Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Anders/Lisa
- Trogen medlem
Hej
nån som har åsikter
Har en beg Furlex från en Vega som fick masthaveri,lite böjda profiler som ska bytas samt lite annat krafs.
Funderar nu på att för en billig peng göra mej av med den då delar och segelinlämning blir rätt kostsam.
Plastimos rulle 608 kostar ju inte en förmögenhet och segel behöver inget band i liket.
-
barry
- Diamantmedlem
Personligen tycker jag prisskillnaden mellan Plastimos rullar vs Seldéns är motiverad. Genomförandet är helt enkelt av en helt annan standard i Furlex-rullarna, typ rakt igenom. Ytterligare fördyrande faktor på Furlexens sida är att du faktiskt får ett helt nytt förstag i paketet - känns motiverat när man i praktiken innesluter förstaget utan inspektion i en profil för de närmaste 10-15 åren!
Med detta inte sagt att Plastimos rullar inte kan fungera fullt tillfredställande. Fungerar gör dom ju helt klart, dom också. Kanske kan en Plastimo storlek större än rekomenderat fortfarande vara billigare än Furlexen?
-
Filip
- Platinamedlem
Vet inte om prisskillnaden är motiverad om det är frågan om kanske 4 -5 veckors effektiv segling per sommar..för mej är den inte motiverad...hade plastimo på min gamla båt och den funkade utmärkt i 5 år...nu har har jag furlex och måste tyvärr renovera den...hela rullen håller på och sära på sej...kullagren håller på o trilla ut.
Om man vill ha riktig kvalitet skulle jag nog välja nått annat märke...harken tex
-
Eilean
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Filip skrev:Vet inte om prisskillnaden är motiverad om det är frågan om kanske 4 -5 veckors effektiv segling per sommar..för mej är den inte motiverad...hade plastimo på min gamla båt och den funkade utmärkt i 5 år...nu har har jag furlex och måste tyvärr renovera den...hela rullen håller på och sära på sej...kullagren håller på o trilla ut.
Om man vill ha riktig kvalitet skulle jag nog välja nått annat märke...harken tex
Jag får en känsla av att Profurl håller mycket hög kvalitet. Min är från -94, har gått massor av mil och har aldrig krävt en minuts underhåll eller fallerat. Men jag ser på klubben att många meckar Furlex som inte är så gamla.
Det blir nog Profurl igen om det skulle bli aktuellt.
-
Anders S
- Diamantmedlem
Ett annat alternativ kan vara Facnor. Jag pensionerade en -91 års modell förra året, eftersom wiren inne i den var lika gammal - jag valde utan att blinka en ny av samma märke.
Anders S
-
Kjelle
- Diamantmedlem
Innan jag köpte rulle sökte jag på Google för se ev rapporterade problem för olika tillverkare. Det var endast ang Furlex som jag hittade några sura kommentarer. Det betyder ju inte andra produkter är felfria dock.
-
Anders/Lisa
- Trogen medlem
Ok tack för alla som haft åsikter.
Lägger ut en st Furlex 100 på Båtmarknaden om nån vill ha delar eller har en mindre båt.
-
Båtsman
- Diamantmedlem
Kjelle skrev:Innan jag köpte rulle sökte jag på Google för se ev rapporterade problem för olika tillverkare. Det var endast ang Furlex som jag hittade några sura kommentarer. Det betyder ju inte andra produkter är felfria dock.
Fast det kan ju också bero på att Furlex är vanligare (tror jag) och då är det troligen vanligare med klagomål.
-
Kjelle
- Diamantmedlem
Båtsman skrev:Kjelle skrev:Innan jag köpte rulle sökte jag på Google för se ev rapporterade problem för olika tillverkare. Det var endast ang Furlex som jag hittade några sura kommentarer. Det betyder ju inte andra produkter är felfria dock.
Fast det kan ju också bero på att Furlex är vanligare (tror jag) och då är det troligen vanligare med klagomål.
Javisst. Jag sökte dock över hela internet och de flesta negativa synpunkter kom från GB, D och US. Synpunkterna gällde, om jag minns rätt, lagret för rullen samt infästningen av profilen i rullen. Sedan kan ju en del av felen utgöra rena handhavandefel. Notabelt var dock att jag med samma sökord inte hittade liknande kommentarer för andra fabrikat. Det kan vara lämpligt att göra en ny sökning! Redovisa den här!
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Hej,
Om du ska gå upp i kvalité tycker jag att du även kan kolla på Harken nu när dollarn är relativt billig. Har haft både Furlex och Harken, och trivs själv definitivt bäst med Harken. Kollade också lite på Hood, men dåligt med serviceverkstäder i Stockholm så därför föll den bort.
Prismässigt blev det c:a 20% billigare med Harken än med Furlex.
De detaljister jag frågade (som förde både Plastimo och dyrare alternativ) gav alla rådet att köpa den dyrare rullen (om dom sen har större marginal på dessa förtäljer inte historien - öppet för spekulationer).
När du ändå är i farten tycker jag du skall fundera på om du skall ha en ändlös tamp till rullen eller den vanliga lösningen. Kolla om modellen du valt fungerar för ändlöst - jag gjorde det inte och det ångrar jag idag.
Hälsningar
Mats
Scanner 391 nr 142
-
toaen
- Diamantmedlem
Mats Brage skrev:
När du ändå är i farten tycker jag du skall fundera på om du skall ha en ändlös tamp till rullen eller den vanliga lösningen. Kolla om modellen du valt fungerar för ändlöst - jag gjorde det inte och det ångrar jag idag.
Hälsningar
Mats
Finns det andra rullar med ändlös lina?
Första rullen jag hade vare en Hood, och den hade ändlös lina. Just det med ändlös lina tyckte jag var bra. Man slipper ta hand om en massa tamp.
Sen har jag haft både Furlex och Plastimo och har varit nöjd med båda. På min nuvarande båt sitter det en rulle som liknar CU-rullen, men det eländet vill jag helst glömma och kommer att byta ut den, troligen mot en Plastimo. CU-rullen frunderar jag att bygga om till Genacker-rulle - om det går.
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Hej Tommy,
Jo det fanns en möjlighet att när jag köpte min Harken få motsvarande lösning med ändlös tamp (ung samma som för Hood) men rullen passade inte riktigt mot förstag/pulpit och annat skrot i stäven, så det blev den lätta vägen ut, men som sagt jag hade gärna bytt min traditionella lösning mot ändlöst.
Tror dessvärre inte att det går att bygga om nuvarande lösning.
/Mats
Scanner 391 nr 142
-
GoranA
- Platinamedlem
Har Plastimo, satt på när jag köpte båten för några år sedan så jag vet inte hur gammal den är. Enda problemet är att styrningen när man ska mata in förliken är sliten så det fastnar ibland. Men det är ju bara problem en gång per år. Annars inga problem, fungerar helt klanderfritt. Men byter jag till större båt så blir det nog Furlex eller Harken - mest för självförtroendet, alla "vet" ju att Plastimo är billigare...