Är Delphia ett bra val?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Är Delphia ett bra val?

Inlägg av Håkan » ons 30 sep 2009, 11:47

Piloten skrev: Jag har själv den med enbart en akterhytt och upplever innermiljön som mycket trivsam och funktionell.
Så bra :D
37:an tänkte jag kanske inte på i första hand utan 33:an som ser lite konstig ut

37:an
http://www.delphiayachts.se/delphia/delphia37.html
Det jag reagerar på är bänkskivan, säkert praktisk men inte så snygg

33:an
http://www.delphiayachts.se/delphia/delphia33.htmlhttp://www.delphiayachts.se/delphia/delphia33.html
Här blir inredningen annorlunda men konstig
Samma plastskiva men längsgående kök, funkar det bra i en 33-fotare?
Salongen känns då trång tycker jag

Annars tycker jag båtarna ser bra ut...

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » tor 01 okt 2009, 17:30

Har bara erfarenhet av Bavaria och Hanse i segmentet (förutom de översiktliga granskningar som kan utföras på mässor).

Det verkar som Bavaria ger mest "volym" för pengarna. Priset verkar vara lägre även om man prickar för alla nödvändiga extrapinaler i utrustningslistan än motsvarande Delphia. Tycker inte att det är så väldigt stor skillnad på kvaliteten. Enligt min uppfattning är skillnaden mellan Bav/Delphia/Hanse/jean/bene mfl rätt så liten.

Personligen gillar jag Hanse design-mässigt. Snygga exteriört och föredömligt lite träarbete i inredningen. Jag har svårt för alla dessa dåligt utförda inredningar av trä som finns i lågprissegmentet.

Gemensamt för alla är ju att de är volymmässigt riktigt stora och går inte att jämföra med 70-80-tals båtar i samma storlek.

Det negativa tycker jag för egen del är (mycket kortfattat) att detta är "fint-väder"-båtar. Har seglat Bav 37 och Hanse 400 E under kulingvindar (inte riktigt när det gäller bavarian) på öppet vatten och det är inget kul. Fruktansvärt jobbigt efter några timmar. Det knakar och slår i vågdalarna. Nervöst uppträdande. För några år sedan seglade jag en HR 382 under liknande förhållanden och med den kan du ta ut svärmor i båten under liknande förhållanden - och fortfarande vara omtyckt. Det är bara en så jättestor skillnad. Många pratar om att det kanske främst har betydelse när man seglar långfärd - men jag vill påstå att man inte ska ta ut normalfamiljen på öppet vatten i kulingvindar med dessa båtar. Då ska man ligga i hamn. Men med en gammal HR 382 t.ex. är detta inget större problem. Det skapar en valfrihet för den som har dessa båtar. Men såklart är det jättehärligt med en ny båt. Inte funderat på en HR 310? Eller linjett 33? Rejält byggda kustseglare.

Inte så värst mycket om Delphia men en del synpunkter blev det väl.
Henric D

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tor 01 okt 2009, 19:57

HR312 skrev:Jag har svårt för alla dessa dåligt utförda inredningar av trä som finns i lågprissegmentet.
Jag uppskattar det alldeles utmärkta träarbetet - förutom allt annat hantverk inklusive elinstallationen - i min Delphia. Det är en fröjd för ögat IMHO.

/j

Piloten
Guldmedlem

Inlägg av Piloten » tor 01 okt 2009, 20:17

Det är helt klart så att Delphian är dyrare än motsvarande Bavaria. Dessutom är Delphian om man ser till 37:an en mindre båt en motsvarande Bavaria.

Vi tittade mycket på Bavaria innan vi bestämde oss för Delphia. Den avgörande anledningen till att det blev en Delphia var just en högre byggkvalitet.
- Skrov
- Kölinfästning
- Däcksbeslag
- Träinredning
- Elinstallation
- Toalettinstallation

Bavaria är en mycket trevlig båt, men man kan inte blunda olika incidenter som har uppstått i samband med bland annat grundstötningar samt de olika typer av fel som tydligen frekvent förekommer på båtarna enligt den svenska ägarföreningens eget forum som jag brukar följa.

Vattenläckage, fuktig topcoat, lukt från toainstallation, slagsida på grund av felplacerade batterier, baktunghet mm, är saker som är helt främmande för mig, men som omtalas regelbundet på Bavariaklubbens hemsida.

Men som sagt det är trevliga båtar och ägarna verkar vara generellt mycket nöjda med dom.

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » tor 01 okt 2009, 20:48

"Jag uppskattar det alldeles utmärkta träarbetet - förutom allt annat hantverk inklusive elinstallationen - i min Delphia. Det är en fröjd för ögat IMHO." Skrev Jason

Beror på vad man jämför med. I mina ögon är det klart undermåligt och inte särskilt överlägset det som presteras i Bavaria.
Henric D

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 01 okt 2009, 21:51

HR312 skrev:"Beror på vad man jämför med. I mina ögon är det klart undermåligt och inte särskilt överlägset det som presteras i Bavaria.
Undermåligt var väl att ta i.
Men - är verkligen allt 'trä' i en Bav riktigt trä? Jag får en känsla av att en del luckfronter är något annat mysko material som ser ut som trä men snarare är något syntetiskt? Litet samma stuk som laminatgolv. Och då undrar jag, vad händer när UV-strålning och slitage gjort sitt?
Även den tunnaste plywood går ju att slipa ner och fernissa om en eller kanske ett par gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 02 okt 2009, 05:57

Eilean skrev:Men - är verkligen allt 'trä' i en Bav riktigt trä? Jag får en känsla av att en del luckfronter är något annat mysko material som ser ut som trä men snarare är något syntetiskt? Litet samma stuk som laminatgolv.
Några av de böjda luckorna runt navbordet verkar vara i någon sorts laminat, annars är det mesta i Bavaria av plywood. Många av de rationella varven använder plywood, med CNC-fräsar för "utsågning" och maskinell lackering får man en fantastisk finish även på "enkla" material. Det här får också som effekt att man kan använda tunna ytfaner och spara pengar. Lacken är vital, annars skadas ytfaneret. Jag har samma "problem" med ett par ersatta durkar i min egen båt - durkplywood som ser likadan ut, men nära två mm tjock teakfaner är ersatt med 0,5 mm eller något i den stilen. Lackas inte denna tunna faner regelbundet sliter man ner den. Många av de nyare båtarna har därför plastlaminat som ytskikt på durkarna. Baksidan med laminat är förstås att det inte är så lätt att komplettera ytskiktet med tiden.

Det är heller inte min uppfattning att träarbetet i vare sig Bavaria, Hanse eller de andra rationellt byggda båtarna är särskilt dåligt (Delphia har jag iofs inte tittat på så noga). Om man vet vad man skall leta efter ser man genvägarna, men det handlar i så fall mer om att göra passningsarbete och montering enklare, inte i sig om "dåligt arbete". En plywoodlucka med en limmad fanerkantning, frästa ventilationsspår direkt i plywooden, utanpåliggande montering och där injustering i höjd/sida görs via ställbara gångjärn (som på köksluckor) är ju mycket mer rationell att montera än en lucka som skall passas in i en karm och där oundvikliga toleranser innebär att varje lucka måste finputsas för att sitta rätt i ramen. Men det här betyder ju inte att endera är mer "rätt" än den andra, bara att man valt olika nivåer på hantverket. Det är förstås tillåtet att anse att varvet tagit oacceptabla genvägar och att värdera om man tror att en del lösningar inte är lika hållbara i längden. Om man använder teak eller mahogny, eller väljer något mer okänt/ovanligt träslag som ytskikt spelar ju inte så stor roll när man ändå maskinlackar med 6 lager, men det spelar däremot stor roll om man har en "bra" kärna i plywooden, dvs kvalitetsträ i skikten och fullgod limning.

Det som i så fall är mer kritiskt är hur noga man gjort grundarbetet i båten. Är det så att Delphia valt att göra sådant här annorlunda (bättre) än konkurrenterna skulle det nog vara ett argument, åtminstone för mig. (Jag får nog besöka en Delphia och kolla, låter det som).
Anders S

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » fre 02 okt 2009, 19:08

Anders S, du är välkommen att titta in i min vid tillfälle. Den ligger inte så långt från din 8)

/j

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » mån 12 okt 2009, 21:22

Hoppar in i denna Delphiatråd.
Vi har bestämt oss för att Delphia 33 från 2007 är ett bra val. För oss är frågan mer hur vi skall få hem henne från Gdansk.
Var i Polen förra veckan och tittade på ett av varvets demoex som de nu försöker sälja. Gissningsvis då en faceliftad version är på gång. Vi är mycket nära varandra i pris och fördelen med att köpa av varvet är att de byter ut allt som är slitet utan att knussla. Nya dynor, durkskivor, trapp osv. Dessutom till ett tilltalande pris. Har även fått en riktigt bra referenskund som köpte ett annat ex i somras och seglade hem till Skåne. Jag är inte så orolig över att säljaren och båten finns i Polen.

De erbjuder frakt på fartyg till Nynäshamn för 3000 EUR. Väl där måste jag sörja för fortsatt transport, men det är endast en dagstur från hemmahamnen. Alternativt att jag ordnar med förvaring över vintern i Nynäs. Båten skulle vara nära hemmet i a f.

Jag har även fått ett annat förslag om omedelbar hemsegling med en inhyrd besättning som jag har förtroende för. Kostnad cirka 20 000 sek + lite extra resor för att kvittera ut båten då jag själv inte har tid att delta.

Som ett alternativ till detta kan båten ligga kvar i marinan i Gdansk över vintern och våren, köpa billig arbetskraft för vårrustning och sedan starta semestern 2010 i mitten av juni med en långsam njutbar hemsegling i nya vatten som annars skulle vara att nå inom normal semestersegling med familj. Allt detta givetvis på en, för oss, ny båt. Även tveksam till försäkringsfrågan, allmän oro och saknad samt risken för att båten blir beslagtagen om varvet konkar.

Nu på kvällskvisten lutar jag åt få henne skeppad till Nynäs och hoppas att klubben har plats för en båt till på plan i vinter.

Användarvisningsbild
amiraya
Rookie

Inlägg av amiraya » mån 12 okt 2009, 22:21

Bra seglare ?

Vi seglade ifrån en polsk Delphia 37 i somras på ren fart. Delphian försökte idogt med alla möjliga trix (segelbyten, olika skärningar etc). Själva tuffade vi på med grundtrim och risig rullgenua.

Vi seglar X-332 och är helnöjda. Bra boende, bra roderkänsla, stabil och lätt att få fart i.

/Lars

Tylö sun
Platinamedlem

Inlägg av Tylö sun » tis 13 okt 2009, 06:33

amiraya skrev:Vi seglade ifrån en polsk Delphia 37 i somras på ren fart.
- - -
Vi seglar X-332 och är helnöjda. Bra boende, bra roderkänsla, stabil och lätt att få fart i.
Gratulerar amiraya till en fin segelbåt! Men det säger väl kanske egentligen inte så mycket om Delphias seglingsegenskaper. Jag skulle gissa att X-båtarna, med sina fina seglingsegenskaper, seglar ifrån 80 % av båtarna i motsvarande storlek. Om man väljer en Delphia så kanske man kan leva med att en båt bara gör exempelvis 3 m/s (6 knop) vid motsvarande förutsättningar som en X-båt kanske tuffar på i 3,5 m/s (7 knop). Naturligtvis ska man vara medveten om skillnaden mellan de olika båttyperna när man ska köpa en ny skuta. Frågan är också om X-yachts kan konkurrera med priset med Delphia. Jag är tveksam till det. För min egen del är pengar i allra högsta grad en begränsande faktor, så då får det också betydelse.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » tis 13 okt 2009, 07:08

Grattis till båtvalet! Jag skulle bara vilja tipsa om att det är fördelaktigt att ta hem båten så snart som möjligt! Även om båtbranchen kanske har stabiliserat sig något så finns ju fortsatt en risk för konkurs eller rekonstrueringar och isåfall är det bra att besitta sin egen egendom så det inte blir besvärligt. :)

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 13 okt 2009, 09:18

GaryGary skrev:
Som ett alternativ till detta kan båten ligga kvar i marinan i Gdansk över vintern och våren, köpa billig arbetskraft för vårrustning och sedan starta semestern 2010 i mitten av juni med en långsam njutbar hemsegling i nya vatten som annars skulle vara att nå inom normal semestersegling med familj. Allt detta givetvis på en, för oss, ny båt. Även tveksam till försäkringsfrågan, allmän oro och saknad samt risken för att båten blir beslagtagen om varvet konkar.

Nu på kvällskvisten lutar jag åt få henne skeppad till Nynäs och hoppas att klubben har plats för en båt till på plan i vinter.
Jag tycker:
Segla hem henne nästa sommar, perfekt tillfälle att segla i vatten du sällan besöker. Vill du inte starta direkt med ett stort hopp över hav till t.ex Gotland i en ny, oprövad båt är det fin dagsegling västerut längs polska kusten till det vackra Rügenområdet. Och därifrån är det bara dagsetapper via Bornholm eller Skåne. Och är ni litet mer äventyrliga kan jag lova att rutten längst östra kusten upp till Litauen eller Lettland och vidare över till Gotland är både spännande och kul. Nackdelen med den vägen är att man måste göra en stor omväg runt den ryska enklaven vid Kaliningrad. Att söka visum och tillstånd för de vattnen är inte värt mödan. Och att det blir längre havsetapper från Lettland via Gotland.

Vad du måste göra är att ta båten i besittning. Dvs, döp om båten, byt lås och allra helst, registrera henne, exempelvis i Sjöfartsverkets båtregister. Då kan båten inte inkluderas vid en eventuell varvskonkurs. Är du medlem i SXK, snacka med en av deras jusrister för att få detta rätt. Jag gjorde samma sak med min båt som stod kvar hos mäklaren i Skottland ett halvår efter att jag köpte henne begagnad.

Försäkring är inget problem, alla våra bolag försäkrar normalt för länder gränsande till Östersjön. Men snacka med dem för säkerhets skull.

Att betala över 30.000 för att 'slippa' göra något som är ett nöje låter inte klokt i mina öron.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » tis 13 okt 2009, 10:49

Eilean skrev:Vad du måste göra är att ta båten i besittning. Dvs, döp om båten, byt lås och allra helst, registrera henne, exempelvis i Sjöfartsverkets båtregister. Då kan båten inte inkluderas vid en eventuell varvskonkurs.
Räcker det? Måste man inte fysiskt flytta ut båten från varvets område? Bara en undring...

/j

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 13 okt 2009, 11:03

jason skrev:
Räcker det? Måste man inte fysiskt flytta ut båten från varvets område? Bara en undring...

/j
Enligt de uppgifter jag fick av SXK-s jurist när det var aktuellt är ett alternativ att flytta båten någonstans, skaffa bevis på att det gjorts, exempelvis kvotto på hamnavgift från annan plats, sedan kan man återbörda båten till samma plats om man vill. Då får båten samma status som vilken som helst gästande båt som köper plats och /eller uppläggning på marinan/varvet.
Går inte det av någon anledning föreslog han de åtgärderna jag nämde ovan, de skulle räcka. Besittning behöver inte betyda fysisk flytt av båten.
Men som sagt, bäst att kolla, jag vill inte ha någons olycka på mitt samvete!

Skriv svar