Hur använder ni plottern?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Perra » mån 05 okt 2009, 19:48

Svar på ursprungsfrågan: Inte alls!
Perra.
Segla vackert.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av peterh » mån 05 okt 2009, 19:51

bosseh skrev:Om man nu inte vill tro på forskning utan förkastar den utan att ha tagit del eller presterat motargument är det inte mycket att diskutera.
Sant.

Men det gäller inte mig, jag har tagit del, jag har provat och jag håller inte
med den enda auktoritet du lyckats uppvisa.

Ge dig nu. Tjat är ingen ersättning för argument. För min del anser jag
mintt bidrag i tråden avslutade.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av bosseh » mån 05 okt 2009, 20:00

Läser man det Porathe skrivit så finns det referenser till annan forskning.
Ingen har dock ännu kunnat uppvisa någon forskning som går emot Porathe.

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Filip » mån 05 okt 2009, 20:12

Om man ska stödja sej på forskning så är troligtvis kurs upp det rätta, människans hjärna klarar nog kurs upp lättare, alla nya navigationssystem, dataspel etc som kräver snabba rätta beslut har har väl kurs upp? eller?

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Sneseglarn » mån 05 okt 2009, 20:23

Filip skrev:Om man ska stödja sej på forskning så är troligtvis kurs upp det rätta, människans hjärna klarar nog kurs upp lättare, alla nya navigationssystem, dataspel etc som kräver snabba rätta beslut har har väl kurs upp? eller?
Pacman har alltid varit North-up...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Anders S » mån 05 okt 2009, 20:30

Det handlar om två olika problem: Att styra är det ena, här är "kurs upp" eller 3D, "kurs framåt fram" det bättre - det verkar experimenten visa. Men ifall man skall navigera terrestert, plotta eller pejla är det inte lika enkelt att ha kurs upp, i synnerhet inte om man skall ha en interaktion med andra fartyg. Engelsmannen skiljer på "pilotage" och "navigation" - det bör vi kanske också göra?

Läs gärna avhandlingen : http://mdh.diva-portal.org/smash/record ... va2:120506
Anders S

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Sneseglarn » mån 05 okt 2009, 20:43

bosseh skrev:Om man nu inte vill tro på forskning utan förkastar den utan att ha tagit del eller presterat motargument är det inte mycket att diskutera.
Jag vet inte vad jag tycker är mest knasigt egentligen:
a) att inte tro på forskning eller
b) att använda forskning som visat någonting för att extrapolera fram något som forskningen ifråga inte visat och använda det i en argumentation.

Motargument har du fått från många håll bosseh, men kommentaren kanske syftade på ett enskilt inlägg?

Personligen har jag orienterat, seglat, jobbat heltid under några år med GPS'er samt under tiden provat med kartan åt alla håll som går. Läst den forskning jag kommit över med stort intresse och kommit fram till en enda sak - hur man vill ha detta är individuellt. Denna hypotes motsägs inte heller i det svar jag fick från Thomas Porathe (som Anders citerade tidigare i tråden).

Det handlar helt enkelt om hur man värderar den (olika) input man får beroende på hur man håller kartan. Det är inte objektivt utan subjektivt. Hav din karta som du vill och låt bli andras!

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Filip » mån 05 okt 2009, 20:44

Sneseglarn skrev:
Filip skrev:Om man ska stödja sej på forskning så är troligtvis kurs upp det rätta, människans hjärna klarar nog kurs upp lättare, alla nya navigationssystem, dataspel etc som kräver snabba rätta beslut har har väl kurs upp? eller?
Pacman har alltid varit North-up...
Spelade man inte det på 1800 talet :D

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Filip » mån 05 okt 2009, 20:51

Anders S skrev:Det handlar om två olika problem: Att styra är det ena, här är "kurs upp" eller 3D, "kurs framåt fram" det bättre - det verkar experimenten visa. Men ifall man skall navigera terrestert, plotta eller pejla är det inte lika enkelt att ha kurs upp, i synnerhet inte om man skall ha en interaktion med andra fartyg. Engelsmannen skiljer på "pilotage" och "navigation" - det bör vi kanske också göra?

Läs gärna avhandlingen : http://mdh.diva-portal.org/smash/record ... va2:120506
Om jag uppfattade avhandlingen rätt så var det viktiga att navigationssystemet skulle spegla vad man såg från bryggan?
Visst är det skillnad mellan pilotage och navigation....men jag på ostkusten som navigerar mellan öar och skär har nog mer nytta av pilotage handling..därav kursen upp

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Anders S » mån 05 okt 2009, 21:15

Filip skrev: Om jag uppfattade avhandlingen rätt så var det viktiga att navigationssystemet skulle spegla vad man såg från bryggan?
Visst är det skillnad mellan pilotage och navigation....men jag på ostkusten som navigerar mellan öar och skär har nog mer nytta av pilotage handling..därav kursen upp
Det är väl min poäng (också) - beroende på om man jagar över (relativt) öde havsvidder eller om man snirklar sig mellan skär och kobbar i skärgården väljer man kanske inte samma lösning, bara av det skälet. Vad man sedan gillar personligen är något annat - det verkar heller inte vara "nord-upp"-falangen som försöker omvända (förlåt skämtet...) sin omgivning...

Det är ju vanligen också lätt att byta presentationsmode, om man inte har två fönster.
Anders S

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Filip » mån 05 okt 2009, 21:35

Anders S skrev:
Filip skrev: Om jag uppfattade avhandlingen rätt så var det viktiga att navigationssystemet skulle spegla vad man såg från bryggan?
Visst är det skillnad mellan pilotage och navigation....men jag på ostkusten som navigerar mellan öar och skär har nog mer nytta av pilotage handling..därav kursen upp
Det är väl min poäng (också) - beroende på om man jagar över (relativt) öde havsvidder eller om man snirklar sig mellan skär och kobbar i skärgården väljer man kanske inte samma lösning, bara av det skälet. Vad man sedan gillar personligen är något annat - det verkar heller inte vara "nord-upp"-falangen som försöker omvända (förlåt skämtet...) sin omgivning...

Det är ju vanligen också lätt att byta presentationsmode, om man inte har två fönster.
Uppfattade inte att det var nån falang..verkade rätt jämnt mellan åsikterna...kanske mer tyngd åt "nord upp" främst bland de tunga gamla rävarna. Om det skulle finnas nån falang så finns bara ett rätt och det är det man använder och är van vid. Sen finns det ju en viss forskning på området som då kanske inriktar sej på hur man fattar rätt beslut i främst stressade situationer och det kan man ju diskutera om deras resultat är rätt eller fel.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Eilean » mån 05 okt 2009, 22:21

bosseh skrev:Om man nu inte vill tro på forskning utan förkastar den utan att ha tagit del eller presterat motargument är det inte mycket att diskutera.
Du menar att mitt motargument - oavsett vad forkningen tycker - att jag är van med nord upp, trivs bättre med nord up och vill ha att en standardisering ombord på min båt till nord upp inte räcker? Jag måste alltså tänbka på mitt eget bästa och alternativt; lära om och finna mig i att jobba obekvämt och sannolikt göra en mängd misstag, i ala fall i början, eller hitta en forskare, forska själv, eller muta någon till att presentera en avhandling som ger mig akademisk rätt att göra det som känns bäst.
Och förmodligen är det inte slut med det, sedan måste du övertygas om att just mina forkningsresultat smäler högre än dina.

Bosseh - jag har respelkterat dina åsikter och ditt kunnande i de allra flesta fall under våra debatter på SG. Men här gör du mig besviken.

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Filip » mån 05 okt 2009, 22:37

[quote="Eilean
Bosseh - jag har respelkterat dina åsikter och ditt kunnande i de allra flesta fall under våra debatter på SG. Men här gör du mig besviken.[/quote]


Nu får du förklara dej..är Bosseh okunning eller har han bara en annan åsikt än vad du har?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 06 okt 2009, 02:02

Drog inte jag igång en sån här tråd på försommaren? Vad säger copyrigthen om detta?
Jag har 5" Eagle och kör kurs upp gillar det bäst fast jag pappersnavigerat i många år. När jag jävlades med PC-navigering hade jag alltid nord upp, men i plottern vill jag ha kurs upp. Och när man har det läget, kurs upp, finns det en tydlig pil nere till höger som tillsammans med ett N pekar ut åt vilket håll norr ligger i kartbilden. Bra grej.
Waypointar mixtrar jag inte med, men jag kan lätt dra iväg ett pekarkors till nästa ställe där jag vill svänga och sen navigera dit, då ser jag ju mvg också. Sen flyttar jag korset längre fram bara. Denna vetskap gör nog ibland, när det är motström, kraftig gammalmotsjö och dåligt med vind att jag drar igång motorn. Fyra knop över grund duger ju, men 1,8 knop mvg är inget kul om det regnar och man inser att man inte kommer att kunna komma i hamn på sex timmar under segel.
Att styra på det framflyttade korset, eller en waypoint gör ju att man tydligt ser om man skotar bättre eller sämre, går för högt i vind eller exakt, det gör ju trimmandet roligare. Utan plottern är ju detta svårt att avgöra. Jag är verkligen nöjd med min första sommar med plotter. Att jag bevisligen kan gå nästan högre i vind än fenkölsbåtar är också trevligt, det ser jag ju hur tydligt som helst på färdspåret. :D

PS. Min dotter tycker också det känns bra att styra nu när plottern finns att se på. Förr har hon tyckt det var lite gruvligt att styra. Med plottern och självslående fock har hon denna sommar lärt sig att både slå och styra lagom högt. DS.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Anders S » tis 06 okt 2009, 05:38

Filip skrev: Sen finns det ju en viss forskning på området som då kanske inriktar sej på hur man fattar rätt beslut i främst stressade situationer och det kan man ju diskutera om deras resultat är rätt eller fel.


Ja, det kan man göra, av två anledningar. Den ena anledningen är frågan om vi är "styr-stressade" när vi seglar, och kan i så fall en plotter hjälpa oss att att styra bättre? Detta kan vara stor skillnad beroende på personlig talang, rutin och tidigare träning.

Den andra anledningen är ifall en segelbåt kan jämföras med ett motordrivet fartyg, eftersom vindriktningen måste med i bedömningen (klarar vi att hålla kurs och fart efter nästa gir?). I så fall kan det ju tänkas att vi byter en "nord-normalisering" av alla riktningar mot en kurs-normalisering av vindriktningen - det är inte säkert att det är lättare. Det senare resonerandet finns det visst stöd för hos Porathe.
Anders S

Skriv svar