Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Inlägg av speed295 » sön 27 sep 2009, 23:00

Rad 1 jag har ingen Scampi ..... än....

Känns lite som ett helgerån att borra och göra peke, dubbla förstag på en båt som man säkert gett en +200 för.
Sätta upp ställning i aktern för solceller, båge att hålla sig i över spryhood o annat div som långseglarna brukar ha.

Ändrar man på saker så går den väl inte att kappsegla med sen, även om det inte är min avsikt att kappsegla.

Kanske ändrar sig känslan att man begår helgerån mot båten när man haft den en stund?

På något konstigt sätt så skulle det kännas lättare att borra o bygga om en ex b 31´, kanske bara för att den är billigare i inköp. :o
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Inlägg av Anders S » mån 28 sep 2009, 05:43

Den där känslan får du säkert bara därför att Scampin förknippas med kappsegling i så stor grad. Allt du pratar om är ju annars praktiska saker, sådant som många fixar till på många båtar. Kappseglingsmässig (på riktigt) spelar det ju i praktiken ingen roll, eftersom det räcker att sätta på ett peke med förstag för att man skall behöva ordna med ett lysbrev, och efter det är ju "rättvisekravet" uppfyllt (allt man gör med en båt ökar ju heller inte prestanda, t ex en ställning med solpanel, radar och andra antenner).

Blir båten med rimligt enkla medel bättre till dina ändamål gör du väl det bara? Tar du det sedan litet lugnt och "måttar" ordentligt kan sådana här tillbyggnader också se både intressanta och spännande ut. Sedan är ju åtminstone akterbågen ganska lätt att ta bort, om man nu skulle vilja det. En stödbåge/ruffpulpit/megagrabbräcke kan väl inte så många ha något emot? Ett peke som "bara" är en landgång och ankarhållare är det många som har, etc. Ett förstag på peket kan kortas och sättas tillbaka på stäven, ett inre förstag kan tas bort igen.

Sedan kommer alltid en och annan att tycka att åtgärderna inte behövs, men ur en annan synvinkel "behövs" inte segelbåtar över huvud taget. Jag tycker det låter som vettiga tillägg till en Scampi, om man primärt vill använda den som familje/långfärdsbåt och vill öka bekvämligheten och utrusta den med grejor som inte var påtänkt då den konstruerades.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Inlägg av Eilean » mån 28 sep 2009, 09:28

Varför just en Scampi kan man ju undra?
Är det frågan om verklig långfärd handlar det ju inte bara om den utrustning du nämner, det är ju bara sådant som syns utifrån.
Till det kommer ju större bränsle- och vattentankar, fler batterier, ankaren o kätting, kanske vindroder och/eller en stor autopilot, extrasegel, jolle, massor av utrustning och reservdelar...
I slutändan handlar det om närmare ett ton utrustning jämfört med en naken båt. Och då kommer följdfrågan - är Scampi rätt val?
Missförstå mig rätt, jag har inget emot Scampi i princip. Och hade du redan en Scampi du trivs med och känner utan och innan och vill sticka iväg är det fullt logiskt att utnyttja det du har.

Men att köpa just en Scampi för att sedan modifiera den för långfärd? Nej det tycker jag nog inte är så vettigt. Dels betalar du en del för att få en "vass" båt som är attraktiv för dem som gärna kappseglar litet mellan varven - bortkastade pengar i ditt fall. Sedan har Scampi några direkta svagheter ur långfärdssynpunkt som skrovform, bärigheten för extra tyngd, jättegenua och minimal stor.

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Re: Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Inlägg av speed295 » mån 28 sep 2009, 11:03

Ja Varför en scampi....
Ni som läst en del av mina trådar vet att jag velat ha en större båt i över 1 års tid...
Å det är f-n så svårt att välja en, för det börjar med att man tittat på en 30 fotare o när man inte hittar en lämplig båt så ökar jag på med 100" (från 200") och kollar igen.... till slut så sneglar man på comfort32, maxi999, linjett 32 för +400" som jag tycker är mycket pengar... och ta det sen mot en ny båt, som dyker upp i trådar är dom gamla skorvarna (inge illa menat) värda så mycket pengar.

Jag har tittat på över 20 båtar utan att fått någon med mig hem.

Det blir som ett ekorre hjul tillslut 200 till 300 till 400 till en flång ny och sen tillbaks till ruta 1
Tittade på en b31 mk2 gds för 88 men gillar inte att det känns så långt till fall o vinschar bakom ratten. annars en summa som man kan hosta upp utan att det känns så hårt.
Sen börjar man räkna baklänges segel,motor, vinschar, kyl, mm o vips så har man brännt 100", då är man uppe i pengar som man inte får igen på en b31.

Jag är fortfarande inne på att betala båten kontant....
Köper jag en båt för 400" då har jag ingen reskassa :(
Då blir det till att leva snålt i x antal år till.
Kliar mig i huvudet så jag snart inte har ett hårstrå kvar, men då spar jag ju in på klippning också 8)

Så ruta 1 vilken båt en vega är beprövat men lite för liten för min smak.... kanske för 20 år sen, 41 år nu....

Så mera förslag mottages... gärna
Kanske känner du någon som har min långfärdsbåt... som inte knäcker min budget.
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Inlägg av friseglarn » mån 28 sep 2009, 12:43

Tja, varför bara kolla plast, varför inte stål, betong eller trä?

Först stål. Så du har att göra med att knacka rost och stryka på rostskyddsfärg här o där. Något som tål att ligga och gnaga på ett rev en tid utan att sjunka?

Två stålbåtar strax över 100´som ser trevliga ut var och en på sitt sätt

En holländare (fina stålbåtar...)

http://www.blocket.se/stockholm/Segelba ... ?ca=11&w=3

Och en fin som ser ut som att vara ritad av Van de Stadt:

http://www.blocket.se/stockholm/Segelba ... ?ca=11&w=3

Trygga tunga hållbara, lätta att underhålla själv...

Betong? Kanske en riktigt tung och stor, dark horse (en engångsbåt eller en evighetsbåt, vem vet?) som nog inte är tillräckligt billig:

http://www.blocket.se/uppsala/Segelbat_ ... ?ca=11&w=3

Men trä då?
En riktigt liten båt med antikvitetsvärde och förvånansvärt billig som kanske inte är bekvämast men som antagligen får jobbet gjort med bravur och kanske ger dig dessutom vänner och helt unika upplevelser var du än kommer:

http://www.blocket.se/goteborg/Koster_2 ... ?ca=11&w=3 Saknas nåt kan du tälja själv, glöm inte sågen, yxan, stämjärn, hyvel, sandpapper, täljknivar, gott om rep och några burkar Le Tonkinois... Akta dig för trämask:)

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Inlägg av Eilean » mån 28 sep 2009, 12:55

Stålbåtarna kan jag möjligen se som intressanta. Men å andra sidan är de för små för att egentligen kunna byggas av stål - de blir för tunga i skrovet, får för liten barlastandel och blir veka.
Men Endurance 35-an är alldelses för dyr. Det finns fina sådana som är varvsbyggda i ferrocement med inredningar i toppklass som säljs för 3-400'. Men denna är inte en av dessa, amatörbyggt skrov och d:o inredning. Desutom - 12 hk på 8,5 ton nominellt (10 ton snarare "ready-to-go") betyder ny motor direkt....
Skall man köpa ferro skall hon vara varvsbyggd och dessutom skall en kompetent (på materialet ifråga) besiktningsman kontrollera att armeringen inte är rostskadad. Något som är mycket vanligt och mycket svårt att upptäcka. Och även ferro-båtar måste upp i storlek, helst över 45 fot för att skrovet inte skall bli för tungt.
Plast är nog rätt bra trots allt!
IW31? Allegro eller Laurin?, Semona? Schelinkryssare? Några namn som poppar upp.

DDF
Silvermedlem
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 18:36

Re: Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Inlägg av DDF » mån 28 sep 2009, 19:54

Om 4 ungdomar lyckade ta sig runt världen med en Vega funkar säkert en Scampi utmärkt. Fast jag kan tänka mig att man känner sig säkrare i en långkölad typ Laurin, med allt skräp som flyter runt.

Speed295 kolla gärna på www.syjoy.dk, en dansk Ballad som seglade runt världen (och det ganska nyligen, inte på 70tal).
En massa fina bilder och lite om deras "foreberedelserne".

Scampi är ju väldig lik Ballad, trots att jag har för mig att den har mindre stuv än Balladen. Och att borra i en 30 år gammal båt är väl ingenting att bekymra sig för tycker jag, oavsett vilken.

Mvh
david

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Inlägg av hedgehog » mån 28 sep 2009, 20:01

DDF skrev:Om 4 ungdomar lyckade ta sig runt världen med en Vega funkar säkert en Scampi utmärkt. Fast jag kan tänka mig att man känner sig säkrare i en långkölad typ Laurin, med allt skräp som flyter runt.
Antar att du tänker på boken "Alla sa att vi skulle dö". Märkligt att referera till den här, tycker jag. Den är ju snarast en beskrivning av hur man INTE ska göra. Att ingen av dem verkligen dog måste ju enbart bero på en sagolik tur! En av de mest irriterande böcker jag läst. Men visst, man slipper göra de misstagen själv.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Inlägg av nilsnobbing » mån 28 sep 2009, 21:22

hedgehog skrev: Att ingen av dem verkligen dog måste ju enbart bero på en sagolik tur! En av de mest irriterande böcker jag läst. Men visst, man slipper göra de misstagen själv.
Pfft..... Vad är det som irriterar? De kom i väg med små medel på stora äventyr, ingen skadades och ingen hoppade av. Starkt gjort tycker jag. Är det kanske mest irriterande att en del gör saker medans andra kommer inte längre än till tyckande i internet forum?

Vegor har f ö använts av många äventyrare på många hav, det är nog en kompetent båt.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Inlägg av Eilean » mån 28 sep 2009, 22:19

Trådskaparen var ju rätt tydlig - han ville inte ha en Vega.
Men ändå är vi där - detta ständiga propagerande för Vegan. Varför? Jo för båten har gjort "det". Mestadels i ganska spektakulära sammanhang.
Är det inte så att det spektakulära i större grad har bidragit Vegans status som långfärdsbåt än hennes faktiska egenskaper?
Jag säger som jag sagt tidigare - hade Per Brohäll levt hade han nog haft synpunkter på kultförklaringen av sin skapelse och jag är övertygad om att han hade plockat ner båten från piedestalen till vad hon är ritad för att vara - en kustkryssare för 60-talets familj.
Jag håller med Hedgehog i att "Alla sa att vi skulle dö" knappast kan tas som ett gott exempel på en väl genomförd långsegling. Jösses, det finns ju folk som gjort allsköns tokigheter och klarat sig galant. Vilket bara bevisar att det finns något som heter tur och att vissa behöver en större portion än andra. Och får den, lyckligtvis.
Ingen kan väl på fullaste allvar anse att "Alla sa att..." kan anses vara en förebild för andra än ett litet fåtal. Lika litet som paret Mårtensson.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Inlägg av bosseh » mån 28 sep 2009, 22:55

Visst kan man segla långt i vilken balja som helst med lite tur. Läs boken om 13 ft Tinkerbell tex. Det gick ju bra. Är man bara tillräckligt desperat så ...
De flesta moderna människor vill väl leva någorlunda anständigt ombord? Äta något annat än kall Ravioli på burk, kunna tvätta sig lite grann, sova några timmar i sträck osv. Har man lite otur med vädret är allt blött ombord. Det är ingen slump att det ligger en massa mindre båtar till salu i POS och andra hamnar. Visst kan man ha tur med vädret och köra spinnaker mest hela vägen och visst är vädret ganska stabilt om man väljer rätt väg och rätt årstid. Men blir vädret dåligt så har man ingen chans att undvika det.

Det mest patetiska är alla dessa "goda råd" från människor som själva aldrig knappt seglat utanför "inre vatten", som aldrig drivit en båt en vecka i sträck och vars enda kontakt med Atlanten är lite badande på Algarve-kusten.
Fundera på om hela besättning fixar detta mentalt. (att inte göra det är nog ett friskhetstecken!). Prova med en vecka i ett källarrum utan kontakt med omvärlden. Glöm inte Raviolin.
Eilean har en lista med båtar som hyggliga förutsättningar framförallt därför att de fungerar någorlunda att leva på.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Inlägg av Anders S » tis 29 sep 2009, 06:17

Nu trodde jag att Scampifrågan gällde att anpassa en Scampi till semesterbåt för familjen snarare än "historisk racing"-ekipage (om liknelsen tillåts). Handlar det om att välja en båt för att verkligen sticka iväg ett tag tror jag egentligen inte att en Scampi är optimal - straffet för att lasta den full med långfärdsprylar,mat och vatten blir högt. Den är inte så förlåtande mot överlast, om man säger så...

Jag hade personligen i så fall hellre tittat på Ballad och Ballad-kopiorna, med särskild hänsyn till att de (kopiorna) skall vara välbyggda (Ballad är i sig en kopia, av Joker, men den är fabriksbyggd, några av varianterna är det inte). Kan man hitta en L32 till vettiga pengar, så... En L28 är i trängsta laget för en familj, räcker fint för två.

Stålbåt? Tja, det är ju det här med rost inombords och omöjligheten att göra något åt denna när man är ute. Stålbåtar rostar inifrån, också, även om man är helt med på att man måste måla kontinuerligt utomhus. Kan vara ett OK val, men då måste de vara väl i rostskyddsordning då man drar iväg. På äldre båtar betyder det vanligen en rensning på all inredning och ett mer eller mindre ambitiöst rostskyddsprojekt. (En välbyggd plåtis skall ha fått möjligheter till sådant i konstruktionen). Plast, om jag får välja. Jag ser inte de två förslagen som omöjliga, men en noggrann besiktning av en plåtbåtexpert är att rekommendera.
Anders S

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Inlägg av nilsnobbing » tis 29 sep 2009, 06:17

Så klart finns det en lång rad bättre båtar än Vegan för långfärd. Allegron, t ex, brukar ju nämns i samma storleksklass. Men Vegans meriter vid det här laget talar väl sitt tydliga språk, Den har befarit mycket kärva vatten,och dessutom (om man nu ska tro vad som skrivs på nätforum) med usla besättningar vilket ju inte direkt ökar oddsen.

Sen tror jag inte på snacket om tur helt och hållet. Tur har man ibland och det är ju bra, men genomför man en jordenrunt-segling framgångsrikt är det nog inte bara tur om avgjort utgången. Handlingskraft? Sjömansskap?

Journalisten: N har du väl haft tur, Stenmark, som vunnit så många världscupssegrar i vinter?
Stenmark: Jo, och det är lustigt. Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag.

I övrigt tror jag på Semona som verkar vara rymlig och prisvärd. Ohlsson 8:8 seglade över pölen för några år sedan och de hyllade sin båt. Kan det vara något?

N.N

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Inlägg av janne » tis 29 sep 2009, 07:21

Anders S skrev: Kan man hitta en L32 till vettiga pengar, så... En L28 är i trängsta laget för en familj, räcker fint för två.

Stålbåt? Tja, det är ju det här med rost inombords och omöjligheten att göra något åt denna när man är ute. Stålbåtar rostar inifrån, också, även om man är helt med på att man måste måla kontinuerligt utomhus. Kan vara ett OK val, men då måste de vara väl i rostskyddsordning då man drar iväg. På äldre båtar betyder det vanligen en rensning på all inredning och ett mer eller mindre ambitiöst rostskyddsprojekt. (En välbyggd plåtis skall ha fått möjligheter till sådant i konstruktionen). Plast, om jag får välja. Jag ser inte de två förslagen som omöjliga, men en noggrann besiktning av en plåtbåtexpert är att rekommendera.
Håller med om tankarna på båtval men varför skulle det vara omöjligt att underhålla en stålbåt under färd?

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Blir man lynchad om man Långfärds utrustar en Scampi.......

Inlägg av Mr Q » tis 29 sep 2009, 07:38

Mycket fokus på båten, vilken resrutt hade ni tänkt er?

Låter spännande, vem skulle inte vilja lämna allt och stäva ut på de 7 haven? -Här är en!

Skriv svar