Hur öppen törs ma vara på nätet?

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hur öppen törs ma vara på nätet?

Inlägg av Eilean » tor 08 okt 2009, 09:16

Jag och Fru S har påbörjat ett projekt med en rätt ambitiös hemsida som så småningom skall ersätta och komplettera www.eilean.se. Tanken är att ha en bred seglings- och havsrelaterad sida som dels handlar om våra seglatser och äventyr, men även en del sjörelaterad familjehistoria, jag är ju exempelvis 3-e generationens seglare i rakt nedstigande led och mina föräldrar 'seglade' till Sverige 1945 som baltiska båtflyktingar. Det finns mycket att skriva och berätta om.
Mycket handlar det om att dolkumentera för familjens egen skull. Men ett och annat kan ju vara intressant för utomstående.
Jag kluddar ju som bekant rätt vilt på nätet, och med vår befintliga hemsida är det inte alls svårt att identifiera oss. Och med det nya projektet blir vi egentligen helt öppna.

Har någon synpunkter på det? Vad finns det för reella risker egentligen?
Jag har i alla fall hittills inte haft några som helst problem, ett visst kändisskap har yttrat sig i att främmande människor på främmande båtar någon gång vinkat och ropat; Hej Gunnar S/Eilean. Bara kul.

Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Re: Hur öppen törs ma vara på nätet?

Inlägg av Janne23 » tor 08 okt 2009, 09:33

Jag har en sida med lite båtbilder och annat som jag haft i snart 10 år, tidigare låg sidan på gratissite, som köptes upp av Spray och som sedan blev helt kass, full med reklam och annat. Numera har jag en egen domän, http://www.jannealmqvist.com/

Man ska kanske undvika att lägga ut telefonnummer och e-mail adresser men annars så tror jag inte att det är så farligt.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur öppen törs ma vara på nätet?

Inlägg av Eilean » tor 08 okt 2009, 09:55

Nej några nummer och adresser behöver jag inte lägga ut. Men domänen är också mitt eget namn och med hitta.se blir det inte så svårt att ringa...
Men som sagt - jag ser heller inga direkta bekymmer men vill ändå höra om någon har synpunkter.

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Hur öppen törs ma vara på nätet?

Inlägg av friseglarn » tor 08 okt 2009, 11:04

Tja, själv föredrar jag att vara anonym, såpass anonym i alla fall att det krävs en aktiv och relativt omfattande ansträngning för att identifiera mig (även om det är möjligt genom IP adress o s v eller genom läggande av pussel).

När man lägger upp sig på nätet lägger man även upp familj och kanske också vänner... Det är inte bara en individuell grej. Det kan ställa till besvär för någon av er senare. Särskilt om ni får ett känsligt eller besvärligt uppdrag att hantera, eller hanterar någon uppgift som kan vara till stor ekonomisk nytta eller skada för någon. Uppgifter på nätet kan göra någon av er mer sårbar för hot/ påtryckning om någon skulle vilja skada/påverka.

Vidare kanske myndigheter inte alltid förblir en stor stark vän... det kan hända att motsatsställning kan komma att uppstå och då är det inte roligt att alla personliga uppgifter lagts ut tidigare under bättre och ljusare tider när inga onda aningar fanns och framtidens horisont var ljus och hoppfull. Räkna med att det som en gång lagts ut aldrig helt säkert försvinner, utan av någon kan fogas till en personlig mapp rörande var och en av er, som sedan kan missbrukas. Åsiktsregistrering kan komma att tas upp igen (inte för att det gör så mycket om man är tämligen genomsnittlig i sina åsikter, men ändå), demokratins sköra väv kanske brister på grund av yttre våld eller inre omvälvning.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Hur öppen törs ma vara på nätet?

Inlägg av stangen » tor 08 okt 2009, 11:06

Jag kan även tänka mig att detta fallet om ni långseglar att någon föreslagen tjuv passar på när ni inte är hemma.
En tjuv kan ju kanske se det som riskfritt om ni postar ett inlägg från Maldiverna samma dag...

Sedan kan det vara klokt att ha koll på PUL.
Du kan egentligen inte skriva om andra (göra dem identifierbara på internet) utan att ha deras godkännande (enkel sammanfattning/minnesregel om PUL).

Det kan vara klokt att ha en epostadress som är av mer hotmailtyp. Nästan anonoym alltså.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Hur öppen törs ma vara på nätet?

Inlägg av Tomas E » tor 08 okt 2009, 17:29

Jag brukar instinktivt reagera när folk lägger ut bilder på sina barn, som är lätta att identifiera därför att föräldrarna är lätta att identifiera. Det gäller bilder både på egna hemsidor och diverse plank. Om sen min instinkt är befogad eller inte kan jag inte avgöra. - För egen del kom jag just i skrivande stund på den självklara frågan och därmed även svaret: skulle jag göra just det själv? Nej!

När det gäller mig själv har jag - som så många andra - gått från att vara helanonym till att vara halvpublik och hittills är det bara positivt genom alla möten med människor i verkligheten som detta har medfört.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Hur öppen törs ma vara på nätet?

Inlägg av jason » tor 08 okt 2009, 18:25

Det finns inget som skyddar den information du offentligör på Internet från att missbrukas. Informationen kan användas hur som helst och göras om hur mycket som helst - det senare kanske mest att tänka på när det gäller bilder - för stt presenteras i ett helt annat sammanhang. Du kan inte dra tillbaka informationen, än gång publicerad på Internet och du har förlorat kontrollen över den.

Detta är naturligtvis ett värsta scenario, och du behöver inte drabbas av det. Men innan du publicera någon information på Internet ska du tänka igenom om du kan hantera att informationen dyker upp i annan form i helt andra sammanhang än du önskar.

Friheten på Internet är stor, på gott och på ont.

/j

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Hur öppen törs ma vara på nätet?

Inlägg av mariatherese » fre 09 okt 2009, 09:21

Det är svårt att vara helt anonym på nätet. Någon gång har jag försökt identifiera någon som försökt vara anonym på något forum eller liknande och det går nästan alltid att hitta personen i fråga. Man är sällan helt anonym på nätet, även när man tror sig vara det. Någon gång har man kanske lagt ut sitt riktiga namn tillsammans med alias eller e-post, och sedan är man aldrig mer anonym.

Vad man däremot bör försöka undvika är att lägga ut information som faktiskt är känslig (och då menar jag inte email adress eller telefonnr för dessa kan knappast missbrukas till ngt värre än spam). Exempel på känslig information kan ju vara uppgifter om att man skall resa bort en längre tid och har problem med larmet. Eller information om stöldbegärliga saker man äger t ex (en anledning till varför de flesta jägare inte har svenska jägarförbundets emblem på sin bil tex). Det mesta tror jag faller sig naturligt.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Hur öppen törs ma vara på nätet?

Inlägg av jason » fre 09 okt 2009, 10:35

Bilder, speciellt på små barn, är känslig information. Bilderna kan missbrukas, speciellt om barnen är nakna.

/j

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Hur öppen törs ma vara på nätet?

Inlägg av friseglarn » fre 09 okt 2009, 14:52

jason skrev:Bilder, speciellt på små barn, är känslig information. Bilderna kan missbrukas, speciellt om barnen är nakna.

/j
Nog för att jag är småparanoid o inte gärna lägger ut information, men risken med att lägga ut bilder är väl snarast att kunna identifieras. Jag tror inte att sickos av det slaget du refererar till är så frekvent förekommande att det ens är en beaktansvärd risk ens om man är riktigt, riktigt riskaversiv (lite för mycket löpsedels- och skräckreportage inspirerat, finns faktiskt inte så många sickos därute...)... nakenhet ser jag inte som något problem alls, identifiering och lokalisering tycker jag dock är ett potentiellt problem i vissa situationer. Men den farhågan kanske framstår som lika orealistisk för någon annan.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Hur öppen törs ma vara på nätet?

Inlägg av Seawolf » fre 09 okt 2009, 18:41

Att inte agera med sitt riktiga namn på nätet är förnuftigt. Nätet är som en elefant som aldrig glömmer.
Att t.ex. forumdeltagare av olika skäl lär sig det riktiga namnet bakom ett nick är i sig helt OK och inget problem.

Däremot bör man respektera de personer som väljer att låta elefanten bara komma ihåg nicket som gjort en massa klottrande, och inte direkt skriva ut det riktiga namnet på personen i fråga. För att alltså inte i onödan göra kopplingen alltför tydlig.
I synnerhet de nIck som själva mest rigoröst har anonymiserat sin egen riktiga identitet borde lättast inse riktigheten i resonemanget och därmed respektera andras liknande val....

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Hur öppen törs ma vara på nätet?

Inlägg av Tomas E » sön 11 okt 2009, 11:57

friseglarn skrev:
jason skrev:Bilder, speciellt på små barn, är känslig information. Bilderna kan missbrukas, speciellt om barnen är nakna.

/j
Nog för att jag är småparanoid o inte gärna lägger ut information, men risken med att lägga ut bilder är väl snarast att kunna identifieras. Jag tror inte att sickos av det slaget du refererar till är så frekvent förekommande att det ens är en beaktansvärd risk ens om man är riktigt, riktigt riskaversiv (lite för mycket löpsedels- och skräckreportage inspirerat, finns faktiskt inte så många sickos därute...)... nakenhet ser jag inte som något problem alls, identifiering och lokalisering tycker jag dock är ett potentiellt problem i vissa situationer. Men den farhågan kanske framstår som lika orealistisk för någon annan.
Jag kan inte rätt bedöma risken, men fick mig en ordentlig tankeställare när jag i somras läste en dokumentär om polisarbete i Skåne. Den handlar om en utomordentligt skicklig utredare. I samband med ett av de mest segdragna fallen gick han så långt att han kartlade alla män som fällts för eller misstänkts för sexövergrepp inom en viss radie från den plats där en flicka förts bort och sedan aldrig synts till igen. Antalet personer med den profilen inom den inte alltför stora radien var skrämmande stort och detta i en liten ort i Skåne med omkringliggande, glesbefolkad landsbygd.

Det här är boken:

Tobias Barkman Jakten på en mördare
DN april 2009, dokumentär om polisarbete i Skåne
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur öppen törs ma vara på nätet?

Inlägg av Anders S » sön 11 okt 2009, 12:55

Tyvärr är Internetpedofili och sk "grooming" allvarliga problem. Det är en relevant anledning att vara försiktig med att sprida personliga uppgifter på nätet, speciellt sådana som berör barn och unga. Om någon kommer ihåg den sk Alexandramannen? ("grooming", en man som manipulerade unga kvinnor/flickor via en falsk identitet, för att senare träffa dem IRL via "deras gemensamma bekant", Alexandra?
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur öppen törs ma vara på nätet?

Inlägg av Eilean » sön 11 okt 2009, 22:03

Ja, åsikterna är delade.
Men jag tror nog jag fattar beslutet att inte direkt skylta med fullständigt namn, inte heller några 'riktiga' e-postadresser, postadresser eller telefonnummer.
Småbarn som lockar fula gubbar har jag inga och eventuella nakenbilder på mig lär inte locka så många - jag skulle nog se det som en komplimang... Jag har också svårt för att ta till mig konspirationsteorier och försöka vara så hemlig som möjligt i alla avseenden.
Men sajten kommer inte vara hemlig, namn kommer att finnas och den som jobbar i ca 3 minuter kan hitta mig med alla kontaktuppgifter. Ungefär som idag - min anonymitet på nätet har jag stekt för länge sedan.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Hur öppen törs ma vara på nätet?

Inlägg av peterh » mån 12 okt 2009, 07:26

Du bör "obfuskera" e-mail adresser genom att t.ex skriva dem
i en gif-bild eller i formen user(at)domain eller liknande
Orsaken är att hindra att just email adresser skördas av automater
och används till spam - för det vill du väl inte ha.

Vidare kan man använda "funktionella" emailadresser om de nu
skall publiceras påp en websida, mail till dessa "funktionella" adresserna
forwarderas till din riktiga adress.
Om en funktionell adress blir mottagare av spam kan du enkelt byta den.

Detsamma kan användas för telenummer, skaffa en billig kontantkortstelefon
vars nummer används.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar