Storm

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Storm

Inlägg av Mr Q » tis 06 okt 2009, 08:59

Eilean skrev:Jag tycker nog att man inte bara kan utan skall göra det från och till.
En vacker dag kanske du befinner dig i en situation där du drabbas av riktigt hårt väder utan att ha något val. Då är det så dags att pröva ut rutiner, båtens beteende och inte minst, fungerar revanordningarna, går segelytan att anpassa på ett fungerande och effektivt sett.
Det vet inte den som regelmässigt väljer att ligga i hamn när det blåser upp och blir obekvämt.
Gott sjömanskap är också att ta alla chanser till att öva och bli en bättre sjöman.
Jovisst, går det åt fanders kan man ju alltid anropa sjöräddningen. Det blir säkert inte så väldans dyrt. Förhoppningsvis skadas ingen heller.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Storm

Inlägg av Eilean » tis 06 okt 2009, 09:13

I hur höga vindstyrkor får man ge sig ut i då, innan man kan anses vara ansvarslös eller besitta dåligt sjömanskap?

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Storm

Inlägg av Mr Q » tis 06 okt 2009, 09:29

Det som nämndes ovan var 8 på Beafortskalanen eller hård kuling (17-20 m/s) med toppar upp till svår storm 11 (28,5-32,6), näste steg 12 är orkan.

Saxat ur wikipedia:

8 Hård vind Hård kuling (hård kultje) 17,2–20,7 62–74 Bryter kvistar, besvärligt gå över öppna ytor, vågors höjd och längd betydande, skumstrimmorna tätnar

11 Svår storm Svår storm 28,5–32,6 103–117 På stora ytor i skog har alla träd fällts av vinden, stora fartyg som nyss synts försvinner bakom vågberg, havet helt vitt, skum i luften försvårar sikten

Vad tycker du själv?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Storm

Inlägg av Eilean » tis 06 okt 2009, 09:58

Du svarade inte på min fråga - när du bedömer gränsen för oansvarigt beteende går.

Mr Q, du tycker uppenbarligen att det är oansvarigt att ge sig ut i hård kuling och fördömer handlingen.

Eftersom inte ens en ny regering 2010 kommer att kunna avskaffa kulingarna finns risken att man ofrivilligt hamnar i en sådan - förr eller senare.
Då menar jag att för den som regelmässigt seglar är det nog bra att under kontrollerade former öva hårdvindssegling för att på så vis vara bättre rustad när man blir överraskad.

Det åsikten bemöter du (hånfullt) med: "Jovisst, går det åt fanders kan man ju alltid anropa sjöräddningen. Det blir säkert inte så väldans dyrt. Förhoppningsvis skadas ingen heller"
Det var alltså ingen bra idé. Man skall stanna i hamn när det blåser hårt.

Och jag undrar fortfarande var gränsen går enligt dig för att man inte bör ge sig ut.

Defintionerna för de olika vindstyrkorna kunde jag innan, tack i alla fall.

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Storm

Inlägg av Tordmulen » tis 06 okt 2009, 10:03

Att ge sig ut vid hårt väder är nog nyttigt och lärorikt och så länge det sker inomskärs behöver man inte bekymra sig speciellt mycket om besvärlig sjö , att däremot ge sig ut på en överhavssegling vid kulingvarning är inte gott sjömanskap enligt mig.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Storm

Inlägg av Mr Q » tis 06 okt 2009, 10:09

Re Eilean:

Jag anser att upp till 6 på beafortskalan är ok att ge sig ut, dvs upp till 10,8–13,8 m/s.

[6 Frisk vind Hård bris, frisk kuling (frisk kultje) 10,8–13,8 39–49 Stora grenar på lövklädda träd rör sig, det viner i luftledningar, på sjön stora vågberg, skumkammar breder ut sig över stora ytor ]

Om det friskar i när man redan är ute, får man försöka reda ut situationen så gott det går. Men att kasta loss från hemmahamn i svår kuling med risk för vindbyar upp till svår storm är inget annat än idiotiskt. Sorry för min rena svenska.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Storm

Inlägg av S-B A-son » tis 06 okt 2009, 10:21

När jag var något yngre, i början på 70-talet, gick jag ut med vår snipa i stormvindar med orkanbyar. Inomskärs, från hamnen till sommarstugan, en sträcka på bara några sjömil, och som sagt inomskärs.

Där fanns inga vågor, bara vatten och skum. Båten krängde uppskattningsvis 25 grader i de värsta byarna bara tack vare vindtrycket. Trots en överstark motor tappade hon flera knop i fart när vi gick mot vind. När jag kom ut på en öppen fjärd blev sikten totalt urusel tack vare mängden vatten och skum på rutorna. Jag stack upp huvudet ovanför rutkarmen för att få fri sikt och direkt, momentant och på en gång slet vinden av sydvästen från huvudet, trots att den var knuten under hakan. Motorljudet hördes överhuvudtget inte. Det enda förutom båtens fart som indikerade att motorn var igång var vibrationerna.

Trots att det gått några år sedan dess kommer jag ihåg hela den korta resan som vore det i alla fall i förrgår.

Min bedömning är att det inte med någon båt hade gått att segla inomskärs i dessa grunduppfyllda vatten. Sikten hade varit för dålig och vinden för stark för att kunna få precision i navigeringen!

Till Eilean, du förespråkar i all välmening träning i kuling och storm. Min hustru, som också är min kamrat på båten, tycker mycket illa om "dåligt väder" och kan öht inte tänka sig att gå ut under dåliga förhållanden. Själv vill jag inte gå ut ensam av skälet att det är svårt att ensam klara båten när man sedan skall i hamn. Jag säger inte att det inte går, men däremot blir marginalerna till katastrof mycket små.

Hur gör du när du med berått mod går ut och tränar i kuling och storm?

mvh Sven-Barry

Språkliga ändringar
Senast redigerad av 1 S-B A-son, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Storm

Inlägg av coppertail » tis 06 okt 2009, 11:29

Själv brukar jag fjutta på grannens bil för att få möjlighet att öva villabrand under ordnade former.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Storm

Inlägg av Mr Q » tis 06 okt 2009, 11:36

coppertail skrev:Själv brukar jag fjutta på grannens bil för att få möjlighet att öva villabrand under ordnade former.
Man kan även gå in på en MC-klubb och vråla att alla som kör HD är fjollor. För att få träna sprinttekniken alltså. :roll: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Storm

Inlägg av Eilean » tis 06 okt 2009, 12:04

Vad talar ni om egentligen?
Är det kuling eller storm? Eller svår kuling och svår storm.
Allt dras över en kam.

Mr Sailman gav sig iväg när prognoserna talade om 15-18m/s. Det är på gränsen mellan styv kuling och hård kuling och ungefär vad man kan räkna med inträffar några gånger under en svensk normalsommar. Med en bra båt, erfaren besättning och någorlunda skyddade vatten är det fullt försvarbart att kasta loss då enligt min mening, Inte ett dugg idiotiskt.

Storm är lyckligtvis ganska ovanligt och någonting helt annat. Men det är kanske inte så lätt att förstå om man regelmässigt stannar i hamn när det blåser mer än 10,8 - 13,8.

Sven-Barry. Jag ger mig inte ut och 'tränar' vare sig i kuling eller storm. Det har jag aldrig gjort. Men till skillnad från Mr. Q tror jag på att man kan lära sig saker genom att långsamt flytta fram gränserna.
Upptäcker man att båten seglar fint i 12 m/s kanske 13-14 nästa gång inte blir så obehagligt, jobbigt eller potentiellt farligt. Osv.
Och någonstans vid 18 m/s blir krafterna så stora att där tycker jag gränsen går för vad man kan försvara att ge sig ut i. Även om vattnen är skyddade. Att bara kasta loss/lägga till blir ett ävcentyr sokm lätt slutar illa.

Coppertail - när jag övar villabrand tänder jag på villor, inte bilar.
Men numera tycker jag faktiskt brand är både idiotiskt, oansvarigt och något jag inte vill ha ombord. Folk kan ju skadas och tillgångar gå förlorade, det kan ju vara långt till sjöräddningsenheterna. Så vi har inte brand ombord och därför har jag också slängt ut alla eldsläckare.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Storm

Inlägg av Mr Q » tis 06 okt 2009, 12:12

Re Eilean tillika moderator:

Jag vet mycket väl vad storm är, för jag har patrullerat territorialvattengränsen i storm. Våghöjden var fullständigt vansinning, det var dyningar på uppåt 10 meter mellan topp och dal. Båten krängde farligt nära maxkrängning i sidled. Fartygschefen tog ett mycket moget beslut och avbröt uppdraget trots order om annat.

Men det kanske är svårt att förstå för någon som inte går ut vi 18 m/s men tycker det är löjligt litet vind vid 14 m/s. Ska vi gå halva vägen var och enas om 16 då? :mrgreen:

Får du med frugan på dina "träningspass" i hårt väder? :o

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Storm

Inlägg av Eilean » tis 06 okt 2009, 12:24

Moderator?
Jo, det är bekant att jag har dom rättigheterna. Var du orolig jag glömt?
Eller anser du jag missbrukat min ställning?
Eller är det något annat du försöker antyda?

I övrigt - läs vad jag skrivit en gång till.
Jag går inte ut på några träningspass.
Men jag stannar inte alltid i hamn när vinden är 13,9 eller mer. För både jag och Fru S har lärt oss att i många fall går det alldeles utmärkt att segla då.

Vad bra att vi överens om att storm är något förskräckligt och skall undvikas.
Då återstår bara att vi blir överens om huruvida denna tråd handlar om det kloka i att frivilligt ge sig ut i kuling, svår kuling, storm eller t.o.m 'svår storm'. Det råder nämligen litet begreppsförvirring när alla dessa utryck används huller om buller.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Storm

Inlägg av Mr Q » tis 06 okt 2009, 12:30

Jag känner mig inte förvirrad, gör du?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Storm

Inlägg av Eilean » tis 06 okt 2009, 12:33

Mr Q skrev:Jag känner mig inte förvirrad, gör du?
Inte än. Så vi kan nog fortsäta en stund till.
Skall vi ha ett kodord som yttras när det är dags att lägga av?

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Storm

Inlägg av Mr Q » tis 06 okt 2009, 12:36

Eilean skrev:Inte än. Så vi kan nog fortsäta en stund till.
Skall vi ha ett kodord som yttras när det är dags att lägga av?
Jag vet! Den första som skrev "det kan vara svårt att förstå för en som...bla bla" är den som slutar först.

Skriv svar