Är Delphia ett bra val?
Är Delphia ett bra val?
Nu är vår 70 tals båt såld och vi står i en förnämlig situation där vi bestämt att köpa oss en spillans ny båt, dock inte i det dyrare Orust segmentet utan mer "mycket båt för pengarna" segmentet. Vi är bekväma seglare som vill ha utrymme, kappseglar ej.
Har Fastnat för nya Bavaria 35 och Delphia 37.
Är det någon som just har erfarenhet av Delphia 37 eller Delphia i allmänhet. Tänker då också på resevdelar och service.
Har försökt hitta info om Delphian på forumen, men det är magert med det.
Tacksam för era åsikter
mvh
/Steven
Har Fastnat för nya Bavaria 35 och Delphia 37.
Är det någon som just har erfarenhet av Delphia 37 eller Delphia i allmänhet. Tänker då också på resevdelar och service.
Har försökt hitta info om Delphian på forumen, men det är magert med det.
Tacksam för era åsikter
mvh
/Steven
Re: Är Delphia ett bra val?
Jag avslutat min tredje säsong med Delphia 37. Vi är generellt mycket nöjda med båten.
- Hög byggkvalitet
- Bra seglingsegenskaper
- Mycket bra support från återförsäljaren
Vad gäller reservdelar så kommer ju alla komponenter från stora kända leverantörer.
Negativt för mig har varit motorn som totalhavererade efter drygt 200 timmars gångtid. Detta kan ju dock inte belasta Delphia.
- Hög byggkvalitet
- Bra seglingsegenskaper
- Mycket bra support från återförsäljaren
Vad gäller reservdelar så kommer ju alla komponenter från stora kända leverantörer.
Negativt för mig har varit motorn som totalhavererade efter drygt 200 timmars gångtid. Detta kan ju dock inte belasta Delphia.
Jag har fått en utförlig rapport av en ägare av Delphia 33 som är mycket nöjd. Det finns något halvsömnigt forum länkat i en tråd här.
Vet inte hur det är med 37:an, men 33:an får en facelift och en ny sittbrunn nu i vår. Lite kluven då de troligen lämnar den klassiska inredningen.
Jag skall kika på en på torsdag.
Vet inte hur det är med 37:an, men 33:an får en facelift och en ny sittbrunn nu i vår. Lite kluven då de troligen lämnar den klassiska inredningen.
Jag skall kika på en på torsdag.
Tack för feedback, låter bra. Det som gnager i mig är att jag får en aningen större bavaria för lite billigare peng, men seglings egenskaperna går nog inte att jämföra, rätta mig den som vet. Dock är det bekvämlighet som gäller för oss, men att båten seglar bra är naturligtvis värt mycket. Kanske någon har förslag på annan båt 35'-39' ?
Trist på motorn, hoppas Volvo fixade problemet på garantin. Hur kunde det hända? har aldrig hört att en ny motor total havererar.
Mvh
/Steven
Trist på motorn, hoppas Volvo fixade problemet på garantin. Hur kunde det hända? har aldrig hört att en ny motor total havererar.
Mvh
/Steven
När vi skulle byta båt för fyra år sedan tittade vi på både Bavaria och Delphia. Vi var egentligen inte intresserade av att köpa en helt ny båt men vi ville ha lite att jämföra med. Skulle vi ändå valt mellan dessa två hade det nog blivit en Delphia. Detta helt baserat på det vi kunde se av byggkvalitet och design. Om segelegenskaperna vet jag inget.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
En fullständigt ovidkomande synpunkt förmodligen, men eftersom jag vet för litet om båtarna säger jag:
Delphia - då har man en båt som i alla fall har någon egen karaktär.
Med en Bav i en marina blir det som med en silvermetallic V70 utanför köpcentrat - man måste fram och läsa på nummerskylten för att hitta sin bil.
Med en Bav i en marina blir det som med en silvermetallic V70 utanför köpcentrat - man måste fram och läsa på nummerskylten för att hitta sin bil.
Eilean skrev:En fullständigt ovidkomande synpunkt förmodligen, men eftersom jag vet för litet om båtarna säger jag:
Jag har varken ägt eller seglat Delphia men titta mycket på dom på div mässor. Det jag fastnar för i konkurrens mot Bav är följande:
- Kvalitet på hantverket (för prisklassen)
- Elinstallationerna. Tittar man tex bakom elpanelen blir man glad
- Kölinfästning.
- Atmosfären i salongen
I valet mellan dessa två så vinner Delphian mitt tycke.
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Ja hur gick det med motorn ? Vad hände och vem fick betala ?Meerlust skrev:Tack för feedback, låter bra. Det som gnager i mig är att jag får en aningen större bavaria för lite billigare peng, men seglings egenskaperna går nog inte att jämföra, rätta mig den som vet. Dock är det bekvämlighet som gäller för oss, men att båten seglar bra är naturligtvis värt mycket. Kanske någon har förslag på annan båt 35'-39' ?
Mvh
/Steven
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Helt klart inte det som man tänker på primärt när man väljer båt, men helt klart är det kul med något mer speciellt.Eilean skrev:En fullständigt ovidkomande synpunkt förmodligen, men eftersom jag vet för litet om båtarna säger jag:
Första säsongen var det många med digitalkameror i gästhamnarna som ställde frågor mm. Då kändes vi lite unika.
Vi övervägde Bav själva när vi skulle köpa och könner flera som har detta fabrikat. Dom flesta är mycket nöjda med dessa båtar, men man kan inte bortse från att de brottas med helt andra typer av problem än vad vi har gjort. De har dessutom haft mycket svårare att få hjälp av ÅF än vad vi har.
Vad gäller motorn så finns den fortfarande på Volvo för "obduktion" och jag vet fortfarande inte om det blir min försäkring eller om Volvo vill ta det på garantin (reklamation).
Det är otroligt att det inträffande på en så pass ny motor, men det är lika illa att Volvo inte kan avsluta ärendet och ge ett besked.
Hanse?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Eller, man börjar trycka med låsfjärren på avstånd, för att se vilken av många snarlika bilar som blinkar tillbaka... (Kanske en affärsmöjlighet för eftermarknaden för båttillbehör? Larm med fjärr, som blinkar med lanternorna för att bekräfta?)Eilean skrev: Med en Bav i en marina blir det som med en silvermetallic V70 utanför köpcentrat - man måste fram och läsa på nummerskylten för att hitta sin bil.
Anders S
Rent subjektivt skulle jag föredra en Delphia 37
Känns som en bättre seglare men jag gillar inte riktigt salongen och framförallt köket.
Det ser lite konstigt ut tycker jag...
Andra förslag:
Dufour 34
Sun Fast 35/37
First 36.7
En sak att tänka på att dagens båtar väger oftast MYCKET och har STORT vindfång vilket medför att de driver lätt och är tunga att bära av. Vad hade ni för båt tidigare? Hur många kojer BEHÖVER ni?
Vi har tittat mycket och bestämt oss att gå ned ett par steg från 36-40 fotare till 34-fotare vilket känns så mycket enklare att hantera. Dagen 34-fotare är väl större än 70-talets 40-fotare med tanke inneutrymme?
Måste det vara en ny båt?
Lycka till /
Känns som en bättre seglare men jag gillar inte riktigt salongen och framförallt köket.
Andra förslag:
Dufour 34
Sun Fast 35/37
First 36.7
En sak att tänka på att dagens båtar väger oftast MYCKET och har STORT vindfång vilket medför att de driver lätt och är tunga att bära av. Vad hade ni för båt tidigare? Hur många kojer BEHÖVER ni?
Vi har tittat mycket och bestämt oss att gå ned ett par steg från 36-40 fotare till 34-fotare vilket känns så mycket enklare att hantera. Dagen 34-fotare är väl större än 70-talets 40-fotare med tanke inneutrymme?
Måste det vara en ny båt?
Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå
Ja I-landsproblemen blir bara fler för varje dag som går. Det här är en av mina favoriter: http://www.youtube.com/watch?v=jMw1q297I24 på temat lika bilar och fjärrAnders S skrev: Eller, man börjar trycka med låsfjärren på avstånd, för att se vilken av många snarlika bilar som blinkar tillbaka... (Kanske en affärsmöjlighet för eftermarknaden för båttillbehör? Larm med fjärr, som blinkar med lanternorna för att bekräfta?)
Hälsar Seglaren som skrapat bort is (med naglarna) från vindrutan de två senaste morgnarna.... I måndags var det sommarvärme och det åskade tom på kvällen. Morgonen efter var det is på bilen
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Salona 34 eller 37
Delphia 37 finns i två versioner. En har två akterhytter och en har endast en akterhytt med toaletten placerad akteröver på babordsidan.Håkan skrev:Rent subjektivt skulle jag föredra en Delphia 37
/
Jag har själv den med enbart en akterhytt och upplever innermiljön som mycket trivsam och funktionell.