Prenumerationen...

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Skriv svar
Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Prenumerationen...

Inlägg av Maxi33 » sön 27 sep 2009, 13:30

...på På Kryss har jag till slut bestämt att inte förnya i år, har tröttnat på den och dess skapare.
En fantastisk känsla att ta kontroll över sitt liv.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Prenumerationen...

Inlägg av S-B A-son » sön 27 sep 2009, 13:40

Är det inte så att du egentligen inte kommer att betala SXK-medlemsskap?

Jag tycker tidningen har blivit tunnare efter familje-rockaden. Och jag gillar heller inte att den nya kaptenen tydligt angett att tidnbingens inriktning inte kommer att ha fokus mot konsumentfrågor.

Men, jag gillar att ligga vid boj och jag tycker att VK-kretsen gör ett gott arbete. Alltså kommer jag att var med i år också! Fast - det finns ju ingen boj på Rörö festås!

mvh Sven-Barry

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Prenumerationen...

Inlägg av Maxi33 » sön 27 sep 2009, 13:48

Det där att X-klubben är världens största båtklubb är en myt, Sven-Barry, och skall inte blandas samman med att prenumerera på en glassig annonstidning.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Prenumerationen...

Inlägg av Anders S » sön 27 sep 2009, 13:52

Samma här - Västkustkretsens arbete gör att vi är kvar.

Tidningen kan kvitta i just det sammanhanget, och den kan hur som helst läsas på biblioteket om man så vill. Jag begriper mig inte riktigt på den (tidningen, alltså). Någon sorts "vilja men inte kunna" när det gäller coffee-table-framtoningen samtidigt som den är tunnare än någonsin när det gäller sakinnehållet. Och så det här med att hålla gränsen mellan Familjens egen verksamhet som reseentreprenörer och -guider och tidningens innehåll.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Prenumerationen...

Inlägg av toaen » sön 27 sep 2009, 17:30

S-B A-son skrev:
Men, jag gillar att ligga vid boj och jag tycker att VK-kretsen gör ett gott arbete. Alltså kommer jag att var med i år också! Fast - det finns ju ingen boj på Rörö festås!

mvh Sven-Barry
Jag har varken irriterat mig på tidningen eller reflekterat på att gå ur kryssarklubben som jag varit medlem i sen början av 1970-talet. Det kan ju bero på att jag inte känner nått större engagemang för klubben. Bor man långt från storstäderna är ju deras aktiviteter för långt bort för att man skall kunna delta mer än vid nåt enstaka tillfälle. Undantaget då bojar och dubbar samt 24-timmarsseglingarna.

Jag har dock lyckats säga upp prenumerationen på ett par andra båtttidningar.

Jag gillar också att ligga i SXK´s bojar, men har konstaterat att antingen är bojarna borta sen jag, i nån större utsträckning, seglade i Bohusläns skärgård för ca 10 år sen. Långön (Kungshamn) Lindön - den ena av bojarna (Havstensund) och fanns det inte tidigare en boj vid Nordkoster (?).

De övriga nio bojarna som jag gått förbi eller ankrat intill har alla varit upptagna av båtar som inte varit behöriga att ligga vid bojarna - företrädesvis med norsk flagga. När jag för tredje gången passerade Ulön-Dannemark fanns det faktiskt två bojar lediga och jag la mig på en av dem en kort stund för att käka middag.

När det gäller användandet av bojarna så spelar ju faktiskt medlemskapet i SXK ingen roll, då de som ligger där struntar i stort sett i den regeln.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Prenumerationen...

Inlägg av Filip » sön 27 sep 2009, 18:36

toaen skrev:
Jag har varken irriterat mig på tidningen eller reflekterat på att gå ur kryssarklubben som jag varit medlem i sen början av 1970-talet. Det kan ju bero på att jag inte känner nått större engagemang för klubben. Bor man långt från storstäderna är ju deras aktiviteter för långt bort för att man skall kunna delta mer än vid nåt enstaka tillfälle. Undantaget då bojar och dubbar samt 24-timmarsseglingarna.

Jag har dock lyckats säga upp prenumerationen på ett par andra båtttidningar.

Jag gillar också att ligga i SXK´s bojar, men har konstaterat att antingen är bojarna borta sen jag, i nån större utsträckning, seglade i Bohusläns skärgård för ca 10 år sen. Långön (Kungshamn) Lindön - den ena av bojarna (Havstensund) och fanns det inte tidigare en boj vid Nordkoster (?).

De övriga nio bojarna som jag gått förbi eller ankrat intill har alla varit upptagna av båtar som inte varit behöriga att ligga vid bojarna - företrädesvis med norsk flagga. När jag för tredje gången passerade Ulön-Dannemark fanns det faktiskt två bojar lediga och jag la mig på en av dem en kort stund för att käka middag.

När det gäller användandet av bojarna så spelar ju faktiskt medlemskapet i SXK ingen roll, då de som ligger där struntar i stort sett i den regeln.

tommy
Fattar inte vad du skriver....du säger att tidningen bryr du dej i princip inte om, att klubben är för storstadsbor, klubben känner du inget angagemang i och bojarna är upptagna av norrmänn ...ändå är du medlem...varför det?
För mej i st Anna kretsen är det skönt att ibland ha bojar o dubbar att fästa sig vid, även mycket trevliga arrangemang med eskadrar etc
Frågade faktiskt några i somras om de var medlemmar när de låg vid en SXX boj...de flyttade på sig

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Prenumerationen... SXK

Inlägg av Anders S » mån 28 sep 2009, 06:25

Jag fattade Tommy (Toaen) som att ju längre man är från möten, klubbsammanträden och funktionärer, ju mindre bryr man sig. Jag har upplevt något liknande - är man inte direkt inblandad i till exempel klubbens ungdomsverksamhet, vem bryr sig, och borde vi inte köpa en bättre grill till höstfesten, förresten...

Tidningen "På Kryss" kan ju alla läsare ha en åsikt om, det har man kanske inför alla tidningar. När det gäller bojarna i Bohuslän har jag fallit till föga på samma sätt som många, vem bryr sig längre om vem som ligger där? Bara på några år har vikarna med bojar blivit ankarvikar med kanske 25 ankrade båtar, och där det finns två bojar mitt i smeten.
Anders S

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Prenumerationen...

Inlägg av Kenta » mån 28 sep 2009, 13:25

Hej!
Det var många år sedan jag gick ur SXK.
Ett av skälen var att PK hade blivit EM:s privata lekstuga. Som nu gått vidare inom familjen, tror jag, jag har inte läst den på flera år, men följt med lite i debatten.
Samt att jag tröttnade på alla "gubbar" i klubb-blazer som sprang och gjorde honör åt varandra på SXK:s årsmöten.
De enda kommitteer som jag tyckte fungera var Hamn o farled samt i viss mån den tekniska.
Att man sedan tar ut en medlemsavgift i en förening är OK, men att man tar ut 2 (registreringsavgift) för att kunna utnyttja t ex bojarna. Det blev bara för mycket, så jag tackade för mig och tog min Mats :D ur skolan (förlåt mig, jag kunde bara inte låta bli).
Jag kanske även bör nämna att jag i c:a åtta är var en aktiv styrelsemedlem i en av kretsarna.

Ha de
Kenta
Det var bättre förr- längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Prenumerationen...

Inlägg av Maxi33 » mån 28 sep 2009, 17:48

Intressant att Kenta, enligt vad han skriver var tidigare aktiv styrelsemedlem, redan för många år sedan såg och ogillade familjens privata användande av sin position som redaktörer i PK.
Det värsta exemplet på senare år som jag observerat handlade om familjens båt som blev ommålad och därefter till och med omslagsbild med skepparen själv, utan flytväst dessutom trots att PK och klubben borde vara förebilder.
Just detta exempel, dock inte med flytvästen som det primära, är en av de viktigaste enskilda faktorerna i mitt beslut att avstå möjligheten att ligga vid boj för att i stället ankra bredvid.

Kanske i stället för prenumerationskostnaden ger Sjöräddningen motsvarande belopp som ett extra bidrag i stället, ifall mitt ankare släpper...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Prenumerationen...

Inlägg av toaen » ons 30 sep 2009, 19:54

Filip skrev:
toaen skrev:
Jag har varken irriterat mig på tidningen eller reflekterat på att gå ur kryssarklubben som jag varit medlem i sen början av 1970-talet. Det kan ju bero på att jag inte känner nått större engagemang för klubben. Bor man långt från storstäderna är ju deras aktiviteter för långt bort för att man skall kunna delta mer än vid nåt enstaka tillfälle. Undantaget då bojar och dubbar samt 24-timmarsseglingarna.

Jag har dock lyckats säga upp prenumerationen på ett par andra båtttidningar.

Jag gillar också att ligga i SXK´s bojar, men har konstaterat att antingen är bojarna borta sen jag, i nån större utsträckning, seglade i Bohusläns skärgård för ca 10 år sen. Långön (Kungshamn) Lindön - den ena av bojarna (Havstensund) och fanns det inte tidigare en boj vid Nordkoster (?).

De övriga nio bojarna som jag gått förbi eller ankrat intill har alla varit upptagna av båtar som inte varit behöriga att ligga vid bojarna - företrädesvis med norsk flagga. När jag för tredje gången passerade Ulön-Dannemark fanns det faktiskt två bojar lediga och jag la mig på en av dem en kort stund för att käka middag.

När det gäller användandet av bojarna så spelar ju faktiskt medlemskapet i SXK ingen roll, då de som ligger där struntar i stort sett i den regeln.

tommy
Fattar inte vad du skriver....du säger att tidningen bryr du dej i princip inte om, att klubben är för storstadsbor, klubben känner du inget angagemang i och bojarna är upptagna av norrmänn ...ändå är du medlem...varför det?
För mej i st Anna kretsen är det skönt att ibland ha bojar o dubbar att fästa sig vid, även mycket trevliga arrangemang med eskadrar etc
Frågade faktiskt några i somras om de var medlemmar när de låg vid en SXX boj...de flyttade på sig
Det var kanske inte glasklart vad jag skrev men jag skrev i varje fall inte; "du säger att tidningen bryr du dej i princip inte om". Jag skrev att jag inte irriterar mig över den. Läser det som jag tycker är intresant.

Det som jag tycker är positivt är HAK´s arbete med dubbar, skisser, bojar och leder. Samt 24-timmarsseglingarna. För dem behöver man ju inte åka till Göteborg för att delta i. Speciellt inte när SXK anordnat en ny startplats ca 500 meter från min båtplats. För att delta i aktiviteter i Göteborg har jag mellan 3 och 4 timmars restid fram och tillbaka och det gör ju att det inte befrämjar att man deltar i kurser och andra samlingar som jag skulle vilja göra.

Däremot blir jag inte speciellt irriterad över vare sig tidningen eller klubben i övrigt, som en del andra.

Jag är nog för lat för att starta världskrig eller stenkastning på Långedrag :wink:

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar