Byta toalett från "Brydon" till ??? /Delad, MOD

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Re: Toalett

Inlägg av Janne23 » tor 08 okt 2009, 12:28

Guitar Nilsson: Förr hade Hjertmans ( i Göteborg ) reservdelar till äldre Brydon men inte nu längre.

stangen: Det är inte själva skruven som är trasig utan det själva bottendelen i någon slags formsprutad plast som fått en lång och bred spricka.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Toalett

Inlägg av stangen » tor 08 okt 2009, 13:25

Ok,
Brydon verkar vara på väg att fasas ut... Hittade detta på http://www.jabscoshop.com/faqs/
I have an old pre 1986 59128 Series PAR / Brydon toilet . Can I still obtain spare parts for it?
All spares for this toilet are now obsolete and no longer available. You may wish to consider buying a new JABSCO manual toilet instead.
Jabsco verkar vara på tårna när det gäller produkter och reservdelar:
http://www.jabsco.com/products/marine/index.htm
Till och med e-handel på: http://www.jabscoshop.com/
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Toalett

Inlägg av Filip » tor 08 okt 2009, 16:58

Mr Q skrev:Jag kan rekommendera Jabsco handpumpad toa. Enkel, driftsäker samt förhållandevis billig. Och en servicesats kostar runt 150 kr på Benns om jag inte missminner mig. Pumphuset har en enda integrerad packning som bytes ut.

Ett trix för att få den tyst, tät och enkel att pumpa är att smeta på silikonfett på tätningsringen i kolven.

Den enda gången vi fick problem var när en stackars spigg råkade simma förbi insuget och därför åkte in i pumphuset och låg och blockade pumpningen.

För övrigt rekommenderar jag septitank så kan du med rimligt samvete uträtta behov även i naturhamn. :mrgreen: Det finns mindre skottmonterade tankar som inte tar så mycket plats.
150 kr är billigt....jag är inne på min andra renovering av min jabsco handpumpade toa...jag var tvungen o köpa en packningssats för att renovera pumpen för ca 800:-........sen om man tittar på biltema, RM69, jabsco verkar de nästan ha idenstiskt uppbyggnad med marginell skillnad på packningssatserna...upplever att det inte är någon större kvalitetsskillnad mellan dessa

delta160
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: lör 22 maj 2004, 20:21

Re: Toalett

Inlägg av delta160 » tor 08 okt 2009, 18:36

Går det att använda Biltemas pumphus 25-9922 för 429 kr till en Jabsco pump ?
Original Jabsco pump hus kostar det dubbla ( visserligen med "twist and lock" funktion vilket verka bra,...)
/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byta toalett från "Brydon" till ???

Inlägg av Anders S » sön 11 okt 2009, 09:34

Tråden delad - denna handlar (mest) om toaletter, diskussion om tömningstaktik och -regelverk i egen tråd. /MOD
Anders S

Skriv svar