Moderationsdiskussion igen (utbruten tråd /MOD)

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Mr Q » lör 10 okt 2009, 17:57

Re fredrikk:

När Anders S slutar snacka skit om mig lovar jag att sluta här på forumet. Jag trodde det var över, men är man långsint så måste man älta vidare om troll mm.

Jag ska då sluta så kan ni få ha mr Google helt för er själva. För inte har väl Anders S varit ute en endaste gång med båten i år? Nej det finns ju Google, då behöver man inte segla själv eller ens ha en egen båt. Perfekt!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Tommy » mån 12 okt 2009, 20:23

Den här tråden är så urflippad som någon tråd bara kan bli. Synd.

Är inte detta ett personangrepp :
För inte har väl Anders S varit ute en endaste gång med båten i år? Nej det finns ju Google, då behöver man inte segla själv eller ens ha en egen båt. Perfekt!

Helt klart finns det skribenter på detta forum som enbart verkar ute efter att provocera och testa gränser. Då behövs tillslut någon form av moderering, annars spårar hela forumet ut till slut. Jag kan hålla med om att det är kontroversiellt att sätta några av de mest flitiga debattörerna till moderatorer. Men vad är alternativet? Anders L är bortrest och kan inte bevaka allt själv. Han har utsett 2 st moderatorer, vilket kan ha en balanserande verkan. Dessutom är det två skribenter som allt som oftast håller en saklig ton och resonerar. Så det kanske är det bästa som går att göra.

Men tyvärr är nog hela iden förstörd efter denna tråd. Var det Q's tanke med den? Nu har hela hela frågan om moderering blivit så överkänslig så att det nog tyvärr inte kan ske.

Jag tror nog säkert att Anders S varit ute med båten i år.. Vad gör det om han googlar en del och delar med sig av det han hittar? Det är ju allt som oftast rätt. Googlar gör nog många av oss.

Hälsningar
Tommy

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av morg » mån 12 okt 2009, 23:58

Jag tror inte att någon moderator tar bort inlägg från någon man är i gräl med fler gånger... det vore huvudlöst korkat...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Anders S » tis 13 okt 2009, 05:42

Rent principiellt är det naturligtvis olämpligt att rensa undan inlägg, särskilt om man själv är inblandad i debatten. Att väga nyttan av att göra ett ingripande med skadan av samma ingripande får ju moderatorn i så fall ta ansvaret för själv. Däremot finns det ju andra verktyg för att kyla ner trådar, till exempel tillfällig låsning.

Det skall ju sägas att SG inte har särskilt stora bekymmer med provokativa (eller förolämpande), personligt riktade inlägg. Å andra sidan är det förödande när de då uppträder - vi har ett par trista trådar från i somras som exempel. Att mr Q tar i ordentligt i denna tråd beror säkert bara frustration och en känsla av maktlöshet. Att belägga påståenden med källor (om så bara Googlelänkar) är ju inget som vettiga människor kan uppfatta som olämpligt eller fel.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Anders S » tis 13 okt 2009, 05:51

Tommy skrev: Men tyvärr är nog hela iden förstörd efter denna tråd. Var det Q's tanke med den? Nu har hela hela frågan om moderering blivit så överkänslig så att det nog tyvärr inte kan ske.
Nej, det är inte mr Q:s tanke med denna tråd. Den inleds med en Mr Q-inlägg men tråden är avskild från en annan, mer sakinriktad. En moderatorsåtgärd, förvisso, men av den mer beskedliga sorten. Rätt skall vara rätt.

Frågan om moderering ser jag inte heller som överkänslig. Personligen är jag tämligen hårdhudad och kan förmodligen bekämpa lika för lika, och behöver någon annan en "livvakt" kan man ju vara selektiv i ingripandet. Till en viss grad är fart och fläkt i diskussionerna också av godo.
Anders S

Käärme
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 31 maj 2008, 16:26

Re: Moderationsdiskussion igen (utbruten tråd /MOD)

Inlägg av Käärme » tis 13 okt 2009, 10:11

Ok, skall försöka med ett tips. Många forum har(där även moderatorerna debatterar) en liten knapp "Anmäl detta inlägg". Då är väl alla med och modererar lite. Sätt krav på att man skall vara inloggad medlem som kan utnyttja knappen, samt att det syns vem som anmält. Tyvärr är jag en knäppis som gillar när det hettar till lite ibland på forumen 8) . Blir alltid nyfiken på vad som skrevs i inläggen som raderats och ersatts med "Bortaget av moderator" :lol:

Fick ändra lite, när jag loggade in så såg jag att det redan fanns här -häpp, va bra, då kan ni glömma att jag skrev...

Skriv svar