Eilean skrev:Men - är verkligen allt 'trä' i en Bav riktigt trä? Jag får en känsla av att en del luckfronter är något annat mysko material som ser ut som trä men snarare är något syntetiskt? Litet samma stuk som laminatgolv.
Några av de böjda luckorna runt navbordet verkar vara i någon sorts laminat, annars är det mesta i Bavaria av plywood. Många av de rationella varven använder plywood, med CNC-fräsar för "utsågning" och maskinell lackering får man en fantastisk finish även på "enkla" material. Det här får också som effekt att man kan använda tunna ytfaner och spara pengar. Lacken är vital, annars skadas ytfaneret. Jag har samma "problem" med ett par ersatta durkar i min egen båt - durkplywood som ser likadan ut, men nära två mm tjock teakfaner är ersatt med 0,5 mm eller något i den stilen. Lackas inte denna tunna faner regelbundet sliter man ner den. Många av de nyare båtarna har därför plastlaminat som ytskikt på durkarna. Baksidan med laminat är förstås att det inte är så lätt att komplettera ytskiktet med tiden.
Det är heller inte min uppfattning att träarbetet i vare sig Bavaria, Hanse eller de andra rationellt byggda båtarna är särskilt dåligt (Delphia har jag iofs inte tittat på så noga). Om man vet vad man skall leta efter ser man genvägarna, men det handlar i så fall mer om att göra passningsarbete och montering enklare, inte i sig om "dåligt arbete". En plywoodlucka med en limmad fanerkantning, frästa ventilationsspår direkt i plywooden, utanpåliggande montering och där injustering i höjd/sida görs via ställbara gångjärn (som på köksluckor) är ju mycket mer rationell att montera än en lucka som skall passas in i en karm och där oundvikliga toleranser innebär att varje lucka måste finputsas för att sitta rätt i ramen. Men det här betyder ju inte att endera är mer "rätt" än den andra, bara att man valt olika nivåer på hantverket. Det är förstås tillåtet att anse att varvet tagit oacceptabla genvägar och att värdera om man tror att en del lösningar inte är lika hållbara i längden. Om man använder teak eller mahogny, eller väljer något mer okänt/ovanligt träslag som ytskikt spelar ju inte så stor roll när man ändå maskinlackar med 6 lager, men det spelar däremot stor roll om man har en "bra" kärna i plywooden, dvs kvalitetsträ i skikten och fullgod limning.
Det som i så fall är mer kritiskt är hur noga man gjort grundarbetet i båten. Är det så att Delphia valt att göra sådant här annorlunda (bättre) än konkurrenterna skulle det nog vara ett argument, åtminstone för mig. (Jag får nog besöka en Delphia och kolla, låter det som).