Storm

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Storm

Inlägg av S-B A-son » ons 07 okt 2009, 08:46

coppertail skrev:Frågan är om man kan påräkna någon sympati hos sitt försäkringsbolag om man ger sig ut på en
ren nöjessegling när det blåser över, säg 15 m/s?
Ett märkligt synsätt att innan man går ut ens fundera på hur försäkringsbolaget ställer sig till ett eventuellt skadeanspråk. Som om man alltid kalkylerar med att någon annan skall städa upp efter en. Coppertail, jag hoppas att jag har missförstått dig?
coppertail skrev:Btw, jag har upplevt orkanbyar till havs i samtliga europeiska farvatten. Är det bra?
Ingen annan än du själv kan rimligtvis svara på detta.

Beträffande Svenska Sjös villkor med avseende på vind står det så här i villkoren från 2009:
"
5.1.1 Du får ersättning för skada och förlust orsakad
– av grundstötning, sammanstötning, kantring,
plötslig vattenfyllning eller hårt väder (minst
14 m/s medelvind)
"
mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Storm

Inlägg av coppertail » ons 07 okt 2009, 13:07

Jasså Sven-Barry, var det ett märkligt synsätt?
Lika märkligt som att chansa lite med vägvalet i Tjörn runt?

Det var ett väldans liv på div, forum när youtubeklipp från årets Tjörn runt visades.
Mestadels var det "medelålders" och äldre män med båtar av cruisingkaraktär som skrek i högan sky att de inte ville att försäkringen skulle gälla.

Men att påbörja en nöjesseglats trots att man vet att kulingvarning är utfärdad är alltså helt okej?

Jag bara undrar, försöker ju lära mig här,,
Det är ju inte precis båtar av racerkaraktär som figurerar oftast i sjöräddningsloggarna.

Hur du lyckas få mitt inlägg till att jag skulle vara en försäkringsbedragare eller vad du nu insinuerar, vet jag inte ens hur jag ska bemöta. :roll:

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Storm

Inlägg av Eilean » ons 07 okt 2009, 13:48

Coppertail, nu skall jag inte gå i svaromål för Sven-Barry, men lämnar istället mina egna synpunkter.

När det gäller Tjörn Runt (jag var en av de som ifrågasatte det riktiga i att alla försäkringstagare är med och delar på kostnaderna) handlade inte frågan om att seglingen borde ha blåsts av eller att båtarna stannat i hamn frivilligt pga hård vind.
Det handlade om att man medvetet chansar, båtar går i bredd i full fart ta sig igenom sund som inte medger flera i bredd och kräver den lokalkännedom vissa uppenbarligen inte hade. Det är faktiskt en helt annan sak än segling i hård vind i allmänhet.

Visst är det cruisingseglare, eler familjeseglare som mest figurerar i loggarna. Kan ju bero på flera saker.
Exempelvis att denna kategori sammantaget tillryggalägger fler sjömil än kappseglarna. Och att i alla fall litet större kappseglingar har man följebåtar som reder ut mycket av det som annars fallit på andra instansers lott, till exempel dra loss från grund eller assistera till hamn efter rigghaveri. Att det är tomt i SSRS logg betyder inte att inget hänt.

Sedan, vore familje- och semester/cruisingseglare litet mer benägna att skaffa sig erfarenhet från litet hårdare vindar kanske behovet av assistans inte blev lika stort. Ingen kan väl påstå att erfarenhet är kontraproduktivt.

För övrigt, läser man SSRS logg kan man notera att en förvånansvärt stor andel av uppdragen sker i lugnt väder.

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Storm

Inlägg av coppertail » ons 07 okt 2009, 16:11

Eilean skrev: Visst är det cruisingseglare, eler familjeseglare som mest figurerar i loggarna. Kan ju bero på flera saker.
Exempelvis att denna kategori sammantaget tillryggalägger fler sjömil än kappseglarna. Och att i alla fall litet större kappseglingar har man följebåtar som reder ut mycket av det som annars fallit på andra instansers lott, till exempel dra loss från grund eller assistera till hamn efter rigghaveri. Att det är tomt i SSRS logg betyder inte att inget hänt.

Sedan, vore familje- och semester/cruisingseglare litet mer benägna att skaffa sig erfarenhet från litet hårdare vindar kanske behovet av assistans inte blev lika stort. Ingen kan väl påstå att erfarenhet är kontraproduktivt.
Då kanske det är bättre att skaffa sig den erfarenheten genom att delta i välarrangerade kappseglingar än att medelst
trial and error ge sig ut på egenhand?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Storm

Inlägg av Anders S » ons 07 okt 2009, 16:20

Jag fattade nog Coppertail på andra hållet, dvs att man skulle tänka sig att försäkringsbolaget vill ställa någon form av aktsamhetskrav i "kuling-plus" med en fritidsbåt. Å andra sidan tror jag inte att det är så vanligt problem - de flesta känner ju sin förmåga, och så roligt är det ju kanske inte att röja runt i 18 m/s. Men har man vinden i ryggen, så... Jag tycker själv att det är en vettig tumregel att stanna i hamn när vinden ligger på +15, om så bara för att det kan vara pyssligt att ta sig ut respektive in i trånga hamnar i sådant väder.

Å andra sidan kan det ju vara befogat att då använda motorn.

Kappsegling är ett utmärkt sätt att träna på - man lär sig massor. Men "Rock On"-klippet från Tjörn Runt kan väl ingen tycka är riktigt lyckat?
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Storm

Inlägg av Eilean » ons 07 okt 2009, 16:21

coppertail skrev: Då kanske det är bättre att skaffa sig den erfarenheten genom att delta i välarrangerade kappseglingar än att medelst
trial and error ge sig ut på egenhand?
Möjligt, men då får det nog vara med betoning på ordet välarrangerade, Jag är inte precis övertygad om att alla kappseglingar befrämjar gott sjömanskap. För det är väl just det frågan i botten handlar om - gott sjömanskap.

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Storm

Inlägg av coppertail » ons 07 okt 2009, 16:42

Jajja, skitsamma.

Jag funderade i banorna att försäkringsbolagen skulle kunna bli griniga ifall något händer.
I min mening är det dåligt sjömanskap att ge sig ut i hårt väder om man inte måste. (Kanske även i lagens mening.)

Erfarenhet kommer krypande, liksom sakta tilltagande vind när man är ute.
Ofta när man förtöjt efter en tur har man väll tänkt att man aldrig gett sig ut i det väder som råder.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Storm

Inlägg av Eilean » ons 07 okt 2009, 19:01

Egentligen undrar jag om inte den här diskussionen i grund och botten handlar om tolkningsfrågor.
Jag menar inte heller att man frivilligt skall söka upp dåligt väder. Och inte minst vi själva stannar gärna i hamn vid köttgrytorna om vi kan istälet för att stångas.
Men med litet övning och erfarenhet av ökande utmaningar kan man gott segla tryggt i kuling inomskärs

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Storm

Inlägg av S-B A-son » tor 08 okt 2009, 21:22

I kväll 21.00

Station: Nidingen
Vindriktning: Väst
Vindhastighet: 17 m/s
Byvindhastighet: 22 m/s

Igår hade vi bara 15 i topp vid vår hamnen, så jag gick ombord och njöt en stund, fixade slangklämmorna och kollade förtöjningarna.

Och nej Coppertail (kopparsvans?), jag kände inget behov av att gå ut med båten. Ägnade inte heller försäkringen en enda tanke!

mvh Sven-Barry - tar det aldrig slut?

Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Storm

Inlägg av Tylö sun » fre 09 okt 2009, 06:39

Denna säsongen har varit grymt blåsig, det är ingen tvekan om det. Det är ett antal turer i sommar som blivit inställda pga. blåst. Själv drar jag gränsen för att gå ut längre sträckor vid 7-8 m/s pga. kombinationen öppen kust, liten (men i och för sig stabil) Amigo 23 och orutinerad skeppare. Ut och leka kortare svängar händer dock i högre vindstyrkor, just för att försöka flytta gränserna något.

Båten är sedan helgen dock upplockad, så enligt Murphys lag så borde det sluta blåsa...

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Storm

Inlägg av nilsnobbing » fre 09 okt 2009, 09:29

Hej!

På en semestersväng, Sundsvall - Stockholms skärgård tur och retur för många år sedan råkade vi ut för ökande vindar. Båten var just en Amigo 23 och jag var 19 bast. Med ombord fanns en tjej vars erfarenhet bestod av några tidigare helgturer.

Vi seglade från Storjungfrun och siktade på Öregrund, en sträcka på ca 65 distans. Vi seglade dock lite kringelikrokar pga att vi kryssade, och att vi fick ändra vägval när mörkret föll. Kanske blev det 80-85 innan allt var klart?

Under natten ökade vinden sakta. Från de beskedliga lämpliga styrkorna upp emot 13-15 m/s. Klart hanterbart eftersom vinden vred mot norr samtidigt som ökningen, så vi fick alltså slör om jag kommer ihåg rätt. Det var egentligen aldrig någon fara, men ni som seglat i Öregrundsgrepen vet att det kan vara kärvt, särskilt vid nordliga vindar. Det är grunda vatten där hela havet trycker på, och det kan bli mycket otrevlig, krabb sjö, och så var det den natten. Ett åskväder passerade också på lite håll, vilket ytterligare sög musten ur oss, rent mentalt.

Vi lossade förtöjningarna tidigt den morgonen på Storjungfrun men kom inte fram förrän vid 5-tiden nästa morgon. Det var två ganska spaka ungdomar som tacksam tog emot en hand när vi förtöjde vid bryggan i Öregrund.

Men Amigon skötte sig exemplariskt. Fin båt, om än något långsam. Långt ifrån storm, men jag minns det som en kärv resa.

Nils Nobbing

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Storm

Inlägg av HR312 » sön 11 okt 2009, 10:46

Havet är fantastiskt både när det är stiljte/varmt en sommardag men också oerhört imponerande under oväder.

Vår familj sätter gränsen vid ungefär 17-18 m/s för vid vindstyrkor över det blåser vågtopparna av i en sådan omfattning att en seglats blir alltför blöt och jobbig.

Normala vindstyrkor på sommaren verkar erfarenhetsmässigt vara betydligt högre än man ser i statistik från SMHI. Tycker att en "normal" - meningen en vanligt förekommande vindstyrka - vindstyrka - är mellan 7 m/s -13 m/s. Det förefaller väsentligt vanligare med vinstrykor på 15 m/s än stiltje. Under en knapp tvåveckorsseglats i juli hade vi inte stiljte en enda dag medan vi var ute i seglade i 16-17 m/s vid två tillfällen.

Man begränsar nyttjandet av båten kraftigt om man inte vill gå ut i över 10 m/s. Trots segling under i stort sett hela mitt liv, vid några tillfällen faktiskt i över 30 m/s, har det faktist aldrig hänt något riktigt kritiskt. Riktigt oväder (storm och däröver) till havs är fruktansvärt jobbigt och tröttande men tar man det bara lugnt och försöker göra så lite som möjligt (sitta still i sittbrunnen) och har med sig säkerhetsutrustning är det min erfarenhet att det inte är särskilt farligt. Har varit ute flera gånger i riktigt hårt väder med t.ex. en Maxi 68 utan några som helst problem.
Henric D

Skriv svar