Själva regelverket är ganska tydligt, men jag kan förstå din åsikt.
På kryssar så slår segelbåter. Och på undanvindar så gippar de. Det ingår liksom i sättet som en segelbåt tar sig fram på. Det måste andra segelbåtar, motorbåtar och andra ta hänsyn till om man är väjningskyldiga. Ger man sig dessutom in bland båtar som kappseglar eller tränar (som vi alltid gör utanför GKSS) så kanske man måste vara ännu mer uppmärksam.
När du valde att köra med autopilot mellan två matchracingbåtar så hade du kanske inte förutsett de situationer som skulle kunna uppkomma... I det här fallet hade det troligtvis varit rätt att gå bakom bägge båtarna, då hade detta inte hänt.
Generellt verkar tålamodet med seglare bli lägre för varje år. Har folk mer bråttom nu? Vid flera tillfällen i somras så vägrade motorbåtar att väja, hytte med näven och menade att man inte skulle segla i farlederna. Hoppas inte detta är något som sprider sig! Vi måste kunna samsas på vattnet!
Segel har alltid företräde!??
Re: Segel har alltid företräde!??
Bosseh,
Du har givetvis rätt att vid någon punkt (en bedömningsfråga om det ska vara farten och kursen före eller efter slaget...) så ska segelbåten behålla fart och kurs. Jag håller även med om (som jag skrev ovan) att det är fult att tvinga andra till hastiga undanmanövrar på sjön oavsett anledning och det kan som du påpekar även leda till att man faktiskt ådrar sig ansvaret om det görs utan betryggande marginaler, trots att man från början hade fri väg.
Min invändning ovan är dock att man inte har "säker marginal" om man går med autopilot nära segelbåtar - eller andra båtar för den delen . Det finns en massa konstiga anledningar till varför en båt plötsligt kan ändra kurs och då tycker jag att man ska köra sin båt själv om man är i närheten av andra båtar. Det tycker jag faller in under gott sjömannaskap.
Och om alla segelbåtar likt Lars skulle skriva långa drapor här så fort en stor motorbåt går 5 - 10 meter ifrån dem i hög fart så skulle detta forum snart bli ganska trist att läsa...
Du har givetvis rätt att vid någon punkt (en bedömningsfråga om det ska vara farten och kursen före eller efter slaget...) så ska segelbåten behålla fart och kurs. Jag håller även med om (som jag skrev ovan) att det är fult att tvinga andra till hastiga undanmanövrar på sjön oavsett anledning och det kan som du påpekar även leda till att man faktiskt ådrar sig ansvaret om det görs utan betryggande marginaler, trots att man från början hade fri väg.
Min invändning ovan är dock att man inte har "säker marginal" om man går med autopilot nära segelbåtar - eller andra båtar för den delen . Det finns en massa konstiga anledningar till varför en båt plötsligt kan ändra kurs och då tycker jag att man ska köra sin båt själv om man är i närheten av andra båtar. Det tycker jag faller in under gott sjömannaskap.
Och om alla segelbåtar likt Lars skulle skriva långa drapor här så fort en stor motorbåt går 5 - 10 meter ifrån dem i hög fart så skulle detta forum snart bli ganska trist att läsa...
Din invändning är korrekt. Förutsättningen är att att en undanmanöver sker i god tid och att den ej väjningsskyldige har möjlighet att bibehålla sin kurs och fart dvs att det inte ligger grund i vägen etc. Hur stort avståndet är för att det ska anses vara god tid är en bedömningsfråga men det behöver inte vara så himla mycket när det gäller små båtar. Man skulle troligen anse att segelbåten kunde vänta med att slå, matchracing räcker inte som anledning. Den kurs och fart som ska bibehållas är den man har när situationen uppträder.Jebban skrev: Min invändning ovan är dock att man inte har "säker marginal" om man går med autopilot nära segelbåtar - eller andra båtar för den delen . Det finns en massa konstiga anledningar till varför en båt plötsligt kan ändra kurs och då tycker jag att man ska köra sin båt själv om man är i närheten av andra båtar. Det tycker jag faller in under gott sjömannaskap.
Autopilot eller ej har nog ingen betydelse i fallet om inte den. Man kan säkert hävda att tack vare den så blev giren jämn och förutsägbar. Hade det smällt pga inte AP kunde kopplas ur i tid blir det en annan sak!
Jag håller också med att det finns många motorbåtar som bär sig illa åt men tyvärr finns det även en del seglare som så också.
I sitt första inlägg skriver Lars L: Om det är "trångt" bör man hålla kurs och fart.
Tre inlägg senare skriver han: Farleden är inte trång, gott om plats.
Kan det vara så att det var en trång situation utan att vara en trång farled? I så fall är det väl den väjningsplikige som gjort det trångt genom att köra för nära?
Men det är svårt att ha en åsikt utan att vet något om farter och avstånd.
/Lars J
Tre inlägg senare skriver han: Farleden är inte trång, gott om plats.
Kan det vara så att det var en trång situation utan att vara en trång farled? I så fall är det väl den väjningsplikige som gjort det trångt genom att köra för nära?
Men det är svårt att ha en åsikt utan att vet något om farter och avstånd.
/Lars J
Det är inte alltid helt lätt för en segelbåt att bibehåla kurs och fart.
Försvinner vinden så saktar båten in.
Det blir ganska tydligt när jag seglar tornado. farten kan gå från 0-20 knop på två-tre båtlängder.
Hur skall jag då göra? Ligga still hela tiden?
Försvinner vinden så saktar båten in.
Det blir ganska tydligt när jag seglar tornado. farten kan gå från 0-20 knop på två-tre båtlängder.
Hur skall jag då göra? Ligga still hela tiden?
Nu skall vi nog inte tro annat än att Lars L blev genuint "ställd" av den här segelbåtens manöver. Det borde å andra sidan kanske inte förvåna om två matchracingbåtar som tränar utanför Långedrag gör litet märkliga slag, i alla fall ur en normalseglares perspektiv. Jag kan förstå Lars L: irritation, något litet får man kunna lita på att segelbåtar inte gör tokvändningar framför näbbet på motorbåtar.
En kusin till det här problemet ser vi ofta då vi arrangerar jolletävlingar. Då kommer det ibland motorbåtar som inte inser att (fattar, begriper, känner till) att jollarnas beteende är helt förutsägbart, bara man vet hur en kappsegling går till. Då kan man få se skenbart vettlösa tilltag! Oftast är det motorbåtar som går rakt igenom banan. Vi brukar numera försöka fånga dem i tid med följebåtarna och vänligt be dem gå runt banområdet, och de gör de så gärna, utan undantag - när de fattat vad saken handlar om. Vid ett sanslöst tillfälle kom dock en motorbåt åkande, rakt framför alla de snälla jollarna som låg alldeles stilla för att släppa fram honom. Heja, den stora ankrade segelbåten viftar med flaggor, fest, glam och fyrverkerier... Startbåtens besättning höll andan - men körde han bara på skulle allt gå väl, det såg ut att vara några sekunder till godo. Då stannar båtfa... ,jag menar motorbåten, FÖR ATT FOTOGRAFERA !
En kusin till det här problemet ser vi ofta då vi arrangerar jolletävlingar. Då kommer det ibland motorbåtar som inte inser att (fattar, begriper, känner till) att jollarnas beteende är helt förutsägbart, bara man vet hur en kappsegling går till. Då kan man få se skenbart vettlösa tilltag! Oftast är det motorbåtar som går rakt igenom banan. Vi brukar numera försöka fånga dem i tid med följebåtarna och vänligt be dem gå runt banområdet, och de gör de så gärna, utan undantag - när de fattat vad saken handlar om. Vid ett sanslöst tillfälle kom dock en motorbåt åkande, rakt framför alla de snälla jollarna som låg alldeles stilla för att släppa fram honom. Heja, den stora ankrade segelbåten viftar med flaggor, fest, glam och fyrverkerier... Startbåtens besättning höll andan - men körde han bara på skulle allt gå väl, det såg ut att vara några sekunder till godo. Då stannar båtfa... ,jag menar motorbåten, FÖR ATT FOTOGRAFERA !
Anders S