Moderationsdiskussion igen (utbruten tråd /MOD)

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Moderationsdiskussion igen (utbruten tråd /MOD)

Inlägg av Mr Q » tis 06 okt 2009, 13:12

Fråga Eilean han vet allt, och så är han moderator också.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Relation båtbajs / jordbruket = övergödning

Inlägg av Eilean » tis 06 okt 2009, 13:18

Mr Q skrev:Fråga Eilean han vet allt, och så är han moderator också.
Q. Jag upprepar samma sak som på en annan plats:

Moderator?
Jo, det är bekant att jag har dom rättigheterna. Var du orolig jag glömt?
Eller anser du jag missbrukat min ställning?
Eller är det något annat du försöker antyda?

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Mr Q » tis 06 okt 2009, 13:27

Re Eilean:

Läs detta igen och se om du förstår, även om jag anar att det kan vara svårt för dig:
Eilean skrev:Varför har jag känslan av att för de individer som är i mest behov av någon slags etisk kod, oavsett om det handlar om toaletter, svallvågor, sprit vid pinn eller väjningsregler nästan uteslutande är just de som har svårast att förstå innebörden av ordet etik?
Jag upprepar igen det budskap jag och många sagt tidigare: Att låta de två mesta skribenterna på Sailguide bli moderatorer är som att låta Flink få tillbaks sin AK5.

Paddy
Guldmedlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 14:45

Re: Relation båtbajs / jordbruket = övergödning

Inlägg av Paddy » tis 06 okt 2009, 13:45

Mr Q skrev:Re Eilean:

Läs detta igen och se om du förstår, även om jag anar att det kan vara svårt för dig:
Eilean skrev:Varför har jag känslan av att för de individer som är i mest behov av någon slags etisk kod, oavsett om det handlar om toaletter, svallvågor, sprit vid pinn eller väjningsregler nästan uteslutande är just de som har svårast att förstå innebörden av ordet etik?
Jag upprepar igen det budskap jag och många sagt tidigare: Att låta de två mesta skribenterna på Sailguide bli moderatorer är som att låta Flink få tillbaks sin AK5.
Inte klokt hur snabbt diskussionerna hamnar på sandlådenivå nuförtiden! På en handfull inlägg så har sakfrågan bytts ut mot personangrepp och ett tjat värdigt min tvåårige son. Är det höstdepressionen som eldar på eller? Det här forumet börjar verkligen urarta. :-(

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Relation båtbajs / jordbruket = övergödning

Inlägg av Eilean » tis 06 okt 2009, 13:50

Q. Jag passar här. Starta gärna en ny tråd på exempelvis klotterplanket, jag är med, eller PM-a mig.
Men precis som Paddy skriver - den här vändningen av debatten här inte hemma i den här tråden.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Relation båtbajs / jordbruket = övergödning

Inlägg av stangen » tis 06 okt 2009, 13:56

Mr Q skrev: Jag upprepar igen det budskap jag och många sagt tidigare: Att låta de två mesta skribenterna på Sailguide bli moderatorer är som att låta Flink få tillbaks sin AK5.
Mr Q verkar ha fått för sig att moderator på ett fora är = debattledare. Sicket knas.
Du får nog ta och läsa på litet innan du spammar vidare om din åsikt kring detta.

Om du har åsikter, ta då dessa separat med admin och/eller moderator via PM. Men ge 17 i att spamma här.

(För övrigt räknar jag med att detta mitt inlägg modereras över till klotterplanket. Att försöka 'hålla ihop trådar i' är en viktig funktion moderatorer har för att underlätta för olika besökare).
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Relation båtbajs / jordbruket = övergödning

Inlägg av Mr Q » tis 06 okt 2009, 14:03

Jag slutar gärna att spamma om Eilean gör detsamma.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Eilean » tis 06 okt 2009, 14:19

Mr Q skrev:Re Eilean:

Läs detta igen och se om du förstår, även om jag anar att det kan vara svårt för dig:
Eilean skrev:Varför har jag känslan av att för de individer som är i mest behov av någon slags etisk kod, oavsett om det handlar om toaletter, svallvågor, sprit vid pinn eller väjningsregler nästan uteslutande är just de som har svårast att förstå innebörden av ordet etik?
Jag upprepar igen det budskap jag och många sagt tidigare: Att låta de två mesta skribenterna på Sailguide bli moderatorer är som att låta Flink få tillbaks sin AK5.
Okej Q. Då kanske du kan förklara ovanstående. Som du så riktigt skriver, det är svårt!

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Mr Q » tis 06 okt 2009, 14:24

Eilean skrev:
Mr Q skrev:Re Eilean:

Läs detta igen och se om du förstår, även om jag anar att det kan vara svårt för dig:
Eilean skrev:Varför har jag känslan av att för de individer som är i mest behov av någon slags etisk kod, oavsett om det handlar om toaletter, svallvågor, sprit vid pinn eller väjningsregler nästan uteslutande är just de som har svårast att förstå innebörden av ordet etik?
Jag upprepar igen det budskap jag och många sagt tidigare: Att låta de två mesta skribenterna på Sailguide bli moderatorer är som att låta Flink få tillbaks sin AK5.
Okej Q. Då kanske du kan förklara ovanstående. Som du så riktigt skriver, det är svårt!
Såja, om du koncentrerar dig riktigt länge och hårt, kommer du nog på det.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Eilean » tis 06 okt 2009, 14:37

Q.
Nej. Några förklaringar av dina skriverier och påståenden brukar inte ligga dig varmt om hjärtat.
Så det var väl inget annat än en provokation från din sida och knappast värd att fördjupa sig i.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Mr Q » tis 06 okt 2009, 14:41

Eilean du spelar oskyldig ängel, men du har slängt ur dig en del ganska magstarka utspel både i denna tråd innan kapning och i stormtråden.

Men som vanligt är inget av det du skriver det minsta värt att läsa eller lägga notis till.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Eilean » tis 06 okt 2009, 15:19

Mr Q skrev:Eilean du spelar oskyldig ängel, men du har slängt ur dig en del ganska magstarka utspel både i denna tråd innan kapning och i stormtråden.

Men som vanligt är inget av det du skriver det minsta värt att läsa eller lägga notis till.
Nejdå, inte alls. Det är faktiskt helt sant - jag förstår inte!
För de 'magstarka utspelen' kan väl ändå inte bestå i att jag dristar mig att ha en annan uppfattning än dig i vissa båt och seglingsrelaterade frågor?

Q, du bara mal på, kommer med nya anklagelser och påståenden. Men utan att en enda gång ens försöka skänka det du säger ett dyft substans när du är på det här humöret och har lämnat sakfrågorna om båtar och segling bakom dig och istället ägnar dig åt personangrepp.

Jag är dessutom alltmer övertygad om, eftersom du helt opåkallat ständigt återkommer till modererandet, är ute efter att testa om du kan lyckas provocera mig att moderera i något du skrivit i en debatt med mig.

Tänk vad mycket mer konstruktivt det hade varit om du istället utvecklat och argumenterat för din hållning och kommit med kreativa lösningar på problematiken kring att moderera SG.

Motsägelsfullheten i din sista rad här ovan säger allt; betänk all, nästintill odelade uppmärksamhet du skänkt mig de sista timmarna - trots att inget jag skrivit är det minsta värt att ens lägga märke till....

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Mr Q » tis 06 okt 2009, 15:36

Hallelujea vad jag är snäll och oförstående och du är så dum, dum.
Lägg ned.

Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av Janne23 » tis 06 okt 2009, 15:41

Vet ni vad likheten är mellan ett gräl på Sailguide's forum och en budgivning på en bostadsrätt?

Den som får sista ordet förlorar...

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Moderationsdiskussion igen

Inlägg av stangen » tis 06 okt 2009, 15:54

Jag vill gärna bidra till att skingra dimmorna kring moderering på fora.

Moderering av fora är ett sätt att gör ett fora mer överskådligt, användarvänligt och att bidra till hyfs och god ton medlemmar emellan.
Ett exempel: Söker man information om oljebyte skall man inte behöva traggla sig igenom massa ovidkommande skräp.
Moderering av fora är vanligt och (tyvärr) nödvändigt. Oftast tillsätts moderatorer väldigt informellt, det klassiska är 'intresserade och återkommande användare som kan uppföra sig' och är ett förtroende som ges av admin. Det är också viktigt att förstå att modereringen inte är demokratisk.


Att visa hyfs och god ton på ett fora är inte märkligare än att man gör detsamma IRL. Och bara för att någon inte visar dig hänsyn ursäktar detta inte fortsatt struntprat.
Ofta intresseras en moderator av inlägg som bryter mot mer eller mindre universiella 'internetregler':
- Sträva efter att använda ett förståeligt språk
- Se till att ditt inlägg är ämnesrelevant
- Citera endast det som är relevant för ditt inlägg
- Undvik personangrepp eller att medvetet provocera andra användare

Den eller de som uppenarligen har problem med att det modereras har sannolikt problem att efterleva dessa enkla regler. Och har egentligen inget här att göra.
OM en moderator skulle visa sig missbruka sitt förtroende så är det lätt att meddela admin av forat som agerar enväldig domare av hur han vill ha det.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar