Diskussion om modereringsnivå

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Diskussion om modereringsnivå

Inlägg av friseglarn » fre 25 sep 2009, 07:22

Jag tycker vi ger det ett tag innan utvärdering och håller oss ifrån att kritisera sönder moderatorerarna (vänta tills något modererats bort i alla fall), som då tvingas diskutera dessa icke-frågor (diskussion om diskussion och kontroll av diskussion) istället för att bidra i mer intressanta trådar. Den diskussionslystne kan ju starta en provokativ tråd om varför väjningsregler alltid kan tillämpas oavsett situation eller om varför väjningsreglerna ibland inte är lämpliga... Själv är jag just nu ganska upprörd över båtklubbar som har onödig arbetsplikt (så att det kryllar av folk utan nåt vettigt att göra) o vill att alla håller en hand på varje båt som går ned i en vagga (för att maximera krossningsrisken kanske?)
Senast redigerad av 1 friseglarn, redigerad totalt 0 gånger.

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Diskussion om modereringsnivå

Inlägg av nilsnobbing » fre 25 sep 2009, 07:27

Anders S skrev:
nilsnobbing skrev: Var tycker du själv att nivån skall ligga på moderering? Du vill att jag skall tagga ner, men hur lågt (eller högt, kanske) vill du att det skall ligga ? Kan du ge något konkret exempel ?
Visst, tråden om oljekvalitet är ju ett bra exempel. Visst fanns det några inlägg som kanske inte tillförde så mycket, men störde de verkligen? Jag tycker de borde ha fått ligga kvar, om inte annat för att det är obehagligt med censur. Och att stänga tråden tjänar väl ingen på? Det kan mycket väl tänkas att något nytt intressant som är relevant dyker upp (trådstartaren har fått nya råd, oljan var kass och motorn ha skurit, samma olja finns billigare att köpa m m) men då får man starta en ny tråd om det (tills den stängs).

Direkta personangrepp är otrevligt, men utöver det ser jag inte många tillfällen som behöver censureras. Högt i tak främjar kunskap och debatt, det vet väl alla vid det här laget?

Nils Nobbing

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Diskussion om modereringsnivå

Inlägg av nilsnobbing » fre 25 sep 2009, 07:28

friseglarn skrev:Jag tycker vi ger det ett tag innan utvärdering och håller oss ifrån ifrågasättande av moderatorerarna (vänta tills något modererats bort i alla fall), som då tvingas diskutera dessa icke-frågor (diskussion om diskussion och kontroll av diskussion) istället för att bidra i mer intressanta trådar.
Det är ju det som diskuteras. Det är bara det att borttagna meddelande är svåra att se i efterhand....

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Diskussion om modereringsnivå

Inlägg av Sneseglarn » fre 25 sep 2009, 07:34

Jag måste säga att jag tycker det är bra att hålla en hög nivå på forumdelen. Det var på väg åt helt fel håll månaderna innan klotterplanket kom till.

Men det finns ett problem i att (som i oljetråden) en flitig debattör i just den tråden samtidigt sitter på modereringsmakten.
Det finns risk för att det uppfattas som att modereringen används instället för argument.
Nu säger jag inte att det är så - jag kan inte bedöma det eftersom de bortmodererade inläggen inte står att finna. Det i sig är ett problem.

En variant kan kanske vara att i trådar som håller på att barka iväg först varna om att moderering kommer att tas till om inte bättring sker. Samt att moderatorn tänker sig extra för innan moderering i en tråd där han själv är ena sidan av en intensiv diskussion. (Jag menar inte att Anders var obetänksam denna gång, det vet jag inget om)

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Diskussion om modereringsnivå

Inlägg av friseglarn » fre 25 sep 2009, 07:38

nilsnobbing skrev:
friseglarn skrev:Jag tycker vi ger det ett tag innan utvärdering och håller oss ifrån ifrågasättande av moderatorerarna (vänta tills något modererats bort i alla fall), som då tvingas diskutera dessa icke-frågor (diskussion om diskussion och kontroll av diskussion) istället för att bidra i mer intressanta trådar.
Det är ju det som diskuteras. Det är bara det att borttagna meddelande är svåra att se i efterhand....
Ok, fattade inte det. Sorry. Har redigerat mitt inlägg. Men som du säger, man kan inte i efterhand se vad som tagits bort... ja... då måste jag hålla med dig om att moderatorerna kanske ska lugna ned sig o kanske ibland nöja sig med att svara med citat av det oacceptabla och säga att det är oacceptabelt o liknande återupprepat leder till borttagande...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Diskussion om modereringsnivå

Inlägg av Anders S » fre 25 sep 2009, 07:59

nilsnobbing skrev:Direkta personangrepp är otrevligt, men utöver det ser jag inte många tillfällen som behöver censureras.
friseglarn skrev:Jag tycker vi ger det ett tag innan utvärdering och håller oss ifrån ifrågasättande av moderatorerarna (vänta tills något modererats bort i alla fall), som då tvingas diskutera dessa icke-frågor (diskussion om diskussion och kontroll av diskussion) istället för att bidra i mer intressanta trådar.
Jomenvisst.

Nu handlade det om att framställa en annan forummedlem som "grandios" och "fabulerande" och säga emot given information med de argumenten som bärande kritik. För några dagar sedan var en liknande fråga på tapeten, då konfererade vi moderatorer om nivån man bör ligga på. Vi är eniga om att den skall vara hög, särskilt i klotterdelen.

Givetvis utgår jag från att Mr Q var ute efter att testa gränsen. När jag ansåg mig vara säker på den saken visade jag var jag tycker den skall ligga. Fortsätt gärna att ge förslag.

Jag låser givetvis upp tråden igen om så önskas. Det bästa är ju om den då fortsätter att handla om olja till båtmotorer.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Diskussion om modereringsnivå

Inlägg av Mr Q » fre 25 sep 2009, 09:58

Anders S skrev:Jomenvisst.

Nu handlade det om att framställa en annan forummedlem som "grandios" och "fabulerande" och säga emot given information med de argumenten som bärande kritik. För några dagar sedan var en liknande fråga på tapeten, då konfererade vi moderatorer om nivån man bör ligga på. Vi är eniga om att den skall vara hög, särskilt i klotterdelen.

Givetvis utgår jag från att Mr Q var ute efter att testa gränsen. När jag ansåg mig vara säker på den saken visade jag var jag tycker den skall ligga. Fortsätt gärna att ge förslag.

Jag låser givetvis upp tråden igen om så önskas. Det bästa är ju om den då fortsätter att handla om olja till båtmotorer.
Anders S, jag upplever att du använder din moderator-möjlighet till att framställa dig själv i bättre dager.

Om du nu ska radera bort meddelande som du inte tycker passar, varför reciterar du då mig i denna tråd, helt utan att någon kan radera dina tankar och tyckande.

Jag tycker du ska göra det som de flesta antagligen tycker också, nämligen lämna ifrån dig moderatorrollen, då du själv är den som skriver i särklass mest inlägg i alla trådar dessutom. Och om någon säger emot dina långa utläggningar om allt mellan himlen och jord, är du inte sen att komma med personliga mothugg.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Diskussion om modereringsnivå

Inlägg av Anders S » fre 25 sep 2009, 11:06

Mr Q skrev:
Anders S skrev: Anders S, jag upplever att du använder din moderator-möjlighet till att framställa dig själv i bättre dager.

Om du nu ska radera bort meddelande som du inte tycker passar, varför reciterar du då mig i denna tråd, helt utan att någon kan radera dina tankar och tyckande.

Jag tycker du ska göra det som de flesta antagligen tycker också, nämligen lämna ifrån dig moderatorrollen, då du själv är den som skriver i särklass mest inlägg i alla trådar dessutom. Och om någon säger emot dina långa utläggningar om allt mellan himlen och jord, är du inte sen att komma med personliga mothugg.
Först, om man av personliga skäl inte tycker om vad någon annan forummedlem brukar skriva, inte gillar dennes stil och inte orkar läsa långa inlägg så kan man ju också välja att låta bli att läsa just de inläggen. Eller?

En av anledningarna till att det behövs moderering är att det finns några (få) forumskribenter som ofta väljer att ligga på gränsen och skriva provocerande svar på inlägg. Såvitt jag förstår har frågan vädrats innan, då med resultatet att folk ångrade sig, redigerade egna inlägg, hela trådar raderades, det bads om ursäkt hit och dit och lovades bot och bättring? Gränsen går vid personangrepp, och i det här fallet var den gränsen överskriden med råge.

Jag tar personligen inte illa upp därför att jag väntade mig att någon skulle vara svårt sugen på att prova. Angående raderingen, "Lika bra det" tror jag du skrev, mr Q?
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Diskussion om modereringsnivå

Inlägg av Mr Q » fre 25 sep 2009, 12:19

Anders S, igår låg du en bra bit över gränsen med ett flertal av dina inlägg. T.ex. att jag alltid ropar -ring Benns, osv

Men att utnämna Anders S till moderator är som att utse Paolo Roberto till ansvarig för Lugna Gatan. :mrgreen:

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Diskussion om modereringsnivå

Inlägg av mariatherese » fre 25 sep 2009, 12:49

Vore det inte vettigt att ha som riktmärke att den moderator som själv är aktiv i en tråd inte är den som modererar den i första hand?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Diskussion om modereringsnivå

Inlägg av Anders S » fre 25 sep 2009, 15:15

mariatherese skrev:Vore det inte vettigt att ha som riktmärke att den moderator som själv är aktiv i en tråd inte är den som modererar den i första hand?
Det är en vettig princip, som man alltid bör följa. Dessutom brukar jag ju personligen tåla en del och fredar mig ju vanligen utan att ropa på moderator. Jag tror (fortfarande) att mr Q var extra på hugget och ville testa. Här kan jag ju felbedömt det och då har jag också gjort fel som modererat i en tråd jag själv varit aktiv i.

Alltså:

Moderatorer modererar inte (annat än självklara grejor) i trådar de medverkar i
Hellre fria än fälla, hög toleransnivå
Varna innan radering.

Tips: använd anmälningsfunktionen. På det sättet blir det forumets medlemmar som styr toleransnivån!
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Diskussion om modereringsnivå

Inlägg av Mr Q » fre 25 sep 2009, 15:40

Lustigt jag blev inte varnad en endaste gång innan Anders S började radera hej vilt. Det var ju inte bara mina inlägg som rök, utan även andra som hade den stora fräckheten att ifrågasätta ers-majestät-höghet-allvetare-i-alla-trådar-och-alla-ämnen-minst-5-myndiga-inlägg-per-tråd och tillika sturbahn-fuhrer-moderator.

Näru Anders S, dags att släppa ifrån dig vita armbindeln nu va? Det var kul så länge det varade.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Diskussion om modereringsnivå

Inlägg av Anders S » fre 25 sep 2009, 16:42

Mr Q skrev:Lustigt jag blev inte varnad en endaste gång innan Anders S började radera hej vilt. Det var ju inte bara mina inlägg som rök, utan även andra som hade den stora fräckheten att ifrågasätta ers-majestät-höghet-allvetare-i-alla-trådar-och-alla-ämnen-minst-5-myndiga-inlägg-per-tråd och tillika sturbahn-fuhrer-moderator.

Näru Anders S, dags att släppa ifrån dig vita armbindeln nu va? Det var kul så länge det varade.
Jag tror att alla förstår hur du ser på den här saken.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Diskussion om modereringsnivå

Inlägg av Mr Q » fre 25 sep 2009, 16:48

Jag verkar ju inte direkt ensam, att döma av kommentarer ovan och i nämnda tråden du härjade som mest i med din nyvunna forummakt.

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Diskussion om modereringsnivå

Inlägg av Anders » fre 25 sep 2009, 18:48

Ett klargörande: Det är fortfarande jag som bestämmer nivån på sailguide.
Anders S och Eileans jobb är att ta bort uppenbara olämpligheter. Vid tveksamma fall skall de diskutera med mig innan. Jag kommer att följa upp vad som har hänt gällande oljetråden.

Mr Q, det känns som att det nu tydligt framgått vad din inställning är. Ett generellt tips är att ju mer offensivt inlägg man tänker lägga, desto längre skall man fundera innan man trycker på sändknappen.

Mvh

Anders L

Skriv svar