Storm

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Storm

Inlägg av S-B A-son » sön 04 okt 2009, 16:16

Om struktursammanbrott inte är brottet för dagen kan kanske brott i form av sjö vara något? 20 m/s med 27 i topparna på Nidingen. Nästan rakt västligt, vilket är någorlunda bra för vår utsatta plats!

Svårt att gå ut på bryggorna tack vare dels vinden, men också tack vare det myckna vattnet!

Här kunde Q hasa omkring på alla fyra i akt och mening att studera hur båtar rör sig vid bryggorna i styv kuling och nästan sjölä. Häftigt säger jag!
IMG_7367 anonym resized.jpg
Nästan sjölä tack och lov
IMG_7384 anonym resized.jpg
Båtars rörelse i sjön vid bryggan och sjölä
mvh Sven-Barry - blåst

nappe
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 29 apr 2009, 22:32
Ort: Ingarö

Re: Storm

Inlägg av nappe » sön 04 okt 2009, 16:39

Schyssta bilder!Jag gillar västkusten, det vackra,salta,karga men också sårbara. Det var några år sedan jag seglade där.Kånkade en del mellan Björnlanda Kile,Danmark och mitt hemland Norge. Var nyss ute och kollade till min egen Linjett 32`a som ligger längst ut på Ingarö i Stockhlms skärgård.Mycket lugnare här förtåss. Var ute förra helgen med voven coh då toppade vi med 16.Med två rev och focken var det faktiskt riktigt behagligt i strålande solsken. Heja västkusten, jag kommer tillbaka! :D

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Storm

Inlägg av jason » sön 04 okt 2009, 16:40

Usch ja. Sjölä har vi ju gott om i Lomma, men vindens "lek" med rigg och annat gör att man känner sej mindre kaxig. Dubbel förtöjning håller båten på plats i alla fall.

/j

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Storm

Inlägg av jason » sön 04 okt 2009, 18:05

Och högt vattenstånd. Den lägre klargöringsbryggan ligger redan under vatten. Och mer ska det bli enligt DMI. Det var redan svårt att ta sej ner från peket i fören. Minns hur det var 1 november 2006 ....

/j

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Storm

Inlägg av S-B A-son » sön 04 okt 2009, 18:41

Hos oss har det mojnat något. Men, är lite orolig för nordvästen eftersom det blir längre fetch i vår dåligt skyddade hamn och jag ligger som synes längst ut.

Hoppas det går bra för er nere i syd, och att alla segel är ordentligt beslagna och förtöjningarna dubbla!

mvh Sven-Barry

ole
Diamantmedlem
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 22:59
Ort: ole

Re: Storm

Inlägg av ole » sön 04 okt 2009, 22:27

Sådan vind har vi inte haft - bara max 13.4 m/s
http://www.weatherlink.com/user/dronnin ... &headers=1

men jag fann söta smultron på ön idag.....
ole

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Storm

Inlägg av Mr Sailman » mån 05 okt 2009, 00:19

Seglade från Marstrand till Orust i lördags eftermiddag. Typiska vinden låg väl kring 15-17 m/s men vi fick ett par körare i samband med häftiga regnskurar (vid något tillfälle så intensiva att sikten blev uppskattningsvis max 50 meter). Vid 22-24 m/s per sekund vid Mollösund rullade vi in focken fortsatte för motor. Nästa körare kom straxt söder om Kråkesundsgap då vinden var 30-32 m/s (!) i någon minut. Vi fick då svårt att hålla kursen med bara motorn, vi vågade inte dra på för fullt eftersom vi fått en hummertina i propellern mitt i farleden på Marstrandsfjorden någon timme tidigare (se annan tråd). Efter de första kaotiska sekunderna när båten kastades ur kurs och nästan broachade för bara riggen fick vi upp fören mot vinden och lyckade hålla den där med en fart över grund på ca 2 knop. Efter någon minut lugnade det ner sig till ca 15 m/s igen, vi fortsatte omtumlade och skakade men glada att allt hade hållt och att vi var inomskärs med så påss mycket vatten omkring oss att vi inte gick på grund när vi kastades ur kurs. Jag har akdrig tidigare beskådat det tidigare men det var både skrämmande och mäktigt att se hur vattnet liksom blåser upp i luften från havsytan vid sådana här vindar.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Storm

Inlägg av Mr Q » mån 05 okt 2009, 05:52

Mr Sailman, du kollade inte väderrapporten innan va? :wink:

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Re: Storm

Inlägg av jason » mån 05 okt 2009, 06:14

Så här såg det ut vid halv sjutiden i går kväll. Det var värre vid nio men då var det mörkt ...

/j
Bilagor
PA044027s.jpg
Vågor
PA044019s.jpg
Högt insteg ...
PA044018s.jpg
Klargöringsbryggan ...

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Storm

Inlägg av Mr Sailman » mån 05 okt 2009, 10:19

Mr Q skrev:Mr Sailman, du kollade inte väderrapporten innan va? :wink:
SMHI Kustvädret prognosticerade tror jag det var 15-18 m/s vilket stämde bra med medelvind. Man ska vara beredd på byar som överskrider det men jag brukar tänka mig att det kan vara tillfälligt +50% i byar dvs kortvarigt max 22-27 m/s, att det under någon minut skulle bli ihållande 30-32 m/s var jag inte förberedd på.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Storm

Inlägg av S-B A-son » mån 05 okt 2009, 13:27

Lider med dig Sailman. För att förtydliga, jag tycker att det är oansvarigt och idiotiskt att lägga tinorna i frekventerade farleder.

mvh Sven-Barry

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Storm

Inlägg av Mr Q » mån 05 okt 2009, 16:37

Är det bara jag som tycker det är litet häftigt att gå ut med en fritidsbåt vid prognosticerad vindstyrka på 15-18 m/s?
Även om man kanske känner sig trygg i sin favoritleksak, så har de facto sjömän gått under i århundrande i stormar.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Storm

Inlägg av Mats Brage » mån 05 okt 2009, 22:05

Nej Q det tycker inte jag - kanske lite knäpp ?

Nu har jag en båt som jag inte tycker det är så kul att dra runt i knappar 20 meter (lite överriggad), men har varit ute med en Mistral uta ngr som helst probelm. Lagom underriggad, långkölad båt med bra besättning kan det vara ett riktigt nöja att segla i lite hårdare vindar.

Mats
Scanner 391 nr 142

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Storm

Inlägg av Mr Q » tis 06 okt 2009, 05:48

Jag anser, utan önskan att starta en ny sluggartråd, att det är tecken på gott sjömanskap att hålla sig på landbacken i stormvindar. Samt att foka på att båten är väl förtöjd vid bryggan.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Storm

Inlägg av Eilean » tis 06 okt 2009, 07:22

Mr Q skrev:Är det bara jag som tycker det är litet häftigt att gå ut med en fritidsbåt vid prognosticerad vindstyrka på 15-18 m/s?
Även om man kanske känner sig trygg i sin favoritleksak, så har de facto sjömän gått under i århundrande i stormar.
Jag tycker nog att man inte bara kan utan skall göra det från och till.
En vacker dag kanske du befinner dig i en situation där du drabbas av riktigt hårt väder utan att ha något val. Då är det så dags att pröva ut rutiner, båtens beteende och inte minst, fungerar revanordningarna, går segelytan att anpassa på ett fungerande och effektivt sett.
Det vet inte den som regelmässigt väljer att ligga i hamn när det blåser upp och blir obekvämt.
Gott sjömanskap är också att ta alla chanser till att öva och bli en bättre sjöman.

Skriv svar