Hur använder ni plottern?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lars J
Platinamedlem
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 22 sep 2006, 09:47
Ort: Onsala

Hur använder ni plottern?

Inlägg av Lars J » tor 01 okt 2009, 20:13

Nu när de flesta tycks ha plotter, hur använder ni den?
Är den alltid på?
Lägger ni upp waypoints och rutter? Alltid, eller bara vid utomskärsnavigering?

/Lars J

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 22 jun 2004, 17:09
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av August » tor 01 okt 2009, 20:22

Min plotter är alltid på, använder den ständigt tillsammans med papperskort vid sidan om för helhet och för att se så plottern visar rätt. Jag använder i princip aldrig rutt, waypoints bara vid större passager. Enda gången i somras var Kråkelund till Byxelkrok, hemfärden följde jag spåret.
Sen har jag nästan alltid kartbild med kurs upp på, har ibland 3d-bild uppe men den blir jag nästan åksjuk av att titta på. :)
Plotter Garmin GPSMAP 298 och reservplotter GPSMAP 182C.
Bär av, bär av, BÄR AV

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av bosseh » tor 01 okt 2009, 20:47

Plottern är alltid på med course up. Jag har en skärgård med mycket grund och man går ofta i oprickat vatten. Mina landmärken kan jag men förr eller senare tar man fel eller girar vid tredje istället för fjärde pricken. Det händer aldrig med plottern. Ett antal rutter finns inlagda och waypoints för att få hållpunkter. Används ibland även på en mycket välkänd hemväg. Man vet när man kommer hem, var man är när man ska gira nästa gång.
Plotter ger en enastående bekvämlighet. Papperskort finns ingen anledning att använda.
Men min pejlkompass är alltid i fickan, vi kan liksom inte skiljas.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Anders S » tor 01 okt 2009, 20:51

August skrev:Plotter Garmin GPSMAP 298 och reservplotter GPSMAP 182C.
Sedärja! Konsekvent och bra. Sådär bör man nog tänka när man klafsar ner sig i elektronikträsket. Själv behöll jag min PC-navplats när jag köpte en plotter till sittbrunnen.

Däremot lägger jag ut en hel del waypoints och skapar rutter.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Mr Q » tor 01 okt 2009, 20:51

Plottern alltid på nord upp. Jag brukar sätta riktmärken mot sund med markören, då får man bäring och avstånd. 6" skärm med bra ljusstyrka. Den i kombination med Nexus vind/fart/djup så kan man fokusera på naturupplevelsen istället för att stressa upp sig över navigation.

Jag brukar fuska med att planera rutt i Seaclear innan. PC-plottern är ju smidig på att sätta waypoints och räkna distans från start till mål via 38 waypoints. Den är dock inte igång när vi seglar sen.

nappe
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 29 apr 2009, 22:32
Ort: Ingarö

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av nappe » tor 01 okt 2009, 21:22

Själv är jag närmast teknikfientlig och hade stor ångest jag "var tvungen" att införskaffa en sådan inför mitt första Gotland runt. Nu fyra år senare måste jag tillstå att denna lilla burk alltid är påslagen. :mrgreen: Jag använder waypoints,rutt och VMG när jag seglar havskappseglingar men nu när voven och jag höstseglar nöjer vi med oss med att förvissa oss att grunden som har en tendens att flytta på sig är på behörigt avstånd. :D Jodå, pappren ligger fortfarande på eller iallafall i kartbordet.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av toaen » tor 01 okt 2009, 21:25

Sen 2004 använder jag en PC, kopplad till en GPS, som plotter.

Under de 10 åren innan dess när jag navigerade med hjälp av GPS, la jag alltid upp waypoints och skapade ofta rutter.

Sommaren 2004 skulle jag och min fru (som inte är speciellt intresserad av segling och sjöliv) segla vår nyinköpta storfidra från Kåge (norr om Skellefteå) till Haparanda. Under vintern la jag in ett otal waypoints inom området och skapade ett antal alternativa rutter.

När jag släppt av min fru i Haparanda och hon tagit Bussen till Stockholm och jag skulle segla båten dit själv, lade jag in en waypoints - Svinninge Marina, Åkersberga. Det var där jag haft min båtplats och hemmahamn under några år. Sen seglade jag efter sjökortet, och så har det blivit sen dess.

Den enda gången som jag lägger upp en rutt i sjökortsprogrammet är när någon, i nån av våra båtforum, tex frågar;" Hur långt är det från Västervik till Göteborg?". Då brukar jag lägga upp en rutt på den efterfrågade sträckan. Det går ju oerhört snabbt, åtminstone i SeaClear som jag använder, om man inte namnger varje waypoints utan låter den heta det som sjökortsprogrammet automatiskt kallar den.

Om jag vid något enstaka tillfälle känner att jag behöver en waypoints eller en rutter går det ju snabbt att lägga upp för just den sträckan jag i så fall behöver.

Min dator stod ner i ruffen på min storfidra ca 2,5 meter från min vanliga plats i sittbrunnen. Då jag med stigande ålder fått allt svårare att läsa bl.a. sjökortet utan läsglasögon kan det ju bli lite problematiskt när det regnar och glasögonen blir våta. En finess som jag ofta använder mig av vid de tillfällena är att skala upp sjökortsbilden på datorn till 200 %. Då kan jag läsa all information på skärmen utan glasögon. Däremot blir det ett ganska litet område som visas på skärmen. Pappersjökortet som jag alltid har i sittbrunnen använder jag då som översikt, något som jag klara att se utan glasögon.
dator44kb.jpg
dator44kb.jpg (43.1 KiB) Visad 5708 gånger
En stor nackdel med GPS/plotter är att det är så enkelt och bekvämt att navigera på det sättet. Som tur är är jag så gammal att jag har en ganska stor kunskap i att navigera på traditionellt sätt med pappersjökort. Att använda dator som plotter har sina nackdelar (men också många fördelar) Det har hänt ett antal gånger att datorn av olika anledning låst sig eller lagt av under pågående segling. Funderar på att skaffa en "riktig" plotter till den yttre styrplatsen i min nuvarande båt.

Jag är nog också en stofil av den gamla skolan och vill alltid ha nord upp.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem
Inlägg: 145
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 15:03

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Lars L » tor 01 okt 2009, 21:31

I motorbåten:
Har 2 Pc som körs parallellt. Båda med AIS.
Den ena med radaroverlay och "översikt".
http://nobeltec.com/
Den andra för finlir. Båda kopplade till autopiloten.
Skapar ofta "instant waypoint" som "styr" autopiloten.
http://www.tiki-navigator.com/
"Radar"plottern körs med head up. Den andra med nord upp.

I segelbåten:
Papperskort, kompass.
Plottern för att se hur "nära" land/grund man kan gå.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av stangen » fre 02 okt 2009, 10:02

Plotter oftast på. Den plus papperskort i sittbrunnen mest hela tiden ger både översikt + exakt postion. För mig en lysande kombination.
Plotter inställd med nord upp och så den alltid sparar track + loggbok som HTML -fil.

Någon gång emellanåt en waypoint att styra mot, men rutter är ointressant iom att jag seglar.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Håkan » fre 02 okt 2009, 13:01

Påslagen inne i ruffen som backup. Course up of course :wink:
Sjökort i sittbrunnen.
Lägger sällan upp rutter.

Mvh /
Senast redigerad av 1 Håkan, redigerad totalt 0 gånger.
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av mariatherese » fre 02 okt 2009, 13:23

Nord upp och i fickan. Inga waypoints eller rutter i förväg.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Eilean » fre 02 okt 2009, 13:42

Nord upp.
I kända hemmavatten alltid på.
I övriga vatten som täcks av plotterna sjökort, alltid på fast med papperskort tillgängliga för översikt. Den är ju bara drygt 5" och helt värdelös om man inte kan vattnen eller får överblick från något annat håll.

Utanför plotterns täckningsområde - dator vid kartbordet, utan papperskort.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av S-B A-son » fre 02 okt 2009, 14:14

Använder alltid datorn vid skärgårdssegling. Nord upp. Vid överfarter, över Kattegatt exempelvis, har vi inte alltid datorn på, utan bara GPS'en med inprogrammerade rutter waypoints. Har alltid sjökort, logg, kompass och lod. Vatten - Kattegatt och Skagerack. (Hittills kanske bäst att tillägga.)

Dator placerad bakom vindrutan och under sprayhood. Seaclear eller DLS. Garmin GPS 152.

Har haft samma HP Omnibook med Windows 98 sedan 2001 i båtarna utan några som helst problem. Jag tycker att vår uppsättning fungerar utmärkt.
DSC03150 Beskuren.jpg
Sjökort, kompass, dator, logg, lod och hustru
mvh Sven-Barry

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Mr Q » fre 02 okt 2009, 14:38

Cool bild S-B-A!

Ser dock litet ödsligt ut att stäva rakt ut mot havet i en liten båt. Äh, man kanske skulle hålla sig till passagerarfärja, de har ju så bra bar och bubbelbad på såna. :roll: :mrgreen:

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Hur använder ni plottern?

Inlägg av Kjelle » fre 02 okt 2009, 14:52

Sjökort för planering och översikt och alltid i sittbrunnen. Plotter med nord upp för bestämning av den aktuella positionen. Påslagen utom när man är s a s hemmakring. Planerar en dags färd innan start och lägger in WPn och rutt (vid långfärd). Gör detta som beredskap inför möjligt oväder, dimma, mörker etc.

Skriv svar