Skotet mot mantåget

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
delta160
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: lör 22 maj 2004, 20:21

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av delta160 » mån 28 sep 2009, 19:34

Varför inte sätta spinnacker eller Gennacker?
Om man inte har det så använd spinn bommen och spira genuan, är det platt läns spirarar man givetvis i lovart, på brantare slör kan man även spira i lä.
( det senare kräver nästan skena på masten så att man kan reglera hur långt ut ändan på bommen skall hamna )
Använder man spinnbommen så kvittar det nästan var skotpunkten sitter.
/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av hedgehog » mån 28 sep 2009, 19:54

Anders S skrev:Det jag talar om är inte att flytta skotpunkten för att trimma om formen på seglet (det tror jag Q, Blur, SWE54 et al talar om) utan att få ut skotet från båtsidan så att genuan tillåts breda ut sig.
Själv vet jag nog inte riktigt vad jag talar om här...
Men mitt problem var ju att det var svårt att få genuan att fylla alls på undanvind. Genom att flytta UT skotpunkten (skotet under mantåget) så blev det en klar förbättring. Frågan är nu om man kan få ännu bättre drag genom att antingen:
Flytta fram skotpunkten
eller:
Flytta bak skotpunkten
Jag kan tänka mej att en högsmal fock lider mindre av vindskuggan från storen pga att underliket är så mycket kortare men också påverkas mer negativt av att toppen twistar ut pga att den har relativt mer segelyta där än en överlappande genua.
Genuans topp twistar också ut men totalt sett blir det bättre drag eftersom vinsten av att seglet fyller bättre är större än tappet från den twistade toppen.
Hur låter det?
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av Anders S » mån 28 sep 2009, 20:12

hedgehog skrev: Hur låter det?
Det låter helt enkelt som att man får prova sig fram. Gäller det att få genuan att visa så mycket yta mot vinden som möjligt på brant slör/nästan-läns tror jag man kan tjäna på att använda ett skot från aktern om alternativet är ett skot från midskepps eller så. Har man (och gitter sätta upp) spirbom är det ju alldeles utmärkt.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av Mr Q » mån 28 sep 2009, 20:21

Låter som att du talar om ganska platta vindvinklar om den inte fyller.

Har du en spinnaker och kan få hjälp ombord att få upp den och sen att trimma den, är den ju oslagar när man börjar närma sig plattläns. Då kan man "visa" en stor del av seglet mot vinden i lovart mha spinbommen och vinna duktigt med fart mot en läad geua.

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av Nubben » mån 28 sep 2009, 20:24

Ja men det är väl alldeles uppenbart och något som alla borde känna till att då du faller av så flyttar du
a) Skotpunkten utåt
b) Skotpunkten framåt för att inte toppen ska twista ur, alltså för att du ska få jämnt drag i seglet som möjligt
c) Genuan till andra sidan och seglar psalmbok(även nu med skotpunkten ute och framme)

Detta alltså förutsett att det är så bra fart som möjligt du är ute efter, söker du något annat så kanske Anders S. råd kan stämma.

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 09:31
Kontakt:

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av blur » mån 28 sep 2009, 20:29

:) kul att det finns saker att diskutera. Jag lär mig hela tiden...

När man faller av och släpper i skoten händer flera saker:

1) seglet får en rundare form, vilket är bra till en viss gräns, men sedan ökar krängningen. Detta kan man motverka med att flytta ut skotet successivt (normalt hamnar man ganska snabbt i relingslisten, och utanför mantåget. Då kan man både få bra anfallsvinkel och ett segel med bra form. Detta leder inte bara till snabbare, men också bekvämare segling.

2) man får sämre kontroll över seglets form. Krysskotat så har man ju bra kontroll både på vinkel (oftast tajt mot ev vantskruvar) och twist. Ju mer det blåser ju mer öppnar man upp toppen (twistar). När man släpper skotet så blir det normal så att seglet twistar mer av sig självt (dels blåser det mer högre upp, dels är geometrin sådan att akterliket släpps "mer" än underliket. Normalt brukar man få kompensera ett släppt skot på genua (och fock) med att flytta fram skotpunkten). På samma sätt hamnar den utflyttade skotpunkten något framför den ursprungliga.

Men ta inte mig på orden här. Flytta ut skotpunkten och titta på telltales. Släpp skotet och observera hur förliket bubblar. Oftast gör det det i toppen, och då kan man flytta fram skotpunkten något.

Oftast är genuor mycket "förlåtande" och ger bra kraft även utan millimeterjustering. Fockar däremot måste trimmas agressigt för att inte twista för mycket.

Men... pratar vi plattläns i lätt vind där jag bara vill få genuan att "falla ut" så kan man mycket köra med spinnskot. Detta får väl ses som ett specialfall, och man borde väl egentligen ha bom då? Vill man inte spira skulle jag tippa på att skärning med korrekt slörskotad genua är snabbare...

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av hedgehog » mån 28 sep 2009, 20:55

blur skrev::) kul att det finns saker att diskutera. Jag lär mig hela tiden...

När man faller av och släpper i skoten händer flera saker:

1) seglet får en rundare form, vilket är bra till en viss gräns, men sedan ökar krängningen. Detta kan man motverka med att flytta ut skotet successivt (normalt hamnar man ganska snabbt i relingslisten, och utanför mantåget. Då kan man både få bra anfallsvinkel och ett segel med bra form. Detta leder inte bara till snabbare, men också bekvämare segling.

2) man får sämre kontroll över seglets form. Krysskotat så har man ju bra kontroll både på vinkel (oftast tajt mot ev vantskruvar) och twist. Ju mer det blåser ju mer öppnar man upp toppen (twistar). När man släpper skotet så blir det normal så att seglet twistar mer av sig självt (dels blåser det mer högre upp, dels är geometrin sådan att akterliket släpps "mer" än underliket. Normalt brukar man få kompensera ett släppt skot på genua (och fock) med att flytta fram skotpunkten). På samma sätt hamnar den utflyttade skotpunkten något framför den ursprungliga.

Men ta inte mig på orden här. Flytta ut skotpunkten och titta på telltales. Släpp skotet och observera hur förliket bubblar. Oftast gör det det i toppen, och då kan man flytta fram skotpunkten något.

Oftast är genuor mycket "förlåtande" och ger bra kraft även utan millimeterjustering. Fockar däremot måste trimmas agressigt för att inte twista för mycket.

Men... pratar vi plattläns i lätt vind där jag bara vill få genuan att "falla ut" så kan man mycket köra med spinnskot. Detta får väl ses som ett specialfall, och man borde väl egentligen ha bom då? Vill man inte spira skulle jag tippa på att skärning med korrekt slörskotad genua är snabbare...
Intressant beskrivning, tack för den!
Verkar ju som att mantågets inverkan på skotet, dvs att skotpunkten tvingas in när man släpper, är den största orsaken till att genuan inte fyller som den ska (jag talar inte om läns här). Ska experimentera lite med att flytta i längsled också nästa gång vi är ute och se om man kan få till det ännu bättre. Ska kanske nämna att det är i lätt- och mellanvind som problemen finns. Blåser det mycket brukar det fungera bra.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Skriv svar