GPS-puck till VHF - vad finns ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

GPS-puck till VHF - vad finns ?

Inlägg av peterh » tis 29 sep 2009, 21:26

Nu med båten amputerad är det dags att börja planera vinterns projekt.

Ett sådant är att förse VHF-en med en egen GPS-källa ( för att slippa ett beroende av plottern)
Jag tänker mig då en separat "puck" strömmatad från radions "aktiv-antennuttag" ( finns håller +12V när radion är på)

Det finns åtskilliga puckar, men de jag sett skall ha +5V matning och lämnar visserligen NMEA men med TTL-nivå.
Finns det någon som lämnar RS.232 dvs +-12V till att mata en riktig NMEA-ingång ? Och som dessutom drivs av +12V ?

Om inte får jag bygga ett PSU ( enkelt, en LN7805, en enda krets för någon 10-a) samt komplettera med en
TTL till RS.232 omvandlare ( finns kretsar som fixar allt för c:a 20 spänn).

Helst lägger jag pucken under taket på toaletten, intill VHF-en för att minimera kabeldragning. Men går GPS-signalen
genom ett vanligt rufftak i plast ( en maxi ) ? Och om jag monterar den under rufftaket kan jag köpa kompakta
okapslade puckar från ELFA ( c:a 390 kronor). Det vore bra att slippa utomhusmonterade saker som man sparkar sönder.

Alltså: två frågor som någon kanske har erfarenhet av:
- finns det 12V "puckar" ? Som dessutom lämnar en riktig RS.232 ?
- dämpar rufftaket för mycket ? Blir det värre vid dåligt väder på taket ?

Om jag bygger en så är det inte så mycket extrajobb att bygga flera. Finns det intresse ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: GPS-puck till VHF - vad finns ? (Lovsång till XL12)

Inlägg av Anders S » tis 29 sep 2009, 21:40

peterh skrev:Alltså: två frågor som någon kanske har erfarenhet av:
- finns det 12V "puckar" ? Som dessutom lämnar en riktig RS.232 ?
- dämpar rufftaket för mycket ? Blir det värre vid dåligt väder på taket ?
Ett alternativ till din ide är att skaffa en begagnad Garmin XL12. En sådan kompletteras med en ström/datakabel, och den kan du koppla via radions "switchade" 12V-utgång om du vill. Likadant har den en förmåga som pucken saknar - du kan sätta i batterier och ta med den upp, den dag då det är totalkajk på allt elektriskt. Den fungerar helt OK inomhus - jag har en flera år sedan sådan som idag är 2:a-antenn till plotter/dator/VHF. Den sitter alldeles under rufftaket, och brukar fungera alldeles utmärkt. (alldles ovanför sitter ett gäng avlastare och en winch samt en sprayhood, men det går bra ändå.
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: GPS-puck till VHF - vad finns ? (Lovsång till XL12)

Inlägg av peterh » tis 29 sep 2009, 21:58

Anders S skrev:
peterh skrev:Alltså: två frågor som någon kanske har erfarenhet av:
- finns det 12V "puckar" ? Som dessutom lämnar en riktig RS.232 ?
- dämpar rufftaket för mycket ? Blir det värre vid dåligt väder på taket ?
Ett alternativ till din ide är att skaffa en begagnad Garmin XL12. En sådan kompletteras med en ström/datakabel, och den kan du koppla via radions "switchade" 12V-utgång om du vill. Likadant har den en förmåga som pucken saknar - du kan sätta i batterier och ta med den upp, den dag då det är totalkajk på allt elektriskt. Den fungerar helt OK inomhus - jag har en flera år sedan sådan som idag är 2:a-antenn till plotter/dator/VHF. Den sitter alldeles under rufftaket, och brukar fungera alldeles utmärkt. (alldles ovanför sitter ett gäng avlastare och en winch samt en sprayhood, men det går bra ändå.
Jodå, det skulle fungera. Men då får jag inte utlopp för min bygglusta och den blir dramatiskt mycket större och tyngre.
Jag har en gammal vista med mig (som reserv), men det är nog mera jobb att fixa spänningsaggregat + montering. Dessutom
slår varken 12 eller vista på sig när man släpper på strömmen - man måste "trycka på knappen".
Vad jag vill ha är en oberoende osynlig och automatisk GPS. Och elfa har puckar som är 35x35mm och mindre än en centimeter hög ( fast monterad i låda och några kringkretsar så blir det lite större)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: GPS-puck till VHF - vad finns ?

Inlägg av bosseh » tis 29 sep 2009, 22:11

Det här har vi utrett tidigare. Var det Ballad-Tommy?
Typ en vanlig dator puck med PS/2 utgång
Jag vet att jag kollade det i alla fall. Kan vara smart även om man har en plotter el likn. Själv har jag en Holux Bluetooth + RS232 som jag tänkte göra något med. Man skulle kunna ha RS232 till VHF och Bluetooth till datorn.
Visst funkar en Garmin, men startar den själv?

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem
Inlägg: 145
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 15:03

Re: GPS-puck till VHF - vad finns ?

Inlägg av Lars L » tis 29 sep 2009, 22:13

Haver tvenne Garmin antenner och tvenne puckar allt monterat under ruff "taket" fungerar utmärkt.
Jag skulle oxå satsa på en äldre GPS som även kan vara reserv.
En Haicom-puck från min leverantör clover.se har "alla" kombinationer. 12 volt in och RS232 ut
http://www.clover.se/ct/haicom.html
Bilagor
haicom.jpg

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: GPS-puck till VHF - vad finns ?

Inlägg av bosseh » tis 29 sep 2009, 22:22

Här är tråden som behandlade ämnet:
http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... uck#p59366

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: GPS-puck till VHF - vad finns ?

Inlägg av peterh » tis 29 sep 2009, 23:05

Great !
Har mailat clover om detaljer. dubbla priset mot att köpa på elfa & löda men varför inte ...

Det tycks finnas consesnus om att det funkar att ha antennet under rufftaket. Skönt att slippa grejor "på däck".

Har f.ö planer att handla en raymarine a-<något> så min garmin 525 med västkustkarta är öppen för skambud. Någon ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: GPS-puck till VHF - vad finns ?

Inlägg av Anders S » ons 30 sep 2009, 05:50

Ett sidospår, kanske... men när jag skaffade en ny plotter så var det av en modell med separat GPS-givare, Garmin 17. Denna angavs att kunna monteras på endera sidan av rufftaket (under/över), så känsligheten hos moderna mottagare är nog i allmänhet god. Poängen är att den här typen av antenn är dels marinduglig (tät), dels helt självgående bara de får spänning. Det är också ett alternativ till att mecka ihop något. Min lösning för att inte få något att sparka bort var att montera antennen inne i en befintlig doradebox på rufftaket. Då får man åtminstone sparka två gånger...

När det gäller att kombinera är de här anordningarna förvånansvärt snälla. Till exempel är både min GPS17 och min gamla 12XL fullt kapabla att mata tre (nej, fyra!) "lyssnare" samtidigt/parallellt (VHF, dator och plotter + Silvas server). Dessutom (det skulle gå fort i våras) fungerade en ren rövarkoppling - GPS-givarna sitter parallellt inkopplade också, och om man inte har båda aktiva samtidigt ställer det heller inte till något (här är nödvändigheten att "starta" vid spänningstillslag faktiskt en fördel). Jag tror alldeles bestämt att en lämplig fristående mottagare (moddad puck, Elfa, köpe-...) kommer att fungera utmärkt under ett plastdäck. Det är ju dessutom en smal sak att prova innan man limmar den. Då tror jag också att man skall koppla pucken så att den kan köras separat, utan radio - en enkel diodkoppling på matningen och en extra brytare räcker ju för att kunna välja vhf-drift respektive nöddrift. Har du redan en Vista och batterier behövs ju inte så mycket i reserv - man kan antagligen läsa av lat/long på VHF:en och plotta direkt i kortet, i trängande fall.
Anders S

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: GPS-puck till VHF - vad finns ?

Inlägg av hhmcsv » ons 30 sep 2009, 14:08

Hittade denne:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.26349

Til en pris på USD 31,51 (worldwide free shipping!) er den måske attraktiv?
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: GPS-puck till VHF - vad finns ?

Inlägg av peterh » ons 30 sep 2009, 17:22

hhmcsv skrev:Hittade denne:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.26349

Til en pris på USD 31,51 (worldwide free shipping!) er den måske attraktiv?
Ja priset kan man inte klaga på.
Men specen säger :
- Specifications:
- USB interface

Vad jag sökte var ingenting som använder USB ( denna halvkokta kommiteeprodukt byggd på lösliga specar
och som har fler brister än som ryms i en firewire-kartong. ( hur många VHF-er har USB-anslutning och dessutom
som USB-master ??). Jag vill ha en rs.232 eller v.24 som vissa kallar det, ett enkelt funktionellt gränssnitt där
inga propetara inslag eller komitteer har klistrat in 200 begränsningar.

Dessutom skall den strömförsörjas från båtens +12V, usb är som alla vet +5V med flera begränsningar.

Men tack för tipset.
Har f.ö. mailat clover och bett dem om utförligare spec.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: GPS-puck till VHF - vad finns ?

Inlägg av bosseh » tor 01 okt 2009, 09:30

Enklast är nog en sådan här: http://www.kjell.com/?item=31054&path=
Klipp kontakten, anslut kablarna för seriell kommunikation.
En zenerdiod på 5 V och ett motstånd på 820 ohm. Sen är det klart.
För en hundralapp extra finns en GPS för utomhusbruk.
Positionen brukar visas på VHF:ens display.
Sätt en omkopplare så att man kan mata VHF:en från förbrukningsbatterier eller startbatteri så har man ett ganska säkert system.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: GPS-puck till VHF - vad finns ?

Inlägg av Eilean » tor 01 okt 2009, 09:50

bosseh skrev:....En zenerdiod på 5 V och ett motstånd på 820 ohm. Sen är det klart.
...
Detta kom som på beställning. Satt senast igår på muggen och bläddrade i Kjells katalog och tänkte, 'den vill jag ha' ( i vattentät version) fast för serieport!
Kan du ha vänligheten att bistå med ett schema? För det räcker väl inte med att bara lägga in motståndet, dioden och den avklippta kabeln löst i kontakten och tejpa runt med vulktape....?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: GPS-puck till VHF - vad finns ?

Inlägg av bosseh » tor 01 okt 2009, 10:56

Eilean skrev: Kan du ha vänligheten att bistå med ett schema? För det räcker väl inte med att bara lägga in motståndet, dioden och den avklippta kabeln löst i kontakten och tejpa runt med vulktape....?
Jo nästan.
+Batteri-----motstånd-----+GPS-----zenerdiod-----batteri&gps minus
Den jag länkade tog 80 mA, i ditt fall behöver motståndet ta hand om 24-5=19 V alltså 2375 ohm men med 2,2 kohm så finns det fortfarande 5 V till GPSen även vid 22,6 V batterispänning. Vid 29 V in blir strömmen (29-5)/2200=109 mA. Effekt i motståndet 2,5 Watt så det det bör vara ett 5 W motstånd som kanske inte får plats i kontakten.
Eftersom man bränner bort lite effekt i motståndet kan man lika gärna lägga in några lysdioder.
Min ide är att borra ur däck underifrån, trycka upp GPSen, täcka med en armatur som fylls med ett antal serie/parallellkopplade röda lysdioder

EDIT: decimalkomat funkar inte på min räknare, motståndsvärdena är ovan är 10 ggr för stora, alltså 82 ohm för 12 V och 220 ohm för 24 V

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: GPS-puck till VHF - vad finns ?

Inlägg av peterh » tor 01 okt 2009, 11:20

bosseh skrev:Enklast är nog en sådan här: http://www.kjell.com/?item=31054&path=
Klipp kontakten, anslut kablarna för seriell kommunikation.
En zenerdiod på 5 V och ett motstånd på 820 ohm. Sen är det klart.
För en hundralapp extra finns en GPS för utomhusbruk.
Positionen brukar visas på VHF:ens display.
Sätt en omkopplare så att man kan mata VHF:en från förbrukningsbatterier eller startbatteri så har man ett ganska säkert system.
Den lämnar inte rs.232 ut ( +-12V ) utan :
Output voltage level: 0V~2.85V
Om radion vill ha rs.232 in är det utanför spec om den kommer att acceptera detta, då
måste man komplettera med en drivkrets.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: GPS-puck till VHF - vad finns ?

Inlägg av Sneseglarn » tor 01 okt 2009, 13:22

Förvisso är det inte RS232 - men det är inom TTL-nivåerna så det innebär att det sannolikt funkar utan drivkrets. Prova först utan drivkretsen - det lär inte gå sönder av den anledningen.

Hur är det med omvandling från PS2 till Rs232? Kjell har en omvandlare (art 91334) men bosseh föreslog att klippa kabeln. Är det bara en kontaktfråga - inte protokoll eller annan skillnad?

Skriv svar