Skotet mot mantåget

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Skotet mot mantåget

Inlägg av hedgehog » sön 27 sep 2009, 19:22

Slör är ju alltid trevligt, bra fart och ingen krängning. Men det kan också vara enerverande när vinden inte är så stark och det ligger kvar gammal sjö. Vinden slås ur förseglet ideligen och det slänger och slår i det mesta.
Just så tycker jag att det varit i alltför hög grad med vår nuvarande båt. Jag har samtidigt retat mej på att genuaskotet ligger och skaver mot mantåget vid öppnare bogar. Det är så pass att skotpunkten påverkas, seglet har inte verkat få sin egentliga form pga detta.
Har börjat ana ett samband mellan detta och slörproblemen. På väg hem från Köpenhamn idag testade jag att dra skotet så att det gick in i blocket under mantåget istället för över. Vi skulle få från slör till strax över halvvind under vägen så det borde kunna fungera.
Det gick helt suveränt bra, skothornet kom en bra bit ut, seglet fick bra form och säckade bara lite när vinden någon enstaka gång vred mot läns.
Fler än vi borde ha (haft) detta problem, eller? Faktum är att skotet ligger och gnager mot mantåget mer eller mindre hela tiden utom på dikt bidevind.
Kanske skulle det funka att ha skotet draget såhär permanent men då kommer man å andra sidan att få svårt att skota in det lilla sista på bidevind.
Hur gör ni andra? Dubbla skot skulle kunna vara en lösning men det blir mycket som tynger ner seglet i lätt vind.
Kanske är detta en sån där självklar fråga som "alla" vet svaret på men det har jag isf totalt missat!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av friseglarn » sön 27 sep 2009, 19:37

Jag har tagit bort mantåget, så problemet med skotlinorna är löst. Dessutom är det lättare att röra sig och risken att snubbla och falla överbord är mindre när det inte finns en snubbellina att ramla över. (Det finns en anledning till att balkong- och skyddsräcken ska ha viss minimihöjd, är de för låga är det bättre att vara utan.)

Mindre risk att slå hål på sig (t ex tinningen... ett öga... ja, du förstår, gillar inte att riskera bli spetsad på trubbigt föremål) eller annars göra illa sig när mantågsstöttorna är borta.

Använder säkerhetslina och krokar fast mig.
Senast redigerad av 2 friseglarn, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av Anders S » sön 27 sep 2009, 19:48

Lösningen med dubbla skot kan fungera. Det är också vanligt så att en skotpunkt längre bak är av godo vid undanvind. Vi har gennakerskoten tillgängliga och det är en smal sak att koppla dessa på en slörbog. Man får ju koppla loss dem och på dem, men det är enkelt när man kan dra in seglet med ordinarie skot.
Anders S

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av gvs » sön 27 sep 2009, 20:27

Jag har övre linan i mantåget neddragen till undre linan där skotet går ut. Slipper problemet. Det kräver dock en starkare (två-fotad) stötta för att få styrka även bak i sittbrunnen, där vill man ju gärna vila ryggen mot det...

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av hedgehog » sön 27 sep 2009, 21:24

gvs skrev:Jag har övre linan i mantåget neddragen till undre linan där skotet går ut. Slipper problemet. Det kräver dock en starkare (två-fotad) stötta för att få styrka även bak i sittbrunnen, där vill man ju gärna vila ryggen mot det...
Det där kanske skulle kunna fungera även fast jag inte riktigt förstår hur belastningen på mantåget skulle bli större. På de stöttor som sas har båda vajrarna på mitten blir den väl snarare mindre eftersom hävstången blir kortare.
Att vara helt utan mantåg kan jag inte tänka mej.
Ett par extra skot iskurna i de bakre skotblocken och fästa till mantåget, redo att användas borde också kunna fungera.
Vid nästa tur ska jag låta skoten gå under mantåget och se hur det funkar på bidevind. Genuan är ganska högt skuren så skothornet hamnar hur som helst över mantåget. Skotskenan sitter rätt långt ut åt sidan så det är de sista 10 centimetrarna som kan bli ett problem. Återkommer med rapport!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av gvs » sön 27 sep 2009, 21:25

Tänker mig att kraften blir stor på stöttan framför sittbrunnen då den ensam (utan stöd framåt) får ta lasten av att man lutar sig mot den...

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 09:31
Kontakt:

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av blur » mån 28 sep 2009, 07:09

Extra skot att knyta i när det behövs är enklast.

OBS att skotpunkten oftast skall längre fram i takt med att man släpper på skoten.

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av hedgehog » mån 28 sep 2009, 16:41

Hmm,
Hur stämmer detta:
Anders S skrev:Det är också vanligt så att en skotpunkt längre bak är av godo vid undanvind.
med det här:
blur skrev:
OBS att skotpunkten oftast skall längre fram i takt med att man släpper på skoten.
Något av påståendena måste ju vara fel eller kan det vara så illa att det finns fler självklarheter som undertecknad missat?!
Själv brukar jag justera skotpunkterna efter vindstyrkan, ju mer vind desto längre bak.
Men det ska villigt erkännas att jag är lite lat med sånt här, har heller aldrig varit särskilt intresserad av kappsegling. Utom när det kommer en annan båt, helst snabbare, i närheten förstås. Då j...r !
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av Anders S » mån 28 sep 2009, 17:05

hedgehog skrev:Hmm,
Hur stämmer detta:
Anders S skrev:Det är också vanligt så att en skotpunkt längre bak är av godo vid undanvind.
med det här:
blur skrev:
OBS att skotpunkten oftast skall längre fram i takt med att man släpper på skoten.
Något av påståendena måste ju vara fel eller kan det vara så illa att det finns fler självklarheter som undertecknad missat?!
Själv brukar jag justera skotpunkterna efter vindstyrkan, ju mer vind desto längre bak.
Men det ska villigt erkännas att jag är lite lat med sånt här, har heller aldrig varit särskilt intresserad av kappsegling. Utom när det kommer en annan båt, helst snabbare, i närheten förstås. Då j...r !
Det får nog Blur kommentera också, men jag menar att skotpunkten bör flyttas akterut då man faller av. Det är egentligen den horisontella vinkeln som är viktig, ju längre fram skotet kommer, ju mindre vill seglet "slå ut". Vi talar väl om genuan (?) och det skulle inte förvåna mig om Blur tänker/talar om spinnaker eller gennaker. Här kan ju suggor på skotet vara av godo för att stabilisera seglet och för att forma det på rätt sätt, men det tjänar inte genuan på.
Anders S

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av hedgehog » mån 28 sep 2009, 17:14

Anders S skrev:
hedgehog skrev:Hmm,
Hur stämmer detta:
Anders S skrev:Det är också vanligt så att en skotpunkt längre bak är av godo vid undanvind.
med det här:
blur skrev:
OBS att skotpunkten oftast skall längre fram i takt med att man släpper på skoten.
Något av påståendena måste ju vara fel eller kan det vara så illa att det finns fler självklarheter som undertecknad missat?!
Själv brukar jag justera skotpunkterna efter vindstyrkan, ju mer vind desto längre bak.
Men det ska villigt erkännas att jag är lite lat med sånt här, har heller aldrig varit särskilt intresserad av kappsegling. Utom när det kommer en annan båt, helst snabbare, i närheten förstås. Då j...r !
Det får nog Blur kommentera också, men jag menar att skotpunkten bör flyttas akterut då man faller av. Det är egentligen den horisontella vinkeln som är viktig, ju längre fram skotet kommer, ju mindre vill seglet "slå ut". Vi talar väl om genuan (?) och det skulle inte förvåna mig om Blur tänker/talar om spinnaker eller gennaker. Här kan ju suggor på skotet vara av godo för att stabilisera seglet och för att forma det på rätt sätt, men det tjänar inte genuan på.
Jo visst, det handlar om genuan. Spontant känns det som om din teori verkar stämma (varför kan jag inte förklara riktigt!). Men blur är väl en rätt aktiv kappseglare och de brukar ha järnkoll på sånt. Vi får väl höra vad han säger.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av Mr Q » mån 28 sep 2009, 18:26

Jag instämmer med Blur att skotpunkten ska fram när man släpper på skot. Toppen tvistar ut mer ju mer du släpper ut. Vet inte riktigt varför, det är säkert något elektroniskt eller nåt. :roll: :lol:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av Anders S » mån 28 sep 2009, 18:42

Det enklaste är att se på skissen.
Bilagor
untitled.JPG
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av SWE54 » mån 28 sep 2009, 18:46

Skotpunkten ska såklart fram och långt ut när det öppnar upp och man lättar på skoten. Annars har man ju inget drag i övre delen av seglet. Ju längre bak desto sämre form. Det blir ju svenska flaggans dag i toppen om man inte följer med med skotpunkten.
Det är ju genuatrim 101 för tusan gubbar...:)
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av Mr Q » mån 28 sep 2009, 19:10

När man ändå är framme och flyttar skotpunkt på genuan, kan man lika gärna kolla spänningen i genuafallet. Finns ingen anledning att ha den spänd som en pianosträng på undanvind. Det blir så trista veck i toppen och i halshornet då. Återigen elektromagnetiskt eller nåt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Skotet mot mantåget

Inlägg av Anders S » mån 28 sep 2009, 19:18

Det jag talar om är inte att flytta skotpunkten för att trimma om formen på seglet (det tror jag Q, Blur, SWE54 et al talar om) utan att få ut skotet från båtsidan så att genuan tillåts breda ut sig.
Anders S

Skriv svar