"Seglartåget" - vad skall man säga om det?

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: "Seglartåget" - vad skall man säga om det?

Inlägg av Anders S » tis 29 sep 2009, 08:09

Eilean skrev:Är det inte så Anders, att man ser det man vill se?
Du är en ivrig motståndare till promillegränser till sjöss. Och ser UG´s inslag som något som kan ge nykterhetsivrarna vatten på sin kvarn. Och reagerar därför - om inte på inslaget i sig, så i alla fall på tidpunkten det sändes.
Det är ett påstående som inte har någon grund, Eilean.

Jag är möjligen en ivrig motståndare till ett regelverk som förenklar ansvarsfrågan till att bara den som styr båten är ansvarig för sin egen nykterhet. Jag är också en ivrig motståndare till att ersätta fungerande regelverk (om än med dålig kontroll) med sämre regelverk (med sannolikt dålig kontroll.) I dag kan man få svara för för vad som kan hända i hamn, om man är berusad så det påverkar förmåga och omdöme. Hur regelverket kommer att ändras står skrivet i stjärnorna, men att det inte bara är en ombord som bör vara nykter när det framförs litet större båtar borde ju vara självklart.

Men i frågan om "Hur kan det komma sig att "Uppdrag granskning" visar båtfylleri och utgjuter sig över hur svårt det är att hantera båtfyllos precis när propositionen är aktuell har jag en misstanke, det är alldeles riktigt. Som sagt, kommer det nu ett "motprogram" där hamnvärdar, båtorganisationer och räddningsverksamhet belyses utifrån perspektivet "folk brukar faktiskt sköta sig" - det är min uppfattning snarare än tvärtom ?

Eller skulle ett inslag om "raggar-fylleslag" på midsommar i Dalarna (eller Hunnebostrand) anses som en representativ bild av hur det går till på de flesta campingplatser på semestern ?
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: "Seglartåget" - vad skall man säga om det?

Inlägg av Maxi33 » tis 29 sep 2009, 08:51

Snart är det väl dags för Anders L att gripa in...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "Seglartåget" - vad skall man säga om det?

Inlägg av Eilean » tis 29 sep 2009, 09:03

Då är vi illa fall överens om du är ivrig.

Jämförelsen med raggarfesten haltar - var programmet på på något sätt lanserat som "En dag i båthamnen" eller något liknande?
Jag uppfattade programmet som ett reportage kring Seglartåget och med bonusvinklingen - vad händer när det brinner i en hamn med 10 båtar i bredd.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: "Seglartåget" - vad skall man säga om det?

Inlägg av S-B A-son » tis 29 sep 2009, 09:56

Att tro att en absolut gräns på 0,2 promille skulle innebära att Seglartåget faller samman kan, om man vill vara snäll, karaktäriseras som naivt.

Dock, programmet skulle kunna föra det goda med sig att Gästhamnarna tar sin uppgift på allvar, i stället för att som nu vara en kommunens kassako.

Till Eilean. Bra att du klargjorde dina tankar om SR/SVT. Jag delar dina synpunkter. Men, ordet stats-television klingar inte lika illa i mina öron som i dina.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: "Seglartåget" - vad skall man säga om det?

Inlägg av Anders S » tis 29 sep 2009, 10:02

Eilean skrev:Jämförelsen med raggarfesten haltar - var programmet på på något sätt lanserat som "En dag i båthamnen" eller något liknande?
Jag uppfattade programmet som ett reportage kring Seglartåget och med bonusvinklingen - vad händer när det brinner i en hamn med 10 båtar i bredd.
Jomenvisst, det är samma program som jag såg! Men för den fåkunnige (icke-båtmänniskan) kan det nog ha uppfattats som att det är ett typiskt beteende. Vi som sett spektaklet och vet hur det också brukar vara vet ju precis, men det påtalades inte särskilt i programmet att det här var en mycket speciell situation, stekarslynglar av båda könen i full frihet, alla på ett ställe.
Eilean skrev:Anders, jag förstår ändå inte vart du vill komma.
Programmet handlade enbart om fest och fylla i hamn.
Det var det här jag inte riktigt höll med om. Både räddningskåren, sjöräddningen och kustbevakningen var ju med på ett hörn, och nykterhet till sjöss var (också) på tapeten.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: "Seglartåget" - vad skall man säga om det?

Inlägg av Seawolf » ons 30 sep 2009, 12:41

Uppdrag Granskning gör ofta viktiga reportage som åtminstone jag uppskattar. Men samtidigt är det tämligen klart att urvalet och vinklingen på reportagen speglar den politiska uppfattningen hos redaktionen.

Kommer ni ihåg Jan Josefsons berömda (beryktade?) reportage inför ett av valen där han i lönn spelade in uttalanden av politiker i valstugor, efter att ha frestat dem med rasisitiska och invandrarfientliga åsikter? En av de få av politikerna som hävdade motsatta åsikter är en politiker inom (S) som jag är personligt bekant med ända sedan 1980-talet. Han har i ett helt annat sammanhang bara för några år sen berättat för mig om hur Jan Josefson just i hans fall gjorde en repetition av vad inspelningen skulle gå ut på, och vad min bekant skulle få för frågor osv. Det torde inte vara någon annan av de redovisade politikerna som fick den chansen.

Av hänsyn till Internets sökbarhet skriver jag inte ut min bekants namn, men den som mot förmodan skulle tvivla på mitt påstående kan få namnet via Epost.

För min del har jag alltså oerhört svårt att tro att något som framställs av UG är hela sanningen som de skulle kunnat redovisa, och att deras urval i stort sett alltid är politiskt färgat. Men som sagt - det hindrar inte att de ofta har angelägna saker att berätta.

Tillbaka till seglartåget uppfattade jag trots allt budskapet inte vara i första hand promille på sjön, utan snarare problemet med brandrisker, hamnvärdsbefogenheter osv. Och naturligtvis också en allmän bredsida mot "bratsgängen"....

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "Seglartåget" - vad skall man säga om det?

Inlägg av Eilean » ons 30 sep 2009, 14:40

Alla redaktioner påverkar sitt arbete utifrån deras politiska hemvist. Det är lika solklart som att påven är ogift. Den i alla avseenden opolitiska och fullkomligt objektiva journalisten är ännu inte född.
Frågan var väl snarare om det fanns någon dold koppling mellan UG och regering och departement.

Angående valstugorna och de rasistiska uttalandena så förstår man att reportaget var rejält vinklat och att många uttalanden från dem som hängdes ut också säkert redigerats en del.
Men det kan aldrig bortförklara vad som trots allt sades.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: "Seglartåget" - vad skall man säga om det?

Inlägg av Anders S » ons 30 sep 2009, 18:01

Nej, usch, nu låter det som vi är sams, Eilean. Kan vi inte kivas litet till... ?
Anders S

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: "Seglartåget" - vad skall man säga om det?

Inlägg av Sneseglarn » ons 30 sep 2009, 18:23

Det här blir spännande! Vem tar fram det gömda vapnet först ? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "Seglartåget" - vad skall man säga om det?

Inlägg av Eilean » ons 30 sep 2009, 21:23

Anders S skrev:Nej, usch, nu låter det som vi är sams, Eilean. Kan vi inte kivas litet till... ?
Gosse lille! Än står oss 1000 ämnen bi! Det är bara att vässa knivarna!

Skriv svar