Varmvatten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bryggarn
Silvermedlem

Varmvatten

Inlägg av bryggarn » fre 02 okt 2009, 13:19

Nu vill jag samla in sailguide-användarnas erfarenheter av varmvatten i båt.

Hittills har vi i min båt fotdrivna pumpar på toalett och i pentry och endast kallvatten.
Nu finns det önskemål från övriga familjen om varmvatten (och säkerligen på tryckvatten med skulle jag tro, fast det kanske de inte vet om riktigt ännu ...).

Så lite feedback från Forumfolket på följande tankar vore kul att se.

För att få varmvatten måste man ju ha en varmvattenberedare. Elpatron är väl överlägset vanligast, men vad säger ni om gasoldrivna sådana.
För att få vettigt varmvattenflöde kanske det behövs tryckvattensystem och elpumpar.
Funderar på dusch i det lilla toautrymmet, men hur mycket används en sådan? Båten är en 33-fotare från 80-talet med toalett vid nedgången, dvs toan är inte jättestor, men med ett duschdraperi och en liten lös pump så skulle det nog kunna fungera.
Funderar på att sätta ett duschhandtag ute i sittbrunn, bra att kunna ta en utedusch i det vackra sommarvädret, bra att kunna spola blåleran från ankare/kätting.
Hur mycket bedömer ni att vattenförbrukningen ökar när man höjer komfortnivån sådär ?
Med varmvattenberedare av elpatronstyp finns det väl en hel del som kan krångla, eller är jag lite fördomsfull? (Ganska väl underbyggt isåfall tycker jag själv efter att ha sett svärfars installation krångla på ett flertal vis.)
Vilka krav på installation skulle en gasoldriven beredare föra med sig ?

Mina egna utgångspunkter kan ju vara bra att lista:
# finns nu två tappställen, handfat på toalett och handfat i pentry. Fler är inte aktuellt, förutom dusch-funderingarna ovan.
# ser inget måste i att ha elpumpar, enda gången med självklar fördel är väl när vattentanken ska tömmas inför vintern
# är inte speciellt imponerad av elpatroner för att värma vatten. Ett skäl är att när du väl ligger för landström och elpatronen kan jobba, så kan jag väl lika gärna masa mig upp till gästhamnens duschar. När du ligger i utehamn så står ju elpatronen där som en dum burk och gör ingen nytta. Med gasoldriven så har du ju varmvatten oavsett var du befinner dig, det är vad jag kallar funktionalitet.
# har gott om gasol, bra gasolinstallation finns med gasolspis/ugn.

gvs
Diamantmedlem

Re: Varmvatten

Inlägg av gvs » fre 02 okt 2009, 13:28

Elpatron gör väl inte så jätte stor nytta i ditt exempel. Det är väl framförallt motorn som får värma vatten? En följdfråga då är ju hur stor motor har du (hur stor behöver man?) räcker det till att värma vatten. Det beror ju givetvis på hur mycket man kör och hur mycket man duschar...
Generellt så håller ju beredarna värmer bra när de väl har blivit varma.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 02 okt 2009, 13:31

Det var mycket att svara på. Jag håller mig till en sak - gasolvarmvattenberedare.

Köp!

En fullkomligt suverän pryl. Jag har haft sådana på mina två sista båtar nu, alltså sedan 1992 och är genomgående positiv. Funkar utmärkt och helt oberoende av ström eller om man kört motor. Aldrig några driftstörningar hittills. Bara att dränera på vintern. Min nästa båt kommer garanterat ha en igen!

Kan tillägga om vattenförbrukning: För två pers som duschar varannan dag med tryckvatten. disciplinerade duschar som är korta men inte fåningt korta så räcker 500 l vatten drygt 14 dagar inklusive alla disk och matlagning.

Angående pump - en gasolvarmvattenberedare kräver nog tryckvatten. Den går ju på sparlåga tills den känner av att trycket sjunker (varmvattenkranen öppnas) och då drar den igång 'blåslampan'. När kranen stängs och trycket stiger går beredaren in i standbyläge igen.

bryggarn
Silvermedlem

Inlägg av bryggarn » fre 02 okt 2009, 14:40

Motorn ?
Det kan väl knappast vara funktionellt på en segelbåt.
Visserligen kan man ju koppla en värmeväxlare till kylsystemet för motorn.
Men då har du ju bara varmvatten när motorn är igång + en tid efter du stängt av.
Och varmvattenbehovet finns väl i huvudsak när du ligger förtöjd och motorn är tyst och avstängd.
Så min Yanmar 2GM20 får nog fortsätta att driva båten vid behov, tror inte den blir en källa för varmvatten ombord.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 02 okt 2009, 14:48

bryggarn skrev:Motorn ?
Han menar nog en varmvattenberedare i form av en isolerad tank som värms genom en slinga där motorns kylvatten cirkulerar. Då har du ett förråd av varmvatten att använda dig av senare. Men det tar en stund att värma upp vattnet, mellan 20 -40 min gång skulle jag gissa, det beror mycket på hur stor tanken är. Sedan svalnar ju vattnet långsamt. I Eileans fall tar det 45 min att värma helt. Då räcker det till två duschar och disk för nästan ett dygn om man snålar litet.
Därefter tar gasen vid!

bryggarn
Silvermedlem

Inlägg av bryggarn » fre 02 okt 2009, 15:51

Aha,
kanske har missbedömt motorn som källa för varmvatten litegrann. Men hurpass användbart det är i praktiken beror ju mycket på hur motorn används samt hur bra värmen håller sig när motorn stängs av.

Vad jag inte riktigt förstår är varför inte gasoldrivna varmvattenberedare är vanligare än de är. Jag har inte varit nere i någon båt som haft det, däremot har jag sett många elpatrons-varianter.
Vad är haken ?
Rädsla för gasol? Knappast eftersom det finns mängder med gasolkök.
Rädsla för den öppna pilotlågan ? Men du kan ju ordna det så att den bara är tänd i samband med att du ska tappa varmvatten.

Ni som har elpatroner: varför valde ni det, och vad är för- och nackdelar tycker ni ?

Detta kan bli ett redigt vinterprojekt (om det nu blir av detta år), kanske bäst att snabba sig på med upptagning så man har lite tid för vinterpyssel.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 02 okt 2009, 16:52

Jodu, så här ligger saken till:

VV-beredare till motorn kan man ha utan vidare. De tar plats (tjockis-isolering) och kräver uttag på motorn, men de fungerar rätt bra. De går på den inre (heta) kylkretsen på färskvattenkylda motorer, har man råvattenkylning är de inget att ha - för dålig effekt. Vi har varmvatten ett dygn efter stopp i maskin, och varmvatten i hamn via landström efter någon timma eller så (förrådstanken är inte så stor, typ 22 liter, så det blir varmt fort, och tar slut fort). Tänk dock på att varmvattenberedare, landström och jordförbindelse också kan skrivas "korrosionsrisk"! Jag har en trepolig brytare till min VV-beredare, inte lagligt!, men det fungerar bekvämt. En vanlig stickpropp är laglig och fungerar, den också. Man vill vanligen inte ha elpatronen inkopplad mer än nödvändigt, dvs då den används.

Gasvärmare (genomströmningsvärmare) har jag haft sedan 1987 eller så i två båtar och ett par olika. Fungerar bra, om man tänker sig för litet grand, men det finns frysrisk om man inte tömmer dem noga. I min nuvarande båt försörjer den dusch och kökskranen, mycket bekvämt. Anledningen till att de inte är allmänt accepterade i båtar är att de inte är alldeles tillförlitliga i "konstant drift". De drivs av en pilotlåga och de har vanligtvis öppen låga i drift, något som kräver att man tänker sig för. Kör man dem som man kör ett gasolkök, dvsman stänger av dem, stänger alla kranar och släcker är de knappast farliga. De är dock inte godkända för fast installation i båt (avgaserna!) och det borde väl i så fall inte vanliga gasolspisar vara heller, om man är på det humöret. Men det gör inget, de fungerar lika bra ändå. Viktigt: Tänk på att det behövs tryckvatten till den här typen av värmare, gärna en litet schtabilare modell med rejält flöde (mer än 10 liter/min). Man kan nog fotpumpa en beredartank, men med genomströmningsmodellerna går det inte. Köpes med fördel i England. I Sverige fanns det en modell som hette Junkers, märken i England är Paloma och Rinnai.
http://www.rinnaiuk.com/
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 02 okt 2009, 17:07

Anders S skrev:... De är dock inte godkända för fast installation i båt (avgaserna!) och det borde väl i så fall inte vanliga gasolspisar vara heller, om man är på det humöret. Men det gör inget, de fungerar lika bra ändå....
Vad jag förstår är de visst godkända om förbränningsgaserna leds ut via en huv ovanför som leder till en ventil och det fria. Så är det gjrot på Nauticat som standardinstallerar dessa från och till.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 02 okt 2009, 18:06

Eilean skrev:
Anders S skrev:... De är dock inte godkända för fast installation i båt (avgaserna!) och det borde väl i så fall inte vanliga gasolspisar vara heller, om man är på det humöret. Men det gör inget, de fungerar lika bra ändå....
Vad jag förstår är de visst godkända om förbränningsgaserna leds ut via en huv ovanför som leder till en ventil och det fria. Så är det gjrot på Nauticat som standardinstallerar dessa från och till.
Kan det vara ett tag sedan? Här är en ledtråd: http://www.calormarineshop.co.uk/instal ... iances.htm Här beskrivs i vart fall hur det bör vara i engelska båtar, men jag misstänker att det här är EU-harmoniserat. Sätter finnarna in en sådan här värmare i Nauticat i dagens läge har de garanterat en lösning på problemet med avgaserna (skorsten) och luftintag, men det är inget litet hål som behövs. Tydligen är det acceptabelt att ha den i "tillfällig drift" i äldre båtar. Reglerna för nyinstallation och i båtar efter -98 är litet strängare ändå.

Om man nu bryr sig om di uschliga engländarna, förstås. Men de här värmarna har ju också försvunnit från båtaffärernas kataloger på senare år.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » fre 02 okt 2009, 19:31

Anders S skrev:Jodu, så här ligger saken till:

VV-beredare till motorn kan man ha utan vidare. De tar plats (tjockis-isolering) och kräver uttag på motorn, men de fungerar rätt bra. De går på den inre (heta) kylkretsen på färskvattenkylda motorer, har man råvattenkylning är de inget att ha - för dålig effekt. Vi har varmvatten ett dygn efter stopp i maskin, och varmvatten i hamn via landström efter någon timma eller så (förrådstanken är inte så stor, typ 22 liter, så det blir varmt fort, och tar slut fort). Tänk dock på att varmvattenberedare, landström och jordförbindelse också kan skrivas "korrosionsrisk"! Jag har en trepolig brytare till min VV-beredare, förmodligen inte riktigt lagligt, men det fungerar bekvämt. En vanlig stickpropp är laglig och fungerar, den också. Man vill vanligen inte ha elpatronen inkopplad mer än nödvändigt, dvs då den används.

Gasvärmare (genomströmningsvärmare) har jag haft sedan 1987 eller så i två båtar och ett par olika. Fungerar bra, om man tänker sig för litet grand, men det finns frysrisk om man inte tömmer dem noga. I min nuvarande båt försörjer den dusch och kökskranen, mycket bekvämt. Anledningen till att de inte är allmänt accepterade i båtar är att de inte är alldeles tillförlitliga i "konstant drift". De drivs av en pilotlåga och de har vanligtvis öppen låga i drift, något som kräver att man tänker sig för. Kör man dem som man kör ett gasolkök, dvsman stänger av dem, stänger alla kranar och släcker är de knappast farliga. De är dock inte godkända för fast installation i båt (avgaserna!) och det borde väl i så fall inte vanliga gasolspisar vara heller, om man är på det humöret. Men det gör inget, de fungerar lika bra ändå. Viktigt: Tänk på att det behövs tryckvatten till den här typen av värmare, gärna en litet schtabilare modell med rejält flöde (mer än 10 liter/min). Man kan nog fotpumpa en beredartank, men med genomströmningsmodellerna går det inte. Köpes med fördel i England. I Sverige fanns det en modell som hette Junkers, märken i England är Paloma och Rinnai.
http://www.rinnaiuk.com/
Var detta nån slags ultimat form av självironi?

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 02 okt 2009, 19:46

T skrev:
Anders S skrev:Jodu, så här ligger saken till:
Var detta nån slags ultimat form av självironi?

:o
/T
Jodu, så ligger saken till... :lol:
Anders S

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » fre 02 okt 2009, 19:57

Kul som fanken.
Det borde ju uppskattat t o m av MR Q som även han (eller hon) har skön distans allt oftare.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 02 okt 2009, 20:07

Jag kan också ställa upp i lovsången till gasolvarmvatteneberedaren. Bara att ha hett hatten direkt när man ska diska! Med drygt 8 kW blir det fart på varmvattnet.

Lars J
Platinamedlem

Inlägg av Lars J » fre 02 okt 2009, 22:59

Har kört med motordrivet varmvatten i sommar. Beredaren är på ~20 liter men räcker förvånansvärt långt:
Någon kvarts motorkörning in i hamn på eftermiddagen ger varmvatten både till middags- och frukostdisk. Vi har också dusch, men den har vi inte använt. Är det bra väder badar man, är det dåligt ligger man ändå i gästman.

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tis 06 okt 2009, 06:43

Lars J: Vad har du för storlek på motor (alltså, hur mycket värme genererar den...). Har funderingar på att installera en men måste ju matcha volym mot motorstorlek för att få bra balans på tid att värma tid att tömma.

Skriv svar