Moderationsdiskussion igen (utbruten tråd /MOD)

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av nilsnobbing » tor 08 okt 2009, 12:07

Anders S skrev: Det kan mycket väl tänkas att några helt oskyldiga inlägg följde med i rensningen. Om så är fallet, Janne23, ber jag om ursäkt för detta misstag. Det är också min förhoppning att forumet kommer i balans igen, och diskuterar sakligt och inte förfaller till personangrepp eller tarvliga påhopp.
Du får det att låta som det var en händelse som skedde av sig självt. I själva verket var det väl ett mycket medvetet och aktivt val att ta bort de inlägg som du bedömde som onödiga? Flera av dem (bl a mina) var inte kränkande på något sätt. Däremot, ska erkännas, tillförde de väl inget men så pass högt i tak ska vi väl ha att man får skämta med varandra utan att det tillför sakfrågan något?

Att skämta och vänskapligt slänga käft är ett sätt att skapa gemenskap och god stämning vilket man sedan kan luta sig mot när debatten går het.Se t ex på gamla Klotterplanket, där finns mycket god stämning och inte så lite ryggdunkande, men nog fan kan snytingar delas ut ändå utan att någon blir sur på riktigt. Allt, tror jag, för att vi fått lära känna varandras karaktär i diskussioner som fått leva sitt eget liv och inte dödats av någon trångsynt moderator som anser att man inte håller ämnet.

Men å andra sidan verkar det som om du lärt dig läxan. Skyll bara inte ifrån dig och erkänn att du gjorde fel så vinner du respekt. Det blir nog bra det här, trots allt.

Nils Nobbing

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Anders S » tor 08 okt 2009, 12:52

nilsnobbing skrev:
Anders S skrev:
Du får det att låta som det var en händelse som skedde av sig självt. I själva verket var det väl ett mycket medvetet och aktivt val att ta bort de inlägg som du bedömde som onödiga? Flera av dem (bl a mina) var inte kränkande på något sätt. Däremot, ska erkännas, tillförde de väl inget men så pass högt i tak ska vi väl ha att man får skämta med varandra utan att det tillför sakfrågan något?
Alla kan göra misstag och det kan nog vara så att jag övertolkade mitt uppdrag just då och där. Nu har moderatorerna bestämt en policy - inte radera utan klara skäl. Jag kan hålla med om att jag tog bort ett antal inlägg i oljetråden som mycket väl kunde varit kvar. Som man ibland säger, just då verkade det vara en bra ide.
Anders S

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Filip » tor 08 okt 2009, 16:11

Tycker det finns 2 nivåer i diskutionen

Är det lämpligt att en moderator som deltar i diskutionerna har befogenhet att moderera inlägg?

Handlar de utsedda moderatorerna i egen sak för att stärka sin syn?

Dvs den ena frågan är principell, den andra är om de moderatorer som nu finns handlat i egen sak.
Anser att i den principiella frågan så skall inte moderatorer delta i någon debatt, på den andra frågan så har de moderatorer som finns idag skött sej utmärkt.
Som exempel på "misskötsel" så dras oljefrågan upp.....självklart var det rätt att ta bort ett antal av dessa inlägg.

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av HR312 » tor 08 okt 2009, 18:45

"Jag hade egentligen tänkt infria eran största önskan, nämligen att sluta skriva här på forumet. Men ovanstående utspel gör mig nästan lika upprörd som när Anders S sitter och psyko-letar igenom hela den här tråden efter utspel jag gjort utan att ta minsta hänsysn till att motparterna sluggar ganska vilt också.

Det första sakfelet du gör HR312 är att du kallar mig för trådskapare. Denna tråd är saxad och redigerad av Anders S, du vet han som är en av orsakerna till senaste tidens rabalder när han först slutar på forumet, därefter kommer tillbaks i storartad stil som moderator. Trots att han själv skriver nästan tvångsmässigt minst två bombsäkra inlägg i varje tråd oavsett ämne. Om nån säger emot är det ju bara att radera eller flytta.

Sen nästa femma är vad du skriver senare i ditt inlägg. Att jag ska vara taktisk, att det jag skriver är smörja, osv. Det ger tyvärr mera intryck för dina egna funderinger (och taktik?). Jag tror också att det framstått ganska klart för de flesta här på forumet att det spelar ingen roll vilket ämne vi för tillfället debatterar. Så länge du får framhålla i varannan mening vilken fantastisk båt HR är och alla andra alternaitv är inte mkt att ha. Kan bli litet tröttsamt i längden faktiskt.

Eilean som moderator däremot, kan jag leva med. Eftersom han till skillnad från HR312 och Anders S har en i grunden sund värdeapparat och verkar schysst i största allmänhet. Även om vi kivas ibland." Skrev Mr Q


Med tanke på den upprördhet (ursinne?) din text förmedlar får en att tänka på det där med fingrarna i syltburken och dessvärre var det nog så att analysen var alltför träffande, inte sant Mr Q?

Påståendet att undertecknad haussar HR i varannan mening får mig att - även om detta inte är rätt plats för båtdiskussioner - konstatera följande. Återkommande har jag företrätt uppfattningen att t.ex. Bavaria är prisvärd, att Hanse är designmässigt lyckad och att Malö är drömbåten. Sanningen är den att HR hamnar rätt långt ner på min drömlista men det saknar ju betydelse för Mr Q som till varje pris vill pådyvla undertecknad en inskränkt självförhärligande av det egna båtvalet. Men det är väl som det brukar Mr Q - ett vilt sluggande utan precision.

Om nu Anders S tagit bort inlägg som inte kan sägas omfattas av moderatorsuppdraget är detta såklart inte bra. Men nu har han ju bett om ursäkt för detta. Som jag påtalat ovan är den största risken att Eilean och Anders S nu har en taskig position att utöva sitt uppdrag - och det är verkligen synd. Anders L har beskrivit ett problem och har lanserat sin lösning på detta. Finns det någon som kan lansera en bättre lösning? Inte jag i varje fall.
Henric D

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av morg » tor 08 okt 2009, 19:57

Jag har inte hängt med och hittar inte någon oljetråd. Klart är dock att vissa verkar ha haft lite otur när de tänkt den senaste månaden. Hur kan man som den intelligenta varelsen Anders S är komma på tanken att moderera en tråd man är aktiv i och hur kan Anders L komma på tanken att sätta de kanske mest frekventa debattörerna i hetsiga debatter att städa i sina egna debatter. Det är så dumt att jag inte överhuvudtaget kan förstå hur tankarna löpte. Det går ju inte att munhugga med Q och sedan med någon form av ens ytlig trovärdighet tro att man kan myndighetsutöva i tråden. Det upplägg som försvaras är precis samma sak som när polisen får kritik för att man själv utreder brott den egna kåren begått, och problematiken trodde jag var allmänt tankegods!?!? Jag är besviken att vare sig Anders S, Eilean eller forumägaren begripit det kontroversiella med detta upplägg. Att sedan denna princip försvaras av andra med hänsyn till att de litar på Anders S och Eilean visar ju bara hur svårt det verkar vara för vissa att verkligen begripa det rent principiella i frågan!

För min del är detta, rent objektivt, en väldigt enkel fråga och hela jävsproblematiken och trovärdigheten som kopplas till detta är ju en gammal historia. Minns jag rätt är det ju både sakägarjäv, intressejäv och delikatessjäv det är frågan om när man modererar i en tråd man är aktiv i. Det torde räcka med wikipedia för att få det dumma i detta klarlagt för sig. Att man som moderatorer och forumägare inte kan lista ut det felaktiga och kontroversiella i detta är beklämmande!

Jag har inget emot någon av de upprörda debattörerna i denna fråga och jag uppskattar mycket det alla säger utöver recent events men dit ni tillsammans med Anders L fraktat det här forumet och på det sättet det gjorts signalerar ju rätt tydligt hur mycket man skall bry sig om Sailguide i fortsättningen. Jag gratulerar Anders L till att ha totalspolierat forumet med naiva föreställningar om hur roller kan kombineras.

Jag kommer varken sig skriva eller läsa något här så länge en moderator tillåts pilla i en tråd man är aktiv i. Det är en fullständigt orimlig och främmande tanke att någon överhuvudtaget kommit på idén och att det försvaras är ju bara för dumt. Argumentet att man skall vänta tills något hänt är ju också så banal att det inte ens förtjänar att bemötas. Den frågan är sönderbehandlad inom etiken och helt irrelevant. En institutions trovärdighet är inte en fråga om bevisade övertramp utan om tillit till normer, regler och struktur. Vem fan skulle t ex köpa saker på nätet med kreditkort om det enda argumentet var vänta tills det händer...

Nej, det är dax att tänka om och att försöka göra det rätt denna gång! Det är inte en principiellt svår fråga...

PS; Jag har inget emot Anders S och Eilean som moderatorer, tvärt om! I trådar man skriver - bort med tassarna!

EDIT: Sorry för den överlägsna tonen men jag orkar inte ändra!

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Anders » tor 08 okt 2009, 20:24

Filip, Morg mfl:
I går kväll (7 oktober 7.46 pm) skrev jag ett långt inlägg som beskriver vad som gäller för Anders S och Eilean. Av era inlägg framgår att ni tyvärr missat att läsa detta inlägg. Jag ber er läsa det och precis som jag avslutar det mailet, gärna återkomma med konstruktiva förslag baserat på vad som står i det mailet gällande arbetsfördelning. Inte baserat på andra uppfattningar om vad en moderator kan ha för arbetsuppgifter.
Jag kan också intyga att Anders S hantering av oljetråden är väl diskuterad av mig och Anders S är väl medveten om att arbetsuppgifterna som gäller är de som står i mitt inlägg från igår.

Jag noterar med spänning att inga inlägg idag har följt min önskan att komma med förslag på svar på min fråga. Jag klipper in frågan från tråden nedan:

""vad är era konstruktiva alternativa förslag?"
Historien har visat att självreglering tyvärr inte räcker. Jag själv kan inte heller fungera som moderator framöver eftersom jag vill ha möjligheten att vara med i vissa trådar. Dessutom, som jag skrivit tidigare, så är jag bortrest ganska mycket och behöver därför hjälp. Men var hittar jag personer som kan hålla koll på forumet och samtidigt lovar att inte skriva något?"

(Kanske finns det ingen önskan att finna någon lösning från skribenternas sida, utan bara skriva att allt är kass?)

(Som vanligt ber jag om ursäkt att jag skrivit denna tråd med tanke på att jag har fulla moderatorrättigheter och därmed borde hålla mig borta..... ):- )

/Anders L

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Maxi33 » tor 08 okt 2009, 20:38

Anders L, kanske vore det en möjlighet att ta steget fullt ut och specifikt låta Anders S och Eilean bli ett par aktiva bollplank för alla som vill klottra, att sparka bollar mot.
Och få ta de returer de kommer med, utan jämmer.
Eilean känner jag personligen och är säker på att han tål det.

Se till exempel min minnesbild av den gamla veckotidningen Se som jag skrev om på ett av de andra klotterplanken som dykt upp.

Detta gäller naturligtvis bara klottersidan av Sailguide, den andra sidan behöver definitionsmässigt inga moderatorer.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Filip » tor 08 okt 2009, 21:31

Anders skrev:Filip, Morg mfl:
I går kväll (7 oktober 7.46 pm) skrev jag ett långt inlägg som beskriver vad som gäller för Anders S och Eilean. Av era inlägg framgår att ni tyvärr missat att läsa detta inlägg. Jag ber er läsa det och precis som jag avslutar det mailet, gärna återkomma med konstruktiva förslag baserat på vad som står i det mailet gällande arbetsfördelning. Inte baserat på andra uppfattningar om vad en moderator kan ha för arbetsuppgifter.
Jag kan också intyga att Anders S hantering av oljetråden är väl diskuterad av mig och Anders S är väl medveten om att arbetsuppgifterna som gäller är de som står i mitt inlägg från igår.

Jag noterar med spänning att inga inlägg idag har följt min önskan att komma med förslag på svar på min fråga. Jag klipper in frågan från tråden nedan:

""vad är era konstruktiva alternativa förslag?"
Historien har visat att självreglering tyvärr inte räcker. Jag själv kan inte heller fungera som moderator framöver eftersom jag vill ha möjligheten att vara med i vissa trådar. Dessutom, som jag skrivit tidigare, så är jag bortrest ganska mycket och behöver därför hjälp. Men var hittar jag personer som kan hålla koll på forumet och samtidigt lovar att inte skriva något?"

(Kanske finns det ingen önskan att finna någon lösning från skribenternas sida, utan bara skriva att allt är kass?)

(Som vanligt ber jag om ursäkt att jag skrivit denna tråd med tanke på att jag har fulla moderatorrättigheter och därmed borde hålla mig borta..... ):- )

/Anders L
hmmm jag har inte missat någonting...uttryckte bara min syn på saken, vad har du för syn..vad är rätt rent principellt?..Vad är din strävan?
Hittar man inga moderatorer kan man iallafall som första steg se till att man inte kan moderera i de debatter man är inne i.
Kanske skulle man välja mindre debattsugna personer som moderatorer??

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Peter_K » fre 09 okt 2009, 19:05

Janne23 skrev:Vet ni vad likheten är mellan ett gräl på Sailguide's forum och en budgivning på en bostadsrätt?

Den som får sista ordet förlorar...
Aha - jag trodde det var:
"Winning an argument on the internet is like winning the Special Olympics.
Sure, you´re a winner - but you´re still a retard!"
Alla borde ha skägg

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av morg » fre 09 okt 2009, 23:59

Anders skrev:Filip, Morg mfl:
I går kväll (7 oktober 7.46 pm) skrev jag ett långt inlägg som beskriver vad som gäller för Anders S och Eilean. Av era inlägg framgår att ni tyvärr missat att läsa detta inlägg. Jag ber er läsa det och precis som jag avslutar det mailet, gärna återkomma med konstruktiva förslag baserat på vad som står i det mailet gällande arbetsfördelning. Inte baserat på andra uppfattningar om vad en moderator kan ha för arbetsuppgifter.
Jag kan också intyga att Anders S hantering av oljetråden är väl diskuterad av mig och Anders S är väl medveten om att arbetsuppgifterna som gäller är de som står i mitt inlägg från igår.

Jag noterar med spänning att inga inlägg idag har följt min önskan att komma med förslag på svar på min fråga. Jag klipper in frågan från tråden nedan:

""vad är era konstruktiva alternativa förslag?"
Historien har visat att självreglering tyvärr inte räcker. Jag själv kan inte heller fungera som moderator framöver eftersom jag vill ha möjligheten att vara med i vissa trådar. Dessutom, som jag skrivit tidigare, så är jag bortrest ganska mycket och behöver därför hjälp. Men var hittar jag personer som kan hålla koll på forumet och samtidigt lovar att inte skriva något?"

(Kanske finns det ingen önskan att finna någon lösning från skribenternas sida, utan bara skriva att allt är kass?)

(Som vanligt ber jag om ursäkt att jag skrivit denna tråd med tanke på att jag har fulla moderatorrättigheter och därmed borde hålla mig borta..... ):- )

/Anders L
Ok, tänker du stå som borttagare av alla personangrepp så må det vara hänt. Varför dock ha dessa till moderatorer i dessa. Kan inte den påhoppade anmäla till dig istället. Om du nu kommer övervaka allt menar jag. Att dessa byter namn på trådar, tar bort spam och flyttar trådar mellan forumen tycker jag inte är kontroversiellt. Du kan ju dock inte skilja personangrepp från debatten eftersom folk blir som ett resultat av en debatt. Q blev ju provocerad av Anders S som rensade bort saker... vilket är rätt fel!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Anders S » lör 10 okt 2009, 06:42

morg skrev:Du kan ju dock inte skilja personangrepp från debatten eftersom folk blir som ett resultat av en debatt. Q blev ju provocerad av Anders S som rensade bort saker... vilket är rätt fel!
Utan att vilja gå in på person i detta, så kan man se att det finns två sorters sätt att hantera fenomenet "forumtroll":

Det ena är att ha strikta (strikta, inte nödvändigtvis stränga) regler, enväldiga moderatorer och snabb bortsortering vid källan. Här finns ett tydligt etiskt problem i diskussioner där en moderator själv är inblandad. Skulle ett forumtroll då välja att angripa moderator direkt blir han antingen immun mot åtgärder eller så gör moderator bort sig, rent principiellt.

Det andra sättet är att låta forumdeltagarna själva lösa sådana konflikter, dvs plocka ner trollen efter förmåga. Ibland är trollen duktiga och klarar av att balansera på slak lina ganska länge innan de slutligen försvinner. Det är sällan "bra" för forumet om sådant får hålla på alltför länge eller eskalera även om det naturligtvis är "bra" att ordet i princip är fritt.

Moderatorns uppgift att att hålla ordning, namnbyte/komplettering av trådnamn och sammanslagning av trådar med samma ämne borde inte vara kontroversiell på det sättet, men en odiskuterad aspekt av detta är att möjligheterna till en friare debatt också kan öka, inte minska. Ett exempel är Brendans tidigare förkärlek för att starta (lätt överdrivet) en ny tråd för varje nybyggd "sjöbod". Hade moderator styrt upp nya trådstarter till befintlig(a) tråd(ar) (som då "bumpas upp" och syns precis lika bra som en helt ny tråd) hade diskussionen förmodligen aldrig hamnat i den helt meningslösa frågan om att "Brendan spammar om Bohuslän igen".
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Mr Q » lör 10 okt 2009, 16:20

Om det är mig du syftar på med forumtroll så blir jag återigen besviken. Jag tycker det är synnerligen olyckligt att du är moderator Anders S, då du figurerar i princip varendaste tråd med uttalanden som kan få andra skribenter på Sailguide att uppfatta dig som överlägsen i dina mycket detaljerade utläggningar om hur allt ligger till.

Kan man säga att en person är forumtroll om de ger "svar" på alla frågor i alla trådar? :roll: Ja troligen är det den värsta sortens forumtroll!

Trevlig helg på er andra. Nu står båten på land och motorn är konserverad. Nice!

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av peterh » lör 10 okt 2009, 16:33

Jag vill bara passa in att jag tycker nog att av de skribenter som drabbat denna
olycksaliga tråd är nog anders s och eliian de som passar bäst att ha befogenhet
att ingripa som moderatorer. Jag har sas förtroende för dem.

Och jag måste tillägga att hela tråden hade kunnat hamna i soptunnan, jag hade inte saknat ett enda inlägg.

Det kanske skulle vara bra att ha en funktion ( anders l lyssnar du ?) att
ignorera en tråd precis som man kan ignorera en signatur.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Mr Q » lör 10 okt 2009, 16:59

Re Peterh: ja det är bäst du smörar för Anders S, annars kanske du drabbas av hans vrede. Och historien har ju tydligt visat hur det går för de som säger emot Anders S. Radering, flytt eller redigering av ditt inlägg.

Karln har rätt i alla lägen, så enkelt är det. Frågor på det?

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av fredrikk » lör 10 okt 2009, 17:28

Mr Q skrev:Re Peterh: ja det är bäst du smörar för Anders S, annars kanske du drabbas av hans vrede. Och historien har ju tydligt visat hur det går för de som säger emot Anders S. Radering, flytt eller redigering av ditt inlägg.

Karln har rätt i alla lägen, så enkelt är det. Frågor på det?
När skall du börja leva upp till det som står i din signatur? Eller är det bara löst snack?

Skriv svar