Moderationsdiskussion igen (utbruten tråd /MOD)

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Anders S » ons 07 okt 2009, 13:28

Mr Q skrev:Varför tar du bara mina exempel Anders S ????

Hävdar du att jag ensam bråkar med alla och att motparten är oskyldiga? Vilket förbannat SKITSNACK!

Nejdå, varför tror du att jag skulle få sådant för mig? Det var snarare lättfunna och aktuella exempel som låg i tråden. Jag undvek till och med att sätta ditt namn på dem, men du kände tydligen igen dem direkt.

Om du vill kan jag visst ge exempel att du kan vara trevlig också; du har ju också sagt (den 25 sept, i den andra modereringstråden):
Mr Q skrev: Jag har inga problem med Eilean, han är lugn och sansad med bra åsikter.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Mr Q » ons 07 okt 2009, 13:31

Och du ska vara moderator som stävjar personangrepp. Vilket underbart dåligt skämt.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Brendan » ons 07 okt 2009, 13:49

Eilean skrev:Brendan (och i någon mån Seawolf) , menar du på fullaste allvar att de sista dagarnas tjafs inte hade uppstått om inte jag (och Anders S) hade varit moderatorer?
Ja, det menar jag på fullaste allvar. Q irriterade sig på att du är moderator och gav oförblommerat uttryck för detta, varpå det ena ledde till det andra. Man kan tycka illa om Q:s språkbruk men han har rätt i sak.

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av coppertail » ons 07 okt 2009, 13:55

Jag hänger/har hängt på mååånga internetforum genom åren.
Det är ovanligt att de flitigaste och mest tongivande debatörerna ges moderatorstatus.

På Sailguide blir det ännmer känsligt när en av moderatorerna har för vana att storma in efter första inlägget i en
tråd och berätta hur det är, punkt, slut och end off discusion!

Som gemen skribent känns det minst sagt motigt att försöka argumentera även fast man vet att google inte alltid har rätt.

Annars verkar båda moderatorerna vara ena hyvens killar.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Brendan » ons 07 okt 2009, 14:08

Eilean skrev:Att en moderator samtidigt är skribent kan säkerligen problematiskt i vissa fall. Men så vitt jag kan bedöma deltar ni bägge med liv och lust på ett annat forum där moderatorer samtidigt deltar i debatterna, uta att utrycka samma farhågor.
Eller har jag fel?

Slutligen, kritisera gärna mina insateser som moderator. Men gör det först efter att jag faktiskt ingripit och modererat.
Hittintills har jag inte rört en stavelse. Någonstans.
Ett eller annat inlägg gör jag ibland på Klotterplanket u.p.a., men har ännu inte fått riktigt klart för mig vem som är moderator där - om det nu finns någon och vet absolut inte om någon sådan också deltar i debatterna. Men det forumet är helt nytt, så det ger väl sig. Om det nu kommer att överleva. Det är för tidigt att säga ännu.

Jag ska gärna kritisera dina insatser som moderator. Men hur ska jag veta vad, när, hur och varför du modererar? Det känns fullständigt horribelt att jag ska ha heta diskussioner med dig, och att du efter eget skön ska kunna flytta på mina inlägg, redigera dem och rent av radera dem utan att jag har samma möjlighet att korrigera dig. Det är helt uteslutet för mig att acceptera en sådan "ordning". Det här inlägget får ses som ett undantag.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Brendan » ons 07 okt 2009, 14:32

stangen skrev: Två frågor riktade till Brendan och Mr Q:

När ni nu vet att moderator av internetforum inte är samma sak som debattledare.
När ni nu vet att internetpraxis är att moderatorer tillsätts mer eller mindre godtyckligt av sajtägaren (admin).
När ni nu vet att moderering är odemokratisk.

Enligt er mening: Varför kan inte en aktiv medlem i ett forum bli moderator av detsamma?
Vad har ni för sakliga argument mot detta?

Jag hävdar
- För att kunna vara en väl fungerande moderator är det absolut nödvändigt att följa och delta i diskussioner och debatter. Dagligen.
- Det är naivt att tro att man kan få en ämnesintresserad person att bara följa diskussioner och moderera dem om nödvändigt. Moderering är ett obetalt och ofta bespottat förtroenduppdrag.

Följdfrågan är än mer intressant tycker jag: Om nu sajtägaren har gjort fel utse Anders S och Eilean till moderatorer, vad är era konstruktiva alternativa förslag?
- Andra modertorer? Inga moderatorer? Låt höra!
Anders L gör naturligtvis precis som han själv vill. Det är hans forum. Men för mig får det vara slutdebatterat här, jag känner mig bara tvärless, när de jag har de hetaste debatterna med plötsligt har fått nya befogenheter som ger dem möjligheter att helt efter eget huvud styra och ställa utan att jag får samma möjligheter. För mig är det ofattbart att man bara kan komma på tanken att blanda ihop rollerna på detta sätt och särbehandla vissa skribenter. Det är kränkande och respektlöst.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Anders S » ons 07 okt 2009, 14:43

Brendan skrev:
Eilean skrev:Att en moderator samtidigt är skribent kan säkerligen problematiskt i vissa fall. Men så vitt jag kan bedöma deltar ni bägge med liv och lust på ett annat forum där moderatorer samtidigt deltar i debatterna, uta att utrycka samma farhågor.
Eller har jag fel?

Slutligen, kritisera gärna mina insateser som moderator. Men gör det först efter att jag faktiskt ingripit och modererat.
Hittintills har jag inte rört en stavelse. Någonstans.
Ett eller annat inlägg gör jag ibland på Klotterplanket u.p.a., men har ännu inte fått riktigt klart för mig vem som är moderator där - om det nu finns någon och vet absolut inte om någon sådan också deltar i debatterna. Men det forumet är helt nytt, så det ger väl sig. Om det nu kommer att överleva. Det är för tidigt att säga ännu.

Jag ska gärna kritisera dina insatser som moderator. Men hur ska jag veta vad, när, hur och varför du modererar? Det känns fullständigt horribelt att jag ska ha heta diskussioner med dig, och att du efter eget skön ska kunna flytta på mina inlägg, redigera dem och rent av radera dem utan att jag har samma möjlighet att korrigera dig. Det är helt uteslutet för mig att acceptera en sådan "ordning". Det här inlägget får ses som ett undantag.
Jag tror du har obefogade farhågor. Det är inte meningen att moderatorerna skall leda några diskussioner och inte heller "moderera åsikter" i trådar där man själv deltar. Anders L har lagt en tydlig nivå för hur vi skall göra med sådant, och att använda moderatorsverktyget för att ändra vad du eller andra sagt, hur skulle det se ut? Skulle du själv göra det om du fick verktyget - det tror jag inte för en sekund.

Vänta och se, Brendan. Låt det hända först.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Seawolf » ons 07 okt 2009, 15:02

Eilean skrev:Seawolf.
Att tro att ett forum som SG skulle klara sig med att enskilda debattörer skall komma till insikt, skämmas och därefter rätta sig är väl optimistiskt.
Inte ens gamla Marinans klotterplank klarade sig helt utan moderering som du säkert minns. Det var ju inte ens särskilt längesedan inlägg och trådar lyftes bort efter klagomål.

Principen att inte skriva på forum som modereras av debattörer klingar litet ihåligt - hur är det egentligen på klotterplanket upa? Döljer sig inte skribenter bakom signaturen 'admin' och har inte denne 'admin' moderatorsrättigheter?
Ett annat bra exempel är batteknik.se. Där modereras ju forumet av signaturen 'batteknik.se'. Är inte denne 'batteknik.se' en skribent också?
Och listan kan göras oändlig om man ser utanför vår lilla värld.

Nej, Seawolf, jag tvivlar på att den enda orsaken till din upprördhet är principer. Och som 'Stangen' säger - om det är så fel att jag och Anders S modererar under överinseende av Anders L, så kom med konstruktiva förslag istället. Dina inlägg här visar ju att frågan engagerar.
Suck.
Nu råkar Båttekniks eltekniska frågelåda använda en fri mjukvara som kallas för en forummjukvara. Men den är inte avsedd att vara annat än en frågelåda. Den bottnar i en del mailfrågor som jag får. För att inte behöva svara på samma frågor upprepat ber jag att få frågorna och svaren till frågelådan i stället. Jag vet inte hur jag på ett enkelt sätt skall ordna detta utan att både redigera och svara själv. Men visst kan det misstolkas....

Orsaken till att kunna bli upprörd i denna tråd finns inte i mina ögon. Och inte upprördhet heller, i vart fall inte hos mig. Ifall jag inte förstår mina egna sinnesstämningar så kanske de delar av mina skriverier som bevisar dem kan framhävas så även jag förstår mig? Det jag försökte och försöker göra är att sätta lite filosofiskt ljus på roller och attityder.

Och inte tror jag heller att ALLA som öser galla i ett forum inser att de mest lider av det själva. Men jag tror att majoriteten korrigerar sig om de kan, och det är gott nog. "You can't win them all....."

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Brendan » ons 07 okt 2009, 15:03

Anders S skrev:
Vänta och se, Brendan. Låt det hända först.
Nej, jag tänker absolut inte vänta på att något händer. Det är helt enkelt inte roligt längre. Som det känns just nu åtminstone.

Man kan inte vara moderator och debattör samtidigt. All trovärdighet går förlorad.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Eilean » ons 07 okt 2009, 15:11

Brendan skrev:
...Jag ska gärna kritisera dina insatser som moderator. Men hur ska jag veta vad, när, hur och varför du modererar? Det känns fullständigt horribelt att jag ska ha heta diskussioner med dig, och att du efter eget skön ska kunna flytta på mina inlägg, redigera dem och rent av radera dem utan att jag har samma möjlighet att korrigera dig. Det är helt uteslutet för mig att acceptera en sådan "ordning". Det här inlägget får ses som ett undantag...
Ja du Brendan, du har inte särskilt höga tankar om mig. Det är bara att beklaga att du förväntar dig den sortens behandling i våra debatter.
Som jag sagt tidigare, det finns inget att kritisera, jag har ännu inte använt mina befogenheter. Och du kan vara fullständigt trygg i att om det skulle hända kommer du garanterat bli varse.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Eilean » ons 07 okt 2009, 15:31

Brendan skrev:...Ja, det menar jag på fullaste allvar. Q irriterade sig på att du är moderator och gav oförblommerat uttryck för detta, varpå det ena ledde till det andra. Man kan tycka illa om Q:s språkbruk men han har rätt i sak...
Det absolut inte min uppfattning. Q retade sig nog på att jag framhärdade i min uppfattning om seglingsrelaterad fråga. På samma ettriga sätt som jag brukar när jag vet att jag har rätt. Och som du numera påstår dig sakna.
Och så småningom fann han anledning att blanda in mitt moderatorsuppdrag i debatten. Enligt min uppfattning bara för att provocera.
Och då försökte jag mig, dumt nog, på att skämta bort det hela, och indirekt vädja till Q's känsla för humor. Men det blev tyvärr bara platt fall.
Det går alldeles utmärkt att läsa, i tråden 'Storm' här på SG's klotterplank.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Maxi33 » ons 07 okt 2009, 16:05

Moderatorerna ger i mitt tycke hemmablindheten ett ansikte. Eller snarare två...
...Janusansiktet...
...Filip...nä, f´låt, kunde bara inte låta bli...

Moderatorerna tycks anse att det är i sin ordning att ha dubbla roller eftersom de menar sig kunna hålla isär rollerna tack vara sina personliga egenskaper, och att de inte kommer att använda verktygen annat än om det blir nödvändigt.
Argumenten är obehagligt likt "den som är oskyldig har inget att frukta", och jag håller med sådana eminenser som Brendan, Seawolf och Mr Q i att dubbla roller är fel.

Själv har jag naturligtvis inget att frukta, men jag tänker på så många andra...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Brendan » ons 07 okt 2009, 16:36

Eilean skrev:
Brendan skrev:
...Jag ska gärna kritisera dina insatser som moderator. Men hur ska jag veta vad, när, hur och varför du modererar? Det känns fullständigt horribelt att jag ska ha heta diskussioner med dig, och att du efter eget skön ska kunna flytta på mina inlägg, redigera dem och rent av radera dem utan att jag har samma möjlighet att korrigera dig. Det är helt uteslutet för mig att acceptera en sådan "ordning". Det här inlägget får ses som ett undantag...
Ja du Brendan, du har inte särskilt höga tankar om mig. Det är bara att beklaga att du förväntar dig den sortens behandling i våra debatter.
Som jag sagt tidigare, det finns inget att kritisera, jag har ännu inte använt mina befogenheter. Och du kan vara fullständigt trygg i att om det skulle hända kommer du garanterat bli varse.
Det har inget som helst att göra med vilka tankar jag har om dig. Det här är en principfråga, och jag hade reagerat likadant vem det än hade varit som utsetts att sitta på de båda stolarna samtidigt. Du behöver alltså inte ta detta personligt på något sätt.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Eilean » ons 07 okt 2009, 18:53

Men det gör jag Brendan, det gör jag!
buuuh!

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Anders » ons 07 okt 2009, 19:46

Jag läser med spänning senaste dygnets inlägg. Här kommer mina kommentarer:
(Först av allt vill jag poängtera att jag givetvis egentligen inte har rätt att skriva detta inlägg eftersom jag har fullständiga moderatorrättigheter....)

Min uppfattning är att det är lättare att debattera om man pratar om samma sak. Jag har i flertalet tidigare inlägg tydligt klargjort de uppgifter som de sk moderatorerna fått. Jag har även meddelat detta i personliga meddelanden till vissa personer.

Jag repeterar därför. Arbetsuppgifterna för de två utsedda moderatorerna på detta forum är följande:
* Att ta bort spam.
* Att identifiera personliga påhopp som ingen normal människa skulle acceptera i verkliga livet utanför ett anonymt forum. Radering skall dock i princip aldrig ske utan att först stämma av med mig först.
* Att ta bort / göra om olagliga bitar, tex att ta bort och istället länka till bilder som man inte har upphovsrätten till.
* Samtliga modereringar skall tydligt anges. Dvs ALLA modereringar går enkelt att se för ALLA besökare

I rollen ingår INTE:
* Att att moderera andras åsikter som inte följer ens egna. (Detta borde vara självklart för alla.)

Om någon har andra åsikter om vad som egentligen ingår i en moderators roll så är det helt ointressant i en tråd som skall recensera moderatorjobbet på sailguide.
Det kan vara intressant i en tråd av typen "vad kan ingå i en moderators roll" eller liknande.

Jag vore därför tacksam om åsikterna i denna debatt är baserade på ovanstående rollbeskrivning.

Några snabba kommentarer om diverse åsikter i trådarna under dagen:
Seawolf skriver i sin tråd att en avgörande sak om ett forum skall hålla rätt nivå är att författarna har möjlighet att redigera sina inlägg själva när ångtrycket fallit. Så är det på sailguide. Författaren kan själv redigera sitt inlägg när som helst. Noterbart är dock att det är ytterst sällsynt sådan redigering sker.
Seawolfs uppfattning om rollen för en internetforummoderator är givetvis intressant men i detta sammanhang är det väsentliga den arbetsbeskrivning som gäller på sailguide. Om det underlättar i debatten kan vi mycket väl kalla Anders S och Eileans roller för något annat än moderator.

Ingen skulle vara gladare än jag om det inte behövdes någon moderering alls. Det tar tid från mig och medhjälparna som annars kunde andvändas till annat (tex kunde jag använt tiden till att utveckla sailguide ytterligare). Viktigt är dock att komma ihåg att orsaken till att Anders S och Eilean började hjälpa till var för att jag behövde hjälp. Det var inte så att behovet uppstod efter det att Anders S och Eilean tillkom. I så fall hade jag ju inte vetat om att jag behövde hjälp!

Brendan undrar "Men hur ska jag veta vad, när, hur och varför du modererar?" I arbetsbeskrivningen ovan framgår att samtliga modereringar tydligt skall anges. Så har också skett. Detta gör att ALLA (inte bara författaren) ALLTID mycket enkelt får svar på exakt de frågorna.

Jag skulle också vilja ha svar på Stangens fråga: "vad är era konstruktiva alternativa förslag?"
Historien har visat att självreglering tyvärr inte räcker. Jag själv kan inte heller fungera som moderator framöver eftersom jag vill ha möjligheten att vara med i vissa trådar. Dessutom, som jag skrivit tidigare, så är jag bortrest ganska mycket och behöver därför hjälp. Men var hittar jag personer som kan hålla koll på forumet och samtidigt lovar att inte skriva något?

Om vi bortser från forum som drivs kommersiellt som kan ha heltidsanställda, så tror jag inte att det finns något forum där moderatorn inte skriver några inlägg alls. För några år sedan förundrades jag över ett annat forum som påstod sig vara mycket populärt, men om man tittade noga så skrev en av grundarna, tillika moderator, uppåt 15% av alla inlägg.

Ser med spänning fram emot konstruktiva förslag, som baseras på ovan angivna arbetsbeskrivning.

/Anders L

Skriv svar