Byta toalett från "Brydon" till ??? /Delad, MOD

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Byta toalett från "Brydon" till ??? /Delad, MOD

Inlägg av Janne23 » mån 05 okt 2009, 13:55

Något att tänka på vid byte av manuell vattentoalett?

Den gamla heter "Brydon" och är sprucken vid dräneringsskruven, och fungerar dåligt för övrigt. ( Mycket trög att pumpa. )

Det lutar åt en "Jabsco" istället men hålbild i botten är inte samma har jag sett.

Ingen tank, ganska liten användning.

Råd mottages gärna...

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Toalett

Inlägg av janne » mån 05 okt 2009, 16:21

Lavac är bäst tycker jag. Lite dyrare men helt utan problem när den väl är installerad.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Toalett

Inlägg av peterh » mån 05 okt 2009, 19:14

Janne23 skrev:Något att tänka på vid byte av manuell vattentoalett?

Den gamla heter "Brydon" och är sprucken vid dräneringsskruven, och fungerar dåligt för övrigt. ( Mycket trög att pumpa. )

Det lutar åt en "Jabsco" istället men hålbild i botten är inte samma har jag sett.

Ingen tank, ganska liten användning.

Råd mottages gärna...
Jag skiter i toaletten :-)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Toalett

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 06 okt 2009, 01:27

Brydon är väl en ganska exklusiv sak, synd att skrota? Finns det inte reservdelar?
Ska du absolut byta så sätt dit en el-Jabsco. Den är ruskigt driftsäker, mal sönder papper och det där andra, du får aldrig stopp. Chansen att en manuell med alla dess ventiler krånglar är mycket större. Min eldrivna är verkligen toppen. Landkrabbor och mindre barn kan använda den lika lätt som toan hemma.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toalett

Inlägg av Eilean » tis 06 okt 2009, 07:45

PAR, Brydon, RM och Jabsco är i stort sett samma sak och standardtoaletterna man hittar i tillbehörshandeln ger jag inte mycket för, klent smäck som förr eller senare börjar läcka, går sönder eller täpps till. Kör man el slipper man iaf det manuella pumphuset som är den svagaste punkten. Men även el har sina brister och krånglar.

Jag säger Lavac. Driftsäkrare finns inte.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Toalett

Inlägg av Mats Brage » tis 06 okt 2009, 12:28

Hej,

Om jag förstår dig rätt så är användning inte stor (men dock nödvändig ibland). Jag skulle gå på en vanlig standardtoalett om du inte kan hitta reservdelar - nu är det desstuom läge att kolla runt när lagren skall tömmas (!) för nya modeller.

Jag har förvisso bytt ut min toa mot el och ny tank - vilket är kanon, men om jag förstår dig rätt så är förutsättningarna inte långseglingar och begränsat nyttjande, och då skulle jag prioritera penagrna annorlunda, men i sak håller jag med Eilean och Janne

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Toalett

Inlägg av Filip » tis 06 okt 2009, 18:53

Har gått igenom dom vanligaste märkena under ett antal år tex biltema , RM69, jabsco ...enligt min uppfattning håller alla samma dåliga kvalitet...rena smäcket..renoverade min jabsco pump i år, vilket innebar att man var tvungen att köpa en packningssats för ca 800:-...alla modellerna har haft problem med pumpen,de spricker eller läcker i packningarna...är inne på o köpa en elektrisk toapump för att sänka underhållskostnaden och få alla att spola ordentligt efter sej :D

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Toalett

Inlägg av KaptenKlant » tis 06 okt 2009, 20:49

Lavac! ''nuff said!


För övrigt är det rena rånet att de tar 800 för en packningssats till skräp-toan. Det enda positiva med det var att när jag upptäckte det beställde jag per omgående en Lavac.

Man skulle också kunna uttrycka sig som så; att jag fick hjälp med att få tummen ur så jag kunde använda den... :D 8)
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Paddy
Guldmedlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 14:45

Re: Toalett

Inlägg av Paddy » ons 07 okt 2009, 08:31

Är det inte ett problem med eltoaletter att dom låter? Speciellt när andra ligger och sover.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Toalett

Inlägg av Anders S » ons 07 okt 2009, 09:56

Det är inte så att de manuella toaletterna är ljudlösa de heller - man kan behöva pumpa litet "snärtigt" för att få det att fungera. (Pumpa-pumpa-schlippe-schloppe-spola-borsta-borsta-pumpa-pump-pumpa-pumpa...). Surrande från en eltoa är ett annat ljud men båda märks rätt bra. Jag skulle tro att Lavac i så fall är lättare att störa mindre med.

Den stora poängen med eltoa är att den har en kvarn som finfördelar, vilket gör att man kan få bättre fart till och i septiktanken (finfördelat underlättar nedbrytningen). I vår båt har vi två eltoa och på förliga (gäst)toaletten är det en Bra Grej, annars mest en eftergift åt bekvämligheten. Det är betydligt lättare för en gäst eller ett barn att spola ordentligt med en eltoa - det är bara att berätta att man spolar tre sekunder (eller vad som behövs) efter att "sista tåget lämnat stationen". På det sättet försäkrar man sig om att det bara står vatten i slangen. Det är allmänt bra för systemet, bland annat slipper man obehaglig bakfylla.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Toalett

Inlägg av Mr Q » ons 07 okt 2009, 11:47

Jag kan rekommendera Jabsco handpumpad toa. Enkel, driftsäker samt förhållandevis billig. Och en servicesats kostar runt 150 kr på Benns om jag inte missminner mig. Pumphuset har en enda integrerad packning som bytes ut.

Ett trix för att få den tyst, tät och enkel att pumpa är att smeta på silikonfett på tätningsringen i kolven.

Den enda gången vi fick problem var när en stackars spigg råkade simma förbi insuget och därför åkte in i pumphuset och låg och blockade pumpningen.

För övrigt rekommenderar jag septitank så kan du med rimligt samvete uträtta behov även i naturhamn. :mrgreen: Det finns mindre skottmonterade tankar som inte tar så mycket plats.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Toalett

Inlägg av stangen » ons 07 okt 2009, 12:21

Janne23 skrev: Den gamla heter "Brydon" och är sprucken vid dräneringsskruven, och fungerar dåligt för övrigt. ( Mycket trög att pumpa. )
Råd mottages gärna...
Jag har en Wilcox som hade samma/liknande problem. Dräneringsskruven var sönder och läckte + pumpen paj.
Jag löste det med glasfiberspackel i dräneringsskruven för att få den tät + bytte pumpen.

Ny toa kan betyda nya hål i båten + övrig anpassning med slangar mm vilket inte lockade mig. Kanske kan vara värt att kolla reservdelar också?!
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Toalett

Inlägg av Anders S » ons 07 okt 2009, 12:48

Det brukar inte vara någon större skillnad på "standardmodellerna" av handpumpade toaletter. De har oftast en 38 mm slag till avloppet och en 19 mm slang till inloppet. I det här fallet tror jag att det helt enkelt handlar om att fundamentet har andra placeringar av skruvarna. Om den nya har ett större "footprint" går det ju bra, annars inte. Då hade jag helt sonika lappat toafästehålen i konsollen på lämpligt sätt (glasfiber/polyester eller tom glasfiberarmerad PP) och målat lagningen med topcoat, putsat och polerat tills jag var nöjd (det hade gått fort). Är konsollen/hyllan i annat material (plywood), byt ut den och lacka den noga med polyuretanlack. Anekdot: Vi bytte toa för två år sedan, den hade tjänat ut. Toastolens konsoll (hylla) såg litet märklig ut, och var givetvis helt upprutten och doftade, skall vi säga, ...mustigt ? Lätt att byta då man var igång, och ett fuktsamlande veck trollades bort.
Anders S

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Toalett

Inlägg av KaptenKlant » ons 07 okt 2009, 17:16

Anders S skrev:Det är allmänt bra för systemet, bland annat slipper man obehaglig bakfylla.
Hmmmmmm, näe, det där begriper ja inte, men skoj låter det! ...till skillnad från bakfylla! :lol:
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Toalett

Inlägg av Anders S » ons 07 okt 2009, 18:00

KaptenKlant skrev:
Anders S skrev:Det är allmänt bra för systemet, bland annat slipper man obehaglig bakfylla.
Hmmmmmm, näe, det där begriper ja inte, men skoj låter det! ...till skillnad från bakfylla! :lol:
Jo, när man spolar "för litet" står det äckelpäckel kvar i slangen. Eftersom det inte finns helt täta backventiler i toaletter, så rinner det tillbaka litet vatten (eller kanske litet mer än litet...). Har man då spolat "tillräckligt" är det här vattnet rent, annars inte. Det här kan man beräkna om man vet slangens längd - då kommenderar man helt enkelt "tre sekunder" eller "fyra tag med pumpen" efter man sett "det sista" gå ut ur skålen. Bra spolrutiner och möe vatten minskar servicejobb på toan.

Bakfylla alltså, uschäkta den dålia vitsen...
Anders S

Skriv svar