Finns det någon fördel med saxpinnar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
DanneL
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 10:11

Finns det någon fördel med saxpinnar?

Inlägg av DanneL » ons 23 sep 2009, 08:20

Har bytt båt och precis mastat av, alla riggbultar och vantskruvar är låsta med saxsprintar. På min förra båt hade jag låsringar.
Det var betydligt trevligare att jobba med. Finns det någon anledning att inte byta ut saxsprintarna mot låsringar?

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Finns det någon fördel med saxpinnar?

Inlägg av Nautihamstern » ons 23 sep 2009, 08:26

Låsringar kan väl teoretiskt fastna i ett rep och dras ut...?
Själv använder jag saxsprintar som jag byter ut varje gång jag tar loss dem (de kostar ju nästan ingenting men riggen kostar lite mer).

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Finns det någon fördel med saxpinnar?

Inlägg av fredrikk » ons 23 sep 2009, 09:11

I och med att man tejpar dem, vilket man än väljer, så är det väl i princip ingen skillnad.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finns det någon fördel med saxpinnar?

Inlägg av Eilean » ons 23 sep 2009, 10:19

Jag trodde ringar var en bra idé en gång i tiden och köpte sådan för en smärre förmögenhet - de var ju outslitliga och återanvändningsbara. Tills det visade sig att främst skoten men även andra tampar fastnade i dem och ryckte loss dem.
Tejpa går ju naturligtvis. Men det blir så klumpigt att tejpa över en ring att numera kör jag med saxpinnar, billigt, enkelt och tillförlitligt.

Anders/Lisa
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 23:37

Re: Finns det någon fördel med saxpinnar?

Inlägg av Anders/Lisa » ons 23 sep 2009, 10:31

Sätter ringarna på insidan,inga problem med att nåt fastnar(byter ringar då dom börjar gå isär.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finns det någon fördel med saxpinnar?

Inlägg av Eilean » ons 23 sep 2009, 10:47

Anders/Lisa skrev:Sätter ringarna på insidan,inga problem med att nåt fastnar(byter ringar då dom börjar gå isär.
Låter litet läskigt.
Om de börjar gå isär - har inte något trots allt fastnat vid något tillfälle - varför går dom annars isär?
Och om dom går isär av en eller annan anledning borde dom ju teoretiskt även kunna lossna helt utan att det märks omedelbart. Och om ringen satt på lä vant vid kryss i frisk vind/sjögång kan ju bulten jobba sig ut om ringen försvínner.

Skall man absolut ha ringar tycker jag nog de borde tejpas i alla fall, för någon gång, förr eller senare kommer nog en tamp hamna på "fel" sida av vantskruven. Förmodligen när ma har minst koll, exempelvis när något trassat till sig på ett eller annat vis. Kanske vid en tilltrasslad förtöjningsmanöver
Och efteråt skall man komma ihåg att gå en kontrollrunda.

Såvitt jag kan se är den enda fördelen med ringar en liten, liten tidsvinst vid av- och påmastning. Vad talar vi om - ens 5 minuter per år?

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Finns det någon fördel med saxpinnar?

Inlägg av S-B A-son » ons 23 sep 2009, 11:06

Det finns två typer av ringar, en som påminner om en nyckelring och knappast "öppnar" sig, och en annan vanligare typ som skulle kunna öppna sig om den utsätts för åverkan.

Jag tycker saxsprintar har en tendens att djävlas med en, med blodiga fingrar och i sjön tappade tänger som resultat. Byter man dem inte varje år känns det som om de skulle kunna "gå av" vid böjen.

Jag har både saxpinnar och nyckelringar. Blod och slapphet!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finns det någon fördel med saxpinnar?

Inlägg av Eilean » ons 23 sep 2009, 11:19

S-B A-son skrev:Det finns två typer av ringar, en som påminner om en nyckelring och knappast "öppnar" sig, och en annan vanligare typ som skulle kunna öppna sig om den utsätts för åverkan....
Den förstnämda är väl den typen vars tråd är profilerad och vars spets är avfasad för att minimera att något fastnar?
Och den andra är gjord av rund tråd, vars ändar är böjda för enlare öppning?

Jag kan intyga att även den förstnämda öppnars sig om den sitter så att fockskotet kan halas över den vid slag.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Finns det någon fördel med saxpinnar?

Inlägg av S-B A-son » ons 23 sep 2009, 11:25

Eilean skrev:Den förstnämda är väl den typen vars tråd är profilerad och vars spets är avfasad för att minimera att något fastnar?
Och den andra är gjord av rund tråd, vars ändar är böjda för enlare öppning?

Jag kan intyga att även den förstnämda öppnars sig om den sitter så att fockskotet kan halas över den vid slag.
Det var som ... Där finns ju nästan inget för skotet att fatsna i. Fick du skador på själva skotet också?

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finns det någon fördel med saxpinnar?

Inlägg av Eilean » ons 23 sep 2009, 11:54

S-B A-son skrev:
Eilean skrev:Den förstnämda är väl den typen vars tråd är profilerad och vars spets är avfasad för att minimera att något fastnar?
Och den andra är gjord av rund tråd, vars ändar är böjda för enlare öppning?

Jag kan intyga att även den förstnämda öppnars sig om den sitter så att fockskotet kan halas över den vid slag.
Det var som ... Där finns ju nästan inget för skotet att fatsna i. Fick du skador på själva skotet också?

mvh Sven-Barry
Lite, men det var ganska försumbart, det blev en slags "noppa".
+

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Finns det någon fördel med saxpinnar?

Inlägg av Anders S » ons 23 sep 2009, 12:18

Det finns ju en stor fördel med saxpinnar: Man kan lita på dem. Däremot behöver man inte, som många gör överdriva utböjningen och "krulla" saxpinnens ändar runt bulten. Jag har investerat i vantskruvsskydd av alurör (Seldens, snordyra) och med sådana är det en smal sak att skydda saxpinnarna runt vantskruvarna från åverkan, utan tejp.

"Nyckelringar" har jag också använt, mest på monter-/demonterbara riggar, men de är i så fall minst lika mycket en förbrukningsvara. De håller för några vändor, sedan är de också slut och bör bytas.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Finns det någon fördel med saxpinnar?

Inlägg av Peter_K » ons 23 sep 2009, 13:35

Värst av alla ringar är de som ser ut som ett G ungefär, de böjer sönder sig bara man råkar vara lite vårdslös med vantskruvskyddet!
Alla borde ha skägg

Anders/Lisa
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 23:37

Re: Finns det någon fördel med saxpinnar?

Inlägg av Anders/Lisa » ons 23 sep 2009, 13:53

Menar inte att dom går isär helt,märker att dom är lite lättare att ta av/på vid mastningen,och menar självklart typ "nyckelringar"med rundad kant.
har själv tappat ett par stycken tänger och riggbultar vid användandet av saxsprintar(rätt irriterande vid mastkranen och köer)
Alla har vi våra favoriter, min är ringar och ingen tejp eller vantskydd har trälist runt däck så man kryper med trasan förjämnan vid röstjärnen. :lol:

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Finns det någon fördel med saxpinnar?

Inlägg av Filip » ons 23 sep 2009, 16:10

Har aldrig upplevt nått problem med varken pinnar eller ringar och har aldrig hört talas om att någon av dessa metoder inneburit att bulten trillat av...däremot river en pinne mer på skoten och skinnet.. speciellt om pinnen är instucken från ruffsida till relingssida....så nu mera använder jag vantskydd på sidostagen.

Monsun 31
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 20:21

Re: Finns det någon fördel med saxpinnar?

Inlägg av Monsun 31 » tor 24 sep 2009, 21:15

Huga

Jag har kört utan saxpinnar hela säsongen.

Kollar ofta om vantskruvarna har rört sig. Men icke.

Tycker ni att det är hemskt oansvarigt av mig?

MvH Magnus

Skriv svar