av juridisk humor.

På båtar utan toalett får de ombord göra vad de vill i havet, hur nära land som helst med undantag av hamnar och marinor, där naturligtvis ingen får förorena.

Och på båtar med toalett, om de är byggda före 1980 eller mindre än 10,5 meter långa, måste de inte ha holdingtank och de får släppa ut toalettavfallet om de är 2 sjömil från kusten. Inget krav på minimifart, måste vara ett förbiseende av juristerna...

Om jag nu fått ihop det riktigt.
Kan någon människa tro att detta regelverk på något sätt förbättrar miljön?

Hoppas du inte tar det personligt Steen.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » sön 11 okt 2009, 18:44

Hej Håkan

teksten är kopirad från min segelklub. Tekstens fins ochså på Dansk Sejlunion, så här:

Installationskrav

Alle både bygget efter år 2000 og som har et fast installeret toilet, skal have en holdingtank og en dæksgennemføring til tømning af tanken.
Både bygget før år 2000 og som har et fast installeret toilet ombord skal senest 1. jan. 2005 installeres med en holdingtank og dæksgennemføring, hvis de er:

1) Længere end 10,5 meter og

2) Bredere end 2,8 meter og

3) Bygget efter 1980

Alle tre kriteier skal således være opfyldt før en båd er omfattet af reglerne. Reglerne fremgår af Søfartsstyrelsens Tekniske forskrift om fritidsfartøjers bygning og udstyr m.v.
Udtømningsregler

Alle både omfattet af de ovennævnte installationskrav skal tømme deres holdingtank i land. Toiletaffald må dog udtømmes i havet, hvis båden er 12 sømil fra land!
Øvrige både, dvs. de der ikke opfylder ovenstående kriterier, er fritaget fra installationskravene. Disse både må udlede toiletaffald i havet, hvis de minimum er 2 sømil fra kysten.
Udledning af toiletaffald i havne er forbudt.
Havne skal gratis tilbyde at tømme holdingtanke
Erhvervsskibe eksempelvis krydstogtskibe må tømme 2 sømil fra land, hvis toiletspildevandet pulveriseres og tilsættes eksempelvis klor inden udledning!

Dom 4 knop står i Havmiljøloven § 20
Steen
Danmark

Nautihamstern
Diamantmedlem

Re: Toalett

Inlägg av Nautihamstern » sön 11 okt 2009, 20:51

Maxi33 skrev:Tack för svar Nautihamstern, och jag spinner vidare på det här sidospåret och räknar med moderatorerna om de tycker sidospåret borde flyttas till klotterspåret, eller kanske få ett eget spår här.

Om jag tolkar ditt svar rätt så är det alltså totalt förbjudet att från någon båt, med eller utan toalett, låta något komma i vattnet om man är närmare finskt land än 12 sjömil.
Det svenska lagförslaget förbjuder det bara om båten har toalett, vilket i mitt tycke tar lagen ett steg längre, från det meningslösa och oföljbara i Finland, till det absurda i Sverige.

Finns det någon tillförlitlig uppföljning av myndigheterna eller miljöorganisationer i Finland av hur många som verkligen följer lagen och hur många som inte gör det?
Jag syftar då inte på de där kustbevakarna och deras metoder, Nautihamstern...

MVH
Håkan
Tolka på du bara. I våra regler står det så vitt jag vet ingenting sånt och det skrev jag inte heller.
Nattinatti

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Åsikter och fakta om regler för toatömning

Inlägg av Eilean » sön 11 okt 2009, 21:33

Maxi33 skrev: ....Frågan riktas till Anders S, Eilean och alla andra präktiga människor som drar sitt strå till stacken och obrottsligt håller sig i segellivet tills de kommer till en toalett som töms av kommunen.

MVH
Håkan
Källa tack! var har du fått detta ifrån?
Jag har inte ens anslutning för landtömning. Och tänker skaffa det tidigast först när det i snitt är närmare än 25 sjömil till en tömningsstation.
Vi har en rätt stor tank (100 l) så vi klarar oss upp till närmare en vecka, beroende på hur många vi är. Och den töms ut på stora vatten.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 12 okt 2009, 08:46

Som jag redan skrev till Anders S gjorde jag ingen källforskning innan jag drog till med ett par exempel ur minnet, och jag urskuldade mig med att jag hade för mig att trråden var på klottersidan, där ju kraven på allt är lägre.

Beklagar att jag trodde du hörde till renlevnadsmännen, Eilean...

Skulle vara intressant, speciellt som vi ju skriver på båtplanket, att få se den finska lagtexten så som den verkligen är skriven, inte bara tolkad av mig, eller andra.

MVH
Håkan
uppnosig pudel
En expert i mängden

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » mån 12 okt 2009, 10:30

Hört talas om google? :wink:

Lagtext:
http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1979/19790300

Förordning:
http://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/1993/19930635

Nu när jag är lite uppnosig får jag hoppas att det blev rätt...

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 12 okt 2009, 17:19

Tack för länkarna morg, har skrivit ut och ögnat igenom och tills vidare verkar det som att min tidigare uppfattning bekräftas.

Ingen fritidsbåt med toalett får släppa ut någonting närmare än 12 sjömil från finskt vatten.
Det som pinkas och skits i finska vatten direkt eller via en potta är däremot lagligt. Såvida det inte finns toalett ombord förstås, då måste den användas och hålltank finnas som bara får tömmas i land.

Dvs, de som vill vara ute ett tag och långsegla eller ligga i naturhamnar bör ha en tankjolle på släp.

Absurt? Ja säger jag, vad säger andra?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 12 okt 2009, 18:38

Det är klart att det är absurt, om man säger så. Men då är ju frågan om vi är jurister, som bara kan skilja på rätt eller fel genom lagens bokstav, eller om vi kan lita till våtrt omdöme och vår etik som hjälp i jämmerdalen.
Anders S

Lars J
Platinamedlem

Re: Byta toalett från "Brydon" till ???

Inlägg av Lars J » mån 12 okt 2009, 18:52

Anders S skrev: ...
Går man vägen via behandling av tankinnehållet - vilken kemi är lämplig och hur ser man till att det inte blir etter värre? Det mesta som dödar bakterier drar antingen energi eller miljö. Finns det något som är effektivt mot tarmbakterier men snällt mot havet?
...
I USA, som har drakoniska regler på detta område ( och en kustbevakning med lika drakonisk övervakning), finns det avloppsbehandlingsutrusting för fritidsbåtar. De jag hört talas om använder el för att producera något kloraktigt ur havsvattnet.
Lectrasan från Raritan är en sådan. Jag har igen aning om den säljs i Sverige.

Skriv svar