Segel har alltid företräde!??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Segel har alltid företräde!??

Inlägg av Lars L » fre 09 okt 2009, 16:40

Var ute med motorbåten idag, på väg söder ut i farled utanför Långedrag, (på fm), kommer 2 kappseglare ut från GKSShamnen. Kollar bäringarna och konstaterar att jag kan passer mellan båtarna med säker marginal. När jag passerat den första girar jag för att gå akter om den andra. Då slår fans...., slänger mej på autopiloten, som kopplas ur, rattar hårt styrbord och passerar akter om den "SKF" märkta båten med några meters marginal. Tutar och gör tumme ner, får svar, finger upp. Det fanns ingen anledning att slå pga. uppgrundning eller andra hinder. Skärpning "SKF" kolla "trafiken", innan du slår. Om det är "trångt" bör man hålla kurs och fart. Gira eller byta kurs när det finns plats. Lita inte på att seglare alltid har företräde. Denna gången gick det bra, men det var "allt för nära".
Jag tycker det är olämpligt av GKSS att lägga träningsseglingen i farleden, Göteborg - södra skärgården. Denna incident stärker inte GKSS image i min ögon.
GKSS.JPG

Jebban
Guldmedlem

Re: Segel har alltid företräde!??

Inlägg av Jebban » fre 09 okt 2009, 19:07

Lars,

"Med säker marginal", innebär inte det med betryggande marginal - även för oförutsedda händelser...? Det låter inte som om du hade det. En segelbåt kan ju "byta kurs" även utan att skepparn tänkt sig det på grund av t.ex. en kraftig vindby. Eller att de behövde de väja för något föremål i vattnet.

Jag håller med om att det inte är schysst att slå "mitt i ansiktet" på någon och att det är fult att tvinga någon att byta kurs på det viset med kort varsel, men jag tycker nog att du får ägna en viss tid till lite självrannsakan här och fråga dig själv om inte du hade kunnat undvika att situationen uppstod, t.ex. genom att inte gå med autopilot i trånga farleder med andra båtar runt omkring...?

// J

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » fre 09 okt 2009, 19:32

Säker marginal?, Kör en motorbåt och möter 2 segelbåtar på kryss,går på autopilot, blir tvungen att koppla ur autopiloten och ratta hårt styrbord mellan segelbåtarna för att undvika kollision, kom så nära som några meter... verkar inte helt övertygande..Undrar vem som skulle bli "skyldig" om olyckan skulle varit framme ?

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Inlägg av Lars L » fre 09 okt 2009, 19:45

Jebban skrev:Lars,

"Med säker marginal", innebär inte det med betryggande marginal - även för oförutsedda händelser...? Det låter inte som om du hade det. En segelbåt kan ju "byta kurs" även utan att skepparn tänkt sig det på grund av t.ex. en kraftig vindby. Eller att de behövde de väja för något föremål i vattnet.

Jag håller med om att det inte är schysst att slå "mitt i ansiktet" på någon och att det är fult att tvinga någon att byta kurs på det viset med kort varsel, men jag tycker nog att du får ägna en viss tid till lite självrannsakan här och fråga dig själv om inte du hade kunnat undvika att situationen uppstod, t.ex. genom att inte gå med autopilot i trånga farleder med andra båtar runt omkring...?

// J
Ditt svar Jebban är vad jag väntat mej av en som tror att seglare alltid har rätt till väg.
Om jag inte haft "oförutsedda" händelser i tanken hade en ombordläggning skett.
Farleden är inte trång, gott om plats. 2 segelbåtar (från GKSS) var innom synhåll samt en skärgårds båt "längre" framför tillfället .
Strax innan hade ett mindre tankfartyg och Ribb med 10 pers ombord, kört om mej.
Hävdar att utkiken på seglaren var noll, har skrivit till GKSS och skall publicera deras svar här.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 09 okt 2009, 19:54

Lars L skrev:Var ute med motorbåten idag, på väg söder ut i farled utanför Långedrag, (på fm), kommer 2 kappseglare ut från GKSShamnen. Kollar bäringarna och konstaterar att jag kan passer mellan båtarna med säker marginal. När jag passerat den första girar jag för att gå akter om den andra. Då slår fans...., slänger mej på autopiloten, som kopplas ur, rattar hårt styrbord och passerar akter om den "SKF" märkta båten med några meters marginal. Tutar och gör tumme ner, får svar, finger upp. Det fanns ingen anledning att slå pga. uppgrundning eller andra hinder. Skärpning "SKF" kolla "trafiken", innan du slår. Om det är "trångt" bör man hålla kurs och fart. Gira eller byta kurs när det finns plats. Lita inte på att seglare alltid har företräde. Denna gången gick det bra, men det var "allt för nära".
Jag tycker det är olämpligt av GKSS att lägga träningsseglingen i farleden, Göteborg - södra skärgården. Denna incident stärker inte GKSS image i min ögon.
GKSS.JPG
Jag tycker att det som är i fetstil möjligen talar för för din sak, men det som är kursiverat är besvärande. Vilken anledning menar du att du har för att segelbåt skall hålla undan för motorbåtar? Den "stora" regeln är att motor håller undan för segel, den "mindre" regeln är att hålla kurs och fart. (Alltså, "den mindre" regeln kan inte upphäva den större).
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 09 okt 2009, 19:57

Jag är visserligen "seglar", men är nog benägen att hålla med Lars.

Att ta in ett sånt uttryck som "tråg farled" i detta sammanhang är ju bara barnsligt. Det är ca 300 meter brett (om jag inte mätte fel på sjökortet). Det är inga som helst problem att gå där med autopilot. Tror att seglaren hade så mycket annat att syssla med att han inte hade koll på läget.

Om en sådan här fråga kommer upp i tinget är det tyvärr på det viset att det inte är frågan om vem som hade rätt eller fel - det är frågan om vem som har det bästa juridiska ombudet.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » fre 09 okt 2009, 19:57

Varför var det nödvändigt att köra så nära att ett slag krävde denna - som det verkar - kvicka omläggning? Som du skriver själv verkar det ju ha varit gott om plats? Lars L, förklara gärna hur du menar. Vilken fart höll du? Avstånd? Väderförhållande (vind -seglarens fart) m.m.
Henric D

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » fre 09 okt 2009, 20:18

Filip skrev:Säker marginal?, Kör en motorbåt och möter 2 segelbåtar på kryss,går på autopilot, blir tvungen att koppla ur autopiloten och ratta hårt styrbord mellan segelbåtarna för att undvika kollision, kom så nära som några meter... verkar inte helt övertygande..Undrar vem som skulle bli "skyldig" om olyckan skulle varit framme ?
Som sista utväg får man väl slå full back och se till att man ligger still medan man blir påseglad. Då kan man ju inte bli dömd för att ha kört på nån, väl?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 09 okt 2009, 20:26

Nautihamstern skrev:
Filip skrev:Säker marginal?, Kör en motorbåt och möter 2 segelbåtar på kryss,går på autopilot, blir tvungen att koppla ur autopiloten och ratta hårt styrbord mellan segelbåtarna för att undvika kollision, kom så nära som några meter... verkar inte helt övertygande..Undrar vem som skulle bli "skyldig" om olyckan skulle varit framme ?
Som sista utväg får man väl slå full back och se till att man ligger still medan man blir påseglad. Då kan man ju inte bli dömd för att ha kört på nån, väl?
Jo det kan man naturligtvis bli, om det vill sig illa. Är man ansvarig för kollisionen spelar det igen roll om man ligger stilla när kollisionen inträffar.
Därmed inte sagt att det kan vara ett sätt att minska skadorna vid sammanstötningen, när den är oundviklig.
Anders S

Jebban
Guldmedlem

Inlägg av Jebban » fre 09 okt 2009, 21:24

Lars (och andra),

Om jag (som är från andra kusten) felaktigt har sagt att det var trångt så ber jag om ursäkt. Faktum kvarstår dock att segelbåtar (under segel...) HAR företräde framför båtar som framförs för motor. Att denna rätt sedan ska användas med förstånd håller jag med om och det blir givetvis mycket trevligare på sjön om alla visar hänsyn.

Med en dåres envishet vidhåller jag dock att om du var tvungen att vidta panikåtgärder bara för att segelbåten slog så höll du inte tillräcklig säkerhetsmarginal under omständigheterna - om man gör det så uppstår inte behovet av panikåtgärder. Jag påstår också att det är olämpligt att inte själv styra när man går i närheten av andra båtar - oavsett om det är trångt eller inte. I och med att många ängnar sig åt att tro saker om vilken koll som segelbåten hade eller inte, så kan det ju vara så att personerna på den båten utgick ifrån att du styrde båten själv och alltså skulle kunna snabbt reagera på kursändringen, vilket väl inte är konstigare än att du utgick ifrån att de inte skulle slå egentligen?

// J

Jebban
Guldmedlem

Inlägg av Jebban » fre 09 okt 2009, 21:27

toaen skrev:Jag är visserligen "seglar", men är nog benägen att hålla med Lars.

Att ta in ett sånt uttryck som "tråg farled" i detta sammanhang är ju bara barnsligt. Det är ca 300 meter brett (om jag inte mätte fel på sjökortet). Det är inga som helst problem att gå där med autopilot. Tror att seglaren hade så mycket annat att syssla med att han inte hade koll på läget.

Om en sådan här fråga kommer upp i tinget är det tyvärr på det viset att det inte är frågan om vem som hade rätt eller fel - det är frågan om vem som har det bästa juridiska ombudet.

tommy
Tommy,

Trång farled var en misstolkning av det Lars skrev som sa "är det trångt ska man hålla kurs och fart" och min tolkning av sjökortet - inget annat. Vad seglaren hade för koll eller inte tror jag att du har lika lite koll på som jag :-)

// J

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Inlägg av Lars L » fre 09 okt 2009, 22:12

GKSS automat svar:
Tack för ditt mail.

Vi kommer att besvara ditt mail så snart vi kan.

Med seglarhälsning,
GKSS

Haver sänt kopia på min "tråd" till GKSS.
Är det någon "stake" i GKSS får vi skepparens syn på "tillbudet".

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » fre 09 okt 2009, 23:00

Enligt Sjövägsreglerna har du väl gjort bort dig så jag fattar inte... Du har ju inte haft de säkerhetsmarginaler du skall ha för att ge ett fartyg du skall ge väg till rätt att följa sin tänka kurs. Något som ingår i begreppet att hålla fart och kurs. Att segelbåtar slår och därmed skall lämnas större plats än en rakkursåkande motorbåt skall väl alla som tänkt sig vara på sjön förstå. De kom för nära vilket de inte skall trots att du gjort bort dig men du har klantat till det och skapat en situation du skall undvika...

Tycker du att det är trångt får du väl slå av på farten och låta segelbåtarna passera. Du är ju inte direkt hämmad av ditt djupgående eller andra liknande omständigheter! Jag förstår inte vad din upplevelse att det är trångt skulle ha med saken att göra...

Förövrigt hörde jag att ALLT vatten inomskärs i Stockholms skärgårds farleder inklusive fjärdar är trånga farleder enligt prejudikat.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 10 okt 2009, 08:26

Man brukar säga att om ett väjningsskyldigt fartyg väjer tydligt och i god tid och det icke väjningsskyldiga fartyg ej bibehåller sin kurs och fart så är det det senare som övertar ansvaret för situationen. Det väjningsskyldiga fartyget måste dock se till att det andra fartyget har fritt vatten för att kunna bibehålla kurs och fart. Att man väjer i god tid är viktigt och vad som är god tid bedöms i förhållande till rådande omständigheter men för små båtar handlar det om korta avstånd. En av hörnstenarna i väjningsreglerna är den icke väjningsskyldiges skyldighet att bibehålla kurs och fart, utan den kan man få en katt-och-råtta situation där situationen för den väjningsskyldige till slut blir ohållbar. Över allt ihop vilar kravet på "gott sjömanskap".
Det finns rättsfall med liknande incidenter som är ganska tydliga.
Segelbåtar har ingen strikt rätt till väg i alla situationer även om många verkar tro det.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 10 okt 2009, 11:16

Jebban skrev:
toaen skrev:Jag är visserligen "seglar", men är nog benägen att hålla med Lars.

tommy
Tommy,

Trång farled var en misstolkning av det Lars skrev som sa "är det trångt ska man hålla kurs och fart" och min tolkning av sjökortet - inget annat. Vad seglaren hade för koll eller inte tror jag att du har lika lite koll på som jag :-)

// J
Nej varken du eller jag har en aning om vad som rörde sig i huvudet på seglaren. Jag är ändå ganska säker på att seglaren inte hade ett dugg koll på omgivningen. Helt plötsligt får han se en motorbåt ganska nära och slår utan att överhuvud taget tänka sig för - orutinerad eller bara allt för tävlingsinriktad ? Men som sagt va - mina tankar är ju bara spekulationer.

Kommer, med fasa, ihåg ett tillfälle då jag seglade innerleden mellan Lysekil och Kungshamn. På insidan Bohus Malmön kom jag in i ett stort antal optimistjollar från en seglarskola som låg och snurrade mitt i farleden. Jag hade dessutom tre dörjer ute. Försökte till att börja med hålla mig till väjningsreglerna, men insåg ganska snart att det var fullständigt meningslöst. Optimistjollarna for än hit än dit. Jag tror inte ungarna hade en aning om att det fanns väjningsregler som gällde även dem. Men det är ju bra att ungarna lär sig segla och sjövettet kommer förhoppningsvis efter hand. Därefter körde jag efter principen störst går först och det gick mycket bättre.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar